Grejen med att "krångla till det" är ju att nämnda lösningsförslag inte fyller kriterierna för installationens uppgift på det sätt jag önskar. Då är det ju inte aktuellt att genomföra. Om man frågår kriterierna med lösningen så är en USB disk lättast Det är ju jättelätt.
Ut ifrån problematiseringen i föregående post så blir det uppenbart att jag formulerat frågeställningen dåligt (den har säkert förskjutits något också från trådstart, eftersom jag lär mig mer om vilka möjligheter som finns). Men det skall alltså vara min. två nät.
1. SSID för mediabox / TV som går till VPN
2. SSID för vardagligt surfande och spelande
Dessa 2 SSIDn/Nät skall inte kommunicera med varandra. Och SSID 1 skall bete sig som ett LAN mellan några polare, som har utgående internetuppkoppling från övernattningslägenheten, så när man använder den skall det se ut som om man är i lägenheten oavsett vart man är.
Trafiken på SSID1 är mycket minimal, och kanske någon timme varje dag när man kikar på film eller TV, eller administrerar mediaarkivet. Ev. om man vill surfa genom ett VPN och nå andra regioner för netflix eller något liknande.
Jag förstår att det är ett problem, som jag ser det nu så är problemet att Tailscale inte klarar multicast, annars hade lösningen redan varit på plats. Grejen är att suboptimala lösningar är ickelösningar för mig, då har jag lika gärna en USB hårddisk med materialet på. Att konfigurera datorer/mediaboxar/spelkonsoller med klienter, speciella inställningar osv. är inte aktuellt.
Syftet med det utvidgade LANet är bara att dela en medieserver, och att kunna lägga till/ta bort data.Samt att kunna utnyttja den lediga uppkopplingen i övernattningslägenheten till något vettigt, och kanske ha en VPN/MULVAD eller liknde på den så att alla kan dela på ett abbonemang på VPN. Och kravet är att man inte skall behöva speciell mjukvara på enheterna som kommunicerar där det. Bara koppla upp sig med vilken maskin man vill mot nätverket så skall allt fungera utan installationer, konfigureringar, klienter eller nedladdningar av uppdateringar osv.
Av denna anledning gillar jag inte PLEX. Jag prövade den mjukvaran en gång, och efter en dags labbande kom jag fram till att det var oanvändbart ur mitt perspektiv. Efter det körde jag bara KODI på Android TVn och det fungerar faktiskt nästan helt perfekt med en extern hårddisk. Problemet med hårddisk är att man inte kan dela den med polare som bor i olika städer, och att det är jobbigt att lägga över material på disken för man måste koppla in/ur den ur TVn varje gång. Hårddisken låter också, vilket är störande när man ser på film (SSDer i den storleken är dyra fortfarande). Konsekvensen av det blir att det används mer sällan.
Det är fullt förståligt om detta är omöjligt att genomföra med lösningarna som finns idag eller utan en IT examen, och frågeställningen i tråden handlar ju om huruvida det finns en lösning eller inte som fungerar så som jag önskar. Annars får det ju bara vara en hårddisk kopplad direkt till TVn även i fortsättningen. Det är lite synd bara när man ändå har en lina som står oanvänd och har ett par polare till som gillar att titta på film ibland, men som man aldrig orkar dela material med för att man bor i olika städer. Uppkopplingen jag har i mitt hus är långsam, så jag skickar inte och laddar inte ned material så ofta.
Utvecklarna till Tailscale skriver att de funderar på att lägga til möjligheter med multicast, men det är ännu inte implementerat. Egentligen är det det enda som saknas för att få till det jag önskar.
Routrarna jag nämner i posten över verkar vara väldigt fiffiga. Och om det inte går att få till dubbla SSID på en router så kan man ju i värsta fall köra dubbla routrar, även om det är en sjukt osnygg lösning ur mitt perspektiv, även en ytterligare källa till problem.
Det hade varit väldigt spännande att se om någon annan gjort en liknande lösning. Det känns spontant som om någon annan borde ha kommit på detta före mig, just att ha dubbla SSID från samma router, men där ett SSID ger tillgång till ett VPN och den andra SSIDn går rakt ut på det vanliga nätet. Jag hade gärna haft 4 SSIDn hemma.
1- Gästnät utan tillgång till lokalt nät
2- VPN mot vänner och övernattningslägenhet / mediaserver
3- VPN med typ MULLVAD eller annan liknande tjänst
4- Vanlig tillgång rakt ut på nätet
Om man kunde ställa in en router på detta sätt så hade det varit sjukt smidigt att bara byta mellan näten beroende på vilken enhetet det är man använder eller vad man vill göra för stunden. Man slipper ju också trafik mellan de olika grupperna, lokalt, så att om någon får tillgång till ett av näten så ser de inte enheterna i de andra näten.
Jag förstår dock att det förmodligen bara är vanlig uppkoppling och gästnät som är möjlig på de flesta routers.
Har försökt förstå om routrarna jag kikar på klarar av att köra tailscale bara på ett SSID, och rakt ut på nätet med det andra SSIDt, men det framgår inte där jag läst / kollat på videos.
Beklagar att inläggen blir så långa, cudos till den som orkade läsa ända hit ned. Jag bjuder på glass när vi ses.