Windows 11 24H2 inte utrullad – tidigare uppgifter felaktiga

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 24H2 inte utrullad – tidigare uppgifter felaktiga

Microsoft-medarbetare dementerar uppgifterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Källan ni länkar till har uppdaterat sin artikel https://www.neowin.net/news/kb5039239-microsoft-begins-releas... "Update, September 3, 2024: A senior Microsoft official has confirmed that Windows 11 24H2 is not yet out to users with non-Copilot+ PCs." Ni bör uppdatera er artikel. Kan också bekräfta att 24H2 inte lanserat till min stationära dator som inte är med i någon insider preview

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hejdå alla miljoner av fullt fungerande VR-headset världen över som är beroende av Mixed Reality mjukvaran.

Snacka om miljöförstöring att skapa så mycket onödig electronic waste.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/deprecate...

Permalänk
Skrivet av corb06:

Hejdå alla miljoner av fullt fungerande VR-headset världen över som är beroende av Mixed Reality mjukvaran.

Snacka om miljöförstöring att skapa så mycket onödig electronic waste.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/deprecate...

Sånt är det alltid och det är inte ett dugg bättre på Applesidan, den stora skillnaden är att utbudet av kringutrustning hos användarna brukar vara mindre där..

Lösningen för den stora skaran dualboot, där de avaktiverar internet och annan nätverksåtkomst till denna. Sedan spelar de tills de vill byta VR sett.

Permalänk

Personligen har jag snarare parkerat samtliga uppdateringar för manuel installation. Kommer granska dem mer noga nu så man inte får åbäke som Recall installerat i smyg om det nu inte går att stänga av eller slippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Personligen har jag snarare parkerat samtliga uppdateringar för manuel installation. Kommer granska dem mer noga nu så man inte får åbäke som Recall installerat i smyg om det nu inte går att stänga av eller slippa.

1. Kommer inte ens vara aktiverad som standard. 2. Du kommer få en fråga om du vill använda Recall eller inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1. Kommer inte ens vara aktiverad som standard. 2. Du kommer få en fråga om du vill använda Recall eller inte

Nu känner ja mig borta. Vad är recall?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkiii:

Nu känner ja mig borta. Vad är recall?

Recall är MS sätt att komma ihåg allt du gör på datorn typ, du kan spåra/visa allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Recall är MS sätt att komma ihåg allt du gör på datorn typ, du kan spåra/visa allt

aha, tack för svar

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Var i den uppdatering BitLocker från start?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Var i den uppdatering BitLocker från start?

För nyinstallationer? Ja, vad jag förstår: https://www.sweclockers.com/nyhet/39414-bitlocker-blir-standa...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1. Kommer inte ens vara aktiverad som standard. 2. Du kommer få en fråga om du vill använda Recall eller inte

Dock lite udda att det verkade vara en bugg att Recall gick att avinstallera och inte bara stänga av. Visst, man kan argumentera att har man stängt av det så spelar det ingen större roll. Men varför ska det ligga på disk och ta upp plats?

https://www.pcworld.com/article/2443906/microsoft-finally-all...
https://www.theverge.com/2024/9/2/24233992/microsoft-recall-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Hejdå alla miljoner av fullt fungerande VR-headset världen över som är beroende av Mixed Reality mjukvaran.

Snacka om miljöförstöring att skapa så mycket onödig electronic waste.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/deprecate...

Jag har också undrat länge hur t.ex. EU kan "tillåta" att microsoft tvingar alla som inte har tillräckligt bra hårdvara för windows 11 att mer (mycket mycket mer) eller mindre bara kasta sina fullt fungerande datorer och köpa nytt.
Såååååå mycket e-waste. Medans en annan måste sortera varje godispapper i rätt tunna. (Som dom ändå bara bränner i samma ugn sen)

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Skrivet av dan@work:

Jag har också undrat länge hur t.ex. EU kan "tillåta" att microsoft tvingar alla som inte har tillräckligt bra hårdvara för windows 11 att mer (mycket mycket mer) eller mindre bara kasta sina fullt fungerande datorer och köpa nytt.
Såååååå mycket e-waste. Medans en annan måste sortera varje godispapper i rätt tunna. (Som dom ändå bara bränner i samma ugn sen)

Finns väl ändå andra OS? Ingen tvingar någon till Windows 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Inget på update och inga träffar på google med offline installation

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Inget på update och inga träffar på google med offline installation

Nej, det verkar ju vara bekräftat att det är något slags missförstånd som ligger bakom artikeln:

Skrivet av jnsson:

Källan ni länkar till har uppdaterat sin artikel https://www.neowin.net/news/kb5039239-microsoft-begins-releas... "Update, September 3, 2024: A senior Microsoft official has confirmed that Windows 11 24H2 is not yet out to users with non-Copilot+ PCs." Ni bör uppdatera er artikel. Kan också bekräfta att 24H2 inte lanserat till min stationära dator som inte är med i någon insider preview

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gick med i Win insider Preview och fick den direkt.

Tog "bara" 1h och 20min att uppdatera men allt startar snabbare än innan och inga problem än.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Hejdå alla miljoner av fullt fungerande VR-headset världen över som är beroende av Mixed Reality mjukvaran.

Snacka om miljöförstöring att skapa så mycket onödig electronic waste.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/deprecate...

Därför jag är kvar på Win10 och kommer vara så tills det inte går längre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Snusfri

Om man inte vill ha en drös med AI-saker och borttagningar av diverse klassiska program så kan man gå över till Windows Server 2022.

Om man inte vill lägga ut några tusenlappar på en licens så tankar man Eval-versionen och kan via Rearm-kommandot utöka tiden från 180 dagar till 3 år.

Det är vissa saker som inte finns eller fungerar, som tex Windows Store eller Xbox (med Game Pass).

Att det innehåller mycket mindre bloat, är betydligt stabilare och snabbare är stora fördelar jämnfört med Windows 10/11.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om man inte vill ha en drös med AI-saker och borttagningar av diverse klassiska program så kan man gå över till Windows Server 2022.

Om man inte vill lägga ut några tusenlappar på en licens så tankar man Eval-versionen och kan via Rearm-kommandot utöka tiden från 180 dagar till 3 år.

Det är vissa saker som inte finns eller fungerar, som tex Windows Store eller Xbox (med Game Pass).

Att det innehåller mycket mindre bloat, är betydligt stabilare och snabbare är stora fördelar jämnfört med Windows 10/11.

Har aldrig haft problem med min w11. ägnar man några dagar åt att rensa/optimera efter nyinstallation så har det funkat perfekt för mig. Det kanske finns någon promille prestanda att hämta med server 2022. Spelar man så tror jag inte det påverkar alls.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte bara låsa kommentarsfältet när det kommer en nyhet om Windows? Börjar bli tröttsamt att läsa 😅😂🤦🏻‍♂️

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Nu känner ja mig borta. Vad är recall?

Det är Microsofts spionmjukvara som spelar in allt du skriver och har på skärmen, under parollen att DU kan "minnas" tillbaka i tiden vad du gjorde. Men alla som inte är fanbois som tror på MS 100% vet att detta kommer att ändras till att allt kommer skickas till microsoft för "analys".
De som säger att den är som default är avstängd tror lixom på MS 100% att det kommer vara så för resten av tiden.. Tills MS tycker att inte tillräckligt många har OPT-IN:at deras spionverktyg och då tvingar alla att gå med i övervakningen.

Skrivet av dan@work:

Jag har också undrat länge hur t.ex. EU kan "tillåta" att microsoft tvingar alla som inte har tillräckligt bra hårdvara för windows 11 att mer (mycket mycket mer) eller mindre bara kasta sina fullt fungerande datorer och köpa nytt.
Såååååå mycket e-waste. Medans en annan måste sortera varje godispapper i rätt tunna. (Som dom ändå bara bränner i samma ugn sen)

För politikerna inte kan dygdhetssignalera sin miljökamp, det är bara plastpåsar att bära hem din mat och sugrör i plastförpackningar som är "såå farligt" (Märk att det är alltid är negativt för privatpersonerna som ska dygdhetssignaleras med). Skulle de försöka motverka massiv e-waste, så måste de gå efter sina ägares plånböcker, och då får de mindre i muta.

Skrivet av Alphahanne:

Därför jag är kvar på Win10 och kommer vara så tills det inte går längre.

Jag kör "färdigt" med win 10 ltsc sedan hoppar jag till någon linuxdist. Det enda som håller mig kvar på windows är egentligen lathet och spel (och i viss mån emClient som mail-klient som inte suger getpung som andra alternativ)

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av jnsson:

Källan ni länkar till har uppdaterat sin artikel https://www.neowin.net/news/kb5039239-microsoft-begins-releas... "Update, September 3, 2024: A senior Microsoft official has confirmed that Windows 11 24H2 is not yet out to users with non-Copilot+ PCs." Ni bör uppdatera er artikel. Kan också bekräfta att 24H2 inte lanserat till min stationära dator som inte är med i någon insider preview

Hoppsan, så kan det gå när man förbereder en kvällsnotis ett par timmar i förväg. Tack till er som gjorde oss uppmärksamma på detta. Har uppdaterat informationen, så att förhoppningsvis ingen sitter och väntar förgäves på att uppdateringen ska dyka upp under dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om man inte vill ha en drös med AI-saker och borttagningar av diverse klassiska program så kan man gå över till Windows Server 2022.

Server 2022 är dock fortfarande enbart gamla Windows 10 21H2 i grunden.

Windows 11 LTSC 2024 baseras på 24H2, men man slipper mycket bloat samt att klassiska Notepad, Paint och Calculator är kvar från Windows 8/10.

Själv gillade jag däremot inte alls LTSC 2024, utan kommer ligga kvar på Windows 10 tills vidare.

Blir att jag hela tiden sitter mer och mer med macOS eller Linux istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om man inte vill ha en drös med AI-saker och borttagningar av diverse klassiska program så kan man gå över till Windows Server 2022.

Om man inte vill lägga ut några tusenlappar på en licens så tankar man Eval-versionen och kan via Rearm-kommandot utöka tiden från 180 dagar till 3 år.

Det är vissa saker som inte finns eller fungerar, som tex Windows Store eller Xbox (med Game Pass).

Att det innehåller mycket mindre bloat, är betydligt stabilare och snabbare är stora fördelar jämnfört med Windows 10/11.

roligaste kommentaren jag läst på länge

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

roligaste kommentaren jag läst på länge

Det är väl ändå en rätt rimlig och konstruktiv tanke att, om man nu vill/behöver ha Windows, välja den Windowsversion som man tycker passar bäst?

Och då är det ju helt rimligt att man kanske prioriterar att få säkerhetsuppdateringar under lång tid, men utan stora förändringar i Windows och inte allt krimskrams som jag antar existerar för att skapa sidoinkomster för Microsoft.
Så någonting ur LTSC-spåret, oavsett om det är Windows Server eller "vanliga" Windows, skulle passa väldigt bra i det läget. Det knasigaste är väl att Windows Server snarast är mer tillgängligt att köpa för vanliga människor än LTSC av "vanliga" Windows.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om man inte vill ha en drös med AI-saker och borttagningar av diverse klassiska program så kan man gå över till Windows Server 2022.

Om man inte vill lägga ut några tusenlappar på en licens så tankar man Eval-versionen och kan via Rearm-kommandot utöka tiden från 180 dagar till 3 år.

Det är vissa saker som inte finns eller fungerar, som tex Windows Store eller Xbox (med Game Pass).

Att det innehåller mycket mindre bloat, är betydligt stabilare och snabbare är stora fördelar jämnfört med Windows 10/11.

Skrivet av walkir:

Server 2022 är dock fortfarande enbart gamla Windows 10 21H2 i grunden.

Windows 11 LTSC 2024 baseras på 24H2, men man slipper mycket bloat samt att klassiska Notepad, Paint och Calculator är kvar från Windows 8/10.

Själv gillade jag däremot inte alls LTSC 2024, utan kommer ligga kvar på Windows 10 tills vidare.

Blir att jag hela tiden sitter mer och mer med macOS eller Linux istället.

Jepp, jag funderar starkt på att migrera till LTSC-spåret för mitt fortsatta Windowsanvändande.

Jag har labbat med Windows 11 LTSC 2024 lite och tror det får bli detta trots allt, när det släpps skarpt.
T.o.m. lutar jag utifrån mitt labbande åt att lägga till Store (går med bara ett wsreset -i) så man får enkel installation av en del nymodigheter som jag ändå "kräver" numera. Typ Windows Terminal, winget-prylarna, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

T.o.m. lutar jag utifrån mitt labbande åt att lägga till Store (går med bara ett wsreset -i) så man får enkel installation av en del nymodigheter som jag ändå "kräver" numera. Typ Windows Terminal, winget-prylarna, osv.

Du kan numera tanka hem alla appar direkt från https://apps.microsoft.com/

Använder enbart https://store.rg-adguard.net/ ifall jag måste få tag på en äldre version av någonting.

Har kört Windows 10 LTSC i många år nu och enda stora skillnaden mot "vanliga" utgåvorna är valfriheten. Sen är det även otroligt skönt att slippa oönskade feature updates som knappt tillför något utöver huvudbry.

Tror Microsoft slutligen förstått att inga större företag vill öppna upp Microsoft Store för sina anställda. Däremot är det en helt annan sak att tillåta enstaka installationsfiler via Software Center.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl ändå en rätt rimlig och konstruktiv tanke att, om man nu vill/behöver ha Windows, välja den Windowsversion som man tycker passar bäst?

Och då är det ju helt rimligt att man kanske prioriterar att få säkerhetsuppdateringar under lång tid, men utan stora förändringar i Windows och inte allt krimskrams som jag antar existerar för att skapa sidoinkomster för Microsoft.
Så någonting ur LTSC-spåret, oavsett om det är Windows Server eller "vanliga" Windows, skulle passa väldigt bra i det läget. Det knasigaste är väl att Windows Server snarast är mer tillgängligt att köpa för vanliga människor än LTSC av "vanliga" Windows.

Det börjar bli löjligt tycker jag, att skriva på ett gaming / entisuast forum att installera Windows Server eller LTSC... LTSC är inte ens tillgänglig för privatpersoner, så vi ska börja rekommendera att ladda ner olagliga nycklar för att folk inte gillar Windows 11?

tycker det börjar gå över styr, trött på det iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det börjar bli löjligt tycker jag, att skriva på ett gaming / entisuast forum att installera Windows Server eller LTSC...

Lär vara många här som fått LTSC-nycklar i överflöd genom år av Visual Studio Subscription via sina jobb här?

Vi är som du säger just ett gäng entusiaster

Ang. "olagliga" nycklar...:

Tror att det var 5 retail nycklar för varje "vanlig" Windows-version och sedan VLK till Enterprise/LTSC/Server etc. Många av dessa uppgraderades fint till digitala licenser från Windows 7/8.

Det är dessa jag använt mig av. Sen kan man se det som en gråzon att licenserna används utanför utveckling/test.

Dold text