AMD-chef: Därför satsar vi inte på grafikkort i absoluta toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

”Jag är en 80-procenttyp eftersom jag inte vill att AMD ska vara ett företag som bara folk som har råd med Porsche och Ferrari kan köpa. Vi vill bygga speldatorer för miljontals användare.”

❤️

"We need to build computers for the masses, not the classes."'
Jack Tramiel 1983

Funkade rätt bra då, C64 sålde som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Tror du inte Nvidia svarar med samma mynt?

Det kan dom såklart göra, men jag tror inte Nvidia vill göra så billiga grafikkort längre.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av KalleKofot:

Det här tycker jag är fantastiska nyheter! Majoriteten är inte intresserad av att lägga 10-20k på en GPU. 3060 är t.ex fortf det dominerande kortet på steam. Detta är helt rätt väg att gå för AMD, satsa på midrange och lyckas med AI renderingen så kan vi faktiskt snacka konkurrens.

Håller med, väldigt få som faktiskt "behöver" ett 4090 eller ett framtida "5090" kort sen att det inte är lika coolt att köpa ett 4070 är en annan femma.
AMD skulle väldigt enkelt kunna slakta NVIDIA, släpp ett AMD kort i 4070 nivå fast med fetare bandbredd och 20gb vram och de grafikkorten skulle garanterat sälja som smör och ha ett pris kring 10k.

Vet folk som köpt 4060 kort och är svin nöjda med dom och jag bara nickar och gratulerar till ett bra köp för jag orkar inte vara den som kommer med dåliga nyheter i efterhand. Tror extremt många inte vet bättre och är rätt nöjda med det.

Min egen maskin har hårdvara som skulle räcka till två tunga datorer då jag har en monster workstation som det går kanon att spela på också medan den maler renderingar och har en lokal Ai i bakgrunden., så visst jag skulle nog snegla på ett bättre konsument kort men knappast vilja betala vad ett 4090 kostar för hobby bruk. Då hade jag nog nöjt mig med ett 4070 super och slagit på DLSS vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

Håller med, väldigt få som faktiskt "behöver" ett 4090 eller ett framtida "5090" kort sen att det inte är lika coolt att köpa ett 4070 är en annan femma.
AMD skulle väldigt enkelt kunna slakta NVIDIA, släpp ett AMD kort i 4070 nivå fast med fetare bandbredd och 20gb vram och de grafikkorten skulle garanterat sälja som smör och ha ett pris kring 10k.

Vet folk som köpt 4060 kort och är svin nöjda med dom och jag bara nickar och gratulerar till ett bra köp för jag orkar inte vara den som kommer med dåliga nyheter i efterhand. Tror extremt många inte vet bättre och är rätt nöjda med det.

Min egen maskin har hårdvara som skulle räcka till två tunga datorer då jag har en monster workstation som det går kanon att spela på också medan den maler renderingar och har en lokal Ai i bakgrunden., så visst jag skulle nog snegla på ett bättre konsument kort men knappast vilja betala vad ett 4090 kostar för hobby bruk. Då hade jag nog nöjt mig med ett 4070 super och slagit på DLSS vid behov.

Det beror ju helt på vilka ställda krav man har. Gillar man spela spel i 60 fps och 1080p så funkar självklart billigare kort än 4090.
Jag är dock van vid och vill köra vid höga inställningar, 2/4k och ett MINIMUM på 120 fps. För mig är det flesta spelen ospelbara eller extremt osköna att spela i under 100 fps, och 120 blir vanligare och vanligare att folk vill ha för flyt. Och ibland används även Nvidia Broadcast som drar ytterliggare resurser på graifkkort. Finns flera spel där inte 4090 kan uppnå ens 100 fps. Själv sitter jag med 165 hz skärm vilket jag också är mer och mer vanligt det hade man ju gärna träffat med lite överskott. Kör man spel såsom CoD och Cs:Go ser man ogärna stora stora droppar i fps vilket får det att kännas som att bre genom kallt smör.

Har polare och många som spelar fps spel där man vill kunna uppnå ännu högre, 240+ är inte sällsynt och med "nya" skärmarna som gör bortom 300+.

Jag skulle själv kalla mig för ungefär mittemellan på skalan där jag som sagt iallafall vill uppnå 120+ och gärna 165 vilket är vanlig fps idag att vilja komma till.

Sen så tror jag vanliga vardags spelaren som är en stor andel och inte har så mycket koll, nöjer sig med ett 4060 kort eller andra liknande budget kort. Sitter på ett 3080 vilket är i klass med ett 4070 ca, och tycker det är HEMSKT segt sedan länge att spela på. Polaren har ett 4090 som jag kört lite på och det är definitivt en skön ökning men jag väntar till 5090. I samma takt som grafikkort blir bättre blir också spelen mer krävande, speciellt senaste unreal engine 5 spelen.

Besides så tror jag AMD har väldigt stora problem och de vill verkligen inte erkänna att de inte rår på Nvidia alls inom grafikkort just nu och de kan inte heller konkurrera med dom i mellan och höga segmentet. Detta syns i antalet användare som använder Nvidia kontra AMD. Vet inte någon som har eller köpt ett AMD kort, alla kör Nvidia och ingen vill heller ha AMD. Sedan ligger dem bakom Nvidia enligt mig drivrutinsmässigt. Med den enda plusset att dom har inbyggda frame gen AFMF i drivisarna att slå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Mycket dåligt för oss konsumenter, då med ohotad krona så kommer priset på Nvidias toppsegmentkort, bara fortsätta att skjuta i höjden.

Är rätt tydligt både att det finns mängder av folk som kommer köpa xx90 korten oavsett och att det inte är någon poäng för AMD att konkurrera där- Nvidia kan bara bygga större och dra upp strömförbrukningen mer. Om någon klagar på instabilitet/värme på sitt xx90 kommer de bli tillsagda att underklocka och/eller köpa vattenkylning, om någon gör samma för vad för kort AMD än släpper för att konkurrera kommer de bli tillsagda att göra sig av med det och skaffa Nvidia, det är en (för tillfället) hopplös sektion av marknaden att försöka konkurrera på. Om man bara kollar på prisskillnaden och faktiska prestandaskillnaden på 7900XTX och 4090 nu så känns det rätt osannolikt att några köpare skulle övertygas att ta andra beslut.

De som som försöker köpa på rena rationella avvägningar köper sannolikt redan 7900XTX om de inte behöver ett 4090 av någon anledning, de som köper på rent emotionell motivation köper sannolikt 4090 helt oavsett.
Även de som försöker använda sig av god beslutsdiscliplin och lyssna på båda delar av hjärnan kommer säkert köpa 4090 ändå pga tillgängligt/närhetsprincipen eller vad det nu kallas- det är 4090 man ser i CPU reviews, det är 4090 som är flaggskeppet, allt man ser säger att 4090 är bäst, är det inte prestanda eller pris så är det pga RT, eller DLSS, eller CUDA/Optix. För varje sak AMD eventuellt skulle konkurrera på där så kan Nvidia alltid bara kasta miljoner på någon ny proprietära teknologi som AMD då, med sin mycket, mycket mindre budget, ska matcha för att hålla sig i topp. Verkligen meningslöst.

Trist om det går tillbaka till att de bara kör upp till 7-kort, hoppas på åtminstone även 8-kort.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

AMD måste ha en ordentlig uppskalare till nästa generation. Det blir slakt när man på Nvidia kan slå på DLSS och få bättre bildkvalité än AMD får i native. Köpte Space Marine 2 igår. Ett grafiskt rätt enkelt spel skulle jag säga utan några av de senaste teknikerna men det har DLSS och även DLAA.

Jag spelar på 1440p DLSS Q med ett 4090 då spelet inte stödjer min 32:9, ser ingen skillnad med DLAA. Hade lika gärna kunnat köra på ett 3070 med samma bildkvlité och framerate då spelet är löjligt CPU limited. Med AMD hade det blivit native och krävt betydligt mer GPU.

Det går inte att försvara längre, AMD måste lösa detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Ointressant "nyhet" som inte är värd att bumpa imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag spelar knappt på Steam och jag har ett RX 6950 XT, kanske är så att folk med AMD kort spelar på andra plattformar?

Nej skämt åsido...

Mjukvaran är fortfarande bara 75%, mitt kort är tokstabilt tills jag börjar bocka i massa "funktioner" som erbjuds i drivrutinerna och då börjar alla möjliga konstiga krascher i vissa titlar och andra oförklarliga följdproblem som t.ex. att Freesync flimrar sönder (kan vara min skärm som är från 2018 som har dålig stöd med) och annat trams så...

<Uppladdad bildlänk>

Det här är resultatet av det och ray tracing kan jag glömma för då får jag extremt spoltjut.

Hade tyvärr samma resultat med mitt RX 5700 XT jag hade när jag byggde datorn och hade ett RTX 2080 Ti emellan som hade stabil mjukvara och alla funktioner fungerade på.

Vill ju helst inte betala Nvidias ockerpriser nästa gång men känner mig nästan tvingad.

Jag tycker dock RX 7900 XTX är "high-end" då de ligger mellan RTX 4080 och RTX 4070 super i prestanda och kostar därefter men skulle såklart vara kul om det låg några % högre än RTX 4080 Super för en lägre prislapp.

RTX 4090 kan jag förstå att det inte vill konkurrera med, slöseri med pengar i mina ögon då utvecklingen går framåt i rask takt, kolla bara hur RTX 3090 åldrats, blir ju piskat av RTX 4070 super i båda ren prestanda och RTX prestanda.

3090 var ett gimmick kort med ett prestandaövertag som försvann i felmarginalen medans 4090 är i en helt egen klass. Inte jämförbart.

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Det är ju rätt konstigt att dom säger så här också av anledningen att deras största GPUer verkar ju sälja bäst. 7900XTX är enda kortet från senaste serien som är med i Steam survey än så länge. Det finns helt klart en fan-bas som köper deras största grejer, även om det inte är lika snabbt som Nvidias senaste. 0.39% 7900XTX är ändå en på 250st steam användare som har, det är rätt mycket.

Nu skall dom klippa det bandet har dom tänkt sig. Är det bra?

Hur räknar du ut en på 250 användare?

Permalänk
Medlem

Kanske är klokt att satsa på mellanklass, men låter just nu mer som en ursäkt för att man inte kan konkurrera på high end för stunden.

Kanske tjänar man inte massa pengar på de stora dyra high end korten men de ger ju iaf en stämpel av att detta är bra grejjer även på korten under, är ju lite så nvidia säljer massvis av 4060 ti som är det sämsta skiten någonsin enligt samtliga techtubers.

Hittar 4060 ti i steam hardware suvey tex men ser inget RX 7600, dock ingen aning om hur mycket man kan lita på denna survey är väll inte alla som får den eller ens kör den när den poppar upp.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Är inte detta lite också att de vill rättfärdiga att de inte är kapabla till att konkurrera med Nvidia? Bara min känsla, all talang sitter i fel kontor bara.
Är väl självklart de vill kunna ha något som slår 5090n med råge, är ju väldigt bra publicitet.

Definitionsfråga. De släpper nog x90-korten, men det här innebär att de inte bryr sig om x80 heller. Där har de ju faktiskt levererat lite konkurrens det senaste

Skrivet av Jones377:

Det här är en strategi som bevisligen inte fungerar. Nvidia vinner kunder för att de har den bästa prestandan, bättre features etc. RT och DLSS kostar pengar. Det kräver fler transistorer vilket gör kretsen större och dyrare att tillverka. Men det vinner också prestanda- och bildkvalitetstester och motiverar ett högre pris och skapar mindshare för produkter i de lägre prissegmenten.

AMDs problem är att de har försökt det här ett tag och det funkar inte för dem. Om det man gör inte funkar, så får man försöka sig på något nytt.

Skrivet av Yoshman:

Huvudanledningen att de inte kan konkurrera med Nvidia kommer av att de fortfarande primärt är HW-fokuserade, deras prioritering är

  1. pengar

  2. HW-design

  3. programvara

Nvidia har sedan länge fattat att programvara är viktigare än HW. Vilket tillräckligt många utvecklare och noterat så de föredrar att använda det som fungerar bäst för dem.

AMD verkar faktiskt ha fattat det nu. Enligt någon av de senaste analytiker-samtalen så skulle fokus vara att satsa på mjukvara nu.

Skrivet av EntropyQ3:

Lägg märke till att inget av de andra 7900/7800/…. syns till. Särskilt märkligt med 7800XT som konsistent varit det bästsäljande AMD kortet på Mindfactory, och som recensenter i alla media verkar erkänna som ett ”vettigt kort” och i marknadskommentarer ”säljer bra”.
Skulle gissa att åtminstone en av två saker är ute och går
a) alla AMDs kort i kategorin identifieras som 7900XTX, eller
b) de faller under någon av de två kategorierna Radeon Graphics, eller Radeon (TM) Graphics. (Jag har tidigare antagit, och tror egentligen fortfarande, att de rubrikerna beskriver integrerad grafik.)

7800XT lanserades också långt senare. Misstänker att det ligger AMD i fatet, eftersom de som hade planerat att uppgradera den här generationen antagligen redan gjort det.

Skrivet av Aleshi:

Allt detta är lite förenklat då det kan finnas skalningsproblem i arkitekturen som sådan. Som AMD ett tag hade vid 64CUs på GCN. Men vi har inga indikationer på den typen av skalningsproblem i dagens kretsar då man på ett helt annat sätt fokuserat på skalbarhet inför MCM-eran.

AMD har fortfarande i viss mån skalningsproblem. Titta på 6700XT och 6900XT. 6700XT har precis hälften av CU, något mer beräkningsprestanda eftersom klockfrekvensen är högre, men i allmänhet hälften. 6900XT är inte direkt dubbelt så snabb.

Skrivet av Kibbo:

En del av strategin verkar vara att de nu ska slå ihop CDNA och RDNA till UDNA, främst för att underlätta konkurrens med CUDA. För min del låter det som en bra idé, någon som är mer insatt kanske kan utveckla om så är fallet eller om det kan vara ett rejält felsteg.

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/amd-announces...

Det återstår att se.

Ett av problemen med Vega var att det jobbade med 64 värden per vektor, och att det tog 4 cykler att tugga sig igenom en sådan vektor. Det gjorde att om man skulle använda svaret på en beräkning som indata till nästa, så fick man vänta 3 cykler extra. Detta är inget större problem för beräkningar, men var ett problem för spel - man behövde helt enkelt en väldig massa oberoende trådar för att hålla GPUn aktiv. Nvidia körde med 32 värden per vektor men svar som kom tillbaka snabbare. RDNA 1 handlade om att man bytte till 32 värden per vektor men att svaret kom tillbaka efter en cykel. Detta reducerade antalet trådar som behövdes till en fjärdedel, och de där 40 CU i Navi 10 lyckades nästan hålla jämna steg med de 64 i Vega 64 (OK, de hade två snäpp nyare process också...).

RDNA 3 vänder delvis på detta. Varje WGP kan nu skicka ut två st vektorer som är 32 långa, eller en som är 64 värden lång. Det första liknar väldigt mycket vad Ampere gjorde. Min gissning är att det är detta som är vägen att slå ihop de två designerna - varje WGP kan antingen skicka två korta vektorer eller en lång. För RDNA 3 så har detta ganska minimal effekt på prestandan - man använder helt enkelt sällan den där andra parallella vektorn - men AMD verkar jobba på detta. Så länge man får ut svaret på en cykel så fungerar GPUn inte sämre än RDNA 3.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur räknar du ut en på 250 användare?

1 / 0.0039 = 256

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

1 / 0.0039 = 256

Eller 1/0.004 så blir det 250 👌

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Eller 1/0.004 så blir det 250 👌

Jag tänkte att steams felmarginal är nog större än den sista siffran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur räknar du ut en på 250 användare?

250*0.39%=97.5 ~ 100 (1/250 = 0.40%)

Så om det finns 100 miljoner steamanvändare så finns det ca 400000 7900XTX användare. Det är inte så illa för ett kort en bra bit över 10000kr egentligen.

(Google säger "Steam has 132 million monthly active users. 69 million people use Steam on a daily basis. ")

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

250*0.39%=97.5 ~ 100 (1/250 = 0.40%)

Så om det finns 100 miljoner steamanvändare så finns det ca 400000 7900XTX användare. Det är inte så illa för ett kort en bra bit över 10000kr egentligen.

(Google säger "Steam has 132 million monthly active users. 69 million people use Steam on a daily basis. ")

Och 4090 ca 1% 👍

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Så om det finns 100 miljoner steamanvändare så finns det ca 400000 7900XTX användare. Det är inte så illa för ett kort en bra bit över 10000kr egentligen.

Detta här är ju hela min poäng, många av dessa användare är ambassadörer för Radeon brandet och dom kanske går förlorade nu om det inte finns några kort i denna klass längre, det är ju inte ens toppkort vi talar om typ 4090.

Den här kostymnissen verkar vara en klassisk bean-counter, vi får hoppas att någon kör över honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och 4090 ca 1% 👍

Ja, att minst en miljon exemplar av ett gaming kort över 20000kr har sålts är helt galet. Det säger väl en del om hur mycket disponibel inkomst folk som växte upp med datorspel börjar få (eller hur rika en grupp föräldrar är I guess).

Sitter själv och funderar på om jag kan tänka mig lägga sådana summor på ett grafikkort för min nästa dator som medelålders gamer som började spela på tidigt 90-tal när jag sparat veckopengar till ett 8-bitars NES i nästan 2 år. Nu är tålamodet lite kortare men plånboken tack och lov lite tjockare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Detta här är ju hela min poäng, många av dessa användare är ambassadörer för Radeon brandet och dom kanske går förlorade nu om det inte finns några kort i denna klass längre, det är ju inte ens toppkort vi talar om typ 4090.

Den här kostymnissen verkar vara en klassisk bean-counter, vi får hoppas att någon kör över honom.

Jo, jag sitter själv på ett 7900XT. Det hade inte funnits denna generationen om han fått bestämma förmodligen och då hade jag antagligen köpt ett 4080 istället och varit fattigare och mindre benägen att rekommendera AMD. Är grym prestanda för pengarna relativt sett om man vill ha ett high end kort idag (9k på BF förra året). Jag kan tänka mig att en del av de som sitter på forumet och rekommenderar dator är bekväma med att rekommendera t.ex. 7800XT tack vare sina erfarenheter av high end korten i 7900-serien (eller så är det fördomar att de som är passionerade runt hårdvara och skriver rekommendationer lägger mycket pengar på det själva ).

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så är 8000-serien en upphottad RDNA 3 och förstår om det inte magiskt kan konkurrera med 4090 eller 5090. Hoppas det innebär att man kan pressa sina lägre modeller i pris och lågprismodeller gör intåg igen

För jag antar att eftersom 7000-serien har tre chip, Navi 31, 32 och 33 så bör 8000-serien också kunna ha det

Har någon här något tips om var man kan läsa eller se något om chiputvecklingen och hur man designar allt som TSMC producerar?

Edit: sen att AMD måste uttrycka det som corporate bullshit som det här är bara hur spelet spelas. Man kan inte konkurrera och man måste få det att låta bra på något vis. Hoppas på prisvärda kort som vinner marknadsandel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Som jag förstår det så är 8000-serien en upphottad RDNA 3 och förstår om det inte magiskt kan konkurrera med 4090 eller 5090. Hoppas det innebär att man kan pressa sina lägre modeller i pris och lågprismodeller gör intåg igen

För jag antar att eftersom 7000-serien har tre chip, Navi 31, 32 och 33 så bör 8000-serien också kunna ha det

Har någon här något tips om var man kan läsa eller se något om chiputvecklingen och hur man designar allt som TSMC producerar?

Edit: sen att AMD måste uttrycka det som corporate bullshit som det här är bara hur spelet spelas. Man kan inte konkurrera och man måste få det att låta bra på något vis. Hoppas på prisvärda kort som vinner marknadsandel

Rykten säger att det blir en Navi 44 och en Navi 48. 48 är den övre, och den har 64CU, allmänt bugfixad RDNA3 men med dubblad RT-prestanda. Snacket är att det är 7900XT i prestanda eller så. Navi 44 är uppdatering av Navi 33, dvs 7600, med 40CU. Detta är således i princip en 6700XT igen, fast med bättre RT.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Rykten säger att det blir en Navi 44 och en Navi 48. 48 är den övre, och den har 64CU, allmänt bugfixad RDNA3 men med dubblad RT-prestanda. Snacket är att det är 7900XT i prestanda eller så. Navi 44 är uppdatering av Navi 33, dvs 7600, med 40CU. Detta är således i princip en 6700XT igen, fast med bättre RT.

Navi 48 låter intressant om den prestandan uppnås för 600$ eller mindre. Däremot låter Navi 44 inte alls speciellt imponerade om vi inte snackar 200$. Den ser väl också ut att bara få 8GB och det är ju definitivt en begränsning när RT börjar användas.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Han har rätt att volymmodellerna är där man tjänar dom stora inkomsterna men det är framgångarna på toppmodellerna som gör att dom säljer bra. Lite av typ marknadsföring att ligga på topp och det som generar rubriker och uppmärksamhet i media se bara AMD’s framgångar på processorsidan och hur deras marknadsandel växer även om merparten av konsumenter egentligen inte behöver de kraftfullaste modellerna. Tycks gälla i alla branscher vad det än må vara.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

AMD kanske är smarta här. De kan låta Nvidia domdera i toppskiktet med fri prissättning. Förr eller senare tröttnar även entusiasterna på Nvidias höga priser i toppsortimentet. Nvidia är ju dessutom dominerande på AI-marknaden så kanske säljer / knoppar de av eller till och med lägger ner grafikkortsdelen och fokuserar helt på att utveckla AI-kretsar.

Det skulle vara dumt av AMD att satsa enorma resurser på att utveckla ett grafikkort i motsvarande xx90-seriens klass om det visar sig att marknaden inte finns där alternativt att det hade räckt för AMD att ligga där de ligger nu om den andra parten ger upp satsningen. AMD har is i magen, just nu. Vi får se vad Nvidia gör med 5xxx-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

AMD kanske är smarta här. De kan låta Nvidia domdera i toppskiktet med fri prissättning. Förr eller senare tröttnar även entusiasterna på Nvidias höga priser i toppsortimentet. Nvidia är ju dessutom dominerande på AI-marknaden så kanske säljer / knoppar de av eller till och med lägger ner grafikkortsdelen och fokuserar helt på att utveckla AI-kretsar.

Det skulle vara dumt av AMD att satsa enorma resurser på att utveckla ett grafikkort i motsvarande xx90-seriens klass om det visar sig att marknaden inte finns där alternativt att det hade räckt för AMD att ligga där de ligger nu om den andra parten ger upp satsningen. AMD har is i magen, just nu. Vi får se vad Nvidia gör med 5xxx-serien.

AMD säljer ju bäst i xx90 klassen.... Bara titta på steam survey

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Navi 48 låter intressant om den prestandan uppnås för 600$ eller mindre. Däremot låter Navi 44 inte alls speciellt imponerade om vi inte snackar 200$. Den ser väl också ut att bara få 8GB och det är ju definitivt en begränsning när RT börjar användas.

Det är alltid mellanklassarna som är mest intressanta från AMD...

Navi 44 är uppgraderingen av 7600, men två hack tidigare i den kedjan har vi 5500XT (Navi 14), som faktiskt kostade $200 i sin 8GB-variant (och $169 för 4GB). Jag tror inte att den blir så billig, men det är inte helt omöjligt.

OBS förresten att 6600 fortfarande säljs och är AMDs billigaste grafikkort. Inte alls omöjligt att 7600 får en prissänkning och tar över den positionen när "8600"/Navi 44 släpps. Nvidia gör samma, Geforce 3050 finns kvar och fick t.o.m en uppdatering till nytt billigare chip. Det verkar vara planen för lågpriskorten numer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

3090 var ett gimmick kort med ett prestandaövertag som försvann i felmarginalen medans 4090 är i en helt egen klass. Inte jämförbart.

Arbetar du för Nvidia? Vet du redan nu hur kommande grafikkort kommer prestera? Troligen kommer vi få se ett RTX 5080 som är likvärdigt i prestanda med vassare ray tracing + nya funktioner för runt 15 tusen? Och senare kanske ett RTX 5070 Super som presterar identiskt med ett RTX 4090, allt är ju bara spekulationer men historiskt har de sett ut såhär som t.ex. 2080 Ti som blev överkört av RTX 3080 i ray tracing prestanda och vanlig prestanda

Och då kostade RTX 2080 Ti runt 18 tusen vid lansering och t.ex. RTX 3080 gick att få för 7200kr vid lansering...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Då måste det vara BRA priser också. En hundring lägre för jämförbar rå prestanda fast färre/sämre features är inte ett bra pris. Det måste vara antingen betydligt billigare för samma prestanda eller betydligt bättre prestanda för samma pris jämfört med Nvidias modeller om dom vill komma ikapp i marketshare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Arbetar du för Nvidia? Vet du redan nu hur kommande grafikkort kommer prestera? Troligen kommer vi få se ett RTX 5080 som är likvärdigt i prestanda med vassare ray tracing + nya funktioner för runt 15 tusen? Och senare kanske ett RTX 5070 Super som presterar identiskt med ett RTX 4090, allt är ju bara spekulationer men historiskt har de sett ut såhär som t.ex. 2080 Ti som blev överkört av RTX 3080 i ray tracing prestanda och vanlig prestanda

Och då kostade RTX 2080 Ti runt 18 tusen vid lansering och t.ex. RTX 3080 gick att få för 7200kr vid lansering...

Du frågar alltså om jag jobbar för Nvidia när jag endast skrev om kort som redan släppts och sen fortsätter du med att berätta om framtiden?

2000 serien var en flopp om du inte jobbar för Toms hardware och 3090 var ett gimmick kort. Visst det kan hända igen men det hör knappast till det normala mönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Du frågar alltså om jag jobbar för Nvidia när jag endast skrev om kort som redan släppts och sen fortsätter du med att berätta om framtiden?

2000 serien var en flopp om du inte jobbar för Toms hardware och 3090 var ett gimmick kort. Visst det kan hända igen men det hör knappast till det normala mönstret.

Hur vet du att 3090 var ett gimmick kort? Jag köpte mig ett 3080 och ingen sa någonsin att 3090 skulle vara ett gimmick kort?
3090 var ett klassiskt flaggskepps kort.
Utöver det kan man klassa de flesta flaggskeppsprudukter som gimmick då de enbart är till för att visa hur bra ett företags produkter är. Väldigt få som faktiskt köper dom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9