Nvidia kan sluta tillverka RTX 4090 i oktober

Permalänk
Melding Plague

Nvidia kan sluta tillverka RTX 4090 i oktober

Att RTX 4090 sluta tillverkas kan betyda att de befintliga korten kommer att öka i pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen ett litet ”problem”.
Nya kort är som ni skriver på väg att lanseras så försäljningen är nog avvaktande ändå.

Permalänk
Medlem

Tråkigt om det stämmer. Hade verkligen hoppats på att ha en ny rig med ett 5090 och en X3D CPU färdig i December.

Blir det så här kommer det sluta med att jag får hyra ett 4090 för att kunna spela i December när det är wipe på Tarkov.

Den som väntar på något gott..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Är väl egentligen ett litet ”problem”.
Nya kort är som ni skriver på väg att lanseras så försäljningen är nog avvaktande ändå.

Inte alls, det var detta AMD skulle gjort inför lanserimgen av 9000 serien.
Nvidia gör denna manöver för att tjäna pengar.

Dock är det bra för dem som har ett 4090, som kommer att stiga på andrahandsmarknaden...
En win/win helt enkelt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

Tror ni priserna på 4090 kommer dyka när 5090 kommer?

Rättare sagt, när tror ni det är bästa tiden att nypa ett begagnat 4080S eller 4090?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Tråkigt om det stämmer. Hade verkligen hoppats på att ha en ny rig med ett 5090 och en X3D CPU färdig i December.

Blir det så här kommer det sluta med att jag får hyra ett 4090 för att kunna spela i December när det är wipe på Tarkov.

Den som väntar på något gott..

Ja blir numera så imponerad av dessa grafikkort.
De har sedan voodoo1 korten kom ökat så jäkla enormt i prestanda på kort tid.
Sätt till processorer så känns resan från 1997 gått i snigelfarten i jämförelse.

När 20 serien kom tänkte jag att nu kommer prestanda att sakta ner i utveckling mellan korten.
Sedan kom 30 serien och jag har nog aldrig haft så fel.
40 serien var ju också sätt till 4090 ett jäkla upp i prestanda så jag blir bara lite såhär vad skall 50 serien ge oss och när planar det ut!?

Permalänk
Medlem

Är det därför 4080/S korten går så fort på fyndvaru sidan nu?
Jag själv knep ett 4080S suprim x för 11k - Fyndvara dock fick jag hem kortet i oförbruten förpackning och vart lite fundersam.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Det är ju redan nu omöjligt att få tag på ett 4090 eller 4080 Super FE i det här landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Rättare sagt, när tror ni det är bästa tiden att nypa ett begagnat 4080S eller 4090?

Eftersom ryktet är droppat. Priser och efterfrågan kommer att gå upp.
Nu eller om ett år eller så .

Dock kommer vi se ett klart skifte snart där AI prestandan kommer vara det viktiga gällande grafikkort.

Det var inte så längesedan Nvidia tryckte hårt på (strålspårning som SC ville kallade det för) Raytracing.
Ett paradigm skifte är nära.

Visa signatur

► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på hur det hela utvecklar sig.
Det fanns farhågor att 3090 skulle droppa ordentligt i pris inför 4000serien. Priserna dök inför releasen.
Tvärt om skedde när tillgången på kretsar inte räckte.
Men ja, det kan också gå ner en hel del.

Båda utfallen i extremer är möjliga. Och allt däremellan.

Svaret på hur det blir nästa gång kommer vi inte ha förrän i framtiden.

Supertrist svar. Det hjälper inte så mycket. Nä, i know.
Det utesluter inte att man kan chansa på ett av utfallen och agera utifrån det. Såklart 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det beror på hur det hema utvecklar sig.
Det fanns farhågor att 3090 skulle droppa ordentligt i pris inför 4000serien.
Tvärt om skedde när tillgången på kretsar inte räckte.
Men ja, det kan också gå ner en hel del.

Båda utfallen i extremer är möjliga. Och allt däremellan.

Svaret på hur det blir nästa gång kommer vi inte ha förrän i framtiden.

Supertrist svar. Det hjälper inte så mycket. Nä, i know.
Det utesluter inte att man kan chansa på ett av utfallen och agera utifrån det. Såklart 😁

Skillnaden är att Nvidia slutar tillverka 4090.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Begagnat såklart ja, men inte nypris. Bästa tiden? Ju mer man väntar i princip.. Men troligen vid mars nästa år när tillräckligt många hunnit uppgradera till 5080/5090

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om AI, och i pure raster utan bloom, ssao, post processing och annan "skit" så är amd fortfarande kung. Men drivrutinerna kanske måste mecklas med i windows en smula. I linux och BSD så är nvidia inte ens på kartan. Vi pratar ett par hundra procent snabbara frame times för AMD för det mesta. På intel macs så är siffran ännu högre, då nvidia har inte gjort en fungerande mach kernel driver sedan 700 serien som inte varit total skräp, och Apple kommer inte göra det åt dem igen.

Edit: frametime och avg fps är bättre i linux och bsd med amd. Peak FPS går ofta till nvidia, men ni alla sweclockare vet när man får mest fps likväl som jag. man sitter i ett hörn i ett fps spel och tittar ner i golvet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja blir numera så imponerad av dessa grafikkort.
De har sedan voodoo1 korten kom ökat så jäkla enormt i prestanda på kort tid.
Sätt till processorer så känns resan från 1997 gått i snigelfarten i jämförelse.

När 20 serien kom tänkte jag att nu kommer prestanda att sakta ner i utveckling mellan korten.
Sedan kom 30 serien och jag har nog aldrig haft så fel.
40 serien var ju också sätt till 4090 ett jäkla upp i prestanda så jag blir bara lite såhär vad skall 50 serien ge oss och när planar det ut!?

Jag tycker ändå det hände mycket med processorer under 1990-talet och 2000-talet.
Sen Sandy Bridge 2011 var väl också ett ganska stort steg.

Efter Sandy Bridge så känns det som processorutvecklingen har gått långsammare.

Men kan de fortsätta öka grafikprestandan utan att strömförbrukningen skenar så är det kul.

Permalänk
Medlem

Jag löper och köper tills jag blöder! 🙂

Permalänk
Medlem

Sitter med 2700X och 6600 nu och tänkte också köpa 5090 med en 9800x3D i år för att kunna spela på tvn.

Så tyvärr blir jag en av dem som kommer att sponsra Nvidias giriga hunger...

Permalänk
Medlem

Det börjar rassla i ryktesmaskineriet nu, nästan så man anar att det snart blir en officiell presentation från nVidias sida. Lär bli ett RTX 5080 för mig, men det vore skönt om man slapp kaoset som uppstod när RTX 3080 släpptes.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Sitter med 2700X och 6600 nu och tänkte också köpa 5090 med en 9800x3D i år för att kunna spela på tvn.

Så tyvärr blir jag en av dem som kommer att sponsra Nvidias giriga hunger...

Jag ser inte att man sponsrar någon girighet egentligen. Visst, det är kapitalism vi pratar om och om dom skjuter upp lanseringen för att sälja slut på det sista inventariet, fine, det är tråkigt.

Men det är ett företag vi pratar om och lönsamhet går väl alltid först egentligen och GPUer som skall användas för spel tjänar dom så pass mycket mindre på än de som används för datacenter etc så det är helt enkelt ett strategiskt beslut.

Sen prissättningen, ptja. Jag hävdar fortfarande att den är adekvat till vad man får.
2015 byggde jag med en ”medelmåttig” rig med ett 970 och 4790k för 15k, den lirade jag 1080p i.

Idag får jag en betydligt bättre 1080p rig för 10k och för 15k kan jag klämma dit ett 7800XT//4070 och få en riktigt bra 1440p rig.
Och att spela i 4K är något som för mig blev aktuellt med 4090, 3090 presterar inte tillräckligt bra tycker jag och ger alldeles för låg FPS och dåliga grafikinställningar om man vill minmaxa.

Så med det sagt tycker jag att prissättningen för riktigt bra 4K prestanda som i mitt tycke är ett 2 år gammalt segment (med fungerande prestanda) så tycker jag prissättningen ändå känns adekvat för vad man får.

Så från 2015 till nu ser jag otroligt bra prestanda. Spola tillbaka till 2005 och tänk vad en bra rig som kunde driva WoW kostade, spola tillbaka tio år till (dock före min tid) och kolla vad en rig som kunde driva spel i 3D kunde kosta.

Sen kan man ju även påstå att du kan hoppa uppgradering av CPU i åtminstone två generationer innan det blir en flaskhals, så om du köper ett nytt kort var fjärde år för 24k så blir den kostnaden 500:- per månad exklusive startkostnad och att du kan sälja din gamla komponent begagnad.

Heja utvecklingen!

Edit: Jag vill nog påstå att det snarare inte skett en utveckling hos konsumenterna, vissa köper 4090 för att lira i 1440p eller 4080 för 1080p etc, vilket är helt tokigt.

Och för att fortsätta på parallellen med hur mycket dom första datorerna kostade; det var bara familjer med riktigt bra ekonomi som kunde köpa dessa. På den tiden var det fortfarande många som hade det rätt tufft och prioriterade annat.

Idag har vi ett samhälle (konsumenter) som i mycket större utsträckning är begravda i skuld. Bil, hus och framförallt lyxkonsumtion såsom datordelar, resor, märkeskläder och sådant som inte var lika allmänt vedertaget att äga/konsumera förr i tiden.

Så jag tror nog också att vi har konsumenter som är frustrerade för att dom helt enkelt inte har råd att ta även nästa toppkort på avbetalning så som dom kunde göra med 2080ti/3090 och helt enkelt har bränt sina medel på annat håll genom cigg, energidrycker och annan skit och inte prioriterat rätt men anser sig vara berättigade till något.

Lite hårdraget och mer nyanserat än vad jag beskrivit det men det ligger definitivt någon sanning i det.

Permalänk
Medlem

Om man tittar på 3090 så dök inte priserna när 4090 kom så tror inte det händer nått utan jag tror 5090 blir dyrare bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Jag ser inte att man sponsrar någon girighet egentligen. Visst, det är kapitalism vi pratar om och om dom skjuter upp lanseringen för att sälja slut på det sista inventariet, fine, det är tråkigt.

Men det är ett företag vi pratar om och lönsamhet går väl alltid först egentligen och GPUer som skall användas för spel tjänar dom så pass mycket mindre på än de som används för datacenter etc så det är helt enkelt ett strategiskt beslut.

Sen prissättningen, ptja. Jag hävdar fortfarande att den är adekvat till vad man får.
2015 byggde jag med en ”medelmåttig” rig med ett 970 och 4790k för 15k, den lirade jag 1080p i.

Idag får jag en betydligt bättre 1080p rig för 10k och för 15k kan jag klämma dit ett 7800XT//4070 och få en riktigt bra 1440p rig.
Och att spela i 4K är något som för mig blev aktuellt med 4090, 3090 presterar inte tillräckligt bra tycker jag och ger alldeles för låg FPS och dåliga grafikinställningar om man vill minmaxa.

Så med det sagt tycker jag att prissättningen för riktigt bra 4K prestanda som i mitt tycke är ett 2 år gammalt segment (med fungerande prestanda) så tycker jag prissättningen ändå känns adekvat för vad man får.

Så från 2015 till nu ser jag otroligt bra prestanda. Spola tillbaka till 2005 och tänk vad en bra rig som kunde driva WoW kostade, spola tillbaka tio år till (dock före min tid) och kolla vad en rig som kunde driva spel i 3D kunde kosta.

Sen kan man ju även påstå att du kan hoppa uppgradering av CPU i åtminstone två generationer innan det blir en flaskhals, så om du köper ett nytt kort var fjärde år för 24k så blir den kostnaden 500:- per månad exklusive startkostnad och att du kan sälja din gamla komponent begagnad.

Heja utvecklingen!

Edit: Jag vill nog påstå att det snarare inte skett en utveckling hos konsumenterna, vissa köper 4090 för att lira i 1440p eller 4080 för 1080p etc, vilket är helt tokigt.

Och för att fortsätta på parallellen med hur mycket dom första datorerna kostade; det var bara familjer med riktigt bra ekonomi som kunde köpa dessa. På den tiden var det fortfarande många som hade det rätt tufft och prioriterade annat.

Idag har vi ett samhälle (konsumenter) som i mycket större utsträckning är begravda i skuld. Bil, hus och framförallt lyxkonsumtion såsom datordelar, resor, märkeskläder och sådant som inte var lika allmänt vedertaget att äga/konsumera förr i tiden.

Så jag tror nog också att vi har konsumenter som är frustrerade för att dom helt enkelt inte har råd att ta även nästa toppkort på avbetalning så som dom kunde göra med 2080ti/3090 och helt enkelt har bränt sina medel på annat håll genom cigg, energidrycker och annan skit och inte prioriterat rätt men anser sig vara berättigade till något.

Lite hårdraget och mer nyanserat än vad jag beskrivit det men det ligger definitivt någon sanning i det.

Nvidia låg på 70% vinst per kort på 3000 serien så lite väl giriga e dom🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Om man tittar på 3090 så dök inte priserna när 4090 kom så tror inte det händer nått utan jag tror 5090 blir dyrare bara

Ja, butikerna har oftast små marginaler på saker som grafikkort och större reor är oftast bara möjliga i samarbete med tillverkarna. Så om inte tillverkarna har lagren fulla av 4090 de måste bli av med så lär det inte hända mycket med priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Nvidia låg på 70% vinst per kort på 3000 serien så lite väl giriga e dom🤷🏼‍♂️

Låter väldigt högt.

Är det med R&D-kostnader eller enbart när det är färdigutvecklat och kretsen tillverkas? Är utvecklingen av DLSS, shadowplay, AV1 encoding, utveckling och tillverkning av streamingchippet, övrig mjukvara etc.
Vilka variabler finns med i det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Låter väldigt högt.

Är det med R&D-kostnader eller enbart när det är färdigutvecklat och kretsen tillverkas? Är utvecklingen av DLSS, shadowplay, AV1 encoding, utveckling och tillverkning av streamingchippet, övrig mjukvara etc.
Vilka variabler finns med i det hela?

Visades varför evga sluta tillverka kort då dom hade ca 5% vinst på korten medans nvidia hade 70%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Visades varför evga sluta tillverka kort då dom hade ca 5% vinst på korten medans nvidia hade 70%

Jag tycker det låter som en internetsanning grundat på okunskap som spridit sig från typ en kommentar på Reddit med många likes.
Jag tror inte det finns en chans att NVIDIA tjänar 70% per SKU med allting inräknat.

Skicka gärna någon länk för att stödja ditt påstående så får jag lära mig lite kring det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Jag tycker det låter som en internetsanning grundat på okunskap som spridit sig från typ en kommentar på Reddit med många likes.
Jag tror inte det finns en chans att NVIDIA tjänar 70% per SKU med allting inräknat.

Skicka gärna någon länk för att stödja ditt påstående så får jag lära mig lite kring det.

Det är nog baserat på att Nvidias vinstmarginal har legat över 70% ett tag nu, vilket bara tar hänsyn till inkomst och tillverkningskostnad. Och det lär främst vara datacenter som drar upp den siffran rejält, inte de vanliga grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Om ja int har fel så va de jaytwocents som visade de hela och han tar bara inget från höften utan han har info innan nått kommer ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Heja utvecklingen!

Nvidia har lyckats få många att tro att deras kort är värda de äckelpriser de tar ut, speciellt för de billigare eller mellanpriskorten. Utveckling brukar innebära billigare tillverkning och billigare produkter men de har lyckats få folk att tro att det är tvärtom. Jag har helt slutat köpa grafikkort och dyra mobiler för jag är inte så lättlurad som de flesta andra.

Permalänk
Medlem

Kan inte minnas att priserna på de snabbare korten (av den utgående generationen) har sänkts nämnvärt de senaste 5+ nylanseringarna.
Typiskt så håller man tillgången låg och priserna höga på den nya generationen tills lagret av gamla kort betats av.

Permalänk
Medlem

Som jag brukar säga.

Man ska inte förvänta sig mirakel med nya korten.

Nvidia har brist på tillverkningskapacitet. Och just nu ringa konkurrens i premiumsegmentet.
Dessutom känns det som om det inte kommer nämnvärt många spel som kräver en 4090. Tyvärr.

Så det finns möjlighet att kapaciteten för att tillverka 4090 helt enkelt viks till AI gpuerna för att vinstmaximera

Grafikkortsdelen är en mindre och mindre del av nvidias business. under5% av försäljningen om jag inte feltolkar senaste siffrorna.

En sak är iaf säker. De kommer inte ge bort några pengar(vinstmarginal) till gejmers utan konkurrens som tvinger.

Det är business 101. Typ

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Är väl 100 trådar som handlar om att 4090 dödaren kommer snart.

Och massor med "clickbaitnyheter" om "nu kommer enligt supersäkra rykten från vår kompis på Taipeis soptipp om nya 5090!!! Han har aldrig haft fel innan!!!"
(Ja Swec är skyldig till att leka Aftonblaskelito när det gäller lura folk att det snart kommer ett finfint nytt powerkort)

Visa signatur

4090/7950X