Snabbkoll: Reparerar du eller köper nytt?

Permalänk
Medlem

Beror på priset eller hur lätt det går att fixa själv. Fixa är första man kollar man ibland är det inte värt det. Tex en android tablet som kostade 1000kr som dottern kastade i badkaret så den gick sönder. Skulle vara dyrare att laga.

Vad som behövs är att göra det lättare och billigare att laga saker. Men tyvärr vill många tillverkare att man köper nytt så de gör medvetetet reparation dyrt och svårt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hade en Deathadder där axeln på scrollhjulet gick sönder.

Monterade isär den då man lätt kunde åtgärda det med lite superlim.
Tyvärr så tålde inte databandet mer än 2 vickningar innan det lossnade helt, så jag fick måtta lite kabel och löda fast allt igen.

Funkade finemang till slut!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

En telefon för 5-6 tusen är dyr enligt mig, och dyrare finns inte ens på tanken. Brukar köpa mellan 1000-2000kr beg. nu, annars kanske mellan 2000-3000kr nytt.

Men i vilket fall, så är de inte värda att reparera, samma gäller en för 5k. Kostar för mycket.

Dock borde en sådan telefon klara sig i 5-8 år. Svårt att ha isönder med skal och skärmskydd.

Min förra telefon, galaxy flip, vill ta ett snack med dig...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Oftast köper jag nytt (begagnat) men beror helt på vad det är, tv/skärm så blir det nytt (ev begagnat) då det 9 fall av tio inte är värt eller går att laga.

Motorcycklarna som för min del nu är mest relevant så lagas det så långt det går och ska mycket till för att jag ska köpa något nytt till dom =p

Annars när det kommer till elektronik så är det sällan det är värt mödan att laga så ofta blir det nytt, ända undantaget är väll min mobil som vart inne för lagning två gånger under två år (Fold 4)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Min förra telefon, galaxy flip, vill ta ett snack med dig...

Jo är det någon telefon jag skulle kanske tänka mig betala mer för är det just den eller liknande. Men även de verkar ju gå ner till 5-6 tusen efter nästa generation kommer ut, så jag hade inte betalt 10+ direkt

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på vad som hänt men föredrar reparation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Punka på cykeln= Laga
Trasig mobil=Köpa nytt
Tv går sönder=köpa nytt
Komponent i datorn går sönder= Köpa nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Kan rekommendera att försöka söka upp volontär-initiativ. Jag är t.ex. med Repair Café i Malmö/Skåne, vi erbjuder utrustning och volontärer hjälper och vägleder (men man lagar själv). Det är gratis. Man umgås, fikar och reparerar. Huvudsakligt syfte är att premiera reparation över konsumtion, samt givetvis kunskapsutbyte och inspiration. (stor del av verksamheten handlar ju om att skapa medvetenhet hos deltagare, så att de även konsumerar produkter som är mer "reparerbara")

Just nu har vi sommaruppehåll, men under året brukar vi vara på stadsbiblioteket varannan Söndag.

Om jag tar mig till Skåne igen (bor i Sthlm) så lär jag nog kolla om ni har öppet. Har skaffat en lödstation och gjort någon blinkande julgran och något mer. Så nu väntar bara att något går sönder... Eller att jag hittar något att bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

På vilket sätt är en telefon för 5000kr billig och slit-o-släng?

För de tappar i värde dagen du startar igång dem och skärmbyten på de flesta modeller ligger runt 3000kr?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ibland köper jag begagnat, som jag sedan reparerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jo är det någon telefon jag skulle kanske tänka mig betala mer för är det just den eller liknande. Men även de verkar ju gå ner till 5-6 tusen efter nästa generation kommer ut, så jag hade inte betalt 10+ direkt

Menade att den inte klarade sig så länge trots skydd. Hela "hingen" var helt sne efter att jag haft på mig halvtighta byxor en dag och haft den i framfickan. Kvalitet. (Aldrig tappad osv)

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Menade att den inte klarade sig så länge trots skydd. Hela "hingen" var helt sne efter att jag haft på mig halvtighta byxor en dag och haft den i framfickan. Kvalitet. (Aldrig tappad osv)

aj då. ja, ännu skäl till att avstå från dyrare telefon. Var det en av de nyare eller äldre versionerna? Dock så är det klart att alla finurliga telefoner är mindre tåliga en en simpel fyrkant

Permalänk
Medlem

Det känns som att gästslribenterna får betalt per publicerad artikel. Det publiceras många artiklar, som ofta är korta och saknar näringsvärde. Och korrekturläsning är tydligen inget krav det heller.

Vad hände med Jonas och det gamla gänget? Har de fullständigt gett upp SweClockers?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Om det går att reparera, gör jag det själv. Dagens elektronik går sällan att laga, dock.

Kan/har lim, kan löda/har lödkolv. Har lagat och förstärkt ett par hörlurar med glasfiber runt gångjärnen för några år sedan, vilket gav dem ett par år extra livslängd.

Permalänk
Medlem

Avstår röst. Omöjligt att svara på sålänge man inte vet vad det gäller.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk

Går det att laga så är det det som gäller. Håller på mycket med vintage HiFi och då är laga/renovera en del av hobbyn. Nya prylar beror på vad det är och hur dyrt det är.

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

Försöker först laga / reparera om det går.
Mobiltelefon dyraste jag köpt nån gång var 3000:- annars brukar jag hålla mig kring max 1500:- så länge jag kan surfa och köra wifi hotspot ha bankid så är jag nöjd.
Så när telefonen lägger av blir det ny för det kostar ofta typ lika mycket laga som köpa en ny budget telefon för ca 1500:-
Jag har varken råd eller lust att köpa en dyrare telefon än så men alla är vi olika och tur är väl det.

Permalänk
Medlem

Lagar så mycket det går.

Min gamla X79 rigg hade en defekt sticka så jag reparerade den med delar från en liknande donator sticka där versionsnumret indikerade samma ram och PCB.
Samma system lagade jag ljudkortet på i förra veckan, kommer en Youtube video på det, länk till kanalen finns i signaturen.
Även RX5700 fick en ny fläkt i den burken, gamla har jag redan bytt lager på en gång men får köpa hem fler lager och byta i framtiden.

Har bytt minnes chip på ett RTX2080ti för några år sedan.

Har reballat några minnechip genom åren och antika GPU'er (mest senare 3dfx, V3, banshee etc) då det kan göras relativt billigt hemma.

Jag lagade också i dagarna ena piltangenten på min 2016 årsmodell laptop. Fick limma tillbaks en del som saxen sitter i.
Blev under mikroskop för allt är 1mm max men det verkar hålla.

Samma laptop rök en s 2mm skruv av på efter gångjärnet börjat sitta löst så fick ta av hela skärmen och borra ut M2 skruven ur hålet, borra och gänga till M3 och svarva till en ny skruv så att baksidan går på igen.
Gjorde rent gångjärnens friktions mekanism med och kalibrerade motståndet så skärmen går att fälla upp och ner med mindre kraft men inte så löst att den rör sig av misstag.

Historiskt sett har jag väl lagat allt från gamepads, trackpballs, möss till slutsteg och andra tillbehör så dom varar ofta 15+ år.
Har capat om mycket saker, mobos, slutsteg och annat också, lagar en hel del gamla datorer genom åren för retro bruk.

Permalänk
Medlem

Lagar om det går och finns ett värde i att göra det.
Köper bara nytt om det har essentiellt betydelse.

Just ni ligger min Bluetooth högtalare på operationsbordet i väntan på donatordelar. Jag räknar med att patienten kommer återställas helt. Sen har vi min bil... den måste man laga, går ju inte at köpa ny bil varje gång jag smäller med den.

Snabbkoll: Återspeglar snabbkollen skribentens begränsade fantasi eller inte?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det känns som att gästslribenterna får betalt per publicerad artikel. Det publiceras många artiklar, som ofta är korta och saknar näringsvärde. Och korrekturläsning är tydligen inget krav det heller.

Vad hände med Jonas och det gamla gänget? Har de fullständigt gett upp SweClockers?

Ja, nyheterna håller inte riktigt den nivån den gjorde förr 😂

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
99:e percentilen

Reparationer jag utfört (i flera fall med hjälp av min mer kunniga polare):

• Bytt kamera(!) i min Galaxy S2 efter att det hade kommit in ett dammkorn eller något i den som förstörde varje bild man tog.

• Bytt USB-porten på min XV273K (uppströms; Type‑B), som jag hade råkat bryta av "tungan" i.

• Bytt säkring i min gamla Rotel RB‑980X efter att jag hade råkat kortsluta den.

• Lagat fjärrkontrollen till min Rotel RTC‑950AX, som hade gått sönder av att batterierna hade svällt och läckt.

Så jag får väl svara att jag reparerar. Men märkligt att ställa frågan så dikotomiskt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jorå jag vaskar bilen varje gång spolarvätskan är slut!

Permalänk
Medlem

Det mesta blir nog att köpa nytt, då jag helt enkelt inte kan t.ex. löda och fixa ett kretskort o.dyl. Laga punka och lite annat på cykeln kan jag göra själv, men det är ett av undantagen.

Permalänk
Medlem

Försöker reparera, vilket resulterar i en totalt orepbar produkt... köper nytt, repeat!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Är fattiglapp så försöker alltid reparera. Oftast går det bra, annars får man söka hjälp.
När min förstärkare dog så blev den inskickad till en herre i trakten som kan sånt och för 440 kr blev den fixad. Funkat felfritt i sex år nu. Lite skillnad mot att lägga minst fem tusenlappar annars för ny.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Spelade F-Zero 99 nu på morgonen, vilket har varit en vanlig del av min morgonrutin sedan spelet släpptes i höstas, och upptäckte att min Nintendo Switch Pro Controller har drabbats av driftning. Har inte fixat det ännu, men kommer absolut att försöka. Ser ingen anledning till att köpa nytt, ännu i alla fall.

Permalänk
Medlem

Köper oftast nytt, saker idag är sällan reparerbara, eller har ett fantasipris satt så hög att man ska köpa nytt, vilket man gör, då oftast sakerna måste vara iväg flera veckor.. Säg någon som klarar sig utan t.ex. bankid i 4+ veckor som det tar att få mobilen reparerad nånstans.

Permalänk
Medlem

Reparerar du din Sweclockers-redaktör när den fastnar i en loop med identiska frågor?

Känner att varianter på den här frågan har gått förr ...

Över lag testar jag gärna att reparera själv, oavsett vad det gäller. Förutsatt att det inte är snorbilligt att byta ut. Men typ bil, förbränningstoalett, sommarstugan och liknande pillar jag gärna med. Med varierande resultat, ska sägas. Lever lite för mycket enligt devisen "om någon annan kan göra det borde jag också klara det".

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Blåskärm? Köper ny dator.

Permalänk
Skrivet av THB:

Gäller det hundar, laptops, snusdosor eller mobiltelefoner?
Oerhört luddig fråga.

Hundar och laptops: köper nytt. Snusdosor: lagar.