5g routers är väl inte operatörs låsta nu för tid?

Permalänk

5g routers är väl inte operatörs låsta nu för tid?

Telia kapade mitt Adsl helt utan förvarning, skulle ha haft det till Oktober och fick Telias 5g tjänst istället, men fick med en 4G router....

Så i väntan på att jag hittar en lägenhet med fiber tänkte jag köpa en 5g router, och alla verkar lite dyra, typ 3000 kr.

Så tänkte köpa en begagnad på blocket eller tradera, och dom är väl knappast operatörs låsta?

Sett flera som vill sälja sina Zyxel NR5103ev2 från Tre, finns det någon säkerhetsrisk att köpa en begagnad router?

Eller ska man nöja sig med sin 4G router, spelar mest, och tänkte att 5G borde ge lägre ping tider. Bor i ett tättbebyggt område så 5g borde funka bra.

Har testa lite med mobilen som har telenor, men dom ska ju inte ha lika bra 5G nät som Telia? Kanske inte är så stor skillnad mot 4g LTE.,..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Kolla först att 5G är utbyggt i ditt område.
5G routrar är som regel oftast inte operatörslåsta.
Men man bör alltid kolla avtalet i detta fall har du svårt att kolla då skulle jag inte köpa på Tradera utan kanske blocket där du har möjlighet att göra affären mellan 4 ögon alltså på plats och ta med ditt simkort och faktiskt be om att få testa innan slutfört köp då ser du om det fungerar.

Sen ja 5G ger i regel lägre ping och oftast högre hastigheter.
Om det i slutändan är värt det kan bara du avgöra jag skulle dock verifiera att 5G finns där du bor först innan jag gör något av det andra. Annars har Tele2 5G med lån av router https://www.tele2.se/bredband/bredband-via-5g?&msclkid=6c66aa...

Annars verkar de finnas nya för 2995:- https://www.dustinhome.se/product/5020006667/nebula-fwa505-in...

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Kolla först att 5G är utbyggt i ditt område.
5G routrar är som regel oftast inte operatörslåsta.
Men man bör alltid kolla avtalet i detta fall har du svårt att kolla då skulle jag inte köpa på Tradera utan kanske blocket där du har möjlighet att göra affären mellan 4 ögon alltså på plats och ta med ditt simkort och faktiskt be om att få testa innan slutfört köp då ser du om det fungerar.

Sen ja 5G ger i regel lägre ping och oftast högre hastigheter.
Om det i slutändan är värt det kan bara du avgöra jag skulle dock verifiera att 5G finns där du bor först innan jag gör något av det andra. Annars har Tele2 5G med lån av router https://www.tele2.se/bredband/bredband-via-5g?&msclkid=6c66aa...

Annars verkar de finnas nya för 2995:- https://www.dustinhome.se/product/5020006667/nebula-fwa505-in...

Jo det är utbyggt i mitt område.

Tele2 lånerouter måste man binda upp sig 24 månader och det tänker jag inte göra när jag ska flytta. Jag har bara tele2 på telefonen och alltid haft Telia fiber, då dom har bäst nät och pingtider.

Jo kanske köper en på blocket då om det dyker upp en för 1500 kr, känns inte värt att lägga 3000 kr på något när man ska flytta till lägenhet med fiber när någon bra brf dyker upp.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Första frågan kanske är hur bra 4G du har? Sure 5G är högre bandbredd och lägre latens. Men helt ärligt är det inga enorma skillnader. Men har man problem så kan det vara värt det kanske.

Permalänk
Medlem

Hej,

Ingen operatör låser sin hårdvara längre - så du kan använda vilket simkort du vill. Om jag inte minns fel så var det efter 1:a maj i 2014 man slutade med detta. Du behöver inte vara orolig om du köper en 4G-5G router även begagnat så länge den är köpt efter det datumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av h9mpe:

Hej,

Ingen operatör låser sin hårdvara längre - så du kan använda vilket simkort du vill. Om jag inte minns fel så var det efter 1:a maj i 2014 man slutade med detta. Du behöver inte vara orolig om du köper en 4G-5G router även begagnat så länge den är köpt efter det datumet

Tre slutade låsa sina telefoner först under 2020 så det var inte när den lagen började gälla. Den lagen bara för att tillägga la inget förbud mot operatörslås, bara att man måste kunna låsa upp den utan kostnad efter att bindningstiden är över. Från 2014 till 2020 var det dock bara Tre som operatörslåste telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en NR5103ev2 nyligen i samband med uppgradering av TRE bredband, dock har den sämre täckning och hastighet på just 4G jämfört med det gamla Huaweitornet. Senaste firmwaren strular också då IP passthroughinställningen försvunnit, så det går inte att använda eländet med egen router (modemläge) på ett bra sätt.

Permalänk

Skulle säga testa nätet låst till 4g och 5g på din telefon först och se hur stor skillnad det gör.

Generellt har mobiltelefoner bättre mottagning än generic mobilt internet router så den bör iaf visa ett best case scenario.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av varget:

Första frågan kanske är hur bra 4G du har? Sure 5G är högre bandbredd och lägre latens. Men helt ärligt är det inga enorma skillnader. Men har man problem så kan det vara värt det kanske.

mitt 4g telia är runt 20 till 30 mbit och runt 30 ms till masten

Med min telefon som har Telenor har jag runt 300 mbit inne och 500 till 600 ute runt 17 ms.

Men Telias 5g när är bättre och har bättre svarstider, aja ska kika vidare om man hittar en bra billig 5g routerr.

Tycker mitt 4g funkar klockrent oftast, men ibland på kvällarna får man galan lagsikes någon sekund, något man inte får med 5g, då 4g har begränsad kapacitet när flera connectar mot masten.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle säga testa nätet låst till 4g och 5g på din telefon först och se hur stor skillnad det gör.

Generellt har mobiltelefoner bättre mottagning än generic mobilt internet router så den bör iaf visa ett best case scenario.

Telenor har som sagt mycket sämre 5g när, routing än Telia som har bäst i Sverige typ. Lägre ping osv

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag skaffade en NR5103ev2 nyligen i samband med uppgradering av TRE bredband, dock har den sämre täckning och hastighet på just 4G jämfört med det gamla Huaweitornet. Senaste firmwaren strular också då IP passthroughinställningen försvunnit, så det går inte att använda eländet med egen router (modemläge) på ett bra sätt.

Jo läst många som har problem med den, men även ZTE MC888 som tappar connection ett par gånger per dag.

Har läst bra saker om Zyxel Nebula 5G router FWA510 dock men inte helt sugen på att lägga 4000 om man flyttar till fiber snart, ska se om jag hittar en bra begagnad

Kanske ska klicka hem https://www.tradera.com/item/121404/638136382/dlink-dwr-2101-... den verkar också bra

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jo läst många som har problem med den, men även ZTE MC888 som tappar connection ett par gånger per dag.

Har läst bra saker om Zyxel Nebula 5G router FWA510 dock men inte helt sugen på att lägga 4000 om man flyttar till fiber snart, ska se om jag hittar en bra begagnad

Kanske ska klicka hem https://www.tradera.com/item/121404/638136382/dlink-dwr-2101-... den verkar också bra

ZTE MC888 Ultra har jag med Telenor som operatör. Funkar väldigt bra.

Bor på landet och väntar på fiber som skulle vara klart för ett bra tag sedan, de har inte börjat än.

Jag har inga problem med routern.

Permalänk
Skrivet av Amajave1:

ZTE MC888 Ultra har jag med Telenor som operatör. Funkar väldigt bra.

Bor på landet och väntar på fiber som skulle vara klart för ett bra tag sedan, de har inte börjat än.

Jag har inga problem med routern.

Okey läst att många har problem med att den resetar sig och att ethernet kabeln tappar connection
. Men det kanske inte är så många om man jämför hur många den funkar bra för...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Angående ping är skillnad mellan 4G och 5G är i många fall obefintlig.
På landet har jag Telia och masten på c:a 500m.
Har i år fått 5G och farten är bättre 320/75 mot 220/47 för 4G.
Pingen ligger som lägst på 21ms på båda.

Inne i Göteborg har jag fått 844/69 med 14 i ping så det går att få hygglig ping.

Den 5G som körs nu är NSA (Not Stand Alone). För att pingen skall bli bra krävs SA (Stand Alone) vilken ingen operatör, så vitt jag vet, kör med.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Angående ping är skillnad mellan 4G och 5G är i många fall obefintlig.
På landet har jag Telia och masten på c:a 500m.
Har i år fått 5G och farten är bättre 320/75 mot 220/47 för 4G.
Pingen ligger som lägst på 21ms på båda.

Inne i Göteborg har jag fått 844/69 med 14 i ping så det går att få hygglig ping.

Den 5G som körs nu är NSA (Not Stand Alone). För att pingen skall bli bra krävs SA (Stand Alone) vilken ingen operatör, så vitt jag vet, kör med.

I Sverige finns inte SA till oss kunder än. I andra länder finns SA.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Angående ping är skillnad mellan 4G och 5G är i många fall obefintlig.
På landet har jag Telia och masten på c:a 500m.
Har i år fått 5G och farten är bättre 320/75 mot 220/47 för 4G.
Pingen ligger som lägst på 21ms på båda.

Inne i Göteborg har jag fått 844/69 med 14 i ping så det går att få hygglig ping.

Den 5G som körs nu är NSA (Not Stand Alone). För att pingen skall bli bra krävs SA (Stand Alone) vilken ingen operatör, så vitt jag vet, kör med.

Okey tack, kör vidare på 4G då

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none