Första dator till 14 åring (gaming & skola)

Permalänk
Medlem

Första dator till 14 åring (gaming & skola)

Hallå kära vänner, jag har en vän vars son ska fylla 14 och vi tänkte hjälpas åt att fixa en gaming burk till honom då han älskar att spela.

TLDR: speldator till 14-åring, 1080-1440p, fortnite och liknande spel, ska hålla i 4-5 år, budget 10k

Längre version:

Jag har själv byggt datorer hela mitt liv, men nu var det ett tag sedan och har inte superbra koll på marknaden, sen tackar man ju aldrig nej till lite Sweclockers-expertis tänker jag!

Så planen är att fixa en dator han kan spela på, där också komponenterna är relevanta i minst 4-5 år till så att han han kan ha den genom gymnasiet etc.

Det sköna är att han redan har en skärm, mus och tangentbord så det är egentligen bara datorn som är kvar.

När vi har frågat honom hur hans drömdator skulle se ut så beskriver han den som vit och med färger. Så i princip det man ser byggas på Youtube, i alla fall det hållet.

Budget är 10k så initialt tänker jag att en större del av budgeten läggs på GPU, sen försöker man pussla ihop resten. GPU tänker jag ska klara nuvarande spel bra och vara okej i flera år framöver. Men då till spel som kids lirar (Fortnite etc) och inte nödvändigtvis på ultra settings tills man vill byta ut det lixom. Skärmen han har nu är 1080p men inte omöjligt att han kanske kör 1440p framöver, inte 4k.

En spontan plan är att bygga runt:
CPU: Ryzen 5 5600
GPU: AMD 7700XT

Jag har även lite DDR4 RAM i vitt och lite vita rgb Corsair fläktar, men måste lösa hur man ens får till RGB så att det funkar smidigt - här är jag öppen för tips!

Även vad som är värt att köpa nytt / begagnat är jag intresserad av!

Permalänk
Medlem