Nätverkstekniker: Arbetar du även med programmering?

Permalänk
Melding Plague

Nätverkstekniker: Arbetar du även med programmering?

Nätverkstekniker har ofta kunskaper inom många olika områden. IT-Total vill undersöka om nätverksteknikerna på SweClockers även arbetar med programmering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nja, beror på om man skulle kalla skripta programmering. Men att skripta lathundar är däremot hjälper mycket om man ska dokumentera en stor förändring eller sätta upp en ny site.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppfattningen är att man förväntar sig att IT anställda kan ta på sig allt fler roller. Jobbar själv som utvecklare och de senaste åren har det blivit allt mer ansvar för att drifta, underhålla och såklart felsöka miljör, d.v.s inte bara utvecklar relaterade uppgifter. Problemet är att kompetensen inte blir vidare djup när man ska sträcka sig över så många och stora områden men det verkar inte chefterna bry sig nämnvärt om så länge som det rullar på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Uppfattningen är att man förväntar sig att IT anställda kan ta på sig allt fler roller. Jobbar själv som utvecklare och de senaste åren har det blivit allt mer ansvar för att drifta, underhålla och såklart felsöka miljör, d.v.s inte bara utvecklar relaterade uppgifter. Problemet är att kompetensen inte blir vidare djup när man ska sträcka sig över så många och stora områden men det verkar inte chefterna bry sig nämnvärt om så länge som det rullar på.

Känner detsamma som molnarkitekt/ingenjör, haha.
Finns alltid fler coola OSS-lösningar man borde lära sig. Det är public cloud och allt vad det innebär, Python, yaml pipelines, json, CI/CD, Scrum, IaC, Kubernetes och Docker, flux, helm, nätverk, DNS, osv osv.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så är det tyvärr, sen tar man in en dyr konsult ( från t.ex. IT-Total ) som löser ett problem och sedan drar utan att föra vidare kunskapen till någon på företaget.

Jobbigast är det när någon senior person med 15 hattar på företaget bara lämnar företaget, finns ingen chans för en vettig överlämning, sen sitter man där upp till knäna med skit.

Nu är det extrema fall men något som hänt under min livstid ett antal gånger redan.

Permalänk

Jag upplever att mer Linux på jobbet har gjort mig till en bättre Windows-admin också. Som de flesta (?) började jag med peka-och-klicka-administration, men idag upplever jag att jag aldrig har ett skrivbord uppe utan PowerShell eller Zsh alt Bash igång, och jag har jätteofta nytta av åtminstone Python, men också automatiseringsverktyg som Ansible.

På min arbetsplats arbetar vi också aktivt för att ersätta proprietära svarta lådor med öppen källkod-verktyg, och att få över alla kollegor från musdriven till gitopsbaserad hantering av infrastruktur och system, vilket driver med sig alla möjliga fördelar i form av flexibilitet, modularitet, möjlighet att falla tillbaka till senast fungerande läge, samt en ”single source of truth” för konfigurationer.

Permalänk

Ni som jobbar som nätverktekniker och inte programmerar alls är jag nyfiken på.

Men som med allt så kan man ha olika defionen på hur liten mängd som räknar som att inte greja med det. De flesta programmare testar om datatrafik kan gå igenom olika portar, om trafik ej går igenom så vanligtvis ber en nätverkstekniker öppna trafik mellan dem, om inte brandväggarna på just de 2st masiknerna spärrar.
Jobbar då programmaren med nätverksteknik? Man kan som sagt tolka det olika.

Permalänk
Medlem

jag jobbar som systemutvecklare, men dagarna jag får programmera är dom bästa, men långt emellan.. siter mer med driftmiljöer, nätverk, bygg och deployment pipelines, databaser osv..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är ärligt talat inte så jätteovanligt att se folk som bara sitter i webb-UI:t på brandväggar och switchar, särskilt i små och medelstora företag. Problemet är att det inte skalar och att det gör det svårt att få en överblick av de exakta förändringar som görs jämfört med en känd konfiguration.

Permalänk
Medlem

Det scriptas rätt friskt i jobbet men inte regelrätt programmering som i att utveckla program.

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

Det scriptas rätt friskt i jobbet men inte regelrätt programmering som i att utveckla program.

Jag skulle säga att man underskattar sig om man scriptar men inte kallar det att programmera: du programmerar bokstavligen datorn att utföra uppgifter men använder ett möjligen enklare språk för att göra detta. Språk som Python, Perl, Javascript och Swift suddar ut gränserna ännu mer.

Permalänk
Medlem

Ja, men det är också därför man oftast skiljer på programmering och scripting. Även om scripting är programmering så är det inte fullskalig programmering som när du utvecklar mjukvara, utan mer för enklare automatiseringar och mindre funktioner. Vilket är det jag gör som en del i mitt jobb då jag inte kodar applikationer

Du kodar oftast inte ett fullstort program i Python, Perl, JS eller PHP, och du scriptar inte saker ofta i C, C#, asm etc.

Men i sak så håller jag absolut med.

Permalänk
Medlem

Men som med allt så kan man ha olika defionen på hur liten mängd som räknar som att inte greja med det. De flesta programmare testar om datatrafik kan gå igenom olika portar, om trafik ej går igenom så vanligtvis ber en nätverkstekniker öppna trafik mellan dem, om inte brandväggarna på just de 2st masiknerna spärrar.

Du är ute och snurrar lite, nätverkstekniker har lite mer med switchar, routrar och access-punkter, brandväggsutrustning, lastbalansering, routingprotokoll och VPN-teknik att göra. Tror inte du kan skicka in i cv:t att man är nätverkstekniker direkt om man programmerar saker som ska in på tcp 80 liksom. Lika lite som att jag kan skriva att jag kan programmera för att jag scriptar saker i cli eller powershell etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Du är ute och snurrar lite, nätverkstekniker har lite mer med switchar, routrar och access-punkter, brandväggsutrustning, lastbalansering, routingprotokoll och VPN-teknik att göra. Tror inte du kan skicka in i cv:t att man är nätverkstekniker direkt om man programmerar saker som ska in på tcp 80 liksom. Lika lite som att jag kan skriva att jag kan programmera för att jag scriptar saker i cli eller powershell etc.

Du missförstår mig.
Jag syftade på att säga att man inte alls håller på med programmering, så kan man ha olika definition på vad man räknar som programmering och man anser att det lilla man gör ej räknas.

Min åsikt är att folk som kan skriva script kan programmera. Om de skriver många script och även lite mer avancerade så programmerar de på jobbet. Att därifrån säga att man jobbar som programmerare och söka jobb som programmerare än en helt annan sak.

De programmerare som kodar olika applikationer som pratar med varandra, felsöker varför det ej fungerar, både portar och använder whireshark etc. De sysslar helt klart med datakommunikation. Huruvida de kommer in i området nätverksteknik, så är det väldigt otydligt. De flesta kontaktar som jag nämnde en nätverkstekniker när det är fel mellan 2st maskiner för de har inte ens behörighet att göra något själv. De kan dock med nätverksteknikerna felsöka och väldigt smått komma in på området.

Inom de flesta yrken kommer man väldigt smått in på andras områden och det innebär inte att man kan söka jobb som Cadritare, el konstruktör, Photoshopeditor, videoredigerare etc bara för de pyttelite är inne på området i deras yrke.

Permalänk

Att skriva skript är i högsta grad programmering skulle jag säga. JavaScript är exempelvis ett skriptspråk som används väldigt flitigt vid programmering, och det är nog väldigt sällan som det kompileras om ens någonsin.

Jag jobbar varken som nätverkstekniker eller programmerare men skriver både c# och mssql i jobbet, så på sätt och vis är jag programmerare ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Uppfattningen är att man förväntar sig att IT anställda kan ta på sig allt fler roller. Jobbar själv som utvecklare och de senaste åren har det blivit allt mer ansvar för att drifta, underhålla och såklart felsöka miljör, d.v.s inte bara utvecklar relaterade uppgifter.

lol det är typ vad vi lär oss på högskolan att man inte ska göra Du menar att det finns en diskrepans mellan akademiska teoretiska koncept och verkligheten!?!

Det satt en lapp på högskolan "bli IT-konsult på 4 veckor!" & så var det att läsa Java i 4 veckor, då är man tydligen IT konsult...

Permalänk
Medlem

Du missförstår mig.
Jag syftade på att säga att man inte alls håller på med programmering, så kan man ha olika definition på vad man räknar som programmering och man anser att det lilla man gör ej räknas.

Min åsikt är att folk som kan skriva script kan programmera. Om de skriver många script och även lite mer avancerade så programmerar de på jobbet. Att därifrån säga att man jobbar som programmerare och söka jobb som programmerare än en helt annan sak.

De programmerare som kodar olika applikationer som pratar med varandra, felsöker varför det ej fungerar, både portar och använder whireshark etc. De sysslar helt klart med datakommunikation. Huruvida de kommer in i området nätverksteknik, så är det väldigt otydligt. De flesta kontaktar som jag nämnde en nätverkstekniker när det är fel mellan 2st maskiner för de har inte ens behörighet att göra något själv. De kan dock med nätverksteknikerna felsöka och väldigt smått komma in på området.

Inom de flesta yrken kommer man väldigt smått in på andras områden och det innebär inte att man kan söka jobb som Cadritare, el konstruktör, Photoshopeditor, videoredigerare etc bara för de pyttelite är inne på området i deras yrke.

Ja, ok men som svar på det du undrade över. Då snuddar man lite granna i script-språk och ibland skriver man avancerade script men många som är nätverkstekniker känner inte att dom programmerar på "riktigt" om det inte börjar bli lite mer avancerat än perl/js. Antagligen lika lite som att du är inte nätverkstekniker "på riktigt" om du bara sitter och fipplar i wireshark eller öppnar portar i en brandvägg etc. Ingen av dom kan skriva annat på CV:t än "har erfarenhet av xx".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nja, beror på om man skulle kalla skripta programmering. Men att skripta lathundar är däremot hjälper mycket om man ska dokumentera en stor förändring eller sätta upp en ny site.

Hur går du tillväga för detta om jag får fråga av eget intresse?

De är ju en kravställning programmeraren gör till teknikern, inget mer.
Teknikern avgör om portarna är säkra att öppna eller inte.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har gått en kurs på udemy om Python, så förstår lite konceptuella saker, sen har jag kollegor som jag bollar med en del rörande hur man bäst bör tänka när man ska standardisera diverse saker för att skapa en grundsstruktur som är automatiseringsvänlig.

Så indirekt, en del. Direkt, väldigt sällan.

Men det är bara en tidsfråga innan man måste lära sig lite mer programmering för att kunna jobba effeltivt. Det kommer inte fungera att arbeta så ineffektivt som många gör nu i det långa loppet. Eliminering av repetetiva, hjärndöda moment bör ligga högt på allas agendor.

En startpunkt för detta är att få till ett bra inventariesystem, eller asset-databas som allt utgår från och pekar mot. Det värsta som finns är när data ligger på olika ställen eller än värre är dubblerade på flera platser som har beroende mot olika system. Sen behöver ju givetvis inte all data ligga i exakt samma databas. Men det ska gå att peka mot en punkt för allt som behövs eller det ska i vart fall vara så för de som arbetar med diverse assets om det nu så rör sig om switchar, servrar, applikationer eller vad som helst.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Hur går du tillväga för detta om jag får fråga av eget intresse?

Bara ett enkelt skript som skapar en fil, sen matar jag in serien av uttags nummer t.ex. 5D-A-01 till 5D-B-24 är 48 uttag. Rack 5D, patch panel A, B osv och uttag 01 till 24 i patch panelen.

Sätter du in the logiken så kan du sen sätta upp regler som säger att varje rum har 4 uttag så kan du ganska enkelt mata in rums nummer.

Iom att du har en 24 nummers serie så kan du dokumentera vilken port i switchen du kopplat uttaget till osv osv.

Har inte skriptet här hemma men inte horribelt svårt att sätta upp

De lägger helt enkelt in en entry som ser ut typ så här:
---5D-B-13---
switch: fqdn-of-switch
port: b13
room: 5D-211
---EOR

Sen kan du bara greps ut det i terminal eller slänga in det i en databas och stoppa in Netbox t.ex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som de flesta skriver så är det mest skripting.
Dra ut listor och ändra konfig på många enheter samtidigt.

Tycker det är en bra balans, var rätt trött på programmering innan jag bytte till nätverkstekniker och nu får jag ändå hålla igång programmeringen genom mina skript och flika in med min kunskap till andra avdelning vid behov.

Permalänk
Medlem

Nu är jag väl inte nätverkstekniker egentligen, men jag har råddat med nätverksinstallationer på lvl1-2 och lite på lvl3. Jag vet inte vad man söker när man ställer en så allmän fråga , det beror väldigt mycket på omständigheterna. Zoner och VLan kräver ju kunskap i konfiguration på lvl3-4, medans det andra bara kräver kunskap i att koppla sladdar, dokumentera och planera.

Det finns ju alla förutsättningar att faktiskt ta ett ansvar för hårdvaran genom att hålla utrustningens FW uppdaterad och använda extrafunktioner som kan finnas, till exempel mäta signal och annat liknande. Det är mycket sånt jag gjort, och jag betraktar inte det som programmering.

Själv tycker jag viss hårdvara är överjävligt svår att konfa, tex Mikrotiks routrar, men samtidigt finns de folk som hävdar att det skall man kunna som "nätverkstekniker". Ok. Men det beror som sagt på. Stora organisationer kan till och med ha egna konfigurationsfiler som skall in i varje switch för att det skall funka, medans andra bara kör default och konfigurationen sker med något annat verktyg.

Finns inga enkla svar men jag tror det har blivit allt viktigare att veta exakt vad man gör i alla lägen. Vilket är en kunskapströskel som sätts av organisationens önskemål.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

@Homdax jag tolkade det som att det är programmering/scripting som man gör utöver normal konfiguration.
Cisco tex la ju till DevNet certifiering när de gjorde om certen för ett antal år sen. Mycket python vad jag förstått som bla går att använda i Catalyst Center (f.d DNAC).
Har tänkt nån gång utbilda mig lite inom programmering, men som nätverkstekniker som jobbar med både trådat, trådlöst och säkerhet, så finns inte supermycket tid över till annat.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected

Det är tyvärr överkurs för mig då jag inte är certifierad, men jag begriper ändå vad du syftar på.

Vi ramlar väl in i vad man betraktar som programmering eller inte. Personligen så anser jag att konfiguration i gränssnitt är inte programmering. Sedan har vi ju förkodade konfigurationsfiler. Ja det är väl programmering, men då kan man ju säga det om YAML också, samt XML och JSON, som ju är programmeringsspråk för olika plattformar., men flitigt använt som konfigurations-"språk"...
Oavsett så är det bra att kunna lite programmering för att förstå dem och begripa vad man håller på med om man använder conf filer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur man definierar programmering? Som folket ovan påpekar så är det inte mycket eget kreativt tänkande när det gäller just scripting, utan det finns mycket dokumentation tillgängligt, där behöver man kan behöva att modifiera något litet för att scriptet ska passa din miljö.

Jag skulle personligen inte kalla det för programmering. Men rent tekniskt så är det väl det?

Permalänk
Medlem

För er som utvecklar men som tvingas drifta/felsöka: gör ni det ni utvecklar förvaltningsbart? Skapas dokumentation som sedan lämnas över till förvaltare/driftpersonal? Delas kunskaperna om lösningen vidare? Eller utvecklar ni någonting som enbart ni kan någonting om, och sedan när det börjar strula blir det således er uppgift att fixa problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

För er som utvecklar men som tvingas drifta/felsöka: gör ni det ni utvecklar förvaltningsbart? Skapas dokumentation som sedan lämnas över till förvaltare/driftpersonal? Delas kunskaperna om lösningen vidare? Eller utvecklar ni någonting som enbart ni kan någonting om, och sedan när det börjar strula blir det således er uppgift att fixa problemet?

Utan att vilja svara för någon annan så får jag verkligen hoppas att vem som helst med jämförbar kompetens skall kunna hoppa in och göra samma jobb utifrån befintlig dokumentation. Så måste det vara enligt min uppfattning. Dokumentation är extremt viktigt. Det måste vara förvaltningsbart.

Visa signatur

Permalänk

"När man programmerar skriver man ett program och man använder ett programspråk."
Wikipedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Utan att vilja svara för någon annan så får jag verkligen hoppas att vem som helst med jämförbar kompetens skall kunna hoppa in och göra samma jobb utifrån befintlig dokumentation. Så måste det vara enligt min uppfattning. Dokumentation är extremt viktigt. Det måste vara förvaltningsbart.

Ja jag håller med, och det är en av sakerna som behöver förbättras på min egen arbetsplats. Det läggs inte tillräckligt med tid på dokumentering, från alla möjliga håll och kanter och inte bara från utvecklarna. Det kan sluta med att det blir ett (totalt onödigt) personberoende.

Var nyfiken på om ni andra upplevde liknande problem och om det är därför t.ex. en utvecklare tvingas drifta/felsöka. Men det var lite off-topic...

Permalänk
Medlem

Som utvecklare känner jag ju igen de här med att ta på sig mer saker. Mycket vanligare på mindre platser.

Är van o få behöva sitta med allt från devops, frontend, backend, säkerhet, cloud, on prem. Machine learning till och med..

Så klart kul o få testa på nya saker men de blir ju orealistiskt när man förväntas va expert på precis varenda område.

Finns knappt tid o bli expert på ett område..

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.