Köpråd android telefon

Permalänk
Medlem

Köpråd android telefon

Tjenare, har mer eller mindre 0 koll på telefoner men min S7 edge (som har en 3mm rosa linje över hela skärmen) ska tydligen sluta stödjas av diverse appar, bank / 2way authenticatiors som inte vill och så med motiveringen säkerthet.

har under mina 25 år av telefoner gått 3210 -> 300kr flipflop -> beggad med utfällbart tangementbord -> ny S7 -> beggad S7 edge, har mer eller mindra bara bytt när det är helt slut.

det tyngsta jag gjort med telefon är nog enstaka 2d spel så behöver inte vara ett monster men får gärna vara rätt ny så de uppdaterar den länge, egentligen den orsaken jag behöver ny nu då

får gärna tåla att krypa på vindar, inne i värmepannor, krypa samt gräva fram gångar under hus och sånt roligt, borde ju finnas bra skydd att köpa?

har telenor om det är relevant, ingen specifik budget heller, finns säkert bra lurar i alla prisklasser, bara man kan motivera varför den är bra så

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Kolla upp vilka telefoner som kör Stock Android (eller så nära som möjligt). Se till att köpa en som får uppdateringar i flera år och gärna har ett rejält batteri också. Jag kör Pixel 8 Pro och gillar den skarpt.

Permalänk
Medlem

Om du nu håller fast vid din telefon länge så har såväl Google som Samsung väldigt långa uppdaterings-garantier på många av sina senaste lurar så botanisera bland deras telefoner. Finns en del bra deals till och från, vill minnas att det finns nuvarande exempel i dagens fynd-tråden om du kollar där. Bara dubbelkolla hur lång uppdatering som garanteras för den telefon du fastnar för då det skiljer sig från modell till modell.

Permalänk
Medlem

När det gäller uppdateringar på android så är en Google Pixel serien 8 och 9 lovad uppdateringar i minst sju år från och med att enheten började säljas i Google Store i USA. Så om det finns/kommer ett bra erbjudande på Pixel serien 9 så skulle jag rekommendera en sån.

Det garanteras uppdateringar av Android-versioner och Säkerhetsuppdateringar:

  • Pixel 9 Pro XL (IP68) till Augusti 2031.

  • Pixel 9 och Pixel 9 Pro (IP68) till Augusti 2031.

  • Pixel 8a (IP67) till Maj 2031.

  • Pixel 8 och Pixel 8 Pro (IP68) till Oktober 2030.

IP68-klassade enheter kan motstå djupare och längre vattennedsänkning än IP67-klassade enheter.

Äldre Google Pixel modeller var lovad uppdatering i 5 år.

Men om du känner dig hemma med Samsung och deras appar och egna One-ui användargränssnitt på android, så får Galaxy S24-serien sju år av OS- och säkerhetsuppdateringar från att den lanserades. Det borde betyda att den uppdateras fram till runt Januari 2031.

Det som Google Pixel serien 9 och Samsung S24 har, är en ultraljudsbaserade fingeravtrycksläsare som både ska vara snabbare och också i teorin kunna hantera blöta eller flottiga fingrar bättre. Vissa har klagat på fingeravtrycksläsaren under skärmen på tidigare Pixel som inte har en ultraljudsbaserad fingeravtrycksläsare.

Google Pixel kör ett renare android med mindre förinstallerade appar, medan Samsung kör både sina egna förinstallerade appar/app-butik och Googles förinstallerade appar/app-butik.

Sen så hade Samsung S7 edge en mindre skärm än dagens mobiler. Så kanske gå till en affär och kläm på modellerna först för att få en känsla för hur stor skärm/mobil du kan tänka dig leva med.

Övrigt: Alla uppdateringar en tillverkare lovar gäller från att telefonen först lanserades, inte från det datum du köper mobilen.

Hoppas informationen är till hjälp.

Permalänk
Medlem

Moto G75 har tydligen 5 år av uppdateringar till en billigare peng. c:a 4kkr.

Permalänk
Medlem

Fairphone kan vara ett alternativ, deras senaste modell som lanserades förra året ska få uppdateringar till 2031, och de är väldigt vänligt inställda till alternativa OS och har sett till att det inte finns några hinder att installera dessa (till skillnad från många andra telefontillverkare), så du har möjlighet till att ha en uppdaterad telefon mycket längre än enbart till 2031.

De har designat telefonen så att den ska vara lätt att reparera själv, och det går att beställa reservdelar på deras hemsida.

https://shop.fairphone.com/shop-home

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Fairphone kan vara ett alternativ, deras senaste modell som lanserades förra året ska få uppdateringar till 2031, och de är väldigt vänligt inställda till alternativa OS och har sett till att det inte finns några hinder att installera dessa (till skillnad från många andra telefontillverkare), så du har möjlighet till att ha en uppdaterad telefon mycket längre än enbart till 2031.

De har designat telefonen så att den ska vara lätt att reparera själv, och det går att beställa reservdelar på deras hemsida.

https://shop.fairphone.com/shop-home

Kan instämma i det. Har haft en Fairphone 5 i snart ett år och de är smidiga telefoner med lång support.

Fördelen är att de är fullt reparerbara och har utbytbart batteri. Däremot är deras telefoner åt det dyrare hållet då alla arbetare i ledet har schysta villkor men jag anser att det får kosta det för att arbetarna ska få ha det bra också.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ja, ett annat budget alternativ kanske kan vara: Samsung Galaxy A25 5G (nu runt 2 790kr) stöd för 5 års säkerhetsuppdateringar och 4 års OS uppdateringar (vad jag kan utläsa). Om man vill lägga mindre pengar. Deras dyrare mellanklassmobiler i serien A har också 5 års uppdateringar från att de lanseras.

Det man inte får med de billigare alternativen är frekvensen av säkerhetsuppdateringar och hur snabba de är med att släppa större OS uppdateringar. Toppmodellerna uppdateras varje månad med säkerhetsuppdateringar och de billigare brukar kunna gå från eventuellt (beroende på modell) varje månad i början och sedan bli var tredje månad till kanske en gång i halvåret.

Vad jag vet så släpper Google regelbundna (månadsvis) säkerhetsuppdateringar till sina telefoner under hela tiden som de erbjuder uppdateringar till sina telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Ja, ett annat budget alternativ kanske kan vara: Samsung Galaxy A25 5G (nu runt 2 790kr) stöd för 5 års säkerhetsuppdateringar och 4 års OS uppdateringar (vad jag kan utläsa). Om man vill lägga mindre pengar. Deras dyrare mellanklassmobiler i serien A har också 5 års uppdateringar från att de lanseras.

Det man inte får med de billigare alternativen är frekvensen av säkerhetsuppdateringar och hur snabba de är med att släppa större OS uppdateringar. Toppmodellerna uppdateras varje månad med säkerhetsuppdateringar och de billigare brukar kunna gå från eventuellt (beroende på modell) varje månad i början och sedan bli var tredje månad till kanske en gång i halvåret.

Vad jag vet så släpper Google regelbundna (månadsvis) säkerhetsuppdateringar till sina telefoner under hela tiden som de erbjuder uppdateringar till sina telefoner.

Det stämmer. Däremot enheter som har 5 års uppdateringar, så är det inte OS uppdateringar under hela perioden, utan bara säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Snälla köp ingen fairphone som vissa rekommenderar, de är usla på alla vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Snälla köp ingen fairphone som vissa rekommenderar, de är usla på alla vis.

Vad baserar du det på?
Har du själv använt en?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det stämmer. Däremot enheter som har 5 års uppdateringar, så är det inte OS uppdateringar under hela perioden, utan bara säkerhetsuppdateringar.

Ja skrev: 5 års säkerhetsuppdateringar och 4 års OS uppdateringar. Kanske skulle tagit bort (vad jag kan utläsa) texten för att minska förvirringen? Tänkte bara att jag skriver så för att det var 2022 Samsung gick ut med nyheten om uppdateringar på vissa A modeller och har inte själv läst om någon ändring på det.

Sedan såg jag nu när jag skrev om budget alternativet, så är inte Samsung Galaxy A25 5G IP-klassad. Samsung Galaxy A35 5G är i alla fall Dust and water resistant (IP67) så det är nog ett bättre budget alternativ för en extra tusenlapp. Om det är den vägen man vill gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Ja skrev: 5 års säkerhetsuppdateringar och 4 års OS uppdateringar. Kanske skulle tagit bort (vad jag kan utläsa) texten för att minska förvirringen? Tänkte bara att jag skriver så för att det var 2022 Samsung gick ut med nyheten om uppdateringar på vissa A modeller och har inte själv läst om någon ändring på det.

Sedan såg jag nu när jag skrev om budget alternativet, så är inte Samsung Galaxy A25 5G IP-klassad. Samsung Galaxy A35 5G är i alla fall Dust and water resistant (IP67) så det är nog ett bättre budget alternativ för en extra tusenlapp. Om det är den vägen man vill gå.

Nu syftade jag på "Vad jag vet så släpper Google regelbundna (månadsvis) säkerhetsuppdateringar till sina telefoner under hela tiden som de erbjuder uppdateringar till sina telefoner." Kanske inte skulle citera hela ditt inlägg. Det jag skrev gäller Pixel/Google telefonerna.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu syftade jag på "Vad jag vet så släpper Google regelbundna (månadsvis) säkerhetsuppdateringar till sina telefoner under hela tiden som de erbjuder uppdateringar till sina telefoner." Kanske inte skulle citera hela ditt inlägg. Det jag skrev gäller Pixel/Google telefonerna.

När det gäller Pixel 8a, Pixel 8 och Pixel 8 Pro, Pixel 9, Pixel 9 Pro, Pixel 9 Pro XL eller Pixel 9 Pro Fold ingår operativsystems- och säkerhetsuppdateringar i sju år , och de kan även inkludera funktionslanseringar med nya och uppgraderade funktioner.

Ja du har rätt i OS uppdateringar när det gäller äldre Pixel modeller. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

När det gäller Pixel 8a, Pixel 8 och Pixel 8 Pro, Pixel 9, Pixel 9 Pro, Pixel 9 Pro XL eller Pixel 9 Pro Fold ingår operativsystems- och säkerhetsuppdateringar i sju år , och de kan även inkludera funktionslanseringar med nya och uppgraderade funktioner.

Ja du har rätt i OS uppdateringar när det gäller äldre Pixel modeller. 👍

<Uppladdad bildlänk>

Jo, jag vet att Pixel 8 och nyare enheter får uppdateringar i 7 år och att de gäller både OS och säkerhetsuppdateringar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad baserar du det på?
Har du själv använt en?

Vill man ha världens fulaste plasttelefon med värdelös kamera och generellt dåliga specifikationer för 7500 kronor bör man söka vård

Permalänk
Medlem

Vill man inte ha en stor telefon är exempelvis Galaxy S24 eller Pixel 8a lämpliga val, baserat på tidigare år brukar det komma rimliga erbjudanden kring Black Friday om man tycker det är ok att binda sig.

Har för mig att Comviq Black Friday 2023 slängde in Pixel 7a för 199kr/månad i 24 månader inklusive ett ganska väl tilltaget abonnemang i slutet av Black Friday/Weekend. Inte säkert att 8a kommer att få liknande pris, men om man inte räds att köpa begagnat (fast oöppnat) på Tradera så dyker många sådana ut till försäljning efter Singles Day, Black Friday/Week (dessa namn...) etc när folk binder sig för abonnemang men säljer telefonerna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Vill man ha världens fulaste plasttelefon med värdelös kamera och generellt dåliga specifikationer för 7500 kronor bör man söka vård

Då har du missförstått vad det är för en telefon. Jag gillar att arbetare slipper dö i fabriker och att de istället får schysta villkor men om det är skäl till att du tycker man ska söka vård så är det nog du som har skeva värderingar.
Dessutom är det bara baksidan som är ett plaststycke. Ramen är aluminium om man tycker sånt är viktigt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då har du missförstått vad det är för en telefon. Jag gillar att arbetare slipper dö i fabriker och att de istället får schysta villkor men om det är skäl till att du tycker man ska söka vård så är det nog du som har skeva värderingar.
Dessutom är det bara baksidan som är ett plaststycke. Ramen är aluminium om man tycker sånt är viktigt.

Då kan man lika gärna köpa begagnat istället

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Oneplus 12 och är supernöjd.