Google Play blir ”helhetsupplevelse”

Permalänk
Melding Plague

Google Play blir ”helhetsupplevelse”

Med ett gäng nya funktioner hoppas Google att vi ska börja tillbringa mer tid på Google Play.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tvi.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag är inne i google play nu för tiden är när man tvingas ladda ner en av alla femtiellva olika parkeringsapparna man tvingas till att använda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Enda gången jag är inne i google play nu för tiden är när man tvingas ladda ner en av alla femtiellva olika parkeringsapparna man tvingas till att använda!

Vadå tvingas? Du kan väl fortfarande betala med kort på en majoritet av alla p-platser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vadå tvingas? Du kan väl fortfarande betala med kort på en majoritet av alla p-platser?

inte där jag bor heller tyvärr. Farföräldrarna kan inte ens åka till stan pga. att de inte kan använda mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Enda gången jag är inne i google play nu för tiden är när man tvingas ladda ner en av alla femtiellva olika parkeringsapparna man tvingas till att använda!

Detta, och ne alla har inte automat längre, eller inte så man vet var fxn den är

Lite OT men parkerings appar är som satans avföring ...typ

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

"Med det syftar Google på att plattformen ska erbjuda mer än att bara ladda ner och köpa appar, såsom skräddarsydda rekommendationer, utvalt innehåll och belöningsprogram."

Översättning: Vi ska lägga in massa reklam som du inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Fy bövelen. Hur dumma är vi brukare om G tror att det skall ge än mer klirr i kassan med ännu mer oönskad reklam. Jag kan tycka att de för länge sedan har passerat den smärtgränsen.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Det blir väl integration med Youtube Shorts för att få folk att fastna i videklipp (doom scroll) också...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Översättning: Vi ska lägga in massa reklam som du inte vill ha.

Letade nyligen efter PDF- och Sudokuappar, och alla tycks ha reklam. Dessutom dyker det upp användaravtal. Som tur var kunde jag lösa PDF-frågan med Google Drive, men jag tycks få klara mig utan Sudoku.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Letade nyligen efter PDF- och Sudokuappar, och alla tycks ha reklam. Dessutom dyker det upp användaravtal. Som tur var kunde jag lösa PDF-frågan med Google Drive, men jag tycks få klara mig utan Sudoku.

Ja det där är riktigt onajs, har ju vuxit upp med att kunna tanka random gratisprogram för det ena o det andra till datorn som funkar fullt ut utan någe reklam, men att göra detsamma idag 2024 till en telefon går inte, det är ALLTID nån blinkande reklampelare som måste klämmas in nånstans oavsett hur simpel appen än må vara i övrigt. Varrrrför ska vi tvingas på reklam precis överallt?

Permalänk
Medlem

Läste det först som Google Play blir ”helvetesupplevelse” 😂

Kanske samma?

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 2x32 Kingston 64GB + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Enda gången jag är inne i google play nu för tiden är när man tvingas ladda ner en av alla femtiellva olika parkeringsapparna man tvingas till att använda!

Klicka för mer information

Fick den upplevelsen igår på väg in på Liseberg med skrikande barn… mer än 15 minuter tog det att få till jävla ’Göteborgs parkering’-appen, krävde att man reggade konto och massa skit…

Sen visade det sig att zonkoden fungerade i både Parkster och Europark med (kanske ännu fler?)

Varför kan de inte skriva ut detta då, jävla i—oter

Visa mer

Återgå till ämnet: Play och andra appbutiker är där för att ge mig appar, inget annat, och verkligen inte någonting som jag vill lägga tid på

En ledare som driver utvecklingen åt det hållet kommer försöka försämra upplevelsen för att visa mer ’engagement’, alltså typ sidvisningar och klick och tid spenderat på platsen. Detta är precis tvärt om kärnan i produktens verksamhet…

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MsSmith:

Vadå tvingas? Du kan väl fortfarande betala med kort på en majoritet av alla p-platser?

Skrivet av rwkk:

inte där jag bor heller tyvärr. Farföräldrarna kan inte ens åka till stan pga. att de inte kan använda mobil.

Kan inte betala med kort där jag bor heller, appen är ett måste

Vet inte hur det ser ut närmare centrala stan, men i och med att bolaget som driver parkering här åt kommunen även gör det på andra ställen runtomkring, så är det inte helt otippat på att det kan krävas en app på telefon utanför P-husen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Letade nyligen efter PDF- och Sudokuappar, och alla tycks ha reklam. Dessutom dyker det upp användaravtal. Som tur var kunde jag lösa PDF-frågan med Google Drive, men jag tycks få klara mig utan Sudoku.

Firefox kan öppna PDF på Android.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:
Klicka för mer information

Fick den upplevelsen igår på väg in på Liseberg med skrikande barn… mer än 15 minuter tog det att få till jävla ’Göteborgs parkering’-appen, krävde att man reggade konto och massa skit…

Sen visade det sig att zonkoden fungerade i både Parkster och Europark med (kanske ännu fler?)

Varför kan de inte skriva ut detta då, jävla i—oter

Visa mer

Återgå till ämnet: Play och andra appbutiker är där för att ge mig appar, inget annat, och verkligen inte någonting som jag vill lägga tid på

En ledare som driver utvecklingen åt det hållet kommer försöka försämra upplevelsen för att visa mer ’engagement’, alltså typ sidvisningar och klick och tid spenderat på platsen. Detta är precis tvärt om kärnan i produktens verksamhet…

Förstår dock inte hur vissa av dessa funktioner kan tas emot med negativitet över huvud taget faktiskt.

Citat:

Bland nyheterna finns ett AI-verktyg som jämför appar inom samma kategori, med tanken att det ska underlätta för användare att hitta det bästa alternativet. Det ska också gå att välja bort vilka typer av appar som lyfts fram i de personanpassade rekommendationerna, exempelvis om man inte vill att appar med känsligt innehåll ska visas.

På spelfronten finns ett nytt filter där användare lättare ska kunna få fram mer användbara resultat när man letar efter nya titlar att spela, genom att ange preferenser manuellt. Som exempel går det nu att lägga till "sportsimulator" i sökningen [...]

Detta förgyller ju bara saken om det görs rätt. Slippa sitta och vadda genom sjuttioelva olika hemsidor med halvt AI-genererat innehåll som "jämför" olika appar (säg; kalender). Nu kommer det gå att göra direkt i butiksfronten om jag tolkar det hela rätt. Förhoppningsvis blir det även bättre rekommendationer som kan vara av genuint intresse; säg att du spelar spel X, då kan du få faktiskt vettiga rekommendationer på andra spel du gillar, baserat på innehållsmönster och filterpreferenser - och inte bara vad som råkar vara populärt i sverige/globalt på framsidan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Förstår dock inte hur vissa av dessa funktioner kan tas emot med negativitet över huvud taget faktiskt.

Detta förgyller ju bara saken om det görs rätt. Slippa sitta och vadda genom sjuttioelva olika hemsidor med halvt AI-genererat innehåll som "jämför" olika appar (säg; kalender). Nu kommer det gå att göra direkt i butiksfronten om jag tolkar det hela rätt. Förhoppningsvis blir det även bättre rekommendationer som kan vara av genuint intresse; säg att du spelar spel X, då kan du få faktiskt vettiga rekommendationer på andra spel du gillar, baserat på innehållsmönster och filterpreferenser - och inte bara vad som råkar vara populärt i sverige/globalt på framsidan.

Om det bara är effektivare filter så är det säkert ingen fara, men risken och det vanliga är att man som i deras sökmotor fyller resultaten med nära besläktade och framförallt betalda placeringar, då blir det svårare att hitta rätt och mycket mer skräp att filtrera bort. Vanligen leder det till att man får söka flera gånger, klicka in på 2/3 ställen för att dubbelkolla om det är rätt eller en fejkvariant

Så som jag använder butiken ser jag ingen större vinning, men för den som aktivt laddar ner många appar och testar nya spel varje vecka kanske det finns en poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Förstår dock inte hur vissa av dessa funktioner kan tas emot med negativitet över huvud taget faktiskt.

För vi alla har erfarenhet av hur företag "förgyller" sina appar? Facebook, YouTube, Instagram, Twitter... Mer reklam, mer "sponsored content", mer skit som skyfflas in överallt.

Jag har absolut inget behov av att Google använder AI för att kunna servera ännu mera oönskade "förslag" (som absolut inte kommer kommer vara influerade av hur mycket utvecklaren betalar Google för bättre rankings...)

Låt mig ladda ner den app jag vill utan strul, så är jag nöjd. Frågar hellre en riktig person om förslag på appar, än Googles AI-genererade reklamannonser.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

[...] Så som jag använder butiken ser jag ingen större vinning, men för den som aktivt laddar ner många appar och testar nya spel varje vecka kanske det finns en poäng

Det är nog den användaren som du beskriver på slutet som dessa uppdateringar primärt riktas mot. Eller den som annars använder just Play-butiken som sin enda källa för att leta appar. Vilket jag misstänker är den stora majoriteten, parallellt med rekommendationer från familj, vänner eller bekanta genom sociala mediaflöden då.

Skrivet av asphyxie:

För vi alla har erfarenhet av hur företag "förgyller" sina appar? Facebook, YouTube, Instagram, Twitter... Mer reklam, mer "sponsored content", mer skit som skyfflas in överallt.

Jag har absolut inget behov av att Google använder AI för att kunna servera ännu mera oönskade "förslag" (som absolut inte kommer kommer vara influerade av hur mycket utvecklaren betalar Google för bättre rankings...)

Låt mig ladda ner den app jag vill utan strul, så är jag nöjd. Frågar hellre en riktig person om förslag på appar, än Googles AI-genererade reklamannonser.

Det lär inte bli någon skillnad från hur det är idag redan på någon av de där punkterna. Enda jag kan urskilja från uttalandet och nyheten är att förslagen blir bättre, och skulle det mot förmodan bli sämre lär det knappast påverka användare som dig i slutändan; oavsett blir det hugget som stucket för användare likt de som kommenterar på SweClockers eller liknande teknikforum.

Fixade med citat o.s.v.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:
Klicka för mer information

Fick den upplevelsen igår på väg in på Liseberg med skrikande barn… mer än 15 minuter tog det att få till jävla ’Göteborgs parkering’-appen, krävde att man reggade konto och massa skit…

Sen visade det sig att zonkoden fungerade i både Parkster och Europark med (kanske ännu fler?)

Varför kan de inte skriva ut detta då, jävla i—oter

Visa mer

Återgå till ämnet: Play och andra appbutiker är där för att ge mig appar, inget annat, och verkligen inte någonting som jag vill lägga tid på

En ledare som driver utvecklingen åt det hållet kommer försöka försämra upplevelsen för att visa mer ’engagement’, alltså typ sidvisningar och klick och tid spenderat på platsen. Detta är precis tvärt om kärnan i produktens verksamhet…

Vänta bara tills du skaffar elbil och ska använda publika laddare. Samma helvete där.

Enda gången jag använder google play är typ när jag skaffar ny mobil.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan inte betala med kort där jag bor heller, appen är ett måste

Vet inte hur det ser ut närmare centrala stan, men i och med att bolaget som driver parkering här åt kommunen även gör det på andra ställen runtomkring, så är det inte helt otippat på att det kan krävas en app på telefon utanför P-husen.

Jag har ännu inte installerat en enda parkeringsapp. Kör SMS-parkering som är enda alternativet men får betala 25 kr i faktureringsavgift för att betala parkering för 9 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta förgyller ju bara saken om det görs rätt.

Om det görs rätt. Jag tror de flesta här är övertygade om att det inte kommer att göras rätt, och att det inte kommer att bli bra.

Permalänk
Medlem

Bajsifieringen djupnar, igen.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan inte betala med kort där jag bor heller, appen är ett måste

Vet inte hur det ser ut närmare centrala stan, men i och med att bolaget som driver parkering här åt kommunen även gör det på andra ställen runtomkring, så är det inte helt otippat på att det kan krävas en app på telefon utanför P-husen.

På en del ställen har dom faktiskt 2 timmar med p-skiva. Men det kan både vara i gallerior och parkeringsplatser nära stora butiker etc.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har ännu inte installerat en enda parkeringsapp. Kör SMS-parkering som är enda alternativet men får betala 25 kr i faktureringsavgift för att betala parkering för 9 kr.

Snart kan AI köra runt bilen åt dig, så den aldrig behöver parkeras, miljöklurigt som attan.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk

Nästa mobil blir en sån där modulär mobil som Fairphone eller Shiftphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Snart kan AI köra runt bilen åt dig, så den aldrig behöver parkeras, miljöklurigt som attan.

Bilen kan då köra hem själv och sedan när jag behöver den får den komma och hämta mig

Permalänk
Snusfri

Mycket gnäll innan vi ens vet hur det kommer bli.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har ännu inte installerat en enda parkeringsapp. Kör SMS-parkering som är enda alternativet men får betala 25 kr i faktureringsavgift för att betala parkering för 9 kr.

Går det inte att ställa om att få fakturan på epost? Gjorde jag för att slippa extra fakturaavgifter.