Någon som vet exakt hur konkurs går till?

Permalänk

Någon som vet exakt hur konkurs går till?

Pratar specifikt om kompisappen Gofrendly. Den lades i konkurs den 3:e Juli, och enligt notisen som användarna fick så ska konkursförvaltaren jobba mot att den ska vara igång som vanligt och att en ny köpare ska hittas. Nyhetssidorna började dock skriva artiklar om att det redan är säkert att appen ska snart läggas ner, likaså användarna. När jag pratade med andra användare har de också redan agerat som att appen skulle försvinna och alternativ måste hittas. När jag dock sedan mejlade konkursförvaltaren så har hen endast kopierat det som notisen sa, alltså att appen ska vara igång, att köpare ska hittas, osv.

Hur ser det egentligen ut under konkurs? Är detta med att "appen ska vara igång som vanligt" bara ett lögn för att hålla användarna lugna, medans det egentligen är kört för bolaget? Hur troligt är det att en ny köpare kommer hittas? Från vad jag vet så ligger skaparna av bolaget typ några miljoner kronor efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Pratar specifikt om kompisappen Gofrendly. Den lades i konkurs den 3:e Juli, och enligt notisen som användarna fick så ska konkursförvaltaren jobba mot att den ska vara igång som vanligt och att en ny köpare ska hittas. Nyhetssidorna började dock skriva artiklar om att det redan är säkert att appen ska snart läggas ner, likaså användarna. När jag pratade med andra användare har de också redan agerat som att appen skulle försvinna och alternativ måste hittas. När jag dock sedan mejlade konkursförvaltaren så har hen endast kopierat det som notisen sa, alltså att appen ska vara igång, att köpare ska hittas, osv.

Hur ser det egentligen ut under konkurs? Är detta med att "appen ska vara igång som vanligt" bara ett lögn för att hålla användarna lugna, medans det egentligen är kört för bolaget? Hur troligt är det att en ny köpare kommer hittas? Från vad jag vet så ligger skaparna av bolaget typ några miljoner kronor efter.

Du får nog helt och hållet se "så ska konkursförvaltaren jobba mot att den ska vara igång som vanligt och att en ny köpare ska hittas" som just en målsättning, inget löfte om framtiden.

Verksamheten fortsätter tillsvidare (låter det som), och de vill förstås att användarna ska sitta still i båten för att att det ska finnas kvar något av värde att hitta en köpare till, och konkursförvaltaren försöker ju helt säkert hitta en köpare, det låter helt rimligt.
Om de hittar en köpare så bestämmer förstås köparen sedan vad som ska hända (men rimligen vill de göra någonting med det de köpt iaf), om de inte hittar en köpare så lär det ju vara slut på historien.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Håller i stort med evil penguin

Men som han är inne på: om det inte kommer någon köpare inom ganska kort så är det antagligen kört... Konkurs är ju en form av "kontrollerad avveckling" eller hur man nu ska formulera det, så konkursförvaltaren kommer inte hålla det igång hur länge som helst och sen (när pengarna börjar ta slut om inte förr) lär det bara stängas ner.
Om de hade haft ett specifikt mål att försöka hålla liv i verksamheten som den ser ut, så hade de antagligen valt en företagsrekonstruktion istället, vilket är mer som en skuldsanering om man nu ska jämföra med hur det funkar för en person istället för ett företag.

Kort sagt: är du beroende av appen så ja försök leta upp ett "backupalternativ" redan nu! Det finns en påtaglig risk att det läggs ner, eller att köparen som tar över gör något annat med företaget än vad du vill ha ut av appen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Läs konkurslagen om du vill veta hur svensk konkurs fungerar. En förutsättning för att konkurs ska godkännas är att bolaget inte kan betala sina skulder och att det förhållandet inte bara är tillfälligt. Med andra ord finns sannolikt inga tillräckligt stora intäktsströmmar över tid.

Om du vill bilda dig en uppfattning om hur sannolikt det är att någon ska driva verksamheten vidare så får du ta fram redovisningen. För icke börsnoterade bolag är de offentligt tillgängliga uppgifterna ofta för gamla för att ge någon vettig information.

Men det skulle till exempel kunna vara så att det finns en del intäkter som räcker att driva verksamheten om man lyckas dumpa kreditförlusten på långivarna och blir av med räntekostnader. Någon som tar över verksamheten skulle till exempel också kunna ha befintliga lokaler som då minskar lokalkostnaderna rejält. Allt hänger nog på om det faktiskt finns några intäkter att tala om, som någon kan tänkas försöka få ekonomi i.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Snyggt fångat!
Kul att det görs ett nytt försök men man undrar ju lite om det kommer funka på lång sikt..
Att ha en omsättning på 1,6 miljoner och göra förlust på 14,1 miljoner låter ju rätt tufft i längden från mitt lekmannaperspektiv…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Låter tryggt att dom som körde bolaget i grunden gör ett nytt försök lol.
Man kan ju undra vem som gett dom pengarna.
Och lustigt att det "gick så himla bra" när dom gör brakförluster.

Permalänk

Ja jag såg denna imorse när jag gick in i appen. Det var ganska härligt att höra, men japp undrar hur det blir på lång sikt dock