Permalänk
Medlem

Strypa bandbredd på vissa klienter

Tja! Finns säkert trådar om detta redan men jag hittar ingen bra förklaring. Det är så att det laggar när jag strömmar Tv (trådbunden) här hemma och misstänker att det är för att barnen inklusive fru streamar youtube, tiktok och allt vad det heter samtidigt via wifii. Har en Asus router med 100/10 fiber. Har hittat under QoS i routern att jag kan begränsa olika klienter men hur lite kan man sänka bandbredden till på tex telefonerna utan att det skapar problem? Eller är alternativet att gå upp till typ 250mb/s på fibern?

Tack på förhand

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |
ASUS TUF Gaming 750W | Xiaomi 34" G34WQi Curved 180 Hz

Permalänk
Medlem

Hur mycket du kan begränsa dem beror på vad de gör på sina enheter, läsa email drar mycket mindre än 4k streaming

25mbit per enhet är väl rimligt, men är ni fler än 4 så är det nog bättre att uppgradera till 250mbit

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara så att upplänken blir full och då kan det påverka kontollpaketen så att hastigheten nedåt blir lidande utan att bandbredden i sig tar slut.
10 Mbit upp är lågt idag och för ett hushåll med flera personer är det kanske för lite och du borde nog försöka få minst 100 upp om det går.
I stället för att strypa nått så prioritera i stället tvn, brukar ofta finnas en sådan funktion i routrarna men som sagt om upplänken mättas lär det ändå kunna bli problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uppgradera till snabbare. Minst 100mbits upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Det är så att det laggar när jag strömmar Tv (trådbunden) här hemma och misstänker att det är för att barnen inklusive fru streamar youtube, tiktok och allt fan vad det heter samtidigt via wifii.

Barnäktenskap är förkastligt.

Tveksamt om det hjälper att begränsa bandbredden per klient om du ändå inte tänker göra det så att totalmängden minskar, vilket förstås kommer slå på varje enskild ström, vilket slår på kvaliteten.

Gå upp tidigt en morgon och kör ett bufferbloat-test några gånger, med så mycket enheter som möjligt (utom routern) bortkopplade (ändra temporärt WiFi-lösen). Spara resultaten Kör sedan testet igen när du upplever problem. Jämför både bandbredd och latens.

Så har du ett utgångsläge att jämföra med oavsett vilka åtgärder du vidtar.

Om problemet har med latens att göra kan man titta efter funktionen SQM (även cake och fq_codel) som finns i bland annat Merlin och OpenWrt. Funktionen slänger paket och kortar därmed ner latensen. Dessutom ges alla strömmar samma prio som default, vilket gör att större strömmar inte svälter mindre strömmar.

Det länkade testet är från min mobil och visar en rätt tråkig uppkoppling. Latens utan belastning, latens under belastning och den väldiga assymetrin (bör vara en bit under faktor 30) i bandbredd upp/ner är alla dåliga egenskaper på den sedan några dagar nyinstallerade 5G-masten.

Edit: en faktor 10 upp/ner är inte problematiskt för TCP eller QUIC om all trafik går ut på att ladda ner data från internet. Om någon börjar ladda upp kan dock saker hända. Har inte Windows någon puckofunktion som gör att den laddar upp uppdateringar nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Ska göra ett bufferbloat-test och se vad det säger. Har gått i tankarna länge att uppgradera bandbredden då det är jag, tre barn OCH en fru som streamar, spelar mm så det är nog det som krävs. Vet att mitt lokala Borenet som jag sitter på nu har 250/250 för 450kr/mån som känns okej.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Tack för era svar! Ska göra ett bufferbloat-test och se vad det säger. Har gått i tankarna länge att uppgradera bandbredden då det är jag, tre barn OCH en fru som streamar, spelar mm så det är nog det som krävs. Vet att mitt lokala Borenet som jag sitter på nu har 250/250 för 450kr/mån som känns okej.

Ring och uppgradera imorgon. Bara onödig tid att göra felsökning då det är din bandbredd idag som inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Beroende på vart routern står så koppla upp tv'n via sladd fixade våra problem direkt inte haft problem sen dess

Permalänk
Medlem

Har du alla enheter via wifi är inte att rekommendera om du inte har en extremt bra router. Kabel är att föredra iaf på din tv.

Permalänk
Medlem

Tvn är trådbunden så det är i sin ordning. Provar att uppgradera till 100/100 först och ser om det hjälper annars får jag utöka ytterligare.

Visa signatur

Permalänk

testa att strypa bandbredden på wifi till att max kunna länka typ 10Mbit per enhet eller nått ska räcka för att spela och strömma video på utan några större krussiduller.

och ingen kan roffa åt sig hela bandbrädden

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Beroende på vart routern står så koppla upp tv'n via sladd fixade våra problem direkt inte haft problem sen dess

Skrivet av Bazisten:

Har du alla enheter via wifi är inte att rekommendera om du inte har en extremt bra router. Kabel är att föredra iaf på din tv.

Läs gärna hela hans inlägg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bazisten:

Uppgradera till snabbare. Minst 100mbits upp.

100mbps är ju brutalt långsammare

10 Mbps upp är väl inte jättemycket idag men hela linan borde inte tas upp konstant när man streamar/tittar/spelar. Jag tittar nu på ett YT-klipp i 1080p och det är knappt 1Mbps som toppas, oftast några 100Kbps.
Streama 4k toppade 101Mbps men fortfarande inget konstant.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut nu när jag gör ett bufferbloat test. https://imgur.com/a/eCgidy6 Två datorer som spelar, en telefon som scrollar tiktok och jag som kollar tv. Säger det något? Har inte gjort testet tidig morgon utan något igång än.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag kör två 4k-videos, en på dator och en på telefonen. Jag får bufferbloat grade A på datorn.
Vad har du för router och vad visar den för hastighet på trafik som passerar (om den kan)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag kör två 4k-videos, en på dator och en på telefonen. Jag får bufferbloat grade A på datorn.
Vad har du för router och vad visar den för hastighet på trafik som passerar (om den kan)?

Okej! Det är en Asus Zenwifi XT8. Vad menar du med hastighet som passerar? Vart ser jag det?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

stäng av QoS och prova 1000/1000 i 30 dagar ( om din router klarar det)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av f0rslind:

Okej! Det är en Asus Zenwifi XT8. Vad menar du med hastighet som passerar? Vart ser jag det?

I routern har du säkert ett gränssnitt med staplar/diagram som visar hur mycket trafik som går upp/ned hyffsat i realtid i Mbps samt hur mycket totalt, kan heta traffic analyzer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

I routern har du säkert ett gränssnitt med staplar/diagram som visar hur mycket trafik som går upp/ned hyffsat i realtid i Mbps samt hur mycket totalt, kan heta traffic analyzer.

Om jag fattar siffrorna rätt så har jag nu under typ 45min laddat ner 1.09GB och laddat upp 21MB. Är det de siffrorna du menar? Vad mer ska jag kolla efter? Tvn har laddat ner typ 900MB och laddat upp 11MB

Edit: Såhär ser det ut nu efter natten. Vad kan ni dra för slutsatser av det?

https://imgur.com/a/iXjxL0z
https://imgur.com/a/o8Z9PbR

Visa signatur