Tiling WM vs Floating WM vs DE

Permalänk
Medlem

Tiling WM vs Floating WM vs DE

Jag har tänkt lite kring alternativen, och jag undrar helt ärligt om det inte är dags att byta. Jag kör just nu DWM, men det hade varit kul att testa på något nytt. Jag har tidigare testat i3, XFCE och Fluxbox, men det hade varit kul att testa på något nytt. Vad är era tankar kring det, och vad kör ni för något?

Visa signatur

Hope not ever to see Heaven. I have come to lead you to the other shore; into eternal darkness; into fire and into ice.

Permalänk
Medlem

Om du kör DWM så är du redan ett rätt så avancerad användare.

Jag bytte till Wayland för ett par år sedan och har inga som helst planer på att byta tillbaks till X11.
Med det i åtanke finns det inte så många val för mig: GNOME, Plasma och Sway.
Även om GNOME och Plasma är skrivbordsmiljöer har de hyfsat tiling-stöd: GNOME har bl.a. Forge och Plasma har Polonium (som ersatt Bismuth).
(att använda GNOMEs och Plasmas inbyggda tilingstöd känns bara fånigt, då det mer känns som Microsoft Windows-lösningen)
Och det finns Ubuntu Sway Remix som är väldigt användarvänlig så även nybörjare kan prova. Jag väntar bara på att de ska släppa 24.04.

I teorin finns Hyprland, men där känns det som att det är en konstant beta och jag vill ha något stabilare.

Nu vet jag att det är flera skrivbordsmiljöer som är på väg till Wayland:
- System76 Cosmic finns väl som beta nu och beräknas släppas till hösten. En väldigt trevlig hybrid mellan skrivbordsmiljö och tiling.
- Jag tror att LXQt2 är släppt och den är ren Wayland, vilket gör den bättre än XFCE i mina ögon.
- Många av de övriga skrivbordmiljöerna, som XFCE, Budgie och Cinnamon, är på väg till Wayland.

Men tiling/floating managers?
Jag känner bara till Sway och Hyprland som har stöd för Wayland och har inte hört att någon annan skulle ha börjat arbeta på en Waylandversion.
Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel och jag vill gärna veta om det finns fler tiling managers på väg mot Wayland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Men tiling/floating managers?
Jag känner bara till Sway och Hyprland som har stöd för Wayland och har inte hört att någon annan skulle ha börjat arbeta på en Waylandversion.
Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel och jag vill gärna veta om det finns fler tiling managers på väg mot Wayland.

T.ex. så existerar ju dwl ("dwm for Wayland"), så det är ett till alternativ iaf.

Jag tycker Sway är najs, men det är ett alternativ jag tänkt testa vid tillfälle.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av loxx:

Jag har tänkt lite kring alternativen, och jag undrar helt ärligt om det inte är dags att byta. Jag kör just nu DWM, men det hade varit kul att testa på något nytt. Jag har tidigare testat i3, XFCE och Fluxbox, men det hade varit kul att testa på något nytt. Vad är era tankar kring det, och vad kör ni för något?

Jag provar regelbundet Sway men faller jämt tillbaka till vanliga Gnome. Jag gillar principen bakom tiling WMs men i slutändan är det alltid någon bekvämlighetsrelaterad papercut som får mig att gå tillbaka. Senaste gångerna har det varit relaterat till hur låsning av sessionen fungerar i olika lägen. Jag har blivit gammal och lat och vill att systemet kommer med vettiga standardinställningar. 😆

Permalänk
Medlem

Du kan ha flera olika installerade samtidigt, så det är gratis och enkelt att testa alternativ, du väljer vilken du vill använda när du loggar in.

Brukade köra DWM för länge sedan, gick över till i3 och fastnade där flera år. Numera kör jag Sway sedan något år tillbaka.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag provar regelbundet Sway men faller jämt tillbaka till vanliga Gnome. Jag gillar principen bakom tiling WMs men i slutändan är det alltid någon bekvämlighetsrelaterad papercut som får mig att gå tillbaka. Senaste gångerna har det varit relaterat till hur låsning av sessionen fungerar i olika lägen. Jag har blivit gammal och lat och vill att systemet kommer med vettiga standardinställningar. 😆

Inte riktigt med på vad du menar med "olika lägen". Finns det tillfällen där swaylock inte funkar?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Inte riktigt med på vad du menar med "olika lägen". Finns det tillfällen där swaylock inte funkar?

Nu var det några månader sen sist, men om jag inte missminner mig uppförde sig inte låsningen ”rätt” när jag stängde locket på laptopen för att den skulle somna.

Jag kan lätt kolla vad som inte funkade när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loxx:

Jag har tänkt lite kring alternativen, och jag undrar helt ärligt om det inte är dags att byta. Jag kör just nu DWM, men det hade varit kul att testa på något nytt. Jag har tidigare testat i3, XFCE och Fluxbox, men det hade varit kul att testa på något nytt. Vad är era tankar kring det, och vad kör ni för något?

Du skulle ju kunna prova att ratta runt i några miljöer i lämplig webbläsare.
https://distrosea.com/

Jag är dock inte insatt i om det finns någon liknande sida som erbjuder diverse grafiska miljöer.
Eller så skulle du kunna köra virtualiseringsmjukvara för att testa miljöer som du är nyfiken på.

Jag anser inte att ovanstående ersätter upplevelsen av att köra mjukvaran direkt på hårdvaran.

Själv skuttar jag lite fram och tillbaka mellan Hyprland och Plasma 6. Det har faktiskt blivit en hel del Plasma 6 på sistone eftersom det finns stöd för HDR som standard.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Du skulle ju kunna prova att ratta runt i några miljöer i lämplig webbläsare.
https://distrosea.com/

Jag är dock inte insatt i om det finns någon liknande sida som erbjuder diverse grafiska miljöer.
Eller så skulle du kunna köra virtualiseringsmjukvara för att testa miljöer som du är nyfiken på.

Jag anser inte att ovanstående ersätter upplevelsen av att köra mjukvaran direkt på hårdvaran.

Själv skuttar jag lite fram och tillbaka mellan Hyprland och Plasma 6. Det har faktiskt blivit en hel del Plasma 6 på sistone eftersom det finns stöd för HDR som standard.

Det finns som sagt inget som hindrar någon från att installera flera olika samtidigt. Det går till och med att köra flera olika samtidigt i olika consoles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det finns som sagt inget som hindrar någon från att installera flera olika samtidigt. Det går till och med att köra flera olika samtidigt i olika consoles.

Å fan.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Om du kör DWM så är du redan ett rätt så avancerad användare.

Jag bytte till Wayland för ett par år sedan och har inga som helst planer på att byta tillbaks till X11.
Med det i åtanke finns det inte så många val för mig: GNOME, Plasma och Sway.
Även om GNOME och Plasma är skrivbordsmiljöer har de hyfsat tiling-stöd: GNOME har bl.a. Forge och Plasma har Polonium (som ersatt Bismuth).
(att använda GNOMEs och Plasmas inbyggda tilingstöd känns bara fånigt, då det mer känns som Microsoft Windows-lösningen)
Och det finns Ubuntu Sway Remix som är väldigt användarvänlig så även nybörjare kan prova. Jag väntar bara på att de ska släppa 24.04.

I teorin finns Hyprland, men där känns det som att det är en konstant beta och jag vill ha något stabilare.

Nu vet jag att det är flera skrivbordsmiljöer som är på väg till Wayland:
- System76 Cosmic finns väl som beta nu och beräknas släppas till hösten. En väldigt trevlig hybrid mellan skrivbordsmiljö och tiling.
- Jag tror att LXQt2 är släppt och den är ren Wayland, vilket gör den bättre än XFCE i mina ögon.
- Många av de övriga skrivbordmiljöerna, som XFCE, Budgie och Cinnamon, är på väg till Wayland.

Men tiling/floating managers?
Jag känner bara till Sway och Hyprland som har stöd för Wayland och har inte hört att någon annan skulle ha börjat arbeta på en Waylandversion.
Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel och jag vill gärna veta om det finns fler tiling managers på väg mot Wayland.

Jo, jag har hört mycket bra om t. ex Sway och Hyprland, problemet är ju bara stabilitet. Jag daily-drivear just nu OpenBSD (jag kodar, mircar och surfar bara), men jag vill fortfarande ha just stabilitet i mitt WM, och det är just där problemet med Wayland är. Jag har själv inte prövat det, men vad jag har hört och sett så ska det vara ganska buggigt, speciellt med NVidia vars grafikkort jag kör. Sedan så har ju OpenBSD X11 inbyggt direkt i systemet när man installerar det, så det får väl bli bara X11 tills de skaffar bättre support för det

Visa signatur

Hope not ever to see Heaven. I have come to lead you to the other shore; into eternal darkness; into fire and into ice.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Du kan ha flera olika installerade samtidigt, så det är gratis och enkelt att testa alternativ, du väljer vilken du vill använda när du loggar in.

Brukade köra DWM för länge sedan, gick över till i3 och fastnade där flera år. Numera kör jag Sway sedan något år tillbaka.

Inte riktigt med på vad du menar med "olika lägen". Finns det tillfällen där swaylock inte funkar?

Testade precis på Fedora 40 och det fungerar som förväntat här. Då är det "bara" resten av inställningarna som måste in. Kommer leka med Sway en stund framöver och försöka bygga mig en configfil jag kan leva med.

Permalänk
Skrivet av loxx:

Jo, jag har hört mycket bra om t. ex Sway och Hyprland, problemet är ju bara stabilitet. Jag daily-drivear just nu OpenBSD (jag kodar, mircar och surfar bara), men jag vill fortfarande ha just stabilitet i mitt WM, och det är just där problemet med Wayland är. Jag har själv inte prövat det, men vad jag har hört och sett så ska det vara ganska buggigt, speciellt med NVidia vars grafikkort jag kör. Sedan så har ju OpenBSD X11 inbyggt direkt i systemet när man installerar det, så det får väl bli bara X11 tills de skaffar bättre support för det

OpenBSD är väl iofs inte ett system som är känt för att rusa framåt med ny teknik om det finns ett val mellan det och stabilitet/säkerhet. Sway är ju ett Wayland-alternativ till i3, så det är väl bara att köra det senare så länge.

Permalänk
Medlem

Jag kör KDE Plasma och har gjort det många år nu. Känner inte att jag saknar något så därför har jag stannat kvar. Känner ine att det skulle få datorn att kännas slö eller dra några enorma mängder minne. Könns betydligt rappare än windows även på min 10 år gamla laptop med 8 GB minne.

Ett tag körde jag XFCE och har även provat openbox. Dessa kändes lite väl begränsade. Gillar när allt finns där det brukar utan att behöva lägga massa tid på konfigurering.

Men tiling har jag konstigt nog inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loxx:

Jag har själv inte prövat det, men vad jag har hört och sett så ska det vara ganska buggigt, speciellt med NVidia vars grafikkort jag kör.

Rent allmänt eller på OpenBSD? Waylandstöd är väl i alfastadiet på OpenBSD så det är kanske inte så konstigt att det funkar sådär bra just nu. Jag har iaf installerat Sway och det verkar fungera utan anmärkning så vitt jag kan se, men jag är lite för gammal för att orka med tiling WM så jag väntar lite mer tills att man kan köra Gnome eller KDE i Wayland på OpenBSD innan jag använder det igen. När man väl kört Wayland en gång så är det helt omöjligt att gå tillbaka till Xorg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

När man väl kört Wayland en gång så är det helt omöjligt att gå tillbaka till Xorg.

Jag måste korrigera dig

När man väl lyckats få wayland att fungera är det omöjligt att gå tillbaks.
😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag måste korrigera dig

När man väl lyckats få wayland att fungera är det omöjligt att gå tillbaks.
😀

Wayland funkar alltid direkt rakt ur förpackningen, även med två grafikkort som Xorg kukar ur fullständigt på så att man måste hålla på och gissa sig runt i konfigurationsfilerna innan man får någon bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag måste korrigera dig

När man väl lyckats få wayland att fungera är det omöjligt att gå tillbaks.
😀

Skrivet av Icetec:

Wayland funkar alltid direkt rakt ur förpackningen, även med två grafikkort som Xorg kukar ur fullständigt på så att man måste hålla på och gissa sig runt i konfigurationsfilerna innan man får någon bild.

Jag har inte heller haft några problem med Wayland, alls faktiskt.
Personligen undrar jag om inte det är problematiska människor bakom problematiska installationer med Wayland.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX