Svart skärm när grafikkortet anstränger sig.
Ska försöka beskriva så gott det går vad jag upplever och försökt mig på för att åtgärda detta problemet. Ju mer jag testar och läser om det ju fler frågor dyker upp.
Så vad det är som sker: När jag kör något som är intensivt för grafikkortet, främst spel, så slocknar skärmen och blir svart (skärmen är för övrigt fortfarande på, inga problem med den). Grafikkortsfläkten drar igång betydligt mer än vanligt när detta sker, och jag tvingas att göra en tvingad omstart genom att trycka på knappen på självaste chassit.
Det sker där emot inte i alla spel, verkar det som (har säkert jinxat det nu). Det sker i Zenless Zone Zero, men inte i alla typer av aktiviteter verkar det som konstigt nog. No Man's Sky kördes rätt okej till en början men såfort det är i ett område med lite mer som sker på skärmen, antar då alltså att när systemet behöver anstränga sig lite mer, så dör den. Det har där emot inte hänt i Diablo 4. Det brukade hända i Warframe, men av någon anledning slutat upp med det (säkert jinxat som sagt, men kunde inte få det att hända igår). Elder Scrolls Online har också klarat sig undan problemet konstigt nog, då det är ett sånt spel som sätter mycket press på mitt system bland många spelare?! Ingen aning vad som händer.
Mitt grafikkort brukade "säcka" lite märkte jag. Jag upptäckte detta när datorn drog igång fläktarna så in i bara helvete (100%) och det var omöjligt att styra de med Afterburner eller dylikt. Det throttlade även så pass hårt att det knappt blev spelbart. Jag valde då att testa lägga fingret på undersidan av grafikkortet och pressa upp det lite försiktigt och plötsligt slutade det väsnas, så det verkar ha varit någon kontakt som inte riktigt skötte sig. Vad jag har gjort sedan dess är att ha bytt ut kylpastan samt alla "pads" på grafikkortet enligt skaparens egna instruktioner. Inga som helst problem med den processen.
Jag har även börjat använda en Anti-sag grej som kom med grafikkortet, och satt en liten "stödpelare" (lego-bit) som ser till att den sitter på plats. Har varit noggrann med att se till så den inte sitter för "högt" heller. Detta har gjort så att temperaturerna och prestandan är betydligt mer stabila, inga som helst throttling-problem längre, och fläkten går inte igång till 100% heller. Men problemet återstår. Allt dör ändå.
Jag har testat att sänka inställningar och köra samma spel som har problem i window-mode och i 1920x1080 för att testa få det att crasha men det tycks åtgärda problemet. Det tycks alltså bara ske i helskärm (borderless och fullscreen). Jag har en 21:9 skärm (3440x1440) så visst, det är inte lätt-drivet men det bör klaras av ändå. Har sett till att det inte är skärmen som är problemet.
Vad jag har testat hittills för övrigt:
Uppdaterat, ominstallerat, även gjort en komplett återställning(DDU) av grafik-drivrutinerna. Ingen förbättring. Testat med Nvidia Experience *och* deras Beta Nvidia App.
Tagit ut grafikkortet och checkat så att PCI-E slot:en är som den ska. Ser inga konstigheter. Sett till att grafikkortet sitter ordentligt i och som det ska. Försökt detta ca 3 gånger.
Även kollat och dubbelkollat kablarna som är i grafikkortet (och resten av datorn). Jag har bytt plats på de, och även använt 3 separata kablar (alltså inte något daisy-chaining). Även testat med daisy-chaining för den delen. Ingen skillnad.
Applicerat ny kylpasta på grafikkortet, samt bytt ut kyl-padsen. Varit väldigt petig. Bortsett från bättre temperaturer och betydligt stabilare prestanda så har inget förbättrats med systemet.
Underklockat och försiktigt undervoltat grafikkortet med MSI Afterburner. Inga som helst skillnader. Gjort flera olika testar i flera dagar. Testade även Nvidias egna AI-overclock för saken skull, då dör systemet bara precis som när jag spelar något.
Begränsat min FPS i spel. 60, 75, 90, 120 - inga skillnader. Vsync på, av, kvittar.
Klappat datorn och försökt ge den uppmuntran men den tycks inte lyssna.
Uppdaterat och även ändrat inställningar i BIOS. XMP profiler, AI-enhancements (bara för se om det gör någon skillnad), gått efter många förslag och guider men ingenting har gjort någon som helst skillnad.
Öppnat upp chassit helt så den inte har lock på sig. Temperaturerna på CPU:n når ungefär högst ~50 grader under load i spel, maximalt ~70 om jag benchmarkar den. GPU når ca ~70 i spel och ~76 med locket på. Såvitt jag vet är detta helt acceptabla temperaturer. Värt att notera är dock att datorn tycks dö snabbare utan locket på, men det kan vara lite av en placebo effekt.
Bytt platser på RAM-stickorna, även tagit ut en och en och testat varje plats för sig. Ingen skillnad.
Olika versioner av Windows, gamla och nya. Ingen ändring.
Värt att notera är att när detta sker, när skärmen blir svart och fläktarna på grafikkortet drar igång (dock inte längre till 100% hastighet sedan bytet av kylpastan etc) så kan folk i Discord fortfarande höra mig tala, och jag kan även höra dom. Jag hör även spelljuden. Det var vid ett tillfälle som jag hörde två stycken snabba "pip" ljud i hörlurarna. Jag kollade upp vad det kan innebära från ASUS moderkort men det gav mig inte riktigt några svar. Detta har bara hänt en enda gång under dessa månaderna dock och jag har inte lyckats få det att hända igen.
Mina specs är:
Moderkort: ASUS PRIME Z590-A
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 (BL2K8G36C16U4B) (Bekräftat kompatibla med moderkortet.)
CPU: Intel Core i7 10700KF 3.8GHz 16MB
Kylare: Corsair Hydro H115i PRO (inköpt 2019)
GPU: MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO
PSU: Corsair RM850x V2 80+ Gold (inköpt 2020)
Chassi: Fractal Design R6
2x intake-fläktar i botten
1x outtake-fläkt i taket
1x outtake-fläkt där baktill
2x intake-fläktar framtill
CPU-kylaren sitter framtill
Skärm: Apex Predator X34P (3440x1440)
Som jag förstått så kan det bero på en av dessa, baserat på vad jag läst:
Ett fel på mitt nätagregat.
Kablar från nätagget som strular.
Ett fel med mitt grafikkort.
Fel på ramstickorna (osannolikt).
Fel på moderkortet (ännu mer osannolikt).
Har inga som helst problem med att surfa, sitta i Unity och utveckla, kolla på saker och ting och annan vardaglig användning.
Var gång jag finner någon som beskrivit ett liknande problem så har det ändå skiljt sig vissa detaljer. Till exempel så har jag försökt kolla i Event Viewer men där är det tomt, inga error-logs som indikerar något särskilt. Även lösningarna jag hittat har inte gjort något överhuvudtaget för min del.
Jag tvekar inte på att jag kommer behöva byta ut något, men det är lite knepigt att beställa delar när jag inte vet vad jag ska skaffa. Det känns ju inte riktigt så lockande att köpa ett nytt grafikkort och det visar sig inte alls ha varit problemet så försöker avgöra vad det är jag ska börja med att byta ut för att försöka hålla kostnaden så låg som möjligt.
Har någon en gissning eller erfarnehet av liknande problem? Tack på förhand!
Uppdatering: Så jag testade att sätta No Man's Sky i Window mode (1920x1080), men stängde av DLSS (Balanced profilen) och testade utan och med FSR2.0 istället. Då ökade temperaturerna på grafikkortet lite och jajamen, det blev svart. Den sista temperaturen jag såg var 72 grader på grafikkortet innan det slocknade. Jag har där emot sett 76 förr. Detta ska väl ändå inte orsaka problem?
Uppdatering #2: Tycks hitta allt fler personer som säger att just detta grafikkortet har en tendens att göra såhär. Jag testade ha en väldigt aggressiv fan-curve profil i MSI Afterburner. Det underlättade lite men inte tillräckligt.