Använda Airpods utan bluetooth

Permalänk
Medlem

Använda Airpods utan bluetooth

Tjo. Är på jakt efter ett par bra lurar att sova med och tänkte testa om ett par airpods 4 skulle kunna vara något. Är dock enbart ute efter noice cancelling. Således är min fråga om det går att stänga av bluetooth och ändå använda lurarna så som mina Sony-lurar (WH 1000XM4 & 1000XM5) klarar. Blir ju galet mycket bättre batteritid. Med bluetooth och active noice cancelling aktiverat klarar Airpods ca 4-5 timmar vilket är för lite för en god dags sömn (nattjobbare så sover när alla andra är vakna och för oväsen).

Sover ofta på sidan. Har provat det mesta och dessa står på tur. Har tinnitus så noice cancelling är ett måste. Är inte ute efter att lyssna på musik. Bara få bort alla andra ljud.

Går detta eller ska jag skippa dessa och leta vidare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det låter som att Bose Sleepbuds är närmare det du söker?

Permalänk
Medlem

Har inget tips men är nyfiken på varför noice cancelling är ett måste pga tinnitus? Pipet är ju inne i örat?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Är på jakt efter ett par bra lurar att sova med och tänkte testa om ett par airpods 4 skulle kunna vara något. Är dock enbart ute efter noice cancelling. Således är min fråga om det går att stänga av bluetooth och ändå använda lurarna så som mina Sony-lurar (WH 1000XM4 & 1000XM5) klarar. Blir ju galet mycket bättre batteritid. Med bluetooth och active noice cancelling aktiverat klarar Airpods ca 4-5 timmar vilket är för lite för en god dags sömn (nattjobbare så sover när alla andra är vakna och för oväsen).

Sover ofta på sidan. Har provat det mesta och dessa står på tur. Har tinnitus så noice cancelling är ett måste. Är inte ute efter att lyssna på musik. Bara få bort alla andra ljud.

Går detta eller ska jag skippa dessa och leta vidare?

gjutna öronproppar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

gjutna öronproppar?

Det beror ju på, för det är ganska personligt. Jag har ett långvarigt förhållande med Bellman ER (de som har filter man kan byta mellan, om man har flera), som ju inte är riktigt lämpade just för detta ändamål. När jag gjorde nya vid ett tillfälle gjorde jag även Chill samtidigt, men för mig är de inte helt klockrena. Jag har kommit fram till att jag föredrar skumproppar* eller silikonvarianten man gör till en boll och trycker fast i ytterörat. Det blir förstås viss löpande kostnad om man alltid sover med proppar då dock.

*Gäller att hitta en variant som fungerar dock och hur långt in man kan ha dem. Jag kan inte ha dem riktigt hela vägen in en hel natt, men det behövs inte riktigt ändå typiskt sett.

Tillägg: Ska väl säga att jag inte har någon tinnitus alls och försöker hålla det så... Därav Bellman ER sedan bägaren rann över i samband med en konsert för många år sedan. Antingen helt pajade öron, helt pajade hörselgångar då granar och liknande fungerar dåligt för mig, förutom att

trckfel
Permalänk
Medlem

Testade slå av bluetooth på allt som mina AirPods PRO 2 kan ansluta till och ja, noise cancelling fungerar oavsett.
AirPods 4 är samma H2 chip etc AFAIKs, så de borde funka på samma sätt. Däremot lär ju inte noise cancelling vara lika bra som PRO eftersom de inte täcker hörselgången.

Förövrigt kan jag rekommendera just silikonöronproppar. Torkar man av/rengör dom när man tar ut dom på morgonen kan man återanvända dem i veckor.
Med större batchinköp på nätet kan man ju få dom rätt billigt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det låter som att Bose Sleepbuds är närmare det du söker?

+1 på denna, har en underbar granne. Sleepbudsen har räddat mitt liv... typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

+1 på denna, har en underbar granne. Sleepbudsen har räddat mitt liv... typ

Men har den noice cancelling? Jag skulle behöva såna för mina grannar, men jag vill inte ha några "maskerande ljud" i hörlurarna, bara att den aktivt stänger ute ljud bättre än vanliga öronproppar, t.ex. när folk borrar i väggarna eller klampar omkring så hårt de kan med hälarna på golvet eller smäller i ytter- eller skåpdörrar. Har förvisso tinnitus, men den är oändligt mindre störande än grannar Jag jobbar på nätterna ska väl nämnas.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det låter som att Bose Sleepbuds är närmare det du söker?

Noice cancelling är ett måste så dessa går bort. Vill inte maskera ljuden. Vill ha det tyst.

Skrivet av Halogen:

Har inget tips men är nyfiken på varför noice cancelling är ett måste pga tinnitus? Pipet är ju inne i örat?

Många av oss som har tinnitus är också ljudkänsliga. Då är det skönt att stänga ute alla oönskade ljud. För mig blir det lättare att glömma bort pipet om det inte blandas ihop med allt annat. Plus att man slipper höra när grannen ska sätta upp den femtielfte tavlan och bara måste borra hål med borrhammare så hela huset vibrerar

Skrivet av Mikos:

gjutna öronproppar?

Har provat men har för rak hörselgång för att det ska sitta riktigt bra. Så nu ligger de och skräpar i någon låda. Pengar i sjön

Skrivet av taliz:

Testade slå av bluetooth på allt som mina AirPods PRO 2 kan ansluta till och ja, noise cancelling fungerar oavsett.
AirPods 4 är samma H2 chip etc AFAIKs, så de borde funka på samma sätt. Däremot lär ju inte noise cancelling vara lika bra som PRO eftersom de inte täcker hörselgången.

Förövrigt kan jag rekommendera just silikonöronproppar. Torkar man av/rengör dom när man tar ut dom på morgonen kan man återanvända dem i veckor.
Med större batchinköp på nätet kan man ju få dom rätt billigt också.

Var nog Pro jag tänke på. Blev lite fel i texten. Men hur är det med batteritiden? Räcker de en hel natt (dag i mitt fall) eller är det samma oavsett?

Kör med silikonproppar på jobbet. Blir lite väl instängd känsla vilket dessa in-ear inte brukar ha. Kör med 3M Ear Plug 35dB 50-pack. Brukar räcka ungefär ett år. Då de sitter hela dagarna (kör leverander) håller de en vecka innan de blir för mjuka och riskerar att glappa vilket resulterar i mer pip. Så tar det säkra före det osäkra och byter lite oftare än vad man kanske egentligen behöver.

Skrivet av Falang:

+1 på denna, har en underbar granne. Sleepbudsen har räddat mitt liv... typ

Noice cancelling är 100% ett måste så dessa går dessvärre bort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Har provat men har för rak hörselgång för att det ska sitta riktigt bra. Så nu ligger de och skräpar i någon låda. Pengar i sjön

Jag har "klack" ner i botten av örat på mina Bellman ER. Första gången så gjordes de utan, vilket väl är att betrakta som standard, och det fungerar för ändamålet inte med formen och riktningen på mina hörselgångar. För att det ska fungera så behöver de vara gjorda på en lång avgjutning och ha den klacken, annars sitter de inte tillräckligt bra. Utan klack kan jag "vifta" på öronen och få dem att krypa ut lite och de går inte heller tillbaka då, vilket blir både dåligt och irriterande. Sedan påverkar även hur man har käken vid avgjutningen i och med att den påverkar örat och hörselgången i viss mån. Här är det ju dock så att det är passformsgaranti på ER så de får göra om (eller justera om tillämpligt) tills de lyckas... Audionomens kunskaper är givetvis intressanta i utgångsläget, för klacken var ju hennes förslag när det inte gick så bra på första försöket. Käkläget har jag väl experimenterat lite med och inte haft riktigt samma på alla, så jag har väl räknat ut vad som sannolikt är det optimala i just mitt fall vid det här laget.

Men hur och vad man kan göra beror förstås lite på vilken typ av öronproppar det rör sig om, men jag tror inte att man kan säga att det generellt är hopplöst oavsett vilket formgjuten det rör sig om.

Permalänk
Rekordmedlem

Prova ut en vanlig hörselskyddspropp som passar dig om du är ute efter ett hörselskydd i stället för att leta nån "hård" propp med elektronik och batterier som måste laddas.
Proppar med filter är för musiklyssnade på konserter och de har generellt lägre dämpning än de som är tänkta att fungera som hörselskydd så den typen är nog fel för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova ut en vanlig hörselskyddspropp som passar dig om du är ute efter ett hörselskydd i stället för att leta nån "hård" propp med elektronik och batterier som måste laddas.
Proppar med filter är för musiklyssnade på konserter och de har generellt lägre dämpning än de som är tänkta att fungera som hörselskydd så den typen är nog fel för dig.

Kör med riktigt bra silicon-proppar när jag jobbar. Dock passar det inte alls när jag ska sova. Vill inte ha den instängda känslan passiva proppar med bra dämpning ger. Tänkte därför att dessa elektroniska proppar skulle kunna fungera bättre. Är det livat i holken kör jag ofta med mina wh-1000xm4/5. Dock snurrar jag som en karusell när jag sover och dessa lurar kräver att jag sover på rygg. Så något mellanting hade varit kalas. Är det för livat åker dock de "riktiga" propparna in. Dock blir det då att hålla sig vaken tills det slutat bullra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Var nog Pro jag tänke på. Blev lite fel i texten. Men hur är det med batteritiden? Räcker de en hel natt (dag i mitt fall) eller är det samma oavsett?

Kör med silikonproppar på jobbet. Blir lite väl instängd känsla vilket dessa in-ear inte brukar ha. Kör med 3M Ear Plug 35dB 50-pack. Brukar räcka ungefär ett år. Då de sitter hela dagarna (kör leverander) håller de en vecka innan de blir för mjuka och riskerar att glappa vilket resulterar i mer pip. Så tar det säkra före det osäkra och byter lite oftare än vad man kanske egentligen behöver.

Inte provat batteritid på bara noise cancelling, finns säkert nått på Google...

Nä, det där är ju vanliga öronproppar som man trycker in i hörselgången.
Jag menar sånna som man formar som en boll och sen trycker ut över hörselgången.
Typ som dessa https://www.temu.com/se-en/12pcs-diy-silicone-swimming-earplu...

De är grymt mkt mer komfortabla, använder de nuförtiden om/när jag råkar hamna på ett bullrigt hotellrum tex.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av taliz:

Inte provat batteritid på bara noise cancelling, finns säkert nått på Google...

Nä, det där är ju vanliga öronproppar som man trycker in i hörselgången.
Jag menar sånna som man formar som en boll och sen trycker ut över hörselgången.
Typ som dessa https://www.temu.com/se-en/12pcs-diy-silicone-swimming-earplu...

De är grymt mkt mer komfortabla, använder de nuförtiden om/när jag råkar hamna på ett bullrigt hotellrum tex.

Det finns även silikonproppar på apoteket och då vet man dessutom att de inte innehåller nått kinesiskt industriavfall
https://www.apoteket.se/produkt/cirrus-silikonproppar-3-par-3...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova ut en vanlig hörselskyddspropp som passar dig om du är ute efter ett hörselskydd i stället för att leta nån "hård" propp med elektronik och batterier som måste laddas.
Proppar med filter är för musiklyssnade på konserter och de har generellt lägre dämpning än de som är tänkta att fungera som hörselskydd så den typen är nog fel för dig.

Om det var oklart och du indirekt syftar på mina inlägg så skrev jag precis det i det första inlägget, att ER inte riktigt är lämpade att sova med. Men hade jag gått runt med öronproppar dagarna i ända så hade jag helt klart försökt få till formgjutna åtminstone för det dock. Man behöver ju inte har ER, utan det finns varianter med fasta filter som tål mer stryk, till priset av lite sämre frekvensgång. Själva ER-propparna är ju tåliga, men filtren är lite ömtåligare. Kan ju dock bytas ut enkelt, vilket är meningen. Jag har hela räckan, dvs 9, 15 och 25 dB, även om jag mest använder 15 och 25. Jag har faktiskt inte prövat, men det går att få tag på täta "filter" till dem också om man vill. Då blir väl problemet mest att de kan vara lite hårda om man är känslig och ligger på sidan, om man skulle försöka sova med dem.

Skrivet av taliz:

Inte provat batteritid på bara noise cancelling, finns säkert nått på Google...

Nä, det där är ju vanliga öronproppar som man trycker in i hörselgången.
Jag menar sånna som man formar som en boll och sen trycker ut över hörselgången.
Typ som dessa https://www.temu.com/se-en/12pcs-diy-silicone-swimming-earplu...

De är grymt mkt mer komfortabla, använder de nuförtiden om/när jag råkar hamna på ett bullrigt hotellrum tex.

Det var den typen jag syftade på också tidigare, men personligen hade jag inte velat köpa sådant från sidor som Temu med tanke på det något relativa förhållandet till kemikalieinnehåll, CE-märkning etc som står att finna i Kina... Inte värt risken i min mening, med tanke på att man har dem i många timmar i sträck liggande mot den tunna huden i örat.

Gillar man inte att det blir "instängt", så fungerar det nog inte riktigt heller. De är ju helt täta, vilket är lite defintionen av instängt, även om en långt insatt skum/PU-propp dämpar mer. Mig gör det inget och ibland tycker jag snarare att det är skönt, men jag har å andra sidan ingen tinnitus etc och försöker vinnlägga mig om att se till att det fortsätter så i möjligaste mån. Fördelen med brusreducering, särskilt uppskruvad sådan, kan kanske vara att det faktiskt blir lite motsatsen när det gäller just brus. Det brukar smygbrusa lite när den står på hög nivå. Väldigt tydligt på mina Momentum 4 t ex, så normalt sett har jag dem ett steg under max om det inte är mycket lågfrekvent skräp. Det är ju det brusreduceringen främst ger sig på, medan höga frekvenser mest dämpas passivt av hörlurskåpan. Sedan låter de bäst om man ställer ned brusreduceringen till minimum, men det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns även silikonproppar på apoteket och då vet man dessutom att de inte innehåller nått kinesiskt industriavfall
https://www.apoteket.se/produkt/cirrus-silikonproppar-3-par-3...

Jaså? De är garanterat gjorda i Kina de också. Sen lägger de på 700% marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns även silikonproppar på apoteket och då vet man dessutom att de inte innehåller nått kinesiskt industriavfall
https://www.apoteket.se/produkt/cirrus-silikonproppar-3-par-3...

Swedsafe (ägs av Uvex) via flera kända nätapotek är billigare, t ex tar Apotea 28 kr för två par.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av taliz:

Jaså? De är garanterat gjorda i Kina de också. Sen lägger de på 700% marginal.

Jag vet inte var tillverkningen sker men företaget är ett engelskt medicinteknikbolag
https://cirrushealthcare.com/
Och apoteken testar dessutom produkterna de säljer för att kolla att de inte är "riskabla" och att de har de egenskaper de anges ha.
Apoteket är visserligen dyrare än Temu men det handlar ju inte direkt om någon jättesumma utan 20 kr paret för en flergångsprodukt som du vet att du inte blir sjuk av.
Ibland kan det kännas tryggt att veta att man inte stoppar i sig eller applicerar nån skum kemikalie men var och en gör som den vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Jaså? De är garanterat gjorda i Kina de också. Sen lägger de på 700% marginal.

Vilken tur att Swedsafes fabrik ligger i Skåne då... Sedan har du uppenbarligen inte förstått problemet. Det finns en hel del som tillverkas i Kina, men när man köper på Alitemushinish så tas det noll ansvar för vad det är för skit, vilket betyder att det är ett rent lotteri. Det kan vara helt ok eller så får man något fullt med ämnen som är förbjudna att ha i produkten eller alla produkter i EU. Om det inte är en elektronikprodukt som både riskerar att grilla en själv och bränna ned huset, troligen kombinerat med otillåtna ämnen. Detta oaktat att arbetsförhållandena sannolikt är ännu sämre, om det inte är rent slaveri.

(Mack's som är klassikern i den här genren tillverkas om jag inte missminner mig i USA.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Inte provat batteritid på bara noise cancelling, finns säkert nått på Google...

Nä, det där är ju vanliga öronproppar som man trycker in i hörselgången.
Jag menar sånna som man formar som en boll och sen trycker ut över hörselgången.
Typ som dessa https://www.temu.com/se-en/12pcs-diy-silicone-swimming-earplu...

De är grymt mkt mer komfortabla, använder de nuförtiden om/när jag råkar hamna på ett bullrigt hotellrum tex.

Hittar inget när jag googlat men kanske bara är dålig på att välja rätt ord. Får leta vidare

Visa signatur