Permalänk
Medlem

Dålig temp sensor b450 f gaming

Hej! Har ett asus rog strix b450 f gaming och en ryzen 5 2600x. Har problem med en av chassi fläktarna varvar upp och ner och ibland går in på fullvarv. Sporadiskt hit o dit.. skit störigt. Har försökt styra den med medföljande programvaran till moderkortet : AI suite 3. Både på smart fläktkurva och fast rpm. Man ser även sensorn där och den hoppar upp och ner den med, så fläkten försöker väl bara rädda upp situationen, sekundärt problem.

Så, är det vanligt med sensorproblem på dessa moderkort? Är det något jag kan göra åt? Fick slita ut fläkten idag för det är olidligt..

Är det bara kasst program från ASUS eller är det själva sensorn som är problemet?

mvh

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk
Rekordmedlem

Går det inte att styra i bios i stället för att strula med program ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag antar att vissa av uttagen på ditt moderkortet har andra inställningar i bios, cpu, opt1, op2 eller chassi eller vad det brukar vara. Brukar gå att ställa in i bios manuellt, eller via en silentprofil. Genom programmet kan man också byta source, från cpu till annan extern sensor.

CPU temp brukar hoppa rätt fort nu med alla boostfunktioner och sätter full fart på fläktar, förhoppningsvis ser du vilken port du kopplat fläkten på genom att titta på moderkortet, eller på rpm i bios, sedan gå in manuellt på den porten och välja lite lämpligare kurva. Sätt gärna en övergångstid om du vill ha dynamisk hastighet, kanske 12 sekunder eller mer, så slipper du snabba förändringar i RPM.

När man har det mesta inställt i bios, så kan man tweaka inställningarna i FanXpert.
(T-sensor är vattentemperaturen i customloopen)

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att styra alla fläktar via FanControl https://getfancontrol.com/

Finns massor med konfigurationsmöjligheter, man kan t.ex kombinera flera sensorer och använda genomsnittet som referensvärde för chassifläktar

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla vidare när jag kommer hem. Tack för svar. Men jag tänker ändå det kan inte vara normalt att temp hoppar så drastiskt upp och ner. Då måste det vara problem med kylaren? Den sätter ju en fördröjning av temperaturen automatiskt. Och är det temp sensorn som strular spelar det nog mindre roll vilken mjukvara som används.

Jag har dumt nog inte antecknat vilka temperaturer det rör sig om. Men det har varit över 80 grader på moderkorts sensorn. Tillfälligt var även temperaturen över 100 grader på min cpu. Vilket knappt känns möjligt utan att den skulle crasha eller klocka ner sig. Det är något lurt här.. För övrigt funkar datorn helt perfekt. Inga bluesceeens el något alls. Bra prestanda i spel i flera timmar..

Mvh

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk
Medlem

Min 5950x hoppar från 30c till 85c på ett par sekunder när man pressar den, då med vattenkylning. Dagens processorer boostar tills något av taken slagit i, frekvens, strömförbrukning eller temp.

Dock utesluter inte det att du kan ha problem med sensorn. Ser du 0 eller 128 grader så lär sensorn vara kass.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är rätt vanligt, processorns temperatursensor hoppar runt hejvilt. Värmen hinner inte ledas hela vägen bort till kylaren förrän temperaturen ökat på det extremt lokala område som genererat värmen.
Det hjälper delvis att öka responstiden i BIOS, men jag blev aldrig nöjd med det oavsett inställningar.

Jag rekommenderar också FanControl som är länkat ovan. Utöver att du kan ställa in mycket mer fritt (och ta hänsyn till temperatur på GPU/moderkort för chassifläktarna) så kan du enkelt styra hur snabbt det reagerar, att fläktarna inte ska varva upp/ner igen samma sekund som temperaturen går upp/ner, osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS