Äntligen fått jobb inom mjukvaruutveckling, hur går det för er?

Permalänk
Medlem

Äntligen fått jobb inom mjukvaruutveckling, hur går det för er?

Hej,

Efter många ansökningar och en jobbig period av arbetslöshet under ~8 månader har jag äntligen fått mitt första jobb inom mjukvaruutveckling. Jag fick min kandidatexamen inom Datavetenskap under 2024 och har varit aktivt sökande sedan dess. Jag har säkert sökt runt 200 jobb inom Frontend/Backend/Full-stack.

Har haft cirka ~15 'första träffen' och haft ~10 kod-tester och har även kommit till sista processen ~5 gånger (oftast bland top 3-5 i rekryteringsprocessen).

Jag tycker att det är trist att alla arbetsgivare främst letar efter seniora utvecklare med 5+ arbetslivserfarenheter medan vi som är nyutbildade knappast får en chans.

Jag är lite nyfiken på hur det går för er som är juniorer/nyutbildade ifall ni har/hade det lika svårt att hitta jobb?

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Moderator
Moderator

Kul, grattis! Säkert betydligt lättare att söka runt sedan så småningom om det skulle vara aktuellt, nu när du väl är "inne".
Har inte så mycket att tillföra på det specifika området, men det paradoxala kring erfarenhet känns nog igen i många branscher idag.

Starkt att du kämpade dig igenom så många ansökningar och inte gav upp.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kul, grattis! Säkert betydligt lättare att söka runt sedan så småningom om det skulle vara aktuellt, nu när du väl är "inne".
Har inte så mycket att tillföra på det specifika området, men det paradoxala kring erfarenhet känns nog igen i många branscher idag.

Starkt att du kämpade dig igenom så många ansökningar och inte gav upp.

Tack så mycket!

Det stämmer, det blir enklare nu när man får foten i branschen! Aha jag förstår, det är så trist. Jag hoppas verkligen att arbetslösheten blir bättre snart.

Tack återigen, jag önskar att ingen behöver gå igenom detta!

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem

Bra kämpat, kan inte ha varit så lätt att hålla hoppet uppe! När jag tog examen 2017 var det betydligt enklare att få jobb, behövde inte ens göra kodprov. Liknande historia för många kursare, samtliga hade dock studerat Civ IT/Master i datavetenskap så det antogs väl finnas någon form av grundkunskap.

Idag är jag delaktig i rekryteringsprocessen på samma företag och vi har nu inledande intervju, kodprov och sedan teknisk intervju efter det, följt av beslut. Det är inte en orimligt tidskrävande process för kandidaterna men är man med i 4-5 st parallella sådana processer blir det nog inte mycket tid över på dygnet om man samtidigt studerar eller jobbar.

Vi rekryterar mest nyexade, men vi har sett en tydlig ökning av konkurrens senaste två åren och vi väljer ofta bort kandidater som för två år sedan troligen hade rekryterats. Med det sagt tycker inte jag att man behöver vara enastående duktig för att ta sig igenom vår rekryteringsprocess, men ribban har höjts.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Bra kämpat, kan inte ha varit så lätt att hålla hoppet uppe! När jag tog examen 2017 var det betydligt enklare att få jobb, behövde inte ens göra kodprov. Liknande historia för många kursare, samtliga hade dock studerat Civ IT/Master i datavetenskap så det antogs väl finnas någon form av grundkunskap.

Idag är jag delaktig i rekryteringsprocessen på samma företag och vi har nu inledande intervju, kodprov och sedan teknisk intervju efter det, följt av beslut. Det är inte en orimligt tidskrävande process för kandidaterna men är man med i 4-5 st parallella sådana processer blir det nog inte mycket tid över på dygnet om man samtidigt studerar eller jobbar.

Vi rekryterar mest nyexade, men vi har sett en tydlig ökning av konkurrens senaste två åren och vi väljer ofta bort kandidater som för två år sedan troligen hade rekryterats. Med det sagt tycker inte jag att man behöver vara enastående duktig för att ta sig igenom vår rekryteringsprocess, men ribban har höjts.

Haha tack! Det har funnits mörka stunder men min passion för yrket övervägde och därmed blev det lite enklare Jag förstår, har hört många säga att för ca 5-10 år tillbaka var det företag som slet om en redan under sista åren på universitetet. Jämför man med idag är det ju komiskt nästan haha.

Jag tycker inte heller att själva processen är orimlig, med ett inledande möte > kod-test > sammanfatta > beslut. Har dock varit med om några kod-tester som har varit intressanta snarare sagt Precis att söka jobb är nästan ett heltidsjobb. Under två perioder hade jag tre processer samtidigt vilket var väldigt stressigt och det blev enkelt att man prioriterade bort det ena och de andra medan man egentligen inte ska göra det.
Har lagt ner extremt många timmar efter universitetet (vissa dagar sitter jag från när jag vaknar tills jag ska sova ), till stadiet jag får en chans i en rekryteringsprocess. Tycker bara att det är synd om de nyexade då jag vet hur mycket mer det krävs än bara en utbildning i dagens läge.

Aha vad kul att ni ger nyexade en chans! Det känns som att väldigt få företag vill ta in nyexade. Har även hört från vänner att bli antagen till LIA eller traineeprogram är väldigt svårt i dagens läge. Jag förstår att ribban har höjts, hoppas bara på att någon bra förändringar ska ske för dem nyexade.

Visa signatur