Apple presenterar Iphone 16-serien – A18-krets och ny kameraknapp

Permalänk
Melding Plague

Apple presenterar Iphone 16-serien – A18-krets och ny kameraknapp

Apple pratade huvudsakligen hårdvara och kameror när Iphone 16-serien presenterades.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jösses vilket snooze-event. Kör vidare med min 12 pro max. Ser ju ändå ut som 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Jösses vilket snooze-event. Kör vidare med min 12 pro max. Ser ju ändå ut som 16

Fast de som bryr sig om sånt kommer ju direkt se att du inte har en dynamisk ö på din telefon.
Men du kanske inte hänger med femtonåringar där allt kretsar runt att ha senaste tekniken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Jösses vilket snooze-event. Kör vidare med min 12 pro max. Ser ju ändå ut som 16

Kör också en 12:a, bra lur! Bara att skicka in på batteribyte när det närmar sig 80% så håller några år till

Permalänk

Apple har nu börjat göra bra saker. Tidigare kunde man klaga på det ena och andra. Men nu så har iPhone och Apple Watch det mesta som USB C 3.0.
Det jag saknar är bättre Androidstöd, Apple Intelligens i Eu nu, bättre svensk krona så dessa Apple grejer inte blir så dyra.

Permalänk
Medlem

Hmm, kändes ju lite meh.
Är dags att byta ut min 13pro, men tror fan att det får bli en pixel 9 med GrapheneOS istället för en 16... Ska sova lite på saken

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Kör också en 12:a, bra lur! Bara att skicka in på batteribyte när det närmar sig 80% så håller några år till

Yes gjorde det i somras!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Charles Finley:

Kör också en 12:a, bra lur! Bara att skicka in på batteribyte när det närmar sig 80% så håller några år till

Vart byter man batteri nu förtiden ?
Gör Apple själva en sådan sak ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vart byter man batteri nu förtiden ?
Gör Apple själva en sådan sak ?

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/battery-replace...

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Vart byter man batteri nu förtiden ?
Gör Apple själva en sådan sak ?

Det är väl att rekommendera. Antingen skickar man iväg den eller så bokar man en tid på en Apple store eller deras partner

Permalänk

Ett 2x crop-läge och ett makroläge ska dessutom simulera effekten av att ha flera olika typer av linser, för större flexibilitet.
Flera typer av linser??
Är det olika brännvidder på objektiv som avses ?
Linser är inte objektiv på den här sidan av Atlanten i alla fall

Permalänk
Medlem

Inga nyheter om iPad?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Blir helt klart 16 pro för min del. Min 11 pro funkar fortfarande utmärkt, men lite sugen på ny teknik, wifi 7, 5G, 48MP osv..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Erfaren från tidigare års sändningar så har man lärt sig att inte ha några förväntningar men det kändes ändå ovanligt snoozigt och pliktskyldigt att visa den årliga skörden.

Enda intressanta var att de lyckats få till ANC på AirPods (icke pro) så ska bli kul att se tester på det. Kör dock själv Pro (version 1) då de sitter bättre i mina öron och hoppades på en ny modell där men icket.

Mina har varit med i många år och även hunnit åka i tvättmaskinen så börjar vara dags för nya men lär nog inte bli Apple då det börjat dyka upp en del andra prisvärda alternativ på senare tid.

Permalänk
Medlem

Har sett nästan alla Apple-event, bra och mindre bra - men detta tar helt klart en plats på prispallen för mest ointressanta och innehållslösa. Vilket mellanår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Ett 2x crop-läge och ett makroläge ska dessutom simulera effekten av att ha flera olika typer av linser, för större flexibilitet.
Flera typer av linser??
Är det olika brännvidder på objektiv som avses ?
Linser är inte objektiv på den här sidan av Atlanten i alla fall

Ja det är olika brännvidder. Om jag inte misstar mig har även iPhone 15 Pro-modellerna detta så att huvudkameran kan agera 24-, 28- och 35mm (motsvarande fullformat).

Permalänk
Medlem

Vill jag skänka 12000kr till Apple? Nä. Sony Experia 10 VI, fantastisk telefon 3500kr på rea. Finns det 100 andra saker jag hellre skulle vaska 12000kr på, Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Flera typer av linser??
Är det olika brännvidder på objektiv som avses ?
Linser är inte objektiv på den här sidan av Atlanten i alla fall

Ett objektiv är en optisk lins eller sammansättning av linser som används i en kamera för att skapa bilder av objekt, antingen på fotografisk film eller på andra medier som kan lagra en bild kemiskt eller elektroniskt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Objektiv

Dvs, att använda linser här med olika brännvidd är korrekt.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt uppgradera företagstelefonen från 13 Pro till 16 Pro, men ser inte någon större anledning att göra det. Väntar väl ett tag och ser hur folk upplever batteritid i alla fall innan jag bestämmer mig. Batterihälsan är på 85% efter 2,5 års flitigt användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast de som bryr sig om sånt kommer ju direkt se att du inte har en dynamisk ö på din telefon.
Men du kanske inte hänger med femtonåringar där allt kretsar runt att ha senaste tekniken.

Inte ens 15 åringar bryr sig om sånt längre. Ingen snackar eller bryr sig om mobiler (rent tekniskt, de scrollar dock som besatta). Jag vet, jag jobbar på ett högstadium.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Inte ens 15 åringar bryr sig om sånt längre. Ingen snackar eller bryr sig om mobiler (rent tekniskt, de scrollar dock som besatta). Jag vet, jag jobbar på ett högstadium.

Men om du jobbar där tvivlar jag på att du hänger med i trenderna. Eller har ni bättre koll på vad som är inne nu än när jag gick i skolan? Jag skämtar mest men jag upplevde inte det som att de vuxna direkt hade koll eller brydde sig om vad barnen mobbade varandra om när jag gick i högstadiet (är årsmodell 1992)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har en iPhone X 256 GB från 2017. Bytt batteri i den en gång och den fungerar bra fortfarande men nu är skillnaden så pass stor att det är lönt att uppgradera.

Gillar att den nya iPhone 16 Pro har likadan kamera som i Max modellen. Verkar inte skilja något mellan modellerna bortsett från skärmstorlek och batteri.

Bra att man har satsat på bättre värmeavledning i chassit, nya bättre batterier och lyckats få ner storleken på skärmkanterna rejält.

Kommer nog bli fina videos i 4K Dolby Vision med 120 bilder per sekund. Förhoppningsvis blir den nya kameraknappen smidig att använda.

Wifi 7 har man också klämt in.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

MAGISK! Alltså det är bara Apple i sin visdom som hade kunnat komma på detta. Android kan slänga sig i väggen! Har ni en knapp eller? Vadå, har Xperialurar haft kameraknappar länge? Mmmhmm... visst, säkert, detta är fanimig en magnifik uppfinning direkt från Apple!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det verkar som att iPhone 16 fortsätter med 60 Hz skärm. Lite konstigt då alla andra tillverkare har haft 120 Hz i flera år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Jösses vilket snooze-event. Kör vidare med min 12 pro max. Ser ju ändå ut som 16

Har samma modell. Större skärm, bättre bilder men framförallt är väl skärmen betydligt bättre med always on? Snabbare mag-safe-laddning och USB-C är jag ju lite sugen på också. I slutändan blir det nog minst ett år till med 12:an.

Permalänk
Medlem

A18 vs A18Pro, det enda som skilde var ju 5 eller 6 kärnor i GPUn?

Ger lite mindre poäng att köpa Pro i alla fall

Permalänk
Skrivet av Hulle:

MAGISK! Alltså det är bara Apple i sin visdom som hade kunnat komma på detta. Android kan slänga sig i väggen! Har ni en knapp eller? Vadå, har Xperialurar haft kameraknappar länge? Mmmhmm... visst, säkert, detta är fanimig en magnifik uppfinning direkt från Apple!

/hulle.

Tänker du på kamera knappen? Den hade jag 2014 på en z3 compact. Idag kan man vad jag vet göra vilken knapp man vill till tillfällig kamera knapp på androider. Men det är väll bra att apple har en nu också, bättre sent än aldrig antar jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fint med tunnare ramar.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Tröttnade runt tiden de pratade om Apple watch och gick och diskade, kanske om man skulle dra igång eventet när man ligger i sängen för att somna gott

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

A18 vs A18Pro, det enda som skilde var ju 5 eller 6 kärnor i GPUn?

Ger lite mindre poäng att köpa Pro i alla fall

Vad jag förstår har åtminstone följande skillnader nämnts:

  • 6 vs 5 gpu-kärnor

  • Större cache

  • Advanced media

    • Promotion display support

    • Always-on display support

    • Faster USB 3 speeds

    • ProRes video recording

Se t.ex. https://www.gsmarena.com/apple_introduces_the_new_a18_and_a18...

Oklart om det är mer skillnader, Apple är ju generellt inte jätteförtjusta i att prata specifikationer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304