Råd, nordiskt friktion eller dubbade vinterdäck 2024

Permalänk
Medlem

För mig blir det nya dubbdäck, jag har kommit till skott och beställt.

17" och äldre bil, så i relation till bilen är däcken väldigt dyra men de begagnade däcken jag kört på var slut och det var några gånger förra vintern då det kunde gått illa till. Man märker när däck börjar bli dåliga både om det är p.g.a. slitage eller ålder, i nr 20 av Teknikens Värld så testar de faktiskt två begagnade däck (Michelin från vecka 2 2019, gått 4000 mil och Goodyear från vecka 41 2020, gått 3800 mil dubbade alltså) mot de nya däcken och då är de inte riktigt så imponerande längre.

Visst låter dubbdäck mycket, men jag ser ingen direkt nackdel med de utan bara fördelar. Ni som bor i Göteborg och Stockholm får korsa de gatorna med dubbdäcksförbud på flera ställen så det ska inte ställa till några olägenheter. Nordiska friktionsdäck som är bra finns för de som vill ha de. Continental ContiVikingContact 8 vann testet i Teknikens Värld.

Själv kör jag mest omkring runt Eskilstuna på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Efter ha suttit fast i den fina snöstormen 2018 (?) i Stockholm så var det inte speciellt svårt att åka hem med en toyota starlet på 800kg... Samma backe som jag bor vid ännu
Förare > däck > vikt på bil. Dubb räddar inte en dålig förare oavsett... Allt handlar om vikt fördelning, precis som tegelstenar används i äldre bilar på vintern för att motverka sladd

Friktionsdäck är bra men det finns ställen de helt enkelt inte klarar, har själv haft friktionsdäck men gått ifrån det efter man snurrat som bambi bostavligt talat på en sträcka jag inte insåg var blank is på innan det var för sent, lyckligtvis hände inget allvarligt, vet inte om du kört när bilen har 0 i grepp, spelar ingen roll om du är Schumacher själv, finns inget du kan göra åt saken om det finns 0 grepp att använda sig av. Kört samma sträcka med dubb och det är helt klart skillnad när den är isbelagd, inget konstigt, fysiken lagar helt enkelt. Det är inte kul att ha 0 kontroll och det spelar ingen roll vad du gör. Ska jag ta mig upp ur en isvak hugger jag ned metall pikar i isen och drar mig upp, gummi mattor ger inte samma fäste
Har heller aldrig mött någon med friktions däck när man kör enduro på frusna sjöar på vintern

Ja jag har en gammal 740 GLE från -89 och tegelstenar är för amatörer, ett par 20-30 kilos sandsäckar är det som gäller bak

Allt handlar egentligen om man ska vara hård att anpassa hastigheten, det är en bra förare.

Kanske får jag i framtiden testa mer moderna friktionsdäck men tills de är minst lika bra på blank is så är det dubb som gäller.

Skrivet av Oliver91:

Ok har hänt en del senaste åren med friktionsdäck.

https://www.nokiantyres.se/vinterdack/nokian-tyres-hakkapelii...

kör dessa nu och de presterar likvärdigt på samma underlag jämfört med mina lite billigare dubbdäck jag hade innan.

https://www.hankooktire.com/se/sv/tire/winteripike/rs2-w429.h... <-- dock version 1 av dem, skönaste dubbdäcken jag någonsin kört med på torrt underlag iallafall, hade en bil innan dess med hakka 9 dubb som var helt otroliga givetvis på snö och is men lät som... fan på torrt.

dagens friktionsdäck är säkert bra på det mesta, likaså dagens dubb däck med den där lilla extra att dom hugger när man vill ha det som mest.

Är friktionsdäck billigare än dubbdäck, något jag aldrig tänkt på?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Friktionsdäck är bra men det finns ställen de helt enkelt inte klarar, har själv haft friktionsdäck men gått ifrån det efter man snurrat som bambi bostavligt talat på en sträcka jag inte insåg var blank is på innan det var för sent, lyckligtvis hände inget allvarligt, vet inte om du kört när bilen har 0 i grepp, spelar ingen roll om du är Schumacher själv, finns inget du kan göra åt saken om det finns 0 grepp att använda sig av. Kört samma sträcka med dubb och det är helt klart skillnad när den är isbelagd, inget konstigt, fysiken lagar helt enkelt. Det är inte kul att ha 0 kontroll och det spelar ingen roll vad du gör. Ska jag ta mig upp ur en isvak hugger jag ned metall pikar i isen och drar mig upp, gummi mattor ger inte samma fäste
Har heller aldrig mött någon med friktions däck när man kör enduro på frusna sjöar på vintern

Ja jag har en gammal 740 GLE från -89 och tegelstenar är för amatörer, ett par 20-30 kilos sandsäckar är det som gäller bak

Allt handlar egentligen om man ska vara hård att anpassa hastigheten, det är en bra förare.

Kanske får jag i framtiden testa mer moderna friktionsdäck men tills de är minst lika bra på blank is så är det dubb som gäller.
dagens friktionsdäck är säkert bra på det mesta, likaså dagens dubb däck med den där lilla extra att dom hugger när man vill ha det som mest.

Ja men inte med mycket (om vi jämför bäst i test modellerna)
Friktionsdäck 1030-1300:-
Dubb 1060-1500 :-

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Continental Viking contact 8 köpte jag nyligen, bor skåne så väldigt lite snö/is överlag. Fick bäst i test på teknikens värld för odubbat

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Om du någonsin kommer söderut så vet du att dubb är förbjudet i vissa städer/Norge.
Sen är det inget större skillnad på dubb eller friktion om du är en kass förare så åker du av ändå

Det går utmärkt att köra med dubbdäck på de allra flesta ställen i Norge men du måste betala en avgift för det och kan välja dag/vecka/månad/säsong.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av g0lbat:

Vilket märke kör du då? eller har haft? Något särskilt du rekommenderar? Jag har som sagt kollat på Continental Viking Contact 7/8 eller Goodyear Ultragrip Ice 3

Har blivit uteslutande Nokian Hakkapeliitta genom åren, mest beroende på att de första dubbfria vinterdäcken jag köpte var ett par hakka och jag var väldigt imponerad över prestandan då och fortsatte med dem.

Säkert finns det fler som är bra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja men inte med mycket (om vi jämför bäst i test modellerna)
Friktionsdäck 1030-1300:-
Dubb 1060-1500 :-

Ja det var rätt lite skillnad men blir lite om man ska ha 4 st nya eller om man är ett förtag och ska ha betydligt fler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan bara hålla med här, har alltid kört dubbat och man vet aldrig när man behöver få stopp på bilen.
Där jag bor är det blankis i varenda korsning och inte en chans att det går att komma iväg eller stanna lika enkelt utan dubb.

Sen är det ren bs att dubbdäck inte funkar bra på packad snö.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Kan bara hålla med här, har alltid kört dubbat och man vet aldrig när man behöver få stopp på bilen.
Där jag bor är det blankis i varenda korsning och inte en chans att det går att komma iväg eller stanna lika enkelt utan dubb.

Sen är det ren bs att dubbdäck inte funkar bra på packad snö.

Vad skiljer i gummiblandning i ett dubbat vs odubbat däck? borde vara väldigt lika där tycker jag. Om inte varför tar man inte ett bra friktions däck och sätter dubbar på det?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad skiljer i gummiblandning i ett dubbat vs odubbat däck? borde vara väldigt lika där tycker jag. Om inte varför tar man inte ett bra friktions däck och sätter dubbar på det?

Du får se till helheten, ett dubbdäck ska vara så tyst som möjligt vid torr asfalt men ge grepp vid is på vägen, därför kör en del nyare däck med dubb som kan åka in en bit med hjälp av ett membran när marken är för hård, exempelvis nokian hakkapeliitta 8, och kan då ha fler dubb än förr. Då behöver stommen vara stabil så rörelsen sker på rätt ställe så att säga.

Friktionsdäck är oftast mjukare och använder andra tekniker för att kontra sina nackdelar. Exempelvis nokian hakka r2 som är ett ganska mjukt däck har små hårda kristalliknande flagor inblandade som fungerar väldigt effektivt på is med en typ sandpapperseffekt vilket ökar friktionen väsentligt.
Det blir inte nödvändigtvis ett bättre däck av att trycka in dubb då, åtminstone inte komfort eller ljudnivå i paritet med eventuell kortare stoppsträcka på blank is.

Några i tråden nämner cykel eller andra fordon som inte är personbilar vilket blir en väldigt konstig jämförelse, dels för att det är helt andra behov av däcken om det är 2 hjul och dels om det är en annan vikt eller typ av mark den körs på. Det finns isdäck till bilar också men dessa är nog inte lagliga på vägarna så alla såna exempel är helt irrelevanta.

Personligen väljer jag moderna nordiska friktionsdäck av en tillverkare jag vet är ledande. Jag föredrar nokian men någon annan av de stora funkar också bra. Många gånger får man vad man betalar för när det gäller däck men det finns inget som räddar en situation skapad av en oaktsam förare. Kör försiktigt och håll koll på väglaget så klarar 99% av er troligtvis med friktionsdäck, oavsett vad ni tror ni behöver för att "klara den där gatan som alltid är isig".

Permalänk
Medlem

Våra vinterdäck kom nya med bilen och är därmed 6 år gamla nu. Däcken är inte särskilt slitna - vi kör inte mycket. Men gummit stelnar med tiden och jag läste någonstans att det är en rimlig gräns att byta?

Främst är det långturer från Skåne till släkt uppåt landet, så jag tänker friktionsdäck. Skrev ner hakkapelitta r5 när jag kollade förra året, är det ett rimligt val?

Permalänk

Kört på mina goodyear friktionsdäck året runt ~1500 mil/år nu sen 2021 och är väldigt nöjd.

Drygt halva mönsterdjupet kvar så de går nog iaf 1-2år till utan problem.

Kör mestadels halvt oplogade småvägar och märker ingen större skillnad på vintern mellan dem och mina good year dubbdäck ja körde med första 2 åren på bilen. Så de har bara legat i garaget sen dess mer eller mindre i nyskick.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är ingen här som nämner vilken bil man kör? För mig personligen så hade jag bättre grepp (i princip samma förhållanden) med nordiska friktion på min Kia Ev6 jämfört med dubbade jag hade på min Peugeot 5008 SUV. Båda tvåhjulsdrivna ska sägas. Elbilen hade mkt bättre fäste överlag i alla scenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Våra vinterdäck kom nya med bilen och är därmed 6 år gamla nu. Däcken är inte särskilt slitna - vi kör inte mycket. Men gummit stelnar med tiden och jag läste någonstans att det är en rimlig gräns att byta?

Främst är det långturer från Skåne till släkt uppåt landet, så jag tänker friktionsdäck. Skrev ner hakkapelitta r5 när jag kollade förra året, är det ett rimligt val?

De är bra däck.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Med 9 år gamla däck så fungerar säkert nya sommardäck bättre än dem...

Nya friktionsdäck är skitbra i alla förhållanden, efter 3-4 säsonger ( eller kortare tid beroende på förvaring ) så blir gummit dåligt och däcken livsfarliga i svåra förhållanden som svart is eller vatten på istäckt väg osv.

Jag kör personligen alltid dubbdäck fast jag bor i Stockholm, drar 1-2 resor norrut varje vinter och har haft ett par för många nära döden upplevelser pga gamla däck och tar inga risker längre.

Byter själv båda däcken efter 3 säsonger, väldigt billig livförsäkring.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är ingen här som nämner vilken bil man kör? För mig personligen så hade jag bättre grepp (i princip samma förhållanden) med nordiska friktion på min Kia Ev6 jämfört med dubbade jag hade på min Peugeot 5008 SUV. Båda tvåhjulsdrivna ska sägas. Elbilen hade mkt bättre fäste överlag i alla scenarion.

Det skiljer flera hundra kilo i tjänstevikt på de bilarna och det är också mycket lättare att reglera antispinnsystemet snyggt och näst intill helt utan att man vet om att det jobbar på en elbil. Jag har samma erfarenhet som du ang elbilar, de upplevs mycket säkrare på vinterväglag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Du får se till helheten, ett dubbdäck ska vara så tyst som möjligt vid torr asfalt men ge grepp vid is på vägen, därför kör en del nyare däck med dubb som kan åka in en bit med hjälp av ett membran när marken är för hård, exempelvis nokian hakkapeliitta 8, och kan då ha fler dubb än förr. Då behöver stommen vara stabil så rörelsen sker på rätt ställe så att säga.

Friktionsdäck är oftast mjukare och använder andra tekniker för att kontra sina nackdelar. Exempelvis nokian hakka r2 som är ett ganska mjukt däck har små hårda kristalliknande flagor inblandade som fungerar väldigt effektivt på is med en typ sandpapperseffekt vilket ökar friktionen väsentligt.
Det blir inte nödvändigtvis ett bättre däck av att trycka in dubb då, åtminstone inte komfort eller ljudnivå i paritet med eventuell kortare stoppsträcka på blank is.

Några i tråden nämner cykel eller andra fordon som inte är personbilar vilket blir en väldigt konstig jämförelse, dels för att det är helt andra behov av däcken om det är 2 hjul och dels om det är en annan vikt eller typ av mark den körs på. Det finns isdäck till bilar också men dessa är nog inte lagliga på vägarna så alla såna exempel är helt irrelevanta.

Personligen väljer jag moderna nordiska friktionsdäck av en tillverkare jag vet är ledande. Jag föredrar nokian men någon annan av de stora funkar också bra. Många gånger får man vad man betalar för när det gäller däck men det finns inget som räddar en situation skapad av en oaktsam förare. Kör försiktigt och håll koll på väglaget så klarar 99% av er troligtvis med friktionsdäck, oavsett vad ni tror ni behöver för att "klara den där gatan som alltid är isig".

Att dom blandar in hårda kristaller för sandpappers effekt var intressant och smart, är dessa i hela gummit eller bara vissa ställen?

Jag personligen tar säkerhet före buller alla dagar i veckan men jag är nog dessvärre i minoritet misstänker jag.

Ja jag har sett ett par nya däck med misstänkt mycket dubb då det inte hör till normen. Det förklarar en del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att beslutet har blivit lättare trots allt. Jag får helt enkelt fundera lite till om jag vill prova på dubbfritt denna gång.

Beslutet hade varit lättare om jag inte hade åkt norr ut, men eftersom det sker ibland så blir det lite jobbigare beslut. Speciellt när det kan vara snö fram till påsk i Dalarna, vilket det var förra året när vi var där.

Oavsett om jag väljer nordiskt friktion eller dubb så kommer jag välja något av de premium märken, Hakkan, Continental, Michelin eller Goodyear.

Hur som helst. Tack för alla åsikter.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Att dom blandar in hårda kristaller för sandpappers effekt var intressant och smart, är dessa i hela gummit eller bara vissa ställen?

Jag personligen tar säkerhet före buller alla dagar i veckan men jag är nog dessvärre i minoritet misstänker jag.

Ja jag har sett ett par nya däck med misstänkt mycket dubb då det inte hör till normen. Det förklarar en del.

Nja, är inte helt insatt i tillverkningsprocessen men jag förmodar att de håller sig till slitytan med det som ska ge grepp.

Jag sa inte heller att det är ett val mellan säkerhet och buller så där misstolkar du mig kanske. Helheten, än en gång, är det man bör se på. Vissa människor åker runt med däck där dubben ramlat av i en sorts falsk säkerhet, och även med däck som är nästintill veteranklassade förekommer. Dessa är lagliga och en del människor har helt enkelt inte råd att köpa nya däck var 5e år som det ibland rekommenderas.

Jag skulle sammanfatta det enkelt med att säga ungefär såhär: har du råd att köpa nya däck två gånger per decennium så kör med vad du vill, de kommer alltid vara bra. Ska du ha kvar dem lite längre så är enbart risken med dubbsläpp nått som gör att jag skulle undvika det. Hellre ett några år äldre friktionsdäck än ett dubbdäck utan dubbar. Ett plus till är att tidsfönstret att byta är längre också.

Observera: detta baseras på högst subjektiv yrkeserfarenhet och följs ingalunda av denna folkraceingenjör självt pga mer eller mindre godtyckliga val och en illusion att vetskap om risker är samma som att minska risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Nja, är inte helt insatt i tillverkningsprocessen men jag förmodar att de håller sig till slitytan med det som ska ge grepp.

Jag sa inte heller att det är ett val mellan säkerhet och buller så där misstolkar du mig kanske. Helheten, än en gång, är det man bör se på. Vissa människor åker runt med däck där dubben ramlat av i en sorts falsk säkerhet, och även med däck som är nästintill veteranklassade förekommer. Dessa är lagliga och en del människor har helt enkelt inte råd att köpa nya däck var 5e år som det ibland rekommenderas.

Jag skulle sammanfatta det enkelt med att säga ungefär såhär: har du råd att köpa nya däck två gånger per decennium så kör med vad du vill, de kommer alltid vara bra. Ska du ha kvar dem lite längre så är enbart risken med dubbsläpp nått som gör att jag skulle undvika det. Hellre ett några år äldre friktionsdäck än ett dubbdäck utan dubbar. Ett plus till är att tidsfönstret att byta är längre också.

Observera: detta baseras på högst subjektiv yrkeserfarenhet och följs ingalunda av denna folkraceingenjör självt pga mer eller mindre godtyckliga val och en illusion att vetskap om risker är samma som att minska risker.

Min "däckkille" säger att efter 6-7 år så är det dags att byta i de flesta fall. Mina dubbdäck är 8år gamla och de flesta dubb är kvar och mönsterdjupet ligger ett par millimeter över gränsen. Köpte som sagt nya däck till damen och funderade på mina också men efter jag var ute och klämt och känt lite får de klara sig denna vinter också, kanske en till om det vill sig bra. Mycket handlar också om gummit som torkar och hårdnar med tiden så enbart dubb mängd är inte avgörande. När en av mina veteran bilar bara stod i flera år så blev det "spontanhål" i däcksidorna, gummit föll helt enkelt isär men dom däcken var ca 25 år gamla också och inget jag körde på.

På mina veteran bilar får jag köra runt med sommar däck på vintern om jag vill vilket är väldigt konstigt av flera anledningar.

Har man inte råd att sköta om sin bil som att exempelvis byta däck så ska man nog nedgradera sig eller byta bil helt. Till min lilla bil kostar nya däck runtom ca 5000 kr, köpte nya "bäst i test" sommardäck monterade ock klara för 4000 kr. En kollega har en fet suv och där kostade det 16 000 kr så det kan skilja rejält beroende på hur små och stora hjul man har. tror dock hans var premium så vill jag också ha det så får jag lägga på ett par tusen så kanske 7000 kr då. Jag brukar ta någon form av mellanklassare, inte nyaste och inte billigaste.

Får hoppas de duger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min "däckkille" säger att efter 6-7 år så är det dags att byta i de flesta fall. Mina dubbdäck är 8år gamla och de flesta dubb är kvar och mönsterdjupet ligger ett par millimeter över gränsen. Köpte som sagt nya däck till damen och funderade på mina också men efter jag var ute och klämt och känt lite får de klara sig denna vinter också, kanske en till om det vill sig bra. Mycket handlar också om gummit som torkar och hårdnar med tiden så enbart dubb mängd är inte avgörande. När en av mina veteran bilar bara stod i flera år så blev det "spontanhål" i däcksidorna, gummit föll helt enkelt isär men dom däcken var ca 25 år gamla också och inget jag körde på.

På mina veteran bilar får jag köra runt med sommar däck på vintern om jag vill vilket är väldigt konstigt av flera anledningar.

Har man inte råd att sköta om sin bil som att exempelvis byta däck så ska man nog nedgradera sig eller byta bil helt. Till min lilla bil kostar nya däck runtom ca 5000 kr, köpte nya "bäst i test" sommardäck monterade ock klara för 4000 kr. En kollega har en fet suv och där kostade det 16 000 kr så det kan skilja rejält beroende på hur små och stora hjul man har. tror dock hans var premium så vill jag också ha det så får jag lägga på ett par tusen så kanske 7000 kr då. Jag brukar ta någon form av mellanklassare, inte nyaste och inte billigaste.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Får hoppas de duger.

De duger nog.. Tills de inte duger längre och du kör över en hög dagisbarn.

Permalänk
Medlem

Har kört på europeiska friktionsdäck i några år, blir mest slask och vatten i södra Skåne. Men om det skulle bli ett år med mycket snö inhandlar jag mig ett set med Nordiska friktionsdäck.

Permalänk
Medlem

Den vanligaste missuppfattningen är att dubbat betyder bäst på is/snö och odubbat betyder bäst på barmark vilket absolut inte stämmer. Det viktigaste är vilket däck du väljer, inte vilken typ av däck du väljer. Billigare dubbdäck är mycket sämre på i princip allt jämfört med de bästa nordiska friktionsdäcken, inklusive is/snö, vilket gör det rent kontraproduktivt att upprepa dubbdäcksmantrat som en naturlag. Det som generellt gäller är att premiumdäck är bättre på allt och budgetdäck är sämre på allt, så det viktiga är att du inte sparar in på däcken utan väljer de bästa möjliga. Vill du ha mer objektiva mätningar finns flertalet seriösa svenska däcktester, exempelvis Teknikens Världs vinterdäckstest som i mina ögon är det mest seriösa, och jag anser att man bör läsa minst ett sådant test innan man köper nya vinterdäck.

Skrivet av g0lbat:

Kan inte säga att beslutet har blivit lättare trots allt. Jag får helt enkelt fundera lite till om jag vill prova på dubbfritt denna gång.

Beslutet hade varit lättare om jag inte hade åkt norr ut

Som sagt rekommenderar jag att du läser ett däcktest men om du vill ha ett enkelt svar: Jag skulle rekommendera nordiska friktionsdäck och specifikt Continental Vikingcontact 8 (som precis lanserades).

Personligen har jag Continental Vikingcontact 7 och kör i alla klimat mellan Stockholm och Norrbottens inland, både på asfalterade vägar och osandade/osaltade snöiga/isiga vägar med branta backar, och har aldrig stött på en situation där däcken gör mig besviken. Min första säsong med just dessa däck tänkte jag att jag förmodligen aldrig mer kommer skaffa dubbdäck och det håller jag fast vid än idag

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör Nordisk friktion, valde ett par som hade fått bra vintertestbetyg och var vettigt prissatta. Ett par Nankang för 1200 kr styck.
Bor i GBG så det är mesta dels saltslask snarare än vinteris. Några längre turer på vintern men om det är dåligt väder så kan det gott vänta och så kör jag bara någon annan dag.

Hade jag bott utanför stan och haft barn att hämta från dagis och jobbiga backar så hade jag inte krånglat utan bara köpt ett par dubbar. Men iom det mesta är i stan på slaskiga och uppkörda vägar så är komfort och pris från friktionen värt det.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu har man ju antisladd, men mer än en gång har jag hört hur det börjat rassla konstigt från vägbanan antingen vid lätta kurvor eller lättare gaspådrag. Det är alltså enklare att höra om det börjar bli halkigt om man har dubbdäck, är min tanke...så risken att överraskas blir mindre. Det tycker jag även att man kan höra på raksträckor i viss mån, så det kanske gäller alla däck visserligen. Tur man inte har för ljudmässigt välisolerad bil.

Sedan kan man ju inflika att en Audi V8 Quattro från 1990 förmodligen känns bra mycket mer stabil på sommardäck i de flesta vinterväglag än en modern en/tvåhjulsdriven bil med nya dubbdäck. Fyrhjulsdrift är kanon och något jag själv saknar på min Volvo V70.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaciär:

Som sagt rekommenderar jag att du läser ett däcktest men om du vill ha ett enkelt svar: Jag skulle rekommendera nordiska friktionsdäck och specifikt Continental Vikingcontact 8 (som precis lanserades).

Personligen har jag Continental Vikingcontact 7 och kör i alla klimat mellan Stockholm och Norrbottens inland, både på asfalterade vägar och osandade/osaltade snöiga/isiga vägar med branta backar, och har aldrig stött på en situation där däcken gör mig besviken. Min första säsong med just dessa däck tänkte jag att jag förmodligen aldrig mer kommer skaffa dubbdäck och det håller jag fast vid än idag

Tro mig, jag har läst massa tester på både friktion och dubbade 😁

Det svåra är inte vilket märke jag ska köpa. Har tittat på Continental vc 8 men också michelins/goodyears eller hakkapalittas friktion däck. Så det blir något av de fyra märken.

Jag har beslutsångest om jag faktiskt ska köpa dubb eller inte.

Jag har inga barn och så, det är bara jag och min sambo hitils. Men det spelar ingen roll, säkerhet är viktigt för mig, anpassar alltid hastighet och så beroende på väglag.

Som tidigare sagt bor vi i göteborg, och åker söderut ibland till min morsa. Och då tänker jag friktion. Men sambons föräldrar bor i Dalarna (Leksand), och där är det ofta hårdpackat snö / is. Och dit åker vi minst 2 gånger per vinter, men det kommer troligtvis bli fler framöver / i framtiden. Kommer säkert bli 3-5 gånger minst i framtiden.

Så ska man köpa dubbade om man åker norrut 2-5 gånger per vinter, eller ska man köra på nordiskt friktion?😅

Har väl ingen betydelse, men jag kör audi a3 2020 som jag skrev i tråden. Har antisladd på den, men det har ju alla moderna bilar 😅🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0lbat:

Det svåra är inte vilket märke jag ska köpa. Har tittat på Continental vc 8 men också michelins/goodyears eller hakkapalittas friktion däck. Så det blir något av de fyra märken.

Jag har inga barn och så, det är bara jag och min sambo hitils. Men det spelar ingen roll, säkerhet är viktigt för mig, anpassar alltid hastighet och så beroende på väglag.

Som tidigare sagt bor vi i göteborg, och åker söderut ibland till min morsa. Och då tänker jag friktion. Men sambons föräldrar bor i Dalarna (Leksand), och där är det ofta hårdpackat snö / is. Och dit åker vi minst 2 gånger per vinter, men det kommer troligtvis bli fler framöver / i framtiden. Kommer säkert bli 3-5 gånger minst i framtiden.

Så ska man köpa dubbade om man åker norrut 2-5 gånger per vinter, eller ska man köra på nordiskt friktion?😅

Har väl ingen betydelse, men jag kör audi a3 2020 som jag skrev i tråden. Har antisladd på den, men det har ju alla moderna bilar 😅🤷

Det låter som att du egentligen har god koll på läget och att du är en säker förare (det viktigaste!) men att du tvekar för att du är rädd för att göra ett dåligt köp och ångra dig. Det kommer nog vara omöjligt att "övertyga" dig om det ena eller det andra, men du kan vara trygg i att så länge du köper premiumdäck som har fått bra resultat i tester, oavsett dubbat eller odubbat, kommer du få hög prestanda och säkerhet.

Som sagt, om jag hade varit i din sits hade jag valt CVC 8. Jag tror att du kommer få samma reaktion som jag fick första gången med premium dubbfritt och undra varför du inte bytte tidigare, de är mycket tystare än dubb, rullar lättare och känns stabila och trygga på alla vintervägar. Personligen ser jag ingen anledning att välja dubbdäck numera när det finns så bra däck som CVC 7/8.

Om du fortfarande verkligen, verkligen inte kan bestämma dig får du till slut singla slant Det viktiga är bara att du faktiskt köper nya däck eftersom dina 9 (!) år gamla däck har tappat en stor del av sin prestanda. Jag brukar byta efter runt 5-6 år då alla däck tappar prestanda oavsett däcktyp och mönsterdjup.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av g0lbat:

Tycker det låter som att du kommer klara dig utmärkt på friktionsdäck. Är det snöstorm så kanske man inte ger sig iväg trots dubbdäck. Sån är iaf jag.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaciär:

Det låter som att du egentligen har god koll på läget och att du är en säker förare (det viktigaste!) men att du tvekar för att du är rädd för att göra ett dåligt köp och ångra dig. Det kommer nog vara omöjligt att "övertyga" dig om det ena eller det andra, men du kan vara trygg i att så länge du köper premiumdäck som har fått bra resultat i tester, oavsett dubbat eller odubbat, kommer du få hög prestanda och säkerhet.

Som sagt, om jag hade varit i din sits hade jag valt CVC 8. Jag tror att du kommer få samma reaktion som jag fick första gången med premium dubbfritt och undra varför du inte bytte tidigare, de är mycket tystare än dubb, rullar lättare och känns stabila och trygga på alla vintervägar. Personligen ser jag ingen anledning att välja dubbdäck numera när det finns så bra däck som CVC 7/8.

Om du fortfarande verkligen, verkligen inte kan bestämma dig får du till slut singla slant Det viktiga är bara att du faktiskt köper nya däck eftersom dina 9 (!) år gamla däck har tappat en stor del av sin prestanda. Jag brukar byta efter runt 5-6 år då alla däck tappar prestanda oavsett däcktyp och mönsterdjup.

Ja alltså, anledningen till att mina däck är så gamla är för jag köpte de begagnat på blocket. Jag köpte bilen i slutet av februari 2024 hos audi återförsäljare, de hade inga som jag kunde få då🤷.

Jag blev lite lurad, eller rättare sagt så lurade jag lite mig själv. För ska jag vara ärlig så glömde jag bort det med datum på däck.

Så då fokuserade jag på mönsterdjupet och dubbarna för jag behövde däck när jag hämtade bilen. Och då hade däcken massa dubbar kvar samt 8mm kvar på mönsterdjupet, och inga sprickor i gummit.
Så det var helt enkelt en miss av mig. Men jag fick i alla fall audi original fälgar 🤷😅
Men ja, en läxa lärd till nästa gång jag köper fälgar och däck begagnat 😁

Hur som helst, jag kanske bara ska testa och köra friktionsdäck denna gången. Det lutar mest åt cvc 8. Men har läst en del om hakka r5 också som ska vara otroligt bra 🤷
Men blir nog någon av de två 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker det låter som att du kommer klara dig utmärkt på friktionsdäck. Är det snöstorm så kanske man inte ger sig iväg trots dubbdäck. Sån är iaf jag.

Nä precis, så är det. Jag kommer ju inte åka om det blir stormar som det blev förra året i bland annat södra sverige.

Men vill att de ska "klara" normalt snöväder eller vad man ska säga också.