Snabbkoll: Handlar du mest online eller i butik?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Handlar du mest online eller i butik?

Idag kan du handla prylar både på webben och fysiskt i butik. Hur är dina vanor?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mest online. Vilket iofs beror på att jag knappt har några vettiga butiker i närheten, typ Inet när det gäller datorkomponenter te x.
Kläder/skor brukar jag dock köpa i butik.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Nästan alla datorgrejer blir online, lokalt finns bara elgiganten, power och lokal datorbutik med begränsat och dyrt utbud, förståeligt men inget som lockar om man inte behöver något enkelt snabbt.

De flesta andra hushållsprylar åker jag nog förbi affärer och kladdar på

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Det blir så dyrt i butik. Amazon brukar ha bästa priser

Permalänk
Medlem

Kan jag handla i lokal butik så gör jag det alltid! Även om det är lite dyrare och tar längre tid.

Nu senaste tiden har det blivit en del till lokala bil/mc butiken för att beställa diverse service grejer och delar till mcn, tar ibland 1-2 veckor att få hem sakerna men helt klart värt det när man får stödja mindre lokala företag

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

De senaste månderna har för egen del inneburit att jag gjort hälften av inköpen online och andra hälften offline.
Hade jag kunnat köpa Sparkle Intel Arc A310 Eco till ett "normalt" pris i en lokal butik, så hade jag gjort det.
Uppladdningsbara batterier köper jag gärna från den lokala IKEA-butiken.

Men oavsett vad, köp inte Sligers chassin från från @Komplett, de försöker verkligen lura konsumenterna med ett löjligt prispåslag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Är priset densamma och jag behöver det samma dag så butik. Annars väntar jag nån dag extra o sparar(spenderar mindre).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Beror kanske lite på hur man räknar, men mat köper jag alltid i butik och där blir det oftast väldigt många varor jämfört med t.ex elektronik, som sällan finns att köpa över disk iaf till bra pris.

Visa signatur

PGA nya regler och GDPR så måste jag deklarera att jag ansvarar INTE för mina kommentarer på forumet.
*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Butik i så mycket jag kan. Skor är omöjligt att kolla online, när mindre än 1‰ passar ens fötter. Kläder provat jag helst i butik av samma anledning. Elektroniska produkter görs så pass mycket research innan köp så då kan jag lika bra köpa i butik.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

Jag är en lagers när det gäller detta område. Med det menar jag att jag handlar mycket i butiker. Jag får känna på saker fysisk, jag får betala varan enkelt, slippa allt strul med posten.
T.ex. jag är intresserad av en klassisk vindflöjel slipsten som ska stå ute i trädgården. Hade Jula, Biltema, Rusta haft en sådan hemma så hade jag köpt den direkt. Nu när man ska beställa för ett nytt företag, så tar det emot att jag anser att produkten inte är så viktig och jag ej köper någon. (de är dessutom lite väl dyra)

Jag tyckte det förr var säkert att handla från vissa butiker, detta tills posten ibland läger ens varor utanför ens dörr som allmänheten har tillgång till. Om inte det så hamnar produkten i ett skåp som kräver en helt ny mobilapp, detta får man först veta på leveransdagen.

*edit*
Det jag ogillar med butiker är folk som utnyttjar butiksbiträdens hjälp, så man får vänta väldigt längre. Alltså folk går in och ber om hjälp utan det minsta kolla upp saker själv, de diskuterar saker som inte alls har med saken att göra. Som om det kommer regna till helgen, vem vinner fotbolls vm etc. Medans en annan står där i kön med artikelnumret i handen och vill ha hjälp med någon som kan hämta produkten från lagret.

*edit2*
Angående poststrul så har jag beställt småsaker från sveriges största butik inom området. Och fick veta att UPS helt omöjligt kunde leverera produkten på ett serviceställe. Det var att man måste jobba hemma en vardag för att ta emot de små paketet på under 1kg.
-Orsaken var att butiken hade levererat från 2st olika lager till ett och samma postpaket, detta kan inte serviceställen av att hantera.

Permalänk
Medlem

Nästan enbart online förutom en del av maten. Tycker helt enkelt inte om att vara bland en massa folk.

Permalänk
Medlem

Kollar alltid om det finns att hämta i butik, elgiganten, power, netonnet (lagerbutik iof men). så även om jag beställer online hämtar jag direkt samma dag, det är lätt värt nån hundralapp mer, men oftast är netonnet dessutom billigare så varför ska man handla på inet eller webhallen då som inte har butik här i hbg...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är en lagers när det gäller detta område. Med det menar jag att jag handlar mycket i butiker. Jag får känna på saker fysisk, jag får betala varan enkelt, slippa allt strul med posten.
T.ex. jag är intresserad av en klassisk vindflöjel slipsten som ska stå ute i trädgården. Hade Jula, Biltema, Rusta haft en sådan hemma så hade jag köpt den direkt. Nu när man ska beställa för ett nytt företag, så tar det emot att jag anser att produkten inte är så viktig och jag ej köper någon. (de är dessutom lite väl dyra)

Jag tyckte det förr var säkert att handla från vissa butiker, detta tills posten ibland läger ens varor utanför ens dörr som allmänheten har tillgång till.

Det där med att lägga saker utanför ens dörr är ett jäkla otyg, nu har jag inte fått något stulet än (peppar peppar, ta i trä).
Posten gör det dock inte, dom kidnappar paketet och cruisar runt stan i ett dygn innan de lämnar in det till utlämningsstället om det inte får plats i postboxen innanför porten.

Att lägga paket i den större postlådan direkt utanför lgh-dörren verkar dock omöjligt, jag fick till och med ett paket lämnat ovanpå den postlådan, men i den, det går absolut inte.

Det värsta är dock att leverantören verkar ofta vänta runt hörnet och se till att man har farit iväg innan de ens försöker leverera och konfronterar man dom, så har dom inget paket, trots att man tydligt kan se det ligga i deras bil och får absolut inte det utdelat samma dag, då man ska straffas för sin dumhet att förvänta sig att leverantörer är människor.

Skulle man mot förmodan få en pling på dörren så har de stuckit ut från porten på under 3 sekunder.

Visa signatur

PGA nya regler och GDPR så måste jag deklarera att jag ansvarar INTE för mina kommentarer på forumet.
*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Försöker stödja lokala butiker i första hand, större kedjor med fysisk butik i andra hand och går det inte att få tag på det jag behöver på endera, då blir det nätet. Tyvärr så blir det allför ofta det senare då de lokala handlarna inte kan ha ett obegränsat utbud på varor, och än mer sparsmakat blir det förstås av att folk väljer nätbutikerna i första hand (eftersom utbudet, och priset, är bättre) och så är spiralen i full fart.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Handlar nog till 90% på nätet (förutom mat då såklart). Det är inte ofta jag är i butik.

Permalänk
Medlem

Dyrare i butik.
Extremt sällan kunnig personal.
Saknad av ångerrätt på 14 dagar.
Slippa köra iväg.
Slippa p-avgift

Beställer nog allt på nätet nuförtiden. Största problemet har varit skor för min del

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

När det gäller datortillbehör: lika mycket båda.

Det sätt jag föredrar att handla på är att leta upp på Internet vilken butik som har den vara jag helst vill ha till bäst pris, beställa den och sen gå och hämta upp den. Det är bästa av båda världarna: bäst pris och jag får varan samma dag.
Det underlättar förstås att jag bor i Stockholm där det är flera butiker från de stora kedjorna på nära avstånd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Mest online

Men det finns saker som jag heller köper i en lokal butiken, typ brädspel och hobby saker. Det är för att sådana små affärer oftast driver hobbyverksamheter där man kan träffa andra för att spela och måla sina warhammer figurer osv. Så man stödjer dem nog mer för vad de gör för hobbyn än vad de säljer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mestadels online, tycker visserligen det vore bra att prova och känna på grejer men tycker det är väldigt ofta butiker inte har i lager om man väl släpar sig dit. Även om det står att det ska finnas i lager är det inte alltid det gör det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har väldigt sällan (aldrig?) behov att ha något samma dag eller dagen efter så det blir online.
Hatar dock hemleverans med intervall i stilen: 8-17 - jaha, tack som fan.
Föredrar leverans till närmaste matbutik så tar jag det när jag handlar mat.
Undantaget är när man köper större saker som möbler, det vill jag klart ha levererat hem.

Någon som vet vems ansvar det är om ett paket lämnas utanför dörren och det blir stulet där?
Har de levererat grejerna? kanske
Har jag fått sakerna? nej

Edit: det är safe, det är de som skickar som ansvarar tills du har tagit emot det:

Vem är ansvarig för paket utanför dörren?

Citat:

Sammanfattningsvis så skyddas man som konsument fortfarande av konsumentlagen trots att man har godkänt att leverantören ska lämna varan utanför dörren. När varan lämnas utanför dörren så har inte varan kommit i konsumentens besittning. Risken för varan har således inte gått över på konsumenten och näringsidkaren är fortfarande ansvarig.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

1. Söker/ leta reda på en produkt jag är intresserad av.
2. Sen söker jag på youtube för reviews på den produkt jag är intresserad av.
3. Sen bestämmer jag mig om det blir köp eller inte. Kan jag sen köpa varan i en lokalbutik, gör jag det, annars blir det att den skickas hem till mig

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Beställar online men hämtar ut det i butiken.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk

Är jag ensam om att väldigt ofta köpa saker och använda åt ett helt annat ändamål? I dessa fall behövs det ofta väldigt bra dokumentation på webben eller att man själv får dit och mäta, kolla och fundera på hur man kan förändra produkten så den passar ens behov.
Sedan i butiken kommer butikspersonalen och frågar om man behöver ha hjälp och man inser att det är tidsslöseri att förklara att man ska ha saken till något helt annat.

En klassiker är vinkelbeslag av alla dess typer på byggnadsavdelningen som är gjorda för sammanfoga träplankor.
Dessa vinkelbeslag skulle man kunna ha i ett datorchassi för att montera något och butikspersonalen på träavdelningen är inte så mycket till hjälp.

Permalänk
Medlem

Räknar man inte med matvaror så skulle jag uppskatta att jag köper 90% online! Lite galet kanske haha.

Permalänk
Medlem

Bara elektronik i princip jag köper online. Allt annat vill jag ha ett hum om hur det är.
Ibland köper jag från nätbutiker som har fysiska butiker just för jag varit och klämmt på det där innan även om det skiljde en 50lapp till den billigaste.
Hade inte köpt det om jag inte kunnat känna på det innan....och lättare att få det bytt om jag bara kan tralla ner till butiken och prata med någon där än att skicka tillbaka tycker jag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag fönstershoppar på nätet, jämför produkter, kollar lagerstatus och kanske till och med beställer från butik. Men för det mesta åker jag ned till affären och hämtar produkten.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag är gammalmodig men tycker det är trevligt att åtminstone hämta i butik om det går för att kunna småtjöta lite om datorkonfigurationer eller funktioner på produkten man köpt. Tyvärr är det lite hit n miss beroende på vem man pratar med men är ändå trevligt

Så för mig är det 50/50 och eftersom Webbis stängde i Sisjön är det Inet jag uteslutande besöker.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har nära till både Webhallen och Inet, så brukar beställa online och sedan hämta i butik.

Permalänk
Medlem

Butik om möjligt, finns många plus med det som jag haft nytta av flertalet gånger. Speciellt vid reklamation.
Få saken direkt och kan se direkt om tex förpackningen är skadad. Tyvärr minskar butiker i rask takt, speciellt de mindre. Att gå runt och titta och klämma och känna kan vara avgörande i vissa avseenden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nästan allt online för det är bekvämt och billigare. Förutom mat och akuta saker som finns i butik.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|