Permalänk
Medlem

Liten volym dator

Hej! Jag spelar inte väldigt intensiva spel men jag gillar att ha 2-3 skärmar med flera processer samtidigt. Framförallt vill jag ha en dator som jag kan ta med mig inuti en ryggsäck. På ett sätt har jag en ganska fin budget (20k+) men eftersom jag köpte en ny laptop för kanske 1.5 år sedan vore det enklare med något billigare. Jag har massa ram, ssd osv men antar att inget annat är värt att hålla kvar vid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur många liter rymmer din ryggsäck och vad ska du använda datorn till?

Edit: Något sånt här går ju att göra:

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

En liten ITX eller NUC låter det som du vill ha. "Jag spelar inte väldigt intensiva spel" låter lite luddigt, ITX burk med grafikkort blir kraftigare givetvis - men dyrare. En Nyare NUC klarar dock mer än man kanske tror - men den går inte uppgradera lika lätt som en ITX.

Permalänk
Medlem

Här har du kanske lite inspiration på en möjlig lösning i chassit "Velka 3"
https://www.youtube.com/watch?v=Easp4nsRfHQ

En annan serie för små datorchassin att slänga ner i en ryggsäck hade kanske varit NCF systems, men de verkar ha tagit paus i produktionen med oklar tidsrymd: https://store.nfc-systems.com/collections/cases

Som föregående inlägga av Fenrisulvfan påpekar är det bra med lite mer information för att ge bra återkoppling.
1. Hur definierar du "en ryggsäck"
2. Hur ser användningsområdet ut? Vilka spel/program ska köras och till vilka eventuella prestandanivåer.
3. Vad är det för upplösning och uppdateringsfrekvens på de eventuella skärmar som ska kopplas in?
4. Du spelar inte så intensiva spel. Behövs det ett dedikerat grafikkort eller räcker det med typ en APU från AMD?

Allt gott

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Datavetare

Kanske Qualcomms Snapdragon X Elite devkit? Släpps nästa vecka, kostar $899 och kan driva 3st 4k skärmar

Intel ska tydligen släppa en motsvarade produkt med Lunar Lake i Q3, oklart när i Q3 dock.

Intels devkit ska tydligen gå att uppgradera till Panter Lake när den plattformen släpps 2025.

Frågetecknet är kanske RAM, båda verkar komma med 32 GB RAM (Qualcomms plattform stödjer 64 GB, så kanske blir en variant med det).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Hej! Jag spelar inte väldigt intensiva spel men jag gillar att ha 2-3 skärmar med flera processer samtidigt. Framförallt vill jag ha en dator som jag kan ta med mig inuti en ryggsäck. På ett sätt har jag en ganska fin budget (20k+) men eftersom jag köpte en ny laptop för kanske 1.5 år sedan vore det enklare med något billigare. Jag har massa ram, ssd osv men antar att inget annat är värt att hålla kvar vid.

Så vi förstår lite bättre; vad är det du vill uppnå med att kunna ha med den nya datorn i en ryggsäck som du inte kan uppnå med laptopen?
Flera skärmar, kraftfullare CPU, etc.?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Hur blir det med skärm och tangentbord?
Hur har du tänkt där?
Det räcker ju inte med själva datorn för att göra en uppkoppling.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB