Råd, nordiskt friktion eller dubbade vinterdäck 2024

Permalänk
Medlem

Råd, nordiskt friktion eller dubbade vinterdäck 2024

Hej,

Behöver köpa nya vinterdäck till bilen (Audi A3 - 2020).

Just nu kör jag dubbade (Goodyear UltraGrip Arctic 2). Mönsterdjupet är 7-8mm, dock tappat lite dubbar då däcket är ca 9år gammalt. (köpte begagnat från blocket i februari) när jag köpte bilen.

Så som sagt så behöver jag köpa nya vinterdäck. Och jag vet inte om jag bör satsa på dubbade igen eller köra nordiskt friktion. Anledningen att jag fråga är för att jag brukar åka upp till dalarna med sambon till hennes föräldrar.

På vintern åker vi minst 2 gånger per vinter, men kan bli fler framöver. Denna vintern kommer vi att köra upp minst 3 gånger och kan bli fler.

Annars kör jag mest i Göteborg, och ibland söderut också till mina föräldrar.

Så jag har lite svårt att bestämma mig. Jag lutar mellan samma dubbade däck som jag har nu, alternatvit dubbfria (Continental Vikting Contact 7 / 8).

Permalänk
Medlem

Jag brukar tänka om man kör i storstäder som t.ex. mega-saltar överallt som här i stockholm, så räcker friktionsdäck.

Kör du mycket där det inte saltas och plogas satan, så är nog dubb bättre.

Sedan är 7-8 CENTImeter ganska bra mönsterdjup

Permalänk
Medlem

I ditt fall hade jag kört på dubbfritt, hade jag bott i dalarna eller högre upp så hade nog tittat på dubb istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Sedan är 7-8 CENTImeter ganska bra mönsterdjup

Mjo, så är det. Men gummit är gammalt som sagt. Det är 9 år gammalt, samt tappat en del dubb.

Jag är hellre på säkra sidan då.

Permalänk
Medlem

Såhär säger de på Continentals hemsida:
Om du kör drygt 500 mil på vintern, oftast på mindre vägar och landsbygd. Det är plogat ibland och ofta osandat: Dubbdäck

Om du kör drygt 500 mil på vintern, oftast på större orter där det ofta är barmark eller slask: Nordiska friktionsdäck

Om du mestadels kör i norra Sverige där det oftast är snö och is under hela vintern: Dubbdäck

Om du mestadels kör i större städer: Nordiska friktionsdäck

Så beroende på hur vägarna ser ut där i Dalarna där ni brukar åka. Är det mindre vägar som ofta är isiga, eller packad snö som underlag utan att de sandas? Då kan nog dubb vara att föredra.
Är det mestadels större vägar eller vägar som underhålls bra på vintern? Då är det nog bäst med odubbat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Innan jag skaffade bilen jag har idag var jag rätt tveksam till friktionsdäck, men efter snart 5 000 mil måste jag säga att de är betydligt bättre än jag trodde på förhand.
Vet inte exakt modell, men det är iaf Michelin odubbade och jag pendlar ca 9 mil om dagen varav ca halva sträckan är på mindre asfalterad "skogsväg" som på vintern kan vara i ganska dåligt skick pga den bristfälliga snöröjningen. Det har ofta varit riktigt isigt, men jag har tagit mig fram utan större bekymmer. Jag tror inte att dubbade däck hade gjort en avsevärd skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av g0lbat:

Mjo, så är det. Men gummit är gammalt som sagt. Det är 9 år gammalt, samt tappat en del dubb.

Jag är hellre på säkra sidan då.

notera CM, antar att du menar mm.

Jag har liknande behov, jag bor söderöver och har inte speciellt mycket "vardagssnö" vintertid. Dock kör jag inte så mycket mil hemma, och majoriteten av mina resor är norröver på vintern (till fjällen osv) så jag kör dubbat, vilket jag rätt ofta vart glad över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

notera CM, antar att du menar mm.

Jag har liknande behov, jag bor söderöver och har inte speciellt mycket "vardagssnö" vintertid. Dock kör jag inte så mycket mil hemma, och majoriteten av mina resor är norröver på vintern (till fjällen osv) så jag kör dubbat, vilket jag rätt ofta vart glad över.

Ops 😂 Japp, menar mm

Permalänk
Medlem

Dubbfria är fenomenalt. Köp ett bra däck, men det går utmärkt.
Har haft det i större städer, men åkte ofta upp till Dalarna utan problem. Främst RV, men även mindre vägar för att ta sig ut i småorterna. Tycker det fungerade över förväntan. Var skönt att slippa dubb-ljudet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Michelin X-ice North 4. Hade dessa på min förra bil och har dem på min nuvarande.
Däcket har 250 dubb istället för mer traditionellt 180-190 dubb.
Dubbarna på X-ice är mindre och däcket är betydligt tystare. Positionering på dubben och antalet gör att fler dubb har kontakt med vägbanan.

Suverän grepp och tysta jämfört med andra dubbdäck.

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig välja dubbfria vinterdäck, jag menar varför?
Gör det stor prisskillnad att välja samma däck med eller utan dubb?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Sämre för däcken att köra på barmark

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Beror ju fullständigt på vart i landet man bor och om man kör på is eller hårdpackad snö regelbundet eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Sämre för däcken att köra på barmark

Mer eller mindre bar mark är det rätt ofta och jag bor i norra norrland.
Men varför inte vara extra skyddad mot ishalka och svartis på asfalten när det i träffar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

Beror ju fullständigt på vart i landet man bor och om man kör på is eller hårdpackad snö regelbundet eller ej.

Samma däck med eller utan dubb, varför välja det utan dubb? Är prisskillnaden stor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Samma däck med eller utan dubb, varför välja det utan dubb? Är prisskillnaden stor?

Om du någonsin kommer söderut så vet du att dubb är förbjudet i vissa städer/Norge.
Sen är det inget större skillnad på dubb eller friktion om du är en kass förare så åker du av ändå

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du någonsin kommer söderut så vet du att dubb är förbjudet i vissa städer/Norge.
Sen är det inget större skillnad på dubb eller friktion om du är en kass förare så åker du av ändå

Ok så pass.
Nja, det är skillnad därav jag väljer inte däck utan dubb. Som sagt bor i norra norrland med allt från bara, till isiga och snöpackade vägar.
Vinterväglag dvs där asfalt inte nöts fram eller att snön packata hårt och blivigt hal. Ja där gör dubbar varken från eller till gissar jag, där räcker det nog med grovt mönster

Jag har dubbdäck på cykeln på vintern (är hurtigbulle cyklar året runt till jobb) och det är stor skillnad. Så dubb gör skillnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vill dessutom minnas att dubb inte hjälper mot svartis heller, dubb eller inte, så glider du ovanför det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag vill dessutom minnas att dubb inte hjälper mot svartis heller, dubb eller inte, så glider du ovanför det.

Dubb river i isen så klart gör det nån cm säkert 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar ändå vara rätt 50/50.

I dagsläget åker mest runt Leksand i Dalarna, det är ofta hårdpackad snö / is där. Sen kan det hända att vi åker till Idre eller andra skidbackar i närheten. Men då har vi tillgång till sambons föräldrars bil om det skulle vara så, om de inte behöver den.

men som sagt, denna vintern kommer vi åka upp till dalarna på vintern 3 gånger minst, men kan också bli fler. Det kan trots allt vara snö fram till påsk där, vilket det var förra året.

Jag kanske ska prova nordiskt friktion denna gång. Kollar som sagt på Continental Vikting Contact 7 eller 8. Alternativt Goodyear Ultragrip Ice 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Dubb river i isen så klart gör det nån cm säkert 😄

is och svartis är två helt skilda saker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok så pass.
Nja, det är skillnad därav jag väljer inte däck utan dubb. Som sagt bor i norra norrland med allt från bara, till isiga och snöpackade vägar.
Vinterväglag dvs där asfalt inte nöts fram eller att snön packata hårt och blivigt hal. Ja där gör dubbar varken från eller till gissar jag, där räcker det nog med grovt mönster

Jag har dubbdäck på cykeln på vintern (är hurtigbulle cyklar året runt till jobb) och det är stor skillnad. Så dubb gör skillnad

Bor man i norra Norrland, så kan man ju köra runt med sommardäck Dels för att det ofta är under -10 vilket innebär att det är ganska torr luft, vilket innebär att det inte är speciellt halt, men framför allt för att det inte finns några andra trafikanter att ta hänsyn till.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

is och svartis är två helt skilda saker..

Svartis är blöt frusen asfalt.
Samma effekt som pä is, det river.
Dubbar river och nöter ner torr asfalt också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Bor man i norra Norrland, så kan man ju köra runt med sommardäck Dels för att det ofta är under -10 vilket innebär att det är ganska torr luft, vilket innebär att det inte är speciellt halt, men framför allt för att det inte finns några andra trafikanter att ta hänsyn till.

Ja det går att köra på sommardäck.
Men ju bredare däck desto svårare är mina erfarenheter, lättare med smalare däck

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det går att köra på sommardäck.
Men ju bredare däck desto svårare är mina erfarenheter, lättare med smalare däck

Stämmer bra, men det jag alltid undrat är hur man beräknar optimal bredd. Och nu när den här tråden dök upp och ChatGPT finns tillgänglig, så ställde jag frågan till den, varpå den glatt spottade ur sig följande:

Vidare skriver ChatGPT:

• Optimalt fäste uppnås genom att balansera trycket (som påverkas av däcksbredden) och friktionskoefficienten. Ett bredare däck sprider vikten över en större yta och sänker trycket, vilket i vissa fall kan minska fästet på vissa ytor som grus eller snö.

• På torra vägar ger bredare däck ofta bättre fäste eftersom de har en större kontaktyta med marken, men om däcket blir för brett kan trycket bli för lågt, vilket kan minska friktionen.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Stämmer bra, men det jag alltid undrat är hur man beräknar optimal bredd. Och nu när den här tråden dök upp och ChatGPT finns tillgänglig, så ställde jag frågan till den, varpå den glatt spottade ur sig följande:

<Uppladdad bildlänk>

Vidare skriver ChatGPT:

• Optimalt fäste uppnås genom att balansera trycket (som påverkas av däcksbredden) och friktionskoefficienten. Ett bredare däck sprider vikten över en större yta och sänker trycket, vilket i vissa fall kan minska fästet på vissa ytor som grus eller snö.

• På torra vägar ger bredare däck ofta bättre fäste eftersom de har en större kontaktyta med marken, men om däcket blir för brett kan trycket bli för lågt, vilket kan minska friktionen.

Alltid lär man sig nått

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänker säga tvärt emot de flesta.
I stockholm där vi uppfann svart is så föredrar jag dubb.
I Norrland där en vinterväg är som en vinterväg ska vara så fungerar ju dubbfritt utmärkt.

Hade dock kört dubbat där med, precis som jag gör på Hornsgatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Jag tänker säga tvärt emot de flesta.
I stockholm där vi uppfann svart is så föredrar jag dubb.
I Norrland där en vinterväg är som en vinterväg ska vara så fungerar ju dubbfritt utmärkt.

Hade dock kört dubbat där med, precis som jag gör på Hornsgatan.

Varför dubb i city? Finns ju mer salt på vägarna där inne än i en saltgruva

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Svartis är blöt frusen asfalt.
Samma effekt som pä is, det river.
Dubbar river och nöter ner torr asfalt också

Svartisen är för tunn för att dubbarna skall få något vettigt grepp i den så de gör varken till eller från när den kommer, vilket gör att det är lika illa oavsett däck när det är svartis.

Visst de kanske river den så att den snabbare går sönder, men för egen skull spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Svartisen är för tunn för att dubbarna skall få något vettigt grepp i den så de gör varken till eller från när den kommer, vilket gör att det är lika illa oavsett däck när det är svartis.

Visst de kanske river den så att den snabbare går sönder, men för egen skull spelar det ingen roll.

Nu låter det som klyva hårstrån.
ska vi vara petiga eller inte.
Det gör skillnad, kanske inte mycket värt att nämna jag kör på dessa vägförhållanden varje år.
Prova med cykel, cykla och dra i broms utan dubbar eller med dubbar så ser man skillnaden.
som sagt
Det finns ingen anledning att välja bort dubbar om det nu inte är mycket billigare.

Visa signatur