Följ Black Week på SweClockers

Utredning: Begränsa söktjänster som lämnar ut personuppgifter

Permalänk
Melding Plague

Utredning: Begränsa söktjänster som lämnar ut personuppgifter

Tjänster som MrKoll och Hitta.se bör inte skyddas av grundlagen, enligt utredningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det hade varit på tiden att göra något åt det där. Sverige ligger rätt extremt med mängden personlig information som vem som helst kan plocka fram utan tillåtelse av personen i fråga.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Det vore väl bra att kunna hitta vissa uppgifter, men gärna med bankid-kontroll och några dagars väntetid.

Både när det det gäller bilregister och domar mm.

Kanske lägga en spärr så varje bankid kunde göra max 4 sök per dag kanske?

Permalänk

Man får väl hålla begreppen isär, står ju såhär:

"Utredningen föreslår att undantag från grundlagsskydd ska kunna göras när det gäller rättsdatabaserna som tillhandahåller till exempel domar och andra rättsliga handlingar. Även tjänster som används för att göra bakgrundskontroller ska omfattas."

Dvs, har inget med t.ex. Hitta.se att göra, utan snarare typ MrKoll och Lexbase t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Det vore väl bra att kunna hitta vissa uppgifter, men gärna med bankid-kontroll och några dagars väntetid.

Både när det det gäller bilregister och domar mm.

Kanske lägga en spärr så varje bankid kunde göra max 4 sök per dag kanske?

Varför? Vad har du att göra med någon annan människas privata information?

Jag tycker detta är något av det märkligaste i Sverige, att det anses helt normalt att ha all sin information publikt. På min arbetsplats finns det många från andra länder som nyligen flyttat till Sverige. Alla tycker att det är helt galet att personen bakom dig i trafiken kan se ditt namn, din adress, vilka du bor med, din inkomst osv, och att majoriteten av de som bor här tycker att det är en bra sak! Jag förstår mig inte på det.

Offentlighetsprincipen bör gälla myndigheter och företag, inte individer.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Jag tycker detta är något av det märkligaste i Sverige, att det anses helt normalt att ha all sin information publikt. På min arbetsplats finns det många från andra länder som nyligen flyttat till Sverige. Alla tycker att det är helt galet att personen bakom dig i trafiken kan se ditt namn, din adress, vilka du bor med, din inkomst osv, och att majoriteten av de som bor här tycker att det är en bra sak! Jag förstår mig inte på det.

Jag antar att jag är van vid att kunna snoka. Men du har nog rätt, det bästa vore nog att alla siter har opt-in som standard. Troligtvis vill ingen lägga upp sina uppgifter.

Permalänk
Medlem

Namn, adress och telefonnummer har väl alltid varit offentligt. Fanns ju något förr som hette telefonkatalogen där stog dessa uppgifter också för alla att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det är ju myndigheter som har den informationen på dig. Tror inte du riktigt förstår offentlighetsprincipen.

Permalänk
Medlem

Att andra länder både godartade som onda kan skrapa all möjlig information om den svenska befolkningen utan några som helst bekymmer är sinnessjukt.

Men så är det - Tills någon vaknar är det redan kört. De flesta kollegor i andra europeiska länder som får höra om hur fritt går info rullar runt på internet blir rentav chockade då de får höra vad som går att få ut.

Att man dessutom ska behöva kämpa för att ta bort sig själv från vinstdrivande bolag pga av denna information är sinnes.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Man missar dock den största problematiken med det här och jag vet inte om det är pga okunskap eller att man inte vill skrämma vår befolkning.
Artiklen nämner lite kort att brottslingar utnyttjar tjänsterna för att begå brott. det ska ju absolut förhindras.
Men tror den risken är minimal i jämförelse på hur tredje stat utnyttjar våra personuppgifter och våran offentlighetsprincip för att begå grova brott online, mot både våran demokrati men också mot vårat medvetande.
Man skapar låtsas profiler på olika sociala tjänster med skrapad information från dessa tjänster.

Det är rätt tyst både från X och FB om hur många konton som eg tillhör botnet, typexempel: Anders Svensson i ludvika 58 som gillar burgare från den lokala grillen men också vill störta svenska staten på helgerna.

Individen ska inte ingå i offentlighetsprincipen som främst gäller myndigheter, det är feltänk från början.
om du vill veta vad jag tjänar o var jag bor, fråga mig ist för att köpa uppgifterna för 50kr, din nyfikne fegis!

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Kanske dags att läsa på vad offentlighetsprincipen innebär?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Det finns ett ord lagom, var lagom är går alltid diskuteras. Men ofta vill folk ha något extremt åt något håll. Som absolut ingen information ska vara offentlig eller precis all.

Ett problem idag att folk gör affärer på distans. Bor någon i skåne och bli lurad av 2000kr av någon i norrland, så kostar en resa dit upo mer än vad den blev lurad av. På något sätt bör då personer gå att kolla upp, det går självklart diskutera på vilket sätt.

Ett annat problem är alla ungdomsbrottslingar idag. De kanske skärper sig i framtiden, men om framtiden leder till att det bara blir enklare att kolla upp dem. Så är det inte lätt för dem att få en andra chans.
Man kan tycka rätt åt dem, men de kostar ju pengar om de inte kommer in i samhället.

Så det finns många problem och jag anser politiker/beslutsfattare får tänka till.

Permalänk
Medlem

Mycket nedkortat svar, Blev själv misshandlad, av nån evigt återkommande. En individ som tycker denna skall kunna göra vad som helst dygnet runt och om den ska ingen lägga sig i men om nån lite lugnt och fint säger till då smäller det tydligen. hela den personen är tydligen en vandrande bomb tydligen där alla kan råka riktigt illa ut. han bryr sig inte om andras liv, går på väldigt hårt när han misshandlar någon och det är bara ren jäkla tyr att det inte gått mycket mer illa än det gått. En sån råkade jag ut för och jag tror inte den här personen någonsin kommer bli ok och skötsam ute i samhället.

Ser ju har det går till liksom inifrån och jag är offret här och jag kan vittna om att här finns det ett intresse för allmänheten att veta.

Det är för mycket fokus på brottslingarna, att det finns ett offer med skador livet ut är det ingen hänsyn till (I kit fall mycket milt av ren tur). Eviga återfalls förbrytare som ständigt bara upprepar där offren är en mängd mer folk med offer ständigt.

Det är annat när nån gör ett misstag under en kort period , blir dömd och skärpt till sig rejält. Sånt som är och hur det går till får aldrig drabba dom som är skötsamma.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna slå undan fötterna på MrKoll o.dyl. genom att förbjuda dem ta betalt för den offentliga informationen? Det är ju trots allt redan betalt genom skattepengar en gång.

Permalänk

problemet är väl egentligen inte offentlighetsprincipen utan tryckfrihetsförordningen.
"Tryckfriheten innebär en frihet för var och en att i tryckt skrift uttrycka tankar, åsikter och känslor samt att offentliggöra allmänna handlingar och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst."
Tryckfrihetsförordningen

Permalänk

Det är dags att svenska lagen uppdateras och politiker lär sig vad EU medlemskap samt GDPR innebär. Vet en person som är skötsam idag och högutbildad, denna person har varit arbetslös och fick inte arbete i flera år pga en dom efter att ha rökt på. Gynnar det samhället när dömda går på skattepengar istället för att arbeta tycker ni? Enda anledningen till att Sverige inte följt GDPR sedan det infördes 2016 är att makthavare tjänat pengar på det via lobbying av diverse bolag. När domar är borta ur belastningsregistret finns det kvar resten av livet i vissa privata tjänster som företag använder, även friande domar.

Det roliga är att regeringen vaknar till pga att vissa domstolar vägrat ge ut info till dessa "journalistiska" tjänster, de gömmer sig bakom lagen som egentligen är ämnad för media och låtsas vara nyhetstjänster. Dessa tjänster har också lett till att gängen kan kartlägga sina offer lättare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkster2020:

Det är dags att svenska lagen uppdateras och politiker lär sig vad EU medlemskap samt GDPR innebär. Vet en person som är skötsam idag och högutbildad, denna person har varit arbetslös och fick inte arbete i flera år pga en dom efter att ha rökt på. Gynnar det samhället när dömda går på skattepengar istället för att arbeta tycker ni? Enda anledningen till att Sverige inte följt GDPR sedan det infördes 2016 är att makthavare tjänat pengar på det via lobbying av diverse bolag. När domar är borta ur belastningsregistret finns det kvar resten av livet i vissa privata tjänster som företag använder, även friande domar.

Det roliga är att regeringen vaknar till pga att vissa domstolar vägrat ge ut info till dessa "journalistiska" tjänster, de gömmer sig bakom lagen som egentligen är ämnad för media och låtsas vara nyhetstjänster. Dessa tjänster har också lett till att gängen kan kartlägga sina offer lättare....

Många arbetsgivare vill ju ha utdrag ur belastningsregistret som man själv beställer per e-post eller hem i brevlådan, det är ju ingenting som detta skulle ändra på, eller?

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Många arbetsgivare vill ju ha utdrag ur belastningsregistret som man själv beställer per e-post eller hem i brevlådan, det är ju ingenting som detta skulle ändra på, eller?

Absolut vilket är bra också och behövs för att skydda samhället, vilket borde vara kvar. Problemet är att många av dessa tjänster aldrig gallrar i deras tjänster för företag, och att friande domar också finns kvar. Jag anser att bakgrundskontroller ska vara statligt och inte något privata företag ska syssla med, det får dem inte enligt GDPR och det är för att skydda medborgares intressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Namn, adress och telefonnummer har väl alltid varit offentligt. Fanns ju något förr som hette telefonkatalogen där stog dessa uppgifter också för alla att se.

Fast i dagsläget står en flummig man och kränger en mycket tjockare telefonbok som även innehåller relations-status, arbetsgivare, inkomst ned till varje krona och vad du betalar i skatt, alla dina skulder/lån, allt du äger som är registrerat på dig som fordon/hus etc., din kreditvärdighet, alla eventuella kriminella utflykter, snart kanske även din medicinska journal?

Brushan 400:- per person du vill kolla upp totalt!

Det räcker med telefonnummer/adress. Det är all annan information som inte bör vara offentlig.

Folk säger "men arbetsgivare behöver utdrag ur belastningsregister!". Jadu arbetsgivare kan inte begära ut ditt belastningsregister. Det kan endast du själv göra, arbetsgivare ställer frågan och sedan använder tredjepartstjänster för att spionera på folk. Faktum är att arbetssökande själv ska begära ut registret och ge till arbetsgivaren om de kräver det. Precis så det ska göras idag även.