Visa signatur
Min Burk: Ryzen 5 5800X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, RTX 4070 12 GB
Jag tänkte skriva ner hur min uppgradering gick. Mitt moderkort är ett Gigabyte B350 med en Ryzen 2600X som jag haft sen den processorn släpptes. Funkar bra men dags för uppgradering och det blev en 5800X.
Jag uppgraderade BIOS i förväg och bytte ut processorn.
Windows startade till synes normalt men betedde sig konstigt. Flera program startade inte. aktivitetshanteraren uppdaterade inte sina grafer. Datorn var allmänt trög. Ingen webbläsare kunde starta.
Andra trådar jag läste hade inte dessa problem. Det var vanligare att windows inte startade alls.
Jag prövade en del åtgärder som att starta i felsäkert läge för att avinstallera drivrutiner. Bland dolda drivrutiner i enhetshanteraren så fanns min 2600X kvar. Jag tog bort den och en del andra.
Stängde av autostart på en del program för windows börjar sega en kort stund efter att den startat.
Hittade ett tips om att köra DISM för att avinstallera en viss amd-drivrutin från felsäkert läge. Dock hittade jag inte just den.
Inget hjälpte oavsett.
Jag fick göra en återställning av windows där jag valde att behålla alla mina filer och en lokal ominstallation.
Då funkar datorn som den ska och jag fick börja installera om alla program igen. Men jag fick en lista på skrivbordet med alla program jag hade.
Det var nånting i maskin-delen av windows som inte gillade processorbytet och det hade kanske hjälpt med att bara ta bort en enda fil. Men hur skulle jag kunna hitta den?
Min Burk: Ryzen 5 5800X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, RTX 4070 12 GB
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.