Steven Spielberg: Mus och tangentbord är det enda riktiga

Permalänk
Melding Plague

Steven Spielberg: Mus och tangentbord är det enda riktiga

Regissörens son säger i en intervju att hans pappa inte klarar av handkontroller och framför allt spelar Call of Duty.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brist på nyheter eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Haha bra nyhet det här ju.

Permalänk
Rekordmedlem

Han menar egentligen att han inte gillar mobilanvändnnig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För mig beror det på spel. MMO och FPS, RTS mus och tangentbord men skulle inte spela plattform, JRPG, Fighter, Sport mm med tangentbord utan med kontroll.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Brist på nyheter eller?

Trevlig lördags läsning skulle jag säga. Helgen är free for all när det kommer till nyheter

Permalänk
Medlem

Uncharted 4 och Lost City går väl att lira med tangentbord och mus, fast det kanske fungerar dåligt då det är gjort för kontroll??

Permalänk
Medlem

Hänt Extra featuring Sweclockers

Det här med kändisar och fascinationen av dem är inget för mig, knappt inom techvärlden och då mest av misstag.

Och absolut inte inom fotboll.

Men vi är alla olika!

Edit: Får krypa till korset och påpeka att Hunter S Thompson är fascinerande.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Kan förstå honom då det helt klart är en ganska hög tröskel att börja spela med kontroll om man kört med M+TB hela livet.
Speciellt i shooters. Att sikta med joysticken kräver mycket träning om man är van med mus. Jag är fortfarande sämst på det

Spelade TLOU med M+TB och det funkade fint. Gillar att ha precisionen att sätta skotten exakt där jag vill ha dom.
Dock lirade jag Uncharted med kontroll för att man ska dodga/rolla och hoppa runt som tarzan hela tiden vilket blir jobbigt med TB.
Skulle säga att spel med mycket dodge/roll/hoppa och snabba kombos är kontroll skönare. Arkadbilspel likaså (annars åker ratten fram).

Permalänk

Jag ser det lite som musik lyssning, var är det optimala stället? Är det i ett specialbyggd rum, dyra högtalare och annat. Eller är det live och se artisten, publiken och allt därtill? Detta går att diskutera.
I praktiken så lyssnar jag 99,9% på musik från min mobil genom trådlösa hörlurar i en stökig omgivning som att sitta i ett tåg.

När det gäller datorspel så är det konstigt att exakt samma verktyg som används för vanlig datoranvändning också enligt många är bäst för spel. Men det har väl mycket att man blir bäst på att inte hoppa runt med olika prylar hela tiden.
Sedan finns det brytarna som är optimerade för spel.

Nå spela gör folk på många ställen och många av dessa ställen så är mus och tangentbord ett riktigt dåligt alternativ. Jag själv sitter tillräckligt många timmar vid datorn som jag redan gör och jag skulle aldrig få för mig att spela på samma plats vid datorn. Spela kan man göra i tex sängen med handkontroll.

Permalänk
Medlem

Vatten är vått.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

För mig beror det på spel. MMO och FPS, RTS mus och tangentbord men skulle inte spela plattform, JRPG, Fighter, Sport mm med tangentbord utan med kontroll.

Håller med. Har varit anti-kontroll länge tills förra vintern då jag åkte på en rejäl influensa. Låg i soffan halvdöd och ville spela något plattform-spel som var lätt. Beställde hem en trådlös 8Bit och det var riktigt ett riktigt bra köp. Sedan dess har jag testat mig fram i vilka spel jag gillar handkontroll med. Tredjeperson-spel, plattform, fighting är några som är 100ggr bättre än vad jag trodde!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kan förstå honom då det helt klart är en ganska hög tröskel att börja spela med kontroll om man kört med M+TB hela livet.
Speciellt i shooters. Att sikta med joysticken kräver mycket träning om man är van med mus. Jag är fortfarande sämst på det

Spelade TLOU med M+TB och det funkade fint. Gillar att ha precisionen att sätta skotten exakt där jag vill ha dom.
Dock lirade jag Uncharted med kontroll för att man ska dodga/rolla och hoppa runt som tarzan hela tiden vilket blir jobbigt med TB.
Skulle säga att spel med mycket dodge/roll/hoppa och snabba kombos är kontroll skönare. Arkadbilspel likaså (annars åker ratten fram).

Vattendelaren är Bond till N64. Är man riktigt gammal kanske man inte spelade Nintendo på den tiden. Vi som spelade Bond är åtminstone lite vana vid kontroller:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Uncharted 4 och Lost City går väl att lira med tangentbord och mus, fast det kanske fungerar dåligt då det är gjort för kontroll??

Funkade fint för mig, skjutandet får ett ordentligt lyft iaf.

Permalänk
Medlem

Som gammal Quaker trodde aldrig att jag skulle kunna använda spelkontroller i TPS/FPS. Men RDR2 var jag tvunget att spela på konsol då det ju släpptes där först och det gick ju helt ok med spelkontrollern. Men det kändes lite som att att man fuskade när spelet hjälpte en att låsa siktet på fiender och om man skulle välja att sikta manuellt med spakarna, ja... precisionen finns ju inte där direkt. Föredrar helt klart RDR2 med mus och tangentbord på PC.

Permalänk
Medlem

Handkontroll 4-Life 🙌

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Som gammal Quaker trodde aldrig att jag skulle kunna använda spelkontroller i TPS/FPS. Men RDR2 var jag tvunget att spela på konsol då det ju släpptes där först och det gick ju helt ok med spelkontrollern. Men det kändes lite som att att man fuskade när spelet hjälpte en att låsa siktet på fiender och om man skulle välja att sikta manuellt med spakarna, ja... precisionen finns ju inte där direkt. Föredrar helt klart RDR2 med mus och tangentbord på PC.

Jag brukar tänka att sikte/rörelsemönster med kontroller är mer realistiskt. Med mus och tangentbord är det ett rörelsemönster som bara supermänniskor skulle klara av ”irl”. Men jag förstår din poäng. Huvudsaken är att man är bekväm med det alternativ man väljer. Jag är bekväm med båda.

Permalänk
Medlem

Svårt att lära gamla hundar att sitta. Dock är det inte direkt kontroversiellt att säga att mus och tangentbord funkar mycket bättre för shooters. Det handlar om genres vilket kontrolldon som är optimalt. Sedan är det väl just så att inget don är jätteroligt innan man lärt sig det. Speciellt inte om man redan är bra på ett alternativ så man mest känner sig handikappad med bytet.

Handkontroll är dock överlägset för styrning av spel i tredjepersonsvy i mina ögon. Jag hade kommit ifrån det ett långt tag men när jag gjorde en omspelning av mitt favoritspel (Witcher 3) och provade med kontroll så slutade det med att jag skrattade åt mig själv för att jag envisats så länge med det relativt klumpiga mus och tangentbord tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag förstår Spielberg jag kan inte spela med kontroller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Svårt att lära gamla hundar att sitta. Dock är det inte direkt kontroversiellt att säga att mus och tangentbord funkar mycket bättre för shooters. Det handlar om genres vilket kontrolldon som är optimalt. Sedan är det väl just så att inget don är jätteroligt innan man lärt sig det. Speciellt inte om man redan är bra på ett alternativ så man mest känner sig handikappad med bytet.

Handkontroll är dock överlägset för styrning av spel i tredjepersonsvy i mina ögon. Jag hade kommit ifrån det ett långt tag men när jag gjorde en omspelning av mitt favoritspel (Witcher 3) och provade med kontroll så slutade det med att jag skrattade åt mig själv för att jag envisats så länge med det relativt klumpiga mus och tangentbord tidigare.

Men hur spelar man GTA eller Cyberpunk? Kontroller är bättre vid ratten, m+t bättre vid eldgivning. Jag tenderar att spela med kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hänt Extra featuring Sweclockers

Det här med kändisar och fascinationen av dem är inget för mig, knappt inom techvärlden och då mest av misstag.

Spielberg är dock känd eftersom han är en av dem duktigaste filmskaparna i världen. Inte Kardashian-känd med andra ord.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Det är ju toppen när valmöjligheten finns. Mus och tangentbord för 90 % av spelen och kontroll för 10 %. Har kontroll till racing och spel likt dark souls. I vissa spel så undrar jag hur de har tänkt att man ska kunna spela med kontroll och i andra spel så undrar jag hur de tänkt att man intuitivt ska kunna trycka på alla tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men hur spelar man GTA eller Cyberpunk? Kontroller är bättre vid ratten, m+t bättre vid eldgivning. Jag tenderar att spela med kontroller.

Jag testade handkontroll till CP2077, pre v2.x. Bilkörandet kändes helt klart bättre, men fastnade aldrig då man ändå springer runt i första person mesta delen av tiden. Så har kört med m+kb.
Men där emot så bytte jag fram och tillbaka när jag spelade GTA5.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

PCMR he's one of our own!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Spielberg är dock känd eftersom han är en av dem duktigaste filmskaparna i världen. Inte Kardashian-känd med andra ord.

Jag skulle vilja säga att det är helt subjektivt.

För någon annan människa så har de ingen aning vem han är medans Kardashian är en stor influens i deras liv. För ytterliggare någon annan så är det Messi.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Racing och plattformar (Mario-spelen, LIMBO, med flera, men inte The Sims-spelen): handkontroll (om tillgängligt och om jag orkar)
Allt annat (främst FPS): datormus och tangentbord

Jag har aldrig förstått mig på varför det är superpopulärt till exempel att visa upp nya FPS-spel med en handkontroll, även om spelet visas på en dator! FPS-spel ska spelas med datormus och tangentbord, aldrig med en handkontroll. Så när de (oavsett om det en som visar upp ett kommande spel eller en gamer) missar fienderna och skjuter bredvid dom istället, så drar jag rätt mycket på smilgroparna och sen stänger ner videon. Gör om, gör rätt för i *******!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag testade handkontroll till CP2077, pre v2.x. Bilkörandet kändes helt klart bättre, men fastnade aldrig då man ändå springer runt i första person mesta delen av tiden. Så har kört med m+kb.
Men där emot så bytte jag fram och tillbaka när jag spelade GTA5.

I dessa spel tycker jag ändå att det är bäst att lära sig att sikta ordentligt med kontroller. Det går faktiskt. Men man måste öva. Jag kommer på mig själv med att hålla kontrollen på ett helt annat sätt i dessa spel för att liksom få mer ”muskelkontroll” (eller hur jag ska uttrycka det) över styrspaken.