Vill inte säga åt dig vad du ska köpa vet själv hur ångest det är att kolla efter komponenter som ska lira bra ihop osv osv! T.ex så finns det en AMD grej som heter SAM (amart access memory) som gör att just amd cpu + amd gpu jobbar bättre ihop och då kan du få ganska mycket bättre prestanda i många spel! Men som någon skrev i tråden här.. Intel har just nu väldigt mycket problem med sina processorer! Ram-minnena du har lagt i korgen har inte stöd för AMD EXPO (också värt att kolla upp)
Just nu har AMD helt klart övertag vad gäller processorer! Men Nvidia har marknaden för grafikkort (enligt många) men det håller jag personligen inte med om.
Jag har 0 intresse för raytracing och köpte därför ett rx 7900 xt. Om du inte planerar att köra raytracing så hade jag 100% köpt ett rx 7900 gre för samma peng som rtx 4070 super. Då kan man även aktivera smart access memory för extra fps.
Det här är min åsikt! Förstår om du är sugen på att köpa allt nu idag/imorgon men kolla youtube på benchmarks osv för just 1080p 🤔 segt om du köper något nu i hast och sen lirar inte grejerna bra!
Ska du bygga datorn själv förresten?