Svart skärm när grafikkortet anstränger sig.

Permalänk
Medlem

Svart skärm när grafikkortet anstränger sig.

Ska försöka beskriva så gott det går vad jag upplever och försökt mig på för att åtgärda detta problemet. Ju mer jag testar och läser om det ju fler frågor dyker upp.

Så vad det är som sker: När jag kör något som är intensivt för grafikkortet, främst spel, så slocknar skärmen och blir svart (skärmen är för övrigt fortfarande på, inga problem med den). Grafikkortsfläkten drar igång betydligt mer än vanligt när detta sker, och jag tvingas att göra en tvingad omstart genom att trycka på knappen på självaste chassit.

Det sker där emot inte i alla spel, verkar det som (har säkert jinxat det nu). Det sker i Zenless Zone Zero, men inte i alla typer av aktiviteter verkar det som konstigt nog. No Man's Sky kördes rätt okej till en början men såfort det är i ett område med lite mer som sker på skärmen, antar då alltså att när systemet behöver anstränga sig lite mer, så dör den. Det har där emot inte hänt i Diablo 4. Det brukade hända i Warframe, men av någon anledning slutat upp med det (säkert jinxat som sagt, men kunde inte få det att hända igår). Elder Scrolls Online har också klarat sig undan problemet konstigt nog, då det är ett sånt spel som sätter mycket press på mitt system bland många spelare?! Ingen aning vad som händer.

Mitt grafikkort brukade "säcka" lite märkte jag. Jag upptäckte detta när datorn drog igång fläktarna så in i bara helvete (100%) och det var omöjligt att styra de med Afterburner eller dylikt. Det throttlade även så pass hårt att det knappt blev spelbart. Jag valde då att testa lägga fingret på undersidan av grafikkortet och pressa upp det lite försiktigt och plötsligt slutade det väsnas, så det verkar ha varit någon kontakt som inte riktigt skötte sig. Vad jag har gjort sedan dess är att ha bytt ut kylpastan samt alla "pads" på grafikkortet enligt skaparens egna instruktioner. Inga som helst problem med den processen.

Jag har även börjat använda en Anti-sag grej som kom med grafikkortet, och satt en liten "stödpelare" (lego-bit) som ser till att den sitter på plats. Har varit noggrann med att se till så den inte sitter för "högt" heller. Detta har gjort så att temperaturerna och prestandan är betydligt mer stabila, inga som helst throttling-problem längre, och fläkten går inte igång till 100% heller. Men problemet återstår. Allt dör ändå.

Jag har testat att sänka inställningar och köra samma spel som har problem i window-mode och i 1920x1080 för att testa få det att crasha men det tycks åtgärda problemet. Det tycks alltså bara ske i helskärm (borderless och fullscreen). Jag har en 21:9 skärm (3440x1440) så visst, det är inte lätt-drivet men det bör klaras av ändå. Har sett till att det inte är skärmen som är problemet.

Vad jag har testat hittills för övrigt:

• Uppdaterat, ominstallerat, även gjort en komplett återställning(DDU) av grafik-drivrutinerna. Ingen förbättring. Testat med Nvidia Experience *och* deras Beta Nvidia App.

• Tagit ut grafikkortet och checkat så att PCI-E slot:en är som den ska. Ser inga konstigheter. Sett till att grafikkortet sitter ordentligt i och som det ska. Försökt detta ca 3 gånger.

• Även kollat och dubbelkollat kablarna som är i grafikkortet (och resten av datorn). Jag har bytt plats på de, och även använt 3 separata kablar (alltså inte något daisy-chaining). Även testat med daisy-chaining för den delen. Ingen skillnad.

• Applicerat ny kylpasta på grafikkortet, samt bytt ut kyl-padsen. Varit väldigt petig. Bortsett från bättre temperaturer och betydligt stabilare prestanda så har inget förbättrats med systemet.

• Underklockat och försiktigt undervoltat grafikkortet med MSI Afterburner. Inga som helst skillnader. Gjort flera olika testar i flera dagar. Testade även Nvidias egna AI-overclock för saken skull, då dör systemet bara precis som när jag spelar något.

• Begränsat min FPS i spel. 60, 75, 90, 120 - inga skillnader. Vsync på, av, kvittar.

• Klappat datorn och försökt ge den uppmuntran men den tycks inte lyssna.

• Uppdaterat och även ändrat inställningar i BIOS. XMP profiler, AI-enhancements (bara för se om det gör någon skillnad), gått efter många förslag och guider men ingenting har gjort någon som helst skillnad.

• Öppnat upp chassit helt så den inte har lock på sig. Temperaturerna på CPU:n når ungefär högst ~50 grader under load i spel, maximalt ~70 om jag benchmarkar den. GPU når ca ~70 i spel och ~76 med locket på. Såvitt jag vet är detta helt acceptabla temperaturer. Värt att notera är dock att datorn tycks dö snabbare utan locket på, men det kan vara lite av en placebo effekt.

• Bytt platser på RAM-stickorna, även tagit ut en och en och testat varje plats för sig. Ingen skillnad.

• Olika versioner av Windows, gamla och nya. Ingen ändring.

Värt att notera är att när detta sker, när skärmen blir svart och fläktarna på grafikkortet drar igång (dock inte längre till 100% hastighet sedan bytet av kylpastan etc) så kan folk i Discord fortfarande höra mig tala, och jag kan även höra dom. Jag hör även spelljuden. Det var vid ett tillfälle som jag hörde två stycken snabba "pip" ljud i hörlurarna. Jag kollade upp vad det kan innebära från ASUS moderkort men det gav mig inte riktigt några svar. Detta har bara hänt en enda gång under dessa månaderna dock och jag har inte lyckats få det att hända igen.

Mina specs är:

• Moderkort: ASUS PRIME Z590-A

• RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 (BL2K8G36C16U4B) (Bekräftat kompatibla med moderkortet.)

• CPU: Intel Core i7 10700KF 3.8GHz 16MB

• Kylare: Corsair Hydro H115i PRO (inköpt 2019)

• GPU: MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO

• PSU: Corsair RM850x V2 80+ Gold (inköpt 2020)

• Chassi: Fractal Design R6

• 2x intake-fläktar i botten

• 1x outtake-fläkt i taket

• 1x outtake-fläkt där baktill

• 2x intake-fläktar framtill

• CPU-kylaren sitter framtill

• Skärm: Apex Predator X34P (3440x1440)

Som jag förstått så kan det bero på en av dessa, baserat på vad jag läst:

• Ett fel på mitt nätagregat.

• Kablar från nätagget som strular.

• Ett fel med mitt grafikkort.

• Fel på ramstickorna (osannolikt).

• Fel på moderkortet (ännu mer osannolikt).

Har inga som helst problem med att surfa, sitta i Unity och utveckla, kolla på saker och ting och annan vardaglig användning.

Var gång jag finner någon som beskrivit ett liknande problem så har det ändå skiljt sig vissa detaljer. Till exempel så har jag försökt kolla i Event Viewer men där är det tomt, inga error-logs som indikerar något särskilt. Även lösningarna jag hittat har inte gjort något överhuvudtaget för min del.

Jag tvekar inte på att jag kommer behöva byta ut något, men det är lite knepigt att beställa delar när jag inte vet vad jag ska skaffa. Det känns ju inte riktigt så lockande att köpa ett nytt grafikkort och det visar sig inte alls ha varit problemet så försöker avgöra vad det är jag ska börja med att byta ut för att försöka hålla kostnaden så låg som möjligt.

Har någon en gissning eller erfarnehet av liknande problem? Tack på förhand!

Uppdatering: Så jag testade att sätta No Man's Sky i Window mode (1920x1080), men stängde av DLSS (Balanced profilen) och testade utan och med FSR2.0 istället. Då ökade temperaturerna på grafikkortet lite och jajamen, det blev svart. Den sista temperaturen jag såg var 72 grader på grafikkortet innan det slocknade. Jag har där emot sett 76 förr. Detta ska väl ändå inte orsaka problem?

Uppdatering #2: Tycks hitta allt fler personer som säger att just detta grafikkortet har en tendens att göra såhär. Jag testade ha en väldigt aggressiv fan-curve profil i MSI Afterburner. Det underlättade lite men inte tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa att byta agg
Eftersom det sker när du belastar datorn så dyker grafiken.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jag skulle testa att byta agg
Eftersom det sker när du belastar datorn så dyker grafiken.

Byta upp till högre effekt på nätagget? Tror du det vore vettigt att byta kablarna, eller det kanske kvittar?
Är nyfiken på att lära mig lite mer till varför det är ett tecken på nätagget snarare än grafikkortet.

Jag har temporärt funnit en lösning. Jag underklockade grafikkortet ganska rejält och tvingar upp fläktarna i hastighet något enormt. Då håller sig temperaturen under 70 (hittills i alla fall). Det verkar som att så fort den når 70 grader skiter det sig.

Permalänk
Medlem

Aggregatet har styrka för att driva men jag misstänker att det kan vara fel på aggregatet så den dippar vid hög belastning. Men kolla att alla kablar är ok och sitter riktigt.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Aggregatet har styrka för att driva men jag misstänker att det kan vara fel på aggregatet så den dippar vid hög belastning. Men kolla att alla kablar är ok och sitter riktigt.

Ska ta och kika närmre på det, och läsa upp lite på vad för sorts nätagg som kan vara värt att byta till. Corsair är väl mest välkänt men vet inte riktigt hur de ligger till idag.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som uppstått senaste månaderna på en ca 1 år gammal maskin. Jag får ett digitalt ”blippljud” i hörlurarna innan skärmen blir svart. Jag hör fortfarande ljudet från datorn men måste tvångsomstarta den.

Jag får återkoppla min exakta spec på datorn, men en ”modern” plattform (AMD 7800X3D / B650-E / 4090).

Det känns hårdvaru-relaterat spontant, men för mig är det omöjligt att reproducera felet. Det har hänt i minst tre olika spel - Baldurs Gate 3, Darktide och Vermintide 2.

Jag har försökt hitta loggar från när det sker men vet inte riktigt var jag ska leta eller vad jag ska leta efter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur länge har du haft detta problem?
Har du provat att nedgradera grafikdrivrutinen?
Kollat om det finns någon ny BIOS till grafikkortet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan man uppdatera BIOS på ett founders edition RTX4090?

För min del har problemen pågått gissningsvis 6 månader, någon krasch per månad give or take.

En variant vore att köra en drivrutin från typ 2023-12 men det känns baklänges. Intresssnt är att TS har samma problem som mig med en helt annan plattform och generation på hårdvara, men fenomenet låter identiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik.dv:

Kan man uppdatera BIOS på ett founders edition RTX4090?

För min del har problemen pågått gissningsvis 6 månader, någon krasch per månad give or take.

En variant vore att köra en drivrutin från typ 2023-12 men det känns baklänges. Intresssnt är att TS har samma problem som mig med en helt annan plattform och generation på hårdvara, men fenomenet låter identiskt.

Har inte provat med just 4xxx serien, men har provat några serier bak. Ganska säker på att det går att uppdatera BIOS, men frågan är så klart om det finns någon annan version än den som är på. Men alltid något man kan kolla upp, särskilt om det är många som har problem med just den modellen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag är osäker om du syftar på mitt inlägg eller den ovanför dig men svarar ändå.
Jag har haft problemet i ett par månader. Det kunde hända förr innan jag bytte kylpasta osv på kortet men krävdes mer extrema scenarion. Tror anledningen till att det var mer sällsynt då var för att kortet throttlade sig till knappt 1000 MHz och tvingade fläktarna till 100% under någon som helst form av load. Det löste jag som sagt med att höja upp kortet för att undvika att det säckade och bytte kylpasta. Nu håller den sig stabil på så vis att den inte blir helt galen men tycker ändå att 70+ är tillräckligt för att stängas av (om det nu är grafikkortet och inte PSU:t).

Jag har testat nedgradera drivrutinen till flera olika versioner. Ingen som helst skillnad.

Kollat BIOS också, ja. Finns inget nytt där.
Eller kanske har fel. Ska gå genom det igen och checka!

Edit: Nepp. Jag har satt på locket till datorn. Uppdaterade mina VBIOS. Allt gick bra. Testade starta No Man's Sky igen och kutade runt och kollade på temperaturerna osv under tiden. Den kom till 72~74 grader innan allt la av igen. Som vanligt alltså.

Permalänk
Medlem

Okej en liten intressant händelse. Så jag åter igen öppnade upp datorn och kontrollerade alla sladdar samt sänkte ned grafikkortet lite ifall jag kanske hade höjt upp det för mycket. Jag använde ett vattenpass flera gånger om för att se till så allt ligger bra och stadigt. Detta tycks ha förbättrat vissa saker och ting men inte helt och hållet.

Jag återställde alla inställningarna, klockfrekvenser osv, och startade upp No Man's Sky. Temperaturerna på grafikkortet kom upp i ~72 grader och drog ca ~250W. Jag har Nvidias performance overlay igång och kollar ständigt på vad som händer.

Bilden fryser men bilden blir inte svart denna gången. Jag har fortfarande möjlighet att få upp task-managern genom CTRL+Shift+Escape och döda spelet, och allt fungerar som det ska. Jag förstår inte ett dugg vad som ändrats för att det nu ska bete sig annorlunda.

På performance overlay:en såg jag där emot att grafikkortet bara tog ~60W till skillnad från 250W plötsligt när det frös sig.

Jag tog en print-screen av det såfort som möjligt ifall det skulle slockna.

Jag tog sedan upp MSI Afterburner och kollade på graferna där. Jag har inte kunskap nog för att avgöra om det är något på tok, men antagligen?

Någon som är bättre på att analysera och tolka vad det är som hänt? (Min uppfattning är vad som tidigare sagts i tråden; PSU problem?)

Fick tydligen även något felmeddelande som sa att det var något med "nvlddmkm".
"If a computer’s power supply starts to fail, it will deliver low power to all connected components. This results in insufficient power for the GPU (Graphics Processing Unit) as well.

So, when we perform graphics-intensive tasks on these computers, the GPU may stop communicating with the processor, which simultaneously leads to a driver failure error or, in this case, NVLDDMKM error. "

Permalänk
Skrivet av Lucideus:

Okej en liten intressant händelse. Så jag åter igen öppnade upp datorn och kontrollerade alla sladdar samt sänkte ned grafikkortet lite ifall jag kanske hade höjt upp det för mycket. Jag använde ett vattenpass flera gånger om för att se till så allt ligger bra och stadigt. Detta tycks ha förbättrat vissa saker och ting men inte helt och hållet.

Jag återställde alla inställningarna, klockfrekvenser osv, och startade upp No Man's Sky. Temperaturerna på grafikkortet kom upp i ~72 grader och drog ca ~250W. Jag har Nvidias performance overlay igång och kollar ständigt på vad som händer.

Bilden fryser men bilden blir inte svart denna gången. Jag har fortfarande möjlighet att få upp task-managern genom CTRL+Shift+Escape och döda spelet, och allt fungerar som det ska. Jag förstår inte ett dugg vad som ändrats för att det nu ska bete sig annorlunda.

På performance overlay:en såg jag där emot att grafikkortet bara tog ~60W till skillnad från 250W plötsligt när det frös sig.

<Uppladdad bildlänk>

Jag tog sedan upp MSI Afterburner och kollade på graferna där. Jag har inte kunskap nog för att avgöra om det är något på tok, men antagligen?
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Någon som är bättre på att analysera och tolka vad det är som hänt? (Min uppfattning är vad som tidigare sagts i tråden; PSU problem?)

"If a computer’s power supply starts to fail, it will deliver low power to all connected components. This results in insufficient power for the GPU (Graphics Processing Unit) as well.

So, when we perform graphics-intensive tasks on these computers, the GPU may stop communicating with the processor, which simultaneously leads to a driver failure error or, in this case, NVLDDMKM error. "

kan vara i princip vad som helst som har med grafikkortet att göra som får nvidia drivaren att crasha.

kass drivrutin.
höga temperaturer på videominnen/vrm/gpukärna.
trasig gpu/videominne/vrm.
dålig kontakt i pci-e porten.
för svajig spänning från psu.
ostabila minnen.
halvdassig pci-e chip i cpun

så är nog bara att kvar att starta reservdelskanongen och börja byta delar tills du löst det och hoppas att du väljer rätt del på första försöket.

och ja, jag har också för mig att många led av det problemet med 2000 serien gpu i början av dess livstid om man hade en viss typ av minneskretsar på kortet från en viss tillverkare men vill dock minnas att det var innan release av Ti versionerna men inte omöjligt att det existerade ända fram till end of life av serien men högst osäker på exakta detaljer runt det.

vill minnas att många kunde köra korten om de underklockade videominnena ganska hårt så kan ju vara värt att testa att dra ner dem ~25-50% eller nått å se om kortet går stabilare även om det kommer medföra viss prestandasänkning medans man testar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Lucideus:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

På din första bild från afterburner så ser du att när din crash kommer så slutar ditt minne att klocka ned.
Tidigare i grafen är dem som upp o ned, vid crash så lägger den sig stadigt på max

Sen är även volt limit en kurva vid crash, vilket låter konstigt.... Då den borde vara flatline

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Jag vill inte göra det svårare för dig men jag fick exakt detta problem när jag pillade med min CPU.
Jag hade en 5700x som jag satte negativ curve optimizer på (sänkning av volt-kurvan för CPUn).

Detta gjorde att en av mina kärnor kraschade vilket gav samma felmeddelande som du såg i eventviewern. Har för mig att det är för att grafikdriveutinen timear ur. Detta skedde oftast mellan små strömspikar, t.ex starta ett spel eller tabba mellan program.

Eftersom jag kört med inställningarna länge innan jag fick problem så var jag först bombsäker på att det var ett trasigt grafikkort eller nätagg så bytte båda utan framgång.
Efter att jag återställt inställningarna för CPUn i bios så rullade allting på hur bra som helst.

Det jag vill komma till är att det faktiskt skulle kunna vara din CPU som dummar sig.

Hoppas du får ordning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Jag vill inte göra det svårare för dig men jag fick exakt detta problem när jag pillade med min CPU.
Jag hade en 5700x som jag satte negativ curve optimizer på (sänkning av volt-kurvan för CPUn).

Detta gjorde att en av mina kärnor kraschade vilket gav samma felmeddelande som du såg i eventviewern. Har för mig att det är för att grafikdriveutinen timear ur. Detta skedde oftast mellan små strömspikar, t.ex starta ett spel eller tabba mellan program.

Eftersom jag kört med inställningarna länge innan jag fick problem så var jag först bombsäker på att det var ett trasigt grafikkort eller nätagg så bytte båda utan framgång.
Efter att jag återställt inställningarna för CPUn i bios så rullade allting på hur bra som helst.

Det jag vill komma till är att det faktiskt skulle kunna vara din CPU som dummar sig.

Hoppas du får ordning på det.

Åh gud, hoppas verkligen inte det. Jag har där emot aldrig haft problemet med att tabba eller starta spel - bara när jag faktiskt spelar och enbart när det kommer över 70 grader (GPU).

Dvs jag kan köra grafikkortet i 2000 MHz hur länge som helst, bara det inte kommer upp i 70+ så är det lugnt hela vägen.

Jag kan även belasta processorn ordentligt utan några som helst problem.

Edit: Så jag testade det igen med att köra No Man's Sky. Nu blev det svart igen som tidigare. Lät den sitta ett tag och hörde windows error-ljudet en gång, sedan att USB saker kopplades bort-ljudet. Tryckte jag på någon tangent blev det bara fler Windows-error ljud.

Jag hade Shadowplay igång för att se om jag kanske kunde fånga det på bild i alla fall.
Vid ett tillfälle fryser sig spelet i en väldigt kort stund, typ en halv sekund eller så, och grafikkortet hoppar från 259W till 267W. 1935 MHz. CPU 28% användning. GPU:n ligger på 68 grader vid detta laget.

Det sjunker sedan plötsligt ner till 172W och jag kan kolla runt igen utan några som helst problem. Inga andra förändringar. Sedan stiger det snabbt upp till 256W igen. Temps på GPU stiger till 70.

274W kort därefter, 71C, och sedan plötsligt hoppar den till 281W, 71C, och där slocknar skärmen och inspelningen hänger sig där. GPU användningen ligger på 78% och CPU på 26%.

Det var vid något tillfälle där GPU sjönk till 10% användning i någon sekund, men det märktes inte alls av i spelet. Vet ej om det är ett tecken på något.

Permalänk
Medlem

Finns en guide här i forumet på vad man kan testa om man drabbats av nvlddmkm problem: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1459640-nvlddmkm-sys-g...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Saker blir fan bara allt mer konstiga.

Jag körde MSI Afterburners OC Scanner som förvånansvärt inte mördade datorn. Istället var slutresultatet att den ville öka minneshastigheten med +200 MHz. Jag drog upp Power Limit:en till 110% dessutom i syftet att försöka kolla vad som sker.

Så grafikkortet drar istället max 223W istället för att spika till 281W och ingen crash sker, men där emot drar fläktarna igång som bara helvete (~3100 RPM) vilket låter som en jet-motor. Ganska outhärdligt att lyssna på, men jag tycks inte längre kunna kontrollera fläkthastigheterna överhuvudtaget när grafikkortet är under stress.

På Desktop, inga problem. Kan göra lite hur jag än vill men så fort jag spelar något som är intensivt så sätter sig fläktarna på 3000+ RPM oavsett om jag vill eller ej så fort temperaturerna överstiger 70 grader.

Jag sitter just nu och testar lite saker och ting för att förstå vad det är som plötsligt hänt...

Edit: Okej nu blir jag fan knäpp.
Så jag drog ner Power limit till lägsta, dvs 50%. Jag drog även ner Memory MHz med -200. Alla andra inställningar default, klockhastigheter, ingen fan-curve. Allt är bara default.

Plötsligt högre FPS i vissa situationer och framförallt betydligt stabilare!?

Så jag stänger ner spelet, sätter Memory MHz till +0 igen som den är från början men lämnar Power Limit på 50%. Nu startar åtminstone fläktarna igen på 800 RPM men annars stabilt, bra FPS fortfarande. Förstår inte.

Visserligen är det inte längre 1920+ MHz på grafikkortet som det *bör* vara men det är väl förväntat då jag satt den på 50% power limit? Förstår inte heller varför fläktarna överskrider alla inställningarna ibland.

Uppdatering: Så jag testade sätta Power Limit på 100% med en custom curve på 1925MHz vid 925mV. Det tycks vara relativt stabilt men det verkar som att fläktarna kommer alltid att köra igång till 3100 RPM vid 74 grader oavsett vad för Temp limit jag specifierat.

Uppdatering igen: "I've set a custom fan curve for my MSI 2080Ti Gaming x Trio using MSI afterburner but when my GPU heats up to 72C-74C the fans rev extremely loudly to what sounds like near 90%-100% fan usage which isn't what I've set in the fan curve."

Så det låter som att just fläkt-problemet har med mitt grafikkort att göra i alla fall.

Så vad jag har gjort nu som lösning är att begränsa grafikkortet till 1920 MHz @ 925mV, dragit ner Power Limit:en till 70% (kanske måste sänka den ytterligare), Temp Limit på 73 grader (kanske får justeras ner till 70~72), och har en custom fan-curve som drar igång upp till 75% innan 74 grader nås. Fläkten hörs inte så värst mellan 60~75% oavsett, och sedan får jag nog begränsa min FPS till högst 90 i de flesta spel. NMS får det blir 75 istället (är ändå ganska svårt att få det stabilt 90 för min del så 75 duger väl i den typen av spel).

Tar nog och börjar med att byta chassi och försöker mig på ett vertikalt GPU-mount för att se om det kan åtgärda vissa saker och ting. Undviker helst de största kostnaderna så länge det går.

Permalänk

Lås upp så du kan ändra templimit och powerlimit separat och behåll 83 grader eller vad default är.

Den varvar automagiskt upp över fläktkurvan om templimit nås eller passeras.

Så när du drar ner templimit sätter den på jumbojet läge tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja jag tycker det låter som grafikkortet och hade provat med ett annat först o främst iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Är du säker på att du verkligen kör kortet oklockat?

Vad jag hittar så ska den bara boosta till 1755Mhz på gpukärnan så når du 19xxMhz har du antingen ett modifierat bios eller kör gpukärnan överklockad i någon mjukvara.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/msi-rtx-2080-ti-gaming-...

Och skulle defenetivt kunna vara orsak till att ett kort med lite ålder börjar bete sig lite konstigt när kislet börjar bli slitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är du säker på att du verkligen kör kortet oklockat?

Vad jag hittar så ska den bara boosta till 1755Mhz på gpukärnan så når du 19xxMhz har du antingen ett modifierat bios eller kör gpukärnan överklockad i någon mjukvara.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/msi-rtx-2080-ti-gaming-...

Och skulle defenetivt kunna vara orsak till att ett kort med lite ålder börjar bete sig lite konstigt när kislet börjar bli slitet.

Det är precis varför jag blir förvånad. Jag har inte rört MSI Afterburner förrän nyligen (för att kolla hastigheter osv, även testat andra verktyg för att läs av innan MSI Afterburner) och har inte ett modifierat BIOS. Lika fundersam jag varför den gör så, för hittade som du sa - den ska tydligen bara boosta till 1755MHz, men tydligen tycker den 1980MHz är mer attraktivt på något vänster.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Lås upp så du kan ändra templimit och powerlimit separat och behåll 83 grader eller vad default är.

Den varvar automagiskt upp över fläktkurvan om templimit nås eller passeras.

Så när du drar ner templimit sätter den på jumbojet läge tidigare.

Det har jag gjort. Även om jag sätter Temp-limit på absolut högsta så körs fläktarna igång på 100% vid 74 grader. (Det ska vara vid 84 grader enligt kortets specifikationer.)

Detta blir nog den sista uppdateringen: Så jag har lekt runt med fler inställningar och jag tror jag hittat något som verkar stabilt nu. Jag tickade i "Unlock Voltage Control" men rör inte Core(%) på Voltage, så den sitter på +0 men annars verkar det inte riktigt ta effekt överhuvudtaget.

Jag drog sedan ner Core MHz till -200 och gjorde en custom curve 1920MHz @ 950mV.

Drog upp Temp Limit till max (88) och Power Limit till 100%. (Drar ner den stegvis om jag märker att det är problem.)

Sedan gjort en custom fan-curve så vid 73 grader så är fläktarna upp i 63%. Vid 63% så är ljudnivån fortfarande tillräckligt tyst för att inte störa mig. (Tror den kommer upp till någonvart mellan 1800~1900 RPM då. 2100+ börjar det bli väsen). Viktiga är att bara hålla temperaturen under 74 för det verkar som att grafikkortet vill köra på 100% fläkthastighet då oavsett Temp Limit av någon anledning (troligtvis något problem med att sensorerna inte har ordentlig kontakt).

Jag har beställt några nya fläktar och tänkte införskaffa mig ett nytt chassi och sätta kortet vertikalt istället med lite extra kylning/luft-flöde och sedan felsöker igen.

Jag har begränsat min FPS till 75 i No Man's Sky just nu. Vore skönt att kunna köra spel i 120 FPS men jag får justera saker och ting lite i taget.

Permalänk
Medlem

Låter som det är något fel! Prövat med en minnessticka, annat nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter som det är något fel! Prövat med en minnessticka, annat nätaggregat?

Haha, ja, något verkar fel. Minnesstickorna mår bra. Nätaggregatet vettifan, kanske, men tänker inte börja med att byta ut det. Har inget annat nätagg att testa med så hade behövt köpa ett nytt bara för att testa, låter inte så attraktivt som första steget. Börjar med att byta chassit och sätta kortet vertikalt istället och förbättra luftflödet osv. (Saker jag har velat göra oavsett.) Efter det blir det ett nytt nätagg om det inte förbättras, såvida det inte blir uppenbart att problemet är grafikkortet.