Följ Black Week på SweClockers

Extern hårddisk 100% Användning (Aktiv tid)

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk 100% Användning (Aktiv tid)

Jag har ett extern lagringschassi med 2 diskar i. Disk 1 är en WD Red 6TB och disk 2 är WD GREEN 6TB. När jag "låser" Windows (inte logga ut) och kommer tillbaka efter 1 timme så ser jag i Aktivitetshanteraren att disk 1 är i 100% användning ("Aktiv tid" i detaljerad info). Men disken läser bara mellan 300-400 KB/s och inget skrivs till den. Fattar inte varför den gör på detta sätt och varför just disk 1? Har ni nån aning om var problemet kan ligga? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ingen bakgrunds-indexering som pågår? AV-program eller defender kanske gör en massa hyss

titta på vilka program/processer som verkar ha mycket läsaaccess till lagringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

ingen bakgrunds-indexering som pågår? AV-program eller defender kanske gör en massa hyss

titta på vilka program/processer som verkar ha mycket läsaaccess till lagringen

Det enda jag kan komma på är att mitt Antivirusprogram ESET Smart Security Premium skannar alla diskar när Windows blir "låst". Men varför just disk 1 då den söker genom alla diskar?

Permalänk
Medlem

Har du kollat upp firmware till diskarna? De är intre stripade? (Tänker att WD Green har en aggressiv nedstängningstid om man inte ändrar parametrarna, som kanske påverkar din WD Red.)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av socsoc:

Jag har ett extern lagringschassi med 2 diskar i. Disk 1 är en WD Red 6TB och disk 2 är WD GREEN 6TB. När jag "låser" Windows (inte logga ut) och kommer tillbaka efter 1 timme så ser jag i Aktivitetshanteraren att disk 1 är i 100% användning ("Aktiv tid" i detaljerad info). Men disken läser bara mellan 300-400 KB/s och inget skrivs till den. Fattar inte varför den gör på detta sätt och varför just disk 1? Har ni nån aning om var problemet kan ligga? Tack på förhand!

Är diskarna helt separata eller kör du någon form av RAID på dem, och i sådana fall vilken?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har du kollat upp firmware till diskarna? De är intre stripade? (Tänker att WD Green har en aggressiv nedstängningstid om man inte ändrar parametrarna, som kanske påverkar din WD Red.)

Vet inte vad "stripade" betyder i denna sammanhang? Hur vet jag om dom är det eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Är diskarna helt separata eller kör du någon form av RAID på dem, och i sådana fall vilken?

Ja dom körs separata. Ingen RAID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Vet inte vad "stripade" betyder i denna sammanhang? Hur vet jag om dom är det eller inte?

Det normala är att du kommer åt diskarna som två olika enheter när du lagrar data på dem. Om de är stripade (på något av flera olika RAID sätt) så sker all åtkomst till en gemensam enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det normala är att du kommer åt diskarna som två olika enheter när du lagrar data på dem. Om de är stripade (på något av flera olika RAID sätt) så sker all åtkomst till en gemensam enhet.

Dom körs inte i RAID utan körs i Single Mode som visar diskarna separata.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av socsoc:

Ja dom körs separata. Ingen RAID.

Ok, då är antagligen anledningen varför bara den ena disken används att det ligger något på den disken som systemet tycker om att läsa. Du borde kunna kolla vilken/vilka filer som används via resursövervakaren;

Sök > Resursövervakaren > Disk > Diskaktivitet

Kolla där i "Fil"-kolumnen så visar den alla öppna filer och vilken process som använder den.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync