Bästa/lättaste sättet att blockera websidor i Android?

Permalänk
Medlem

Bästa/lättaste sättet att blockera websidor i Android?

Som rubriken lyder, vad är det lättaste/bästa sättet att blockera websidor på android. I Windows finns ju hosts som man kan använda för blockering av websidor. Android har också hosts, men för att få tillgång till den måste man roota telefonen, vilket jag inte vill.

Så vilka metoder finns?

Permalänk
Medlem

NextDNS kan blockera allt från enstaka sidor till toppdomäner. Har exempelvis blockerat åtkomst till *.ru här.

https://nextdns.io/

Permalänk
Medlem

Tack för info. Bra tips. Antar att det är säkert? Hur är det med DNS egentligen gällande tracking? Ser de sidor man besöker och så?

Vilka fler andra alternativ finns? Jag såg Trend Micros antivirus har inbyggd enkel blockerare, men den kostar ju massa pengar.

Några andra app-tips? Har kollat lite, men alla verkar från skumma företag jag inte hört talas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tack för info. Bra tips. Antar att det är säkert? Hur är det med DNS egentligen gällande tracking? Ser de sidor man besöker och så?

Vilka fler andra alternativ finns? Jag såg Trend Micros antivirus har inbyggd enkel blockerare, men den kostar ju massa pengar.

Några andra app-tips? Har kollat lite, men alla verkar från skumma företag jag inte hört talas om.

DNS är ju den som "ruttar" dig till rätt IP, så de kan säkert tracka om de skulle vilja (men bara den info de får in).
Att svara på en fråga som denna blir alltid enklare om det ges en *liten* förklaring till vad som behövs och varför, och eventuellt hur scenariot ser ut (är det alltid, är det bara hemma, är det din eller någon annans telefon, etc)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tack för info. Bra tips. Antar att det är säkert? Hur är det med DNS egentligen gällande tracking? Ser de sidor man besöker och så?

Vilka fler andra alternativ finns? Jag såg Trend Micros antivirus har inbyggd enkel blockerare, men den kostar ju massa pengar.

Några andra app-tips? Har kollat lite, men alla verkar från skumma företag jag inte hört talas om.

Ja, din DNS-request går ju till deras servrar, så det får man utgå ifrån att de kan/gör. Du kan ju köra en egen DNS om du inte vill bli övervakad av dem. Det gäller i princip allt, använder du andras servrar så kommer de att tracka dig. Du kan i alla fall ha det som utgångspunkt.