Windows 11 når högsta marknadsandelen hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så 2/3 datorer lever på ett snart EOL OS? Känns som att någon borde tvinga att man inte kan sluta uppdatera något som används av så många

Kommer bli väldigt intressant när vi närmar oss slutdatumet, har svårt att se att användrarsiffrorna skulle förändras väsentligt till dess. Kanske pudlar MS och förlänger supporten...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Kommer bli väldigt intressant när vi närmar oss slutdatumet, har svårt att se att användrarsiffrorna skulle förändras väsentligt till dess. Kanske pudlar MS och förlänger supporten...

Jag är ju klart villig att betala en slant till MS för att förlänga uppdateringar mm några år.

Visa signatur

Jag besöker SWECLOCKERS för att lära mig mer om datorer och även om mina nära vänner inte tror mig så kan jag mer om datorer idag än vad jag kunde igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är ju lite som att säga att Peugeot anno 2002 är driftsäkra [/i] för min funkade och då kan ingen annan ha problem [/i].
Har stött på det flera gånger, både privat och jobbet och sker enbart med W11 särskilt med engelska som visningsspråk och något annat språk på tangentbordet.

Kände inte ens till att detta är ett problem för vissa. Inte haft detta problem på någon av mina datorer.

Skrivet av SuperSverker:

Oktober 2025 är det stopp om du inte vill punga ut 600kr per licens per år vilket absolut låter frivilligt.
Att jag råkar jobba med någon som satt December 2024 som gräns är väl iofs mitt egna fel

Du kan ju använda det även efter det datumet om du vill. OS:et självförstörs ju inte över en natt

För mig fungerar Windows 11 iallafall mycket bra och även snabbare än 10:an på mina datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Närmare 50% (och hade gått om relativt omtyckta Windows 7 med råge), tämligen stort gap till 30%.

Var kollar du någonstans om du ser 50% ?

Permalänk
Medlem

Haha,, Saker som stör.. ha,
w11, är det bästa spion-programmet som någonsins tillverkats.

Varning utfärdats.
Kolla nätaktivitet och cpu användning..
Tredjeparts-program kan göra susen..
Sök-ord i gooogle : destroy windows spying..

Sp
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Eismannen:

Var kollar du någonstans om du ser 50% ?

<Uppladdad bildlänk>

Bland annat precis samma källa som denna artikel, om windows-versioner, refererar till.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EU-Maggan:

Även jag kör MS Win 10 på mina datorer och jag är klart nöjd med operativet. Vad jag mest grubblar över är hur länge BankID (för stationära datorer & laptops) verkligen kommer att funka med "gamla" 10:an? Tillhör den där extremt lilla klicken svenskar som varken använder mig av smartphones eller tablets.

Det finns dussinet av oss! Dussinet!

Blir väl så illa tvungen att skaffa smartphone när 2G/3G läggs ner under kommande år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EU-Maggan:

Även jag kör MS Win 10 på mina datorer och jag är klart nöjd med operativet. Vad jag mest grubblar över är hur länge BankID (för stationära datorer & laptops) verkligen kommer att funka med "gamla" 10:an? Tillhör den där extremt lilla klicken svenskar som varken använder mig av smartphones eller tablets.

Tror det tog 1 eller om det var 2 år efter att Windows 7 slutat supportas av MS som Bank-ID slutade supporta Windows 7

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Win 11 är ett bajsOS i raden. Så som det varit efter XP/Vista. De hade också skit, men gick att "slimma" ner dom rätt bra. 7:an var extremt bloatad och var svårare/tjorvigare att rensa. Sen har det tyvärr bara blivit värre.

På den tiden som SSD var nytt och folk skröt om boottider (varför man nu ens stänger av datorn...) så startade mina XP maskiner upp snabbare med vanlig hdd. För att onödig skit var avstängd.

Men med det sagt så är man väl en i statistiken nu, kört Win11 i över 1½ år, dock inga uppdateringar igång, så inga otrevliga överraskningar. Däremot trivs jag de gånger i jobbet man tex behöver ändra på en XP-dator i inställningar jämfört med moderna bloatade inställningar. Win UI har haft en negativ utveckling de senaste 15+ åren, närmare 20.

PS. Muppiga färgglada Win XP temat räknar jag inte med, kört classic all the way since since win95.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

windows 8,10,11 är platt och fult som stryk. kör KDE

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

finns 2 problem med win 11 som gör att många sitter kvar på win 10.

1. kravet på secure boot och/eller TPM modul aka mjukvarubegränsning på hur pass gammal din dator kan vara.

finns många som sitter på en gammal dator som inte behöver byta till en ny för det de använder den till är hårdvaran mer än tillräcklig för ändamålet trots 10+ år på nacken.

och ja visst går det än sålänge plocka bort kravet men inget som säger att microsoft plötsligt gör en uppdatering som blockerar ej supportad hårdvara från att köra det längre.

plus att agda 65 bast nog ev inte är kunnig nog att göra denna modifiering utan blir isf tvungen att köpa nytt trots att det hon har fungerar utmärkt.

2. ingen direkt fördel att uppdatera till win 11 är ju i princip win 10 med ett touch skin och enligt mig kunde de lika gärna skippat win 11 helt och bara kört vidare på win 10 tills de iaf har något vettigt att komma med som gör win 11 mer lönt att faktiskt uppdatera till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

windows 8,10,11 är platt och fult som stryk. kör KDE

Både Gnome och KDE har helt underbara gränssnitt jfm Windows 10 & 11.

Ibland känns det som att Windows 3.11 var sista versionen av Windows med ett genomtänk och enhetligt GUI.

Windows 11 innehåller fortfarande rester från den tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

windows 8,10,11 är platt och fult som stryk. kör KDE

Har testat många skrivbordsmiljöer men går alltid tillbaka till KDE Plasma. Har kört det sen början på 2000-talet och det blir bara bättre och bättre

När Windows support för 7an tog slut så uppgraderades dom datorerna till annat OS och ingen dator hemma kör Windows längre.

På jobbet kör vi fortfarande Windows 10, så har inte testat 11. Men vi kommer nog dit så småningom.
Väntar fortfarande på att dom ska göra klart UI/UX i 10an, men då släpper dom 11 istället som är minst lika ofärdigt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har iof inte varit sugen på Windows 11 men får faktiskt inte förslag om att uppgradera mitt Windows 10 till 11. Det finns ingen Windows 11 uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

finns 2 problem med win 11 som gör att många sitter kvar på win 10.

2. ingen direkt fördel att uppdatera till win 11 är ju i princip win 10 med ett touch skin och enligt mig kunde de lika gärna skippat win 11 helt och bara kört vidare på win 10 tills de iaf har något vettigt att komma med som gör win 11 mer lönt att faktiskt uppdatera till.

Är det inte så att om man vill ha fullt stöd för cpu med E-cores och P-cores måste man gå över till win 11?
Vad jag hört har inte win 10 detta stödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För övrigt ser jag i princip ingen reklam i Windows 11. Möjligtvis det där i inställningarna, men det klassar jag knappt som reklam.

Inte jag heller. Men tror vi har mindre reklam än amerikanerna. Dessutom använder jag winaerotweaks för att få bort det mesta, men det har jag ju gjort i alla Windows-versioner.

Skrivet av Thomaseron:

"De höga systemkraven för Windows 11 har länge varit en bromskloss för många som vill uppgradera till det senare operativsystemet."

Det är inte enda anledningen. Det är så många onödiga klick för att komma åt saker. Startmenyn är sämre och de har rört ihop inställningar och kontrollpanelen ännu mer.

Förstår inte vad folk ska i kontrollpanelen att göra. Har inte använt den på flera år.

Skrivet av SuperSverker:

Jag kan svara en kortis

Telemetrin
Sök
Taskbaren
Språk (!!!!!)
Utseendet
Runda hörn
Oklar prestanda med laggningar/frysningar (nåja, kan vara subjektivt men har hållt sig igenom formaterongar på 2 olika datorer med olika versioner)
Det är längre från W7 än W10
Det tvingas på konsumenter vilket sällan är ett betyg för god prestanda / tillförlitlighet / användarupplevelse.

Telemetrin är väl ungefär samma som W10? Stängs av i winaerotweaks.
Sök fungerar utmärkt för mig. Lika bra som W10. Winaerotweaks hjälper här med.
Vad är fel med taskbaren? Sen dom fixade att man inte behöver ha den kombinerad och med bara ikoner så har jag inget att klaga på.
Språk? Inte haft några problem, mer än att det känns som den blandar svenska och engelska ibland. Jag föredrar att ha allt på engelska.
Utseendet är bättre än W10. Hörnen var en konstig grej att klaga på.
W11 är minns lika snabbt på min dator som W10, förutom task managern, men det tror jag är fixat.
Skulle det vara en nackdel att W11 är längre ifrån W7? W7 har inte åldrats något vidare.
Det tvingas inte på nån förrän supporten för OS innan tar slut, men det är knappast nån nyhet.

Skrivet av SuperSverker:

Språkinställningarna är sönder (och har varit i flera år)
Om du kör Engelska men vill ha svenska skrivbord (Eller autocorrect för vem fan vill ha autocorrect på en PC) så händer det rätt ofta att du det "ser" rätt ut men för att få fram Calculator så säker du efter kalkylator (eftersom det verkar vara svenska någonstans därnere)

Windows 11 tvingas på ganska många större arbetsplatser under året då man inte vill betala miljoner för att fortsätta köra W10.

Ja, det var väl lite väl subjektivt kanske smaken är som baken, en annan hade gärna velat ha tillbaka XPs blåa fina nyans...

Kan vara en skröna men jag har inte sett något som visar på motsatsen i alla fall

Testade precis. Får fram kalkylatorn vare sig jag skriver calc eller kalk.

Skrivet av firstofmay:

Saker som stör mig dagligen:

Startmenyn är en katastrof

Taskbar är förstörd, också de legacyfunktioner som kunde möjliggöra sömlösa tillägg för att göra den brukbar igen är trasiga. Får köra Start11 med en herrans massa buggar och en ganska dålig UX som någon slags "lösning"

Helt idiotiska förändringar i statusfältet, varför grupperas överhuvudtaget nätverk volym osv? Ogenomtänkta förändringar som inte ger användaren någonting

Ny volymkontroller, självklart är den på alla sätt sämre än den gamla - måste köra någon genväg för givetvis finns den gamla hederliga volymkontrollen som gör sitt jobb kvar men förstås mer omständigt att behöva krångla för att microsoft bestämt sig för att uppfinna ett trekantigt hjul som inte rullar

Kontrollpanelen följer av någon anledning inte systemtemat så varje gång jag startar den är det som att kliva ut på longen i CS, hela bakgrunden är knallvit. Jag är för övrigt kluven avseende inställningar VS kontrollpanelen i W11, Denna oförmåga att bestämma sig för vilken som gäller och kväsa ut den ena eller andra börjar bli smått komisk. Kanske är inställningar i vissa avseenden lite bättre än hur det var i W10? Har inte börjat se någon reklam än men har också kört diverse rensningsscript vid installation så det kanske inte blir aktuellt.

Off the top of my head...

Det här är ett nytt Vista. Ställt mot sin föregångare ger W11 överhuvudtaget inte någon UI/UX förbättring för användaren om man inte blir förundrad av rundade hörn. Ett halvhjärtat försök av MS att sno åt sig diverse idéer från andra och sen inte gå hela vägen vid implementation, det lät bättre när det fortfarande var i startgroparna och det var aktuellt att kunna köra androidappar direkt i W11 - det hade åtminstone varit en ny funktion av betydelse.

Har försökt att ge skiten en ärlig chans men det kommer ingenting nyttigt i uppdateringsväg och MS verkar överhuvudtaget inte tillkännage problemen som finns med UI. Det ligger på bordet att gå tillbaka till W10 men det är omständigt när man väl installerat allt och det svider när MS avser att ta död på det under nästa år.

Gillade aldrig startmenyn nåt särskilt i 10, tycker denna är en förbättring. En enkel vy där man kan fästa det man vill. Ett klick för att komma till alla program.

Ser inte problemet med grupperingen? Bara att högerklicka på respektive ikon för att komma till inställningarna.

Upplever mycket mer clusterfuck med gamla grejer i W10 än W11, märkte jag bara häromdan senast.
Kontrollpanelen har jag inte använt på flera år. Vissa gamla inställningar bör dom fixa till nya inställningsappen, men det är inget problem för just W11.

Tycker det finns många UI-förbättringar i W11. Känns mest som folk är ovana och har svårt med förändringar.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Är det inte så att om man vill ha fullt stöd för cpu med E-cores och P-cores måste man gå över till win 11?
Vad jag hört har inte win 10 detta stödet.

Pass på den frågan.

har inte ägt någon cpu med den uppsättningen så kan inte uttala mig om det denaste intel jag kört är ur 7000 serien så ingen erfarenhet av något nyare med E och P kärnor men inte omöjligt att du har rätt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Telemetrin är väl ungefär samma som W10? Stängs av i winaerotweaks.

Ja, jag gick på en skröna där - finns kommentar om det längre upp

Skrivet av Hyllbert:

Sök fungerar utmärkt för mig. Lika bra som W10.

Min Peugeot fungerar perfekt, så då kan ingen annan ha problem.

Det sker dagligen att sök antingen tar flera sekunder eller rakt av bara inte visar några resultat
(Detta delas av mig och ett flertal kollegor på jobbet och sker enbart i W11, 10an funkade så bra som 10 gjorde (så knappt lite bättre)

Skrivet av Hyllbert:

Winaerotweaks hjälper här med.

Säkert poppis på jobbet att köra den typen av mjukvara (om det ens är möjligt att få ner från första början)

Skrivet av Hyllbert:

Vad är fel med taskbaren? Sen dom fixade att man inte behöver ha den kombinerad och med bara ikoner så har jag inget att klaga på.

Testa att lägga den vertikalt på vänster eller högersidan (visst, enbart 16% av användare körde detta enligt MS i W10 men det är en enorm dealbreaker för många)

Kontext menyerna vid högerklick är ett steg i fel riktning (såpass att man behåller de gamla i bakgrunden om du håller inne shift så inte ens MS verkar tycka att det var en bra idé)

Skrivet av Hyllbert:

Språk? Inte haft några problem, mer än att det känns som den blandar svenska och engelska ibland. Jag föredrar att ha allt på engelska.

Är inte det ett problem då?
Språk särskilt vid om man kör engelska men har svensk layout (eller någon annan) orsakar en myriad av problem med allt från att applikationer som söks efter enbart lyssnar på svenska men står på engelska exempelvis.

Skrivet av Hyllbert:

Utseendet är bättre än W10. Hörnen var en konstig grej att klaga på.

Okej, det är ju subjektivt för oss båda men att hörnen är runda på en rektangulär skärm är bara korkat

Skrivet av Hyllbert:

W11 är minns lika snabbt på min dator som W10, förutom task managern, men det tror jag är fixat.

Så inte lika snabbt.

Skrivet av Hyllbert:

Skulle det vara en nackdel att W11 är längre ifrån W7? W7 har inte åldrats något vidare.
Det tvingas inte på nån förrän supporten för OS innan tar slut, men det är knappast nån nyhet.

Som påtalat ovan - flera större företag börjar fasa ut W10 till förmån för W11 redan under året.

Att supporten tas slut är detsamma som att tvinga på någon något.
Tänk om jag slutade sälja bensin till din bil - du skulle nog känna dig ganska tvingad att köpa en ny som använder ett annat drivmedel.

Skrivet av Hyllbert:

Tycker det finns många UI-förbättringar i W11. Känns mest som folk är ovana och har svårt med förändringar.

Marknaden håller definitivt inte med dig, men det är ju väldigt subjektivt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Datavetare

Vad är felet med Windows 11 menyn? Tycker den ser ut precis som man vill ha den, en liten Windows flagga om det är ett Windows-program annars är det ett MacOS program. Aldrig sett någon reklam där...

Klicka för mer information
Visa mer
Skrivet av MacAllan:

Är det inte så att om man vill ha fullt stöd för cpu med E-cores och P-cores måste man gå över till win 11?
Vad jag hört har inte win 10 detta stödet.

Windows 10 har stöd för Intels "thread-director", så även där förstår OS-schedulern att det finns 3 typer av CPU-trådar (första tråden på P-core, E-core samt andra tråden på P-core där den första redan används).

Det man vill få till är att "interaktiva laster", d.v.s. det som hanterar programmet en människa direkt jobbar med, ska ha lägsta möjliga latens och ska därför ska prioriteras till att få en P-kärna där den andra CPU-tråden inte används. Vidare vill man ha bakgrundsjobb på E-kärnor.

Fått för mig att ett av problemen på Windows 10 är att ovan är egentligen det enda som görs. I Windows 11 finns betydligt mer fall, t.ex. att ett bakgrundsjobb som är helt CPU-bundet och använder mycket SIMD bör flyttas från E-kärnor till P-kärnor då E-kärnorna innan Skymont är väldigt svaga på SIMD.

Likaså finns ingen anledning att köra t.ex. en film på P-kärnor, även om det programmet har input-focus. Det är ändå inte CPU-bundet så är bättre att köra på E-kärnor.

De senare fallen är sådant Windows 11 gör betydligt bättre än Windows 10. Men är väl mest laptops som påverkas, framförallt av det sista som när det fungerar ökar batteritiden. Från att haft en svajig start med Meteor Lake verkar ju mycket av det fallit på plats och den plattformen presterar ju bättre nu än vid release, både i absolut prestanda och perf/W. Det i Windows 11, problemen lär vara kvar om man kör Windows 10.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Förstår inte vad folk ska i kontrollpanelen att göra. Har inte använt den på flera år.

Lättare att hantera saker i, då det är lättare att hitta det man behöver. Jag använder ofta kontrollpanelen både hemma och i jobbet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Min Peugeot fungerar perfekt, så då kan ingen annan ha problem.

Det sker dagligen att sök antingen tar flera sekunder eller rakt av bara inte visar några resultat
(Detta delas av mig och ett flertal kollegor på jobbet och sker enbart i W11, 10an funkade så bra som 10 gjorde (så knappt lite bättre)

Jag kan givetvis bara gå efter min egen upplevelse.

Citat:

Säkert poppis på jobbet att köra den typen av mjukvara (om det ens är möjligt att få ner från första början)

Där får man stå ut med alla bristerna i W10 också så 🤷

Citat:

Kontext menyerna vid högerklick är ett steg i fel riktning (såpass att man behåller de gamla i bakgrunden om du håller inne shift så inte ens MS verkar tycka att det var en bra idé)

Nej, det är ett steg i rätt riktning. Den gamla menyn är alldeles för bloated.

Citat:

Är inte det ett problem då?
Språk särskilt vid om man kör engelska men har svensk layout (eller någon annan) orsakar en myriad av problem med allt från att applikationer som söks efter enbart lyssnar på svenska men står på engelska exempelvis.

Inte upplevt dessa problem, nej.

Citat:

Okej, det är ju subjektivt för oss båda men att hörnen är runda på en rektangulär skärm är bara korkat

Det är inte runda hörn när det är maximerat så förstår inte problemet.

Citat:

Så inte lika snabbt.

Jo.

Citat:

Att supporten tas slut är detsamma som att tvinga på någon något.
Tänk om jag slutade sälja bensin till din bil - du skulle nog känna dig ganska tvingad att köpa en ny som använder ett annat drivmedel.

Du menar som E85 håller på att sluta säljas? Eller som att supporten för alla tidigare Windows-versioner också har upphört?

Citat:

Marknaden håller definitivt inte med dig, men det är ju väldigt subjektivt

Vilken "marknad"? Hör mest en högljudd minoritet som vanligt.

Skrivet av Thomaseron:

Lättare att hantera saker i, då det är lättare att hitta det man behöver. Jag använder ofta kontrollpanelen både hemma och i jobbet.

Verkligen inte. Kontrollpanelen är gammal och dålig.

Som sagt, jag kan bara gå efter min egen upplevelse och sådant jag sett.