TV för film (Netflix, HBO, Prime etc) samt PlayStation 5?

Permalänk
Medlem

TV för film (Netflix, HBO, Prime etc) samt PlayStation 5?

Har tidigare haft Samsung främst på grund av att jag gillar deras gränssnitt (i premium TV-aparaterna), finns många appar till TV:n till skillnad mot ex billigare LG där jag haft problem att hitta appar samt gillar fjärrkontrollen till Samsung. Vet dock inte hur andra märken är. Hur är ex butikers egna märken som Anderson från NetOnNet? Någon som har tips på TV för film (Netflix, HBO, Prime etc) samt PlayStation 5? Tänker mig runt 10K (justerbart) och minst 55".

Permalänk
Skrivet av martin79:

Har tidigare haft Samsung främst på grund av att jag gillar deras gränssnitt (i premium TV-aparaterna), finns många appar till TV:n till skillnad mot ex billigare LG där jag haft problem att hitta appar samt gillar fjärrkontrollen till Samsung. Vet dock inte hur andra märken är. Hur är ex butikers egna märken som Anderson från NetOnNet? Någon som har tips på TV för film (Netflix, HBO, Prime etc) samt PlayStation 5? Tänker mig runt 10K (justerbart) och minst 55".

Andersson, skantic är 2 av dom värsta TV skitmärken som finns. Appar som Netflix, Disney + mm, kör många på en Apple TV eller Chromecast, då där kommer uppdateringar då å då, min gammla 32GB 4K Apple TV uppdaterade jag nu i veckan,TVapparna brukar i regel bara uppdateras max nåt år eller två. Då har kommit flertal nya TVmodeller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Andersson, skantic är 2 av dom värsta TV skitmärken som finns. Appar som Netflix, Disney + mm, kör många på en Apple TV eller Chromecast, då där kommer uppdateringar då å då, min gammla 32GB 4K Apple TV uppdaterade jag nu i veckan,TVapparna brukar i regel bara uppdateras max nåt år eller två. Då har kommit flertal nya TVmodeller.

Fast många nya TV har väl Android där appar borde uppdatera regelbundet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Fast många nya TV har väl Android där appar borde uppdatera regelbundet?

Det beror ju på modell. Men att TVn har Android TV betyder ju verkligen inte att den är bra. Det är fortfarande värdelös hårdvara så apparna finns men är sega som sirap. Dålig ljusstyrka, kassa färger, avsaknad av funktioner som t.ex. 120Hz, VRR m.m. är vanligt bland alla billiga modeller oavsett märke.

Så kolla TV-guiden här på Sweclockers och hitta en modell som du tycker passar på dina behov och krav.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har en Andersson https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7926554 fick den dock för 3790:-
Jag tycker den duger om man klarar sig med Basklassen.
Kollar serier , film samt spelar xbox one Nhl 23.
Jag har tom fått Android uppdatering till min Andersson tv för själva systemet inte dem via google play.
Så jag tycker inte Andersson är skit vet att tidigare när de kom var de dåliga men med åren har även dem blivit bättre visst går inte jämföra med en tv som kostar 2-3ggr så mycket men det är jue inte riktigt mening i budgetklassen heller.

Kompisens TCL 55 C735 Har han haft otroligt mycket problem med buggig mjukvara och en brytning i bilden till och från spelar ingen roll om han stänger av allt lulllull eller ej har även varit på rep 2ggr redan. Så nu funkar bilden utan brytning i bilden men rätt vad det är stänger den av sig startar man upp och sen emellanåt hänger sig Google tv och han måste starta om tvn i sig.
Kanske Andra TCL modeller är bättre eller har mindre buggig mjukvara för de säger sig bara ha uppdaterat mjukvaran i tvn.

Kolla på tvn du är intresserad av kolla review samt om möjligt kolla in bild dock svårt i butik då de alltid har väldigt ljust oftast annars köp där du har öppet köp så du kan testa produkten hemma i din miljö med det ljus och aktuella mörker du har i ditt rum för att se hur tvn presterar för dig.
För i slutändan är det du eller ni som skall kolla på den.

Kolla även in "Laxpudding"s tv guide för extra tips: #20264946

Permalänk
Skrivet av martin79:

Fast många nya TV har väl Android där appar borde uppdatera regelbundet?

Kanske det, jag vet inte. Har bara en 4K Chromecast Google TV med Android, det kommer uppdateringar då å då. Har en OLED Panasonic TX - 55LZ1000E (2022 årsmodell, med Panasonic:s My Home Screen, Panasonic:s billigare TV modeller brukar ha TV Android system.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Finns väl ännu ingen TV som har bra inbyggda funktioner, köp en AppleTV och skippa TVns eget crap.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Bildexpert 📺

Att det körs android TV/Google TV som OS på TV är inte garantier för att allting fungerar likadant, utan det kan variera på samma sätt som det variera mellan olika telefoner vilka kör android som OS. De är inte exakt likadana vilket de flesta verkar få förstå om just telefoner.

Däremot kommer frågan upp tillräckligt ofta där det förutsätts att alla TV med Android TV som OS på något sätt ska vara funktionellt ekvivalenta. Det är de inte på långa vägar. Finns vissa basmenyer som är snarlika i utformningen mellan Android-modeler men inte så mycket mer.

Vill man säkra en viss funktion, app eller tjänst är det oftast enklare att tänka utanför TV:n, likt att köra det system man föredrar via exempelvis chromecast eller AppleTV. Där finns det en konsekvens med vad som fungerar och inte fungerar oavsett vilken TV man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Finns väl ännu ingen TV som har bra inbyggda funktioner, köp en AppleTV och skippa TVns eget crap.

Jag har varit fullt nöjd med de till min Samsung 55" år 2019 (kostade dock 17K), en Samsung Smart och ingen Google/Android. Tyvärr börjar den krångla och att reparera verkar bli mkt dyrt och söker därför ny TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att det körs android TV/Google TV som OS på TV är inte garantier för att allting fungerar likadant, utan det kan variera på samma sätt som det variera mellan olika telefoner vilka kör android som OS. De är inte exakt likadana vilket de flesta verkar få förstå om just telefoner.

Däremot kommer frågan upp tillräckligt ofta där det förutsätts att alla TV med Android TV som OS på något sätt ska vara funktionellt ekvivalenta. Det är de inte på långa vägar. Finns vissa basmenyer som är snarlika i utformningen mellan Android-modeler men inte så mycket mer.

Vill man säkra en viss funktion, app eller tjänst är det oftast enklare att tänka utanför TV:n, likt att köra det system man föredrar via exempelvis chromecast eller AppleTV. Där finns det en konsekvens med vad som fungerar och inte fungerar oavsett vilken TV man köper.

Hade detta problem med en gammal Philips med Googles OS, där HBOs nya app helt enkelt inte kunde laddas ner en dag. Om det hade med TVns hårdvara eller Androidversion vet jag ej. Oavsett gick TVn sönder av sig själv förra året, så då löste sig det problemet.

Man kan också tänka i banorna att det går att "eftermontera" externa smart-TV lådor, likt AppleTV eller Googles dito. Så man absolut kan nöja sig med en budgetlösning som funkar okej idag och köpa en låda när/om man väl får problem.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vlademil:

Hade detta problem med en gammal Philips med Googles OS, där HBOs nya app helt enkelt inte kunde laddas ner en dag. Om det hade med TVns hårdvara eller Androidversion vet jag ej. Oavsett gick TVn sönder av sig själv förra året, så då löste sig det problemet.

^^^Precis detta

Vad jag förstått av det som tricklar ned av information från TV-tillverkarna är det en kombination av både hårdvara och mjukvara där kontakt med Google för företagen är precis som vi vanliga konsumenter upplever Google: man vet inte om kontakten i andra änden är någon människa som kan sin sak eller om det är ett autosvar skapat av en stor språkmodell.

Är tydligen inte alls självklart att förlita sig på att Google är tillgängliga när man behöver få klart mjukvaran i apparaterna. Därför är det så många TV-tillverkare som siktar på egna lösningar med egna OS.

Eftersom Android TV som OS implementeras på en lång rad olika hårdvaruplattformar av tillverkare med varierande nivåer av kunskap och varierande kontakter med kunniga nyckelpersoner inom Google blir varje modellserie mer eller mindre sin egen lite specifika Android-TV-lösning. Vad som fungerar och inte riskerar bli en öppen fråga. Om inte idag så senare.

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Hade detta problem med en gammal Philips med Googles OS, där HBOs nya app helt enkelt inte kunde laddas ner en dag. Om det hade med TVns hårdvara eller Androidversion vet jag ej. Oavsett gick TVn sönder av sig själv förra året, så då löste sig det problemet.

Man kan också tänka i banorna att det går att "eftermontera" externa smart-TV lådor, likt AppleTV eller Googles dito. Så man absolut kan nöja sig med en budgetlösning som funkar okej idag och köpa en låda när/om man väl får problem.

När HBO Max hade ebjudatet för 45 kr/ mån, fick jag köpa en Chromecast (fanns stöd för Apple TV osså) för min gammla Panasonic TX - 58HX810 (ej Android TV) å i övrigt inget app stöd för Panasonic TV:ar utan Android TV system (har jag för mig). Dock fanns app stöd för LG å samsung. Tror säkert att det likadant med skitet Max idag.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.