Skärm eller grafikkort.. del av skärmen blir svart..

Permalänk
Medlem

Skärm eller grafikkort.. del av skärmen blir svart..

jag har ett problem.. ibland så blir en del av skärmen svart och så fort jag rör på musen så försvinner det.. och jag vet inte vad det kan vara.. skärm eller grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

jag har ett problem.. ibland så blir en del av skärmen svart och så fort jag rör på musen så försvinner det.. och jag vet inte vad det kan vara.. skärm eller grafikkort?

Kabel skulle jag testa först att byta alternativt köra hdmi /dp (den du inte använder)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag testade en annan HDMI kabel. fungerade inte, testade att byta till dp.. fungerade inte :-/

vad jag märkt är att om något på skärmen rör sig, tex om jag tittar på youtube så händer inget...

Permalänk
Medlem

Tips från @laxpudding: testa ta upp skärmens OSD och se om den påverkas (OSD brukar kunna flyttas runt på skärmen). Om den påverkas så är det skärmen, om den är opåverkad så är det något annat fel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Och tumregel nr 2. Skärmen har inga koncept av vad man gör på datorn. Skärmen tar emot en bildsignal och visar den bilden. Det som kan kopplas till aktiviteter på datorn, likt musrörelser, Youtube etc. har sitt svar i datorn.

Här låter det som en så pass enkelt sak att det är en fullt normal skärmsläckare aktiv. Kanske ställd med kort tid.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut...

Permalänk
Bildexpert 📺

@suna: En bild säger mer än några dussin ord.

När det är fel och artefakter som delvis är över bilden, samt att de följer en repetitivt struktur pekar det på att felet ligger i grafikkortet och/eller mjukvara relaterad till grafikkortet, likt drivrutiner. Dåliga kablar, glapp etc. tenderar att vara kaos över hela bilden – eller hela bilden svart.

Att det finns en koppling till muspekaren är delvis positivt. Fel på exempelvis grafikminneskretsarna kan ge sådana symptom men då kommer de oavsett vad du gör med musen. Här är det mjukvara, ofta drivrutinerna, men kan också vara annan mjukvara du installerat.

Men dubbelkolla med skärmens egna menyer om de är påverkade på samma sätt när felet uppstår.

Permalänk
Medlem

jag ringde inet och dom rekomenderade att jag installerar nya drivrutiner.. vilket jag nu har gjort.. så vi får se om det händer igen.