Microsoft utlovar snabbare Windows-appar

Permalänk
Melding Plague

Microsoft utlovar snabbare Windows-appar

Moderna UWP-program som använder det äldre win32-API:et kommer snart starta avsevärt snabbare och ta betydligt mindre plats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använder folk ens UWP appar på datorn?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Några exempel på populära appar som detta skulle påverka? xD
Förutom då Foto och telefonlänk.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Några exempel på populära appar som detta skulle påverka? xD

Spotify t.ex. Några som kör. VLC gick nog över

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Windows var mycket trevligare tiden innan UWP-apparna.

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Använder folk ens UWP appar på datorn?

Jag installerar det mesta genom win store. Känns som att paket håller datorn renare. Som i macOS och flera linux-distar Förväxla inte moderna uwp-appar med något från Windows 8 i börjam

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Alexraptor:

Använder folk ens UWP appar på datorn?

ja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Använder folk ens UWP appar på datorn?

Ja. Whatsapp, Slack, Grover Podcast, NanaZip för att nämna några appar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja. Whatsapp, Slack, Grover Podcast, NanaZip för att nämna några appar

I alla fall Slack är ju skrivet i Electron, ett JavaScript-ramverk.

UWP är skrivet i C++ och har bindningar för .NET (förut känt som Core) och .NET framework. Det är ett litet helvete att debugga skiten när man kör via .NET.

Har du belägg för att de nämnda programmen faktiskt använder UWP? Jag är tveksam.

Permalänk
Hedersmedlem

Spotify är väl också electron CEF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja. Whatsapp, Slack, Grover Podcast, NanaZip för att nämna några appar

NanaZip är väl dock en helt vanlig win32-applikation? Microsoft vek väl sig för kravet kring "äkta" UWP-appar strax efter att Windows 10 lanserades? I Windows 11 verkar kravet helt bortblåst i Microsoft Store.

VLC UWP som någon tidigare nämde i tråden verkar även betydligt enklare (läs sämre) än win32-versionen som.

Permalänk
Medlem

Neat, glömmer alltid bort windows store, kanske ska försöka använda den lite mer då man installerar nya program.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LessHack:

Neat, glömmer alltid bort windows store, kanske ska försöka använda den lite mer då man installerar nya program.

winget fungerar ju rätt bra om inte annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

I alla fall Slack är ju skrivet i Electron, ett JavaScript-ramverk.

UWP är skrivet i C++ och har bindningar för .NET (förut känt som Core) och .NET framework. Det är ett litet helvete att debugga skiten när man kör via .NET.

Har du belägg för att de nämnda programmen faktiskt använder UWP? Jag är tveksam.

Hur "ser" man det då?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Häftigt nytt säkerhetshål som kommer att patchas i all oändlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Jag installerar det mesta genom win store. Känns som att paket håller datorn renare. Som i macOS och flera linux-distar Förväxla inte moderna uwp-appar med något från Windows 8 i börjam

Va konstigt, jag som trodde Store var ett långsamt härke med applikationer som tog evigheter att starta.

Annars hade man väl inte gjort en nyhet av uppdateringen

Winget eller Choclatey är ljusår framför Store, om man nu måste köra paket

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Trodde UWP dog en stilla död när dem gav upp hela Windows 8 konceptet (och var det inte i W8 som de började med UWP?)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag använder bla UniGetUI:
The main goal of this project is to create an intuitive GUI for the most common CLI package managers for Windows 10 and 11, such as WinGet, Scoop, Chocolatey, Pip, Npm, .NET Tool and PowerShell Gallery. With this app, you can easily download, install, update, and uninstall any software published on the supported package managers — and much more!

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26257.5000|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2203| 2 st Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Använder folk ens UWP appar på datorn?

Kalkylatorn är nog den enda.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Trodde UWP dog en stilla död när dem gav upp hela Windows 8 konceptet (och var det inte i W8 som de började med UWP?)

Tror du tänker på Metro som var föregångaren till Fluent Design?

För mig är det lite "same shit, different name", då UWP utvecklades ifrån WinRT som fanns i 8:an.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Va konstigt, jag som trodde Store var ett långsamt härke med applikationer som tog evigheter att starta.

Annars hade man väl inte gjort en nyhet av uppdateringen

Winget eller Choclatey är ljusår framför Store, om man nu måste köra paket

Själva store är ju sådär, men det som kommer där är ju uwp om dom inte ändrat det? winget hämtar väl från samma källa nu för tiden?
Paket är väl förvisso sjukt smidigt med alla uppdateringar på ett ställe istället för att få program efter program att säga det vid uppstart som i riktiga os, men det är en annan tråd

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Trodde UWP dog en stilla död när dem gav upp hela Windows 8 konceptet (och var det inte i W8 som de började med UWP?)

Jag tror att UWP används lite fritt i artikeln. Det verkar handla om att Windows App SDK har fått denna förbättring.

Skrivet av orig_rejser:

Själva store är ju sådär, men det som kommer där är ju uwp om dom inte ändrat det?

Jag tror att det är ändrat (sedan Build 2022): https://winaero.com/microsoft-store-now-accepts-win32-apps-an...

Permalänk
Medlem

Använder hela 1 UWP app. Kalkylatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Använder folk ens UWP appar på datorn?

Eh ja? Smidigt att ladda ned direkt ifrån app-store än ifrån någon skum sida och sen att dom uppdaterar sig automatiskt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag tror att UWP används lite fritt i artikeln. Det verkar handla om att Windows App SDK har fått denna förbättring.
Jag tror att det är ändrat (sedan Build 2022): https://winaero.com/microsoft-store-now-accepts-win32-apps-an...

Men går det att uppdatera Win32 program via Store?
Sist jag läste om det så skulle man bli tvungen att installera den nya version varje gång eller något åt det hållet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Men går det att uppdatera Win32 program via Store?
Sist jag läste om det så skulle man bli tvungen att installera den nya version varje gång eller något åt det hållet.

Vet ej, men det kanske inte är ett jätteproblem? Det är väl den traditionella metoden att uppdatera på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vet ej, men det kanske inte är ett jätteproblem? Det är väl den traditionella metoden att uppdatera på?

Jo, men då finns det ingen vidare mening med Store.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Jo, men då finns det ingen vidare mening med Store.

Det är väl ändå praktiskt att ha en standardiserad (och helst pålitlig) källa till alla applikationer?

Permalänk
Medlem

Jag avinstallerar alla UWP appar, samt cortana det första jag gör på en ny install med "Get-AppxPackage -AllUsers | Remove-AppxPackage" i powershell.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Inbegriper detta filhanteraren i Windows 11? Jag bara undrar alltså. Efter att ha behövt greja lite i Windows 10 på samma dator jag vanligen kör Windows 11 slogs jag av hur häpnadsväckande mycket snabbare Explorer var i Windows 10. Som ändå är rätt seg.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave