Forskare: AI-kloner av döda människor måste regleras

Permalänk
Melding Plague

Forskare: AI-kloner av döda människor måste regleras

Forskare anser att det är farligt att det inte finns något regelverk för chattbottar som efterliknar döda människor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv tänker jag på SOMA även om det inte är samma sak. Kommer vi kunna överföra människors medvetande till andra objekt?

Permalänk
Medlem

Nästa anhalt, San Junipero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Själv tänker jag på SOMA även om det inte är samma sak. Kommer vi kunna överföra människors medvetande till andra objekt?

Som filmen Chappi eller vad den heter? Bra film.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Som filmen Chappi eller vad den heter? Bra film.

Chappie? Nä, tror inte att de överförde ett medvetande från en människa till den utan det var helt enkelt bara nån som skapade en generell AI och installerade. Men jag kan minnas fel...

Jag tänker dock på Black Mirror-avsnittet "Be Right Back".

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Viceroy:

Själv tänker jag på SOMA även om det inte är samma sak. Kommer vi kunna överföra människors medvetande till andra objekt?

Skrivet av dlq84:

Chappie? Nä, tror inte att de överförde ett medvetande från en människa till den utan det var helt enkelt bara nån som skapade en generell AI och installerade. Men jag kan minnas fel...

Jag tänker dock på Black Mirror-avsnittet "Be Right Back".

Tänkte precis säga Black Mirror.. Även serien Altered Carbon.

Annars är ju mer eller mindre hela huvudhandlingen i spelet Cyberpunk 2077 kring ämnet att flytta ett medvetande — Soukiller.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Som filmen Chappi eller vad den heter? Bra film.

Nja, det är värre än så .
Fantastiskt bra spel.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Som filmen Chappi eller vad den heter? Bra film.

Transcendence menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Som filmen Chappi eller vad den heter? Bra film.

Skrivet av dlq84:

Chappie? Nä, tror inte att de överförde ett medvetande från en människa till den utan det var helt enkelt bara nån som skapade en generell AI och installerade. Men jag kan minnas fel...

Jag tänker dock på Black Mirror-avsnittet "Be Right Back".

Skrivet av Yatagarasu:

Tänkte precis säga Black Mirror.. Även serien Altered Carbon.

Annars är ju mer eller mindre hela huvudhandlingen i spelet Cyberpunk 2077 kring ämnet att flytta ett medvetande — Soukiller.

Skrivet av Kalasis:

Transcendence menar du?

Det görs i slutet av CHAPPIE också, när de flyttar Yolandi till en robot (eller egentligen stoppar de in en kopia/backup som görs tidigare i filmen)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Regleras? Jag tycker det borde förbjudas helt och hållet. Ser verkligen inget positivt med detta fenomen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Regleras? Jag tycker det borde förbjudas helt och hållet. Ser verkligen inget positivt med detta fenomen.

Ska vi förbjuda foton o videofilmer av avlidna släktingar också?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska vi förbjuda foton o videofilmer av avlidna släktingar också?

tror knappast dina foton eller vhs filmer helt plötsligt börjar göra reklam och dylikt

Permalänk
Medlem

Jag vill ha flera ai cloner av mig då jag dör...
Så hoppas de är enkelt att godkänna det. 😁

Permalänk
Medlem

Ja det borde vara förbjudet att låta AI immitera både levande eller död och om det är behövligt av nån anledning iaf kraftigt reglerat där det framgår att det är just en bot

Permalänk
Medlem

Min Mamma, innan hon dog, var faktiskt helt okej med tanken att jag kunde eventuellt använda våra videoinspelningar, hennes e-post korrespondens osv, till att skapa en AI representation av henne.

Om jag vill göra det däremot är en helt annan femma.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska vi förbjuda foton o videofilmer av avlidna släktingar också?

Foto eller video kan inte interagera med dig. Däremot AI kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska vi förbjuda foton o videofilmer av avlidna släktingar också?

Fotografier, efterliknelser & annan media som porträtterar andra människor är bara projiceringsytor till för andra. De i sig självt är statisk information och innehar inget värde utöver att vara just projiceringsytor.

En aktiv efterliknelse med ändamål att uppfattas som exakt samma person är en helt annan.

Din jämförelse håller inte.

Givetvis är det ytterst viktigt att persona och påverkan av världen utifrån dess perspektiv helt exklusivt tillfaller personen som har eller tidigare har ägt denna, så även efter döden. Det bör vara utgångspunkten, om sedan en person ger sitt tillstånd att nyttja detta i egna syften, så är det givetvis en annan sak.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska vi förbjuda foton o videofilmer av avlidna släktingar också?

Var rätt säker på den reaktionen. Det är ändå en jäkla skillnad att ha minnen och att kommunicera med något som kan verka vara din döda släkting men inte är det på något plan. Livet tar slut, vi måste lära oss leva med det. Att hålla fast vid någon på det sättet tror jag inte är hälsosamt i längden. Jag tror det kommer skapa mycket problem för människor helt enkelt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tycker det här är en ren självklarhet. Problemet just nu är ju att AI-branschen medvetet pushar allt så fort de kan för att överväldiga lagstiftarna och ta dem på sängen. De räknar med att när nationernas rättsystem väl förstår vad som håller på att hända att det är praktiskt sett för sent att göra något med det.

Skrivet av friArsenik:

Foto eller video kan inte interagera med dig. Däremot AI kan.

Det beror visserligen lite på vilka/hur mycket droger du har tagit.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Var rätt säker på den reaktionen. Det är ändå en jäkla skillnad att ha minnen och att kommunicera med något som kan verka vara din döda släkting men inte är det på något plan. Livet tar slut, vi måste lära oss leva med det. Att hålla fast vid någon på det sättet tror jag inte är hälsosamt i längden. Jag tror det kommer skapa mycket problem för människor helt enkelt.

Så för att Du tror att det påverkar Dig så vill du att en myndighet reglerar det? Jag tänker att alla vuxna människor kan avgöra själva vad de mår bra av.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så för att Du tror att det påverkar Dig så vill du att en myndighet reglerar det? Jag tänker att alla vuxna människor kan avgöra själva vad de mår bra av.

Jag tror inte du förstår hur en del människor i sin sorg gör allt möjligt för att hålla sig fast vid nära de förlorat. Så nej, jag tror faktiskt inte alla kan avgöra själva vad de mår bra av eller inte. Om det verkligen fungerade som du tänker skulle inget missbruk existera till exempel. Jag är övertygad om att detta är precis lika farligt som många droger för den mentala hälsan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag tror inte du förstår hur en del människor i sin sorg gör allt möjligt för att hålla sig fast vid nära de förlorat. Så nej, jag tror faktiskt inte alla kan avgöra själva vad de mår bra av eller inte. Om det verkligen fungerade som du tänker skulle inget missbruk existera till exempel. Jag är övertygad om att detta är precis lika farligt som många droger för den mentala hälsan.

Och ändå är alkohol o tobak lagligt samt marijuana blir allt vanligare i andra länder. Folk tänker/tycker olika. Men nu kanske vi är för politiska för vårt eget bästa. Är trots allt ett IT-forum

Finns alltid två sidor av myntet. Vid förbud/reglering så missar man alla det skulle hjälpa igenom svåra tider. "Prata av sig" med sin avlidna hälf t.ex. skulle kunna göra underverk.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Secure your soul, friends!

Permalänk
Medlem

Tycker det där är rätt osmakligt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de döda bryr sig jättemycket, det är nog de minst lättkränkta av alla.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ja det borde vara förbjudet att låta AI immitera både levande eller död och om det är behövligt av nån anledning iaf kraftigt reglerat där det framgår att det är just en bot

Håller med. Möjligheterna för missbruk av den här tekniken är redan för stora.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och ändå är alkohol o tobak lagligt samt marijuana blir allt vanligare i andra länder. Folk tänker/tycker olika. Men nu kanske vi är för politiska för vårt eget bästa. Är trots allt ett IT-forum

Finns alltid två sidor av myntet. Vid förbud/reglering så missar man alla det skulle hjälpa igenom svåra tider. "Prata av sig" med sin avlidna hälf t.ex. skulle kunna göra underverk.

Nej, jag är övertygad att det skulle ha precis motsatt effekt. Någon i svår kris med djup sorg behöver verkligen inte en artificiell version av den döde, de behöver hjälp att processa sorgen istället. Sedan har vi den där sidan med att detta kan utnyttjas för att lura och bedra dessa människor som redan är i ett svagt tillstånd.

Har jobbat tillräckligt mycket med trasiga människor för att veta hur detta skulle kunna ställa till med mycket elände. Skulle det vara dåligt för alla? Nej, absolut inte, men tillräckligt många för att det inte kommer vara värt det ur ett samhällsperspektiv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Varför döda människor? Ska man få generera levande människor? Låter skumt och som gjort för att missbrukas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tycker det här är en ren självklarhet. Problemet just nu är ju att AI-branschen medvetet pushar allt så fort de kan för att överväldiga lagstiftarna och ta dem på sängen. De räknar med att när nationernas rättsystem väl förstår vad som håller på att hända att det är praktiskt sett för sent att göra något med det.

Det beror visserligen lite på vilka/hur mycket droger du har tagit.

Vänta bara tills de lyckas splice:a in reklamhallisar i knark. Då kan alla knarka gratis. Coca-cola-kokain.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

...

Det beror visserligen lite på vilka/hur mycket droger du har tagit.

Ursäkta?

Kan du förklara vad du menar?