Skulle behöva lite skräckfilmsförslag

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite skräckfilmsförslag

Vi har ju kommit in i årstiden för skräck nu. Jag tänker inte bara på kommande halloween, utan även på hela höst/vinter säsongen, när det är mörkare o.s.v. Hur som helst så skulle jag vilja bli bombarderad med förslag på filmer som ni rekommenderar. Det kan vara allt från skräckkomedier och rysare till slashers och splatter. Det är svårt att lista alla som jag redan har sett, då det är en del. Men några favoriter genom åren är Candyman (1992), Shaun of the Dead, Evil Dead trilogin, A Tale of Two Sisters, A Nightmare on Elm Street filmerna.

Har bl.a. fått upp ögonen för Terrifier filmerna när jag har kollat runt lite, som verkar kunna vara nåt eventuellt.

Det spelar ingen roll om det är äldre filmer eller nyare. Det enda som är viktigt är att dom INTE är exklusiva till nån av streaming tjänsterna (Netflix m.fl.), då jag inte har nån av dessa (och tänker inte skaffa heller).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Event Horizon.

Permalänk

Sista filmen som jag såg och som jag tyckte va lite små läskig heter Dark Skies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Vi har ju kommit in i årstiden för skräck nu. Jag tänker inte bara på kommande halloween, utan även på hela höst/vinter säsongen, när det är mörkare o.s.v. Hur som helst så skulle jag vilja bli bombarderad med förslag på filmer som ni rekommenderar. Det kan vara allt från skräckkomedier och rysare till slashers och splatter. Det är svårt att lista alla som jag redan har sett, då det är en del. Men några favoriter genom åren är Candyman (1992), Shaun of the Dead, Evil Dead trilogin, A Tale of Two Sisters, A Nightmare on Elm Street filmerna.

Har bl.a. fått upp ögonen för Terrifier filmerna när jag har kollat runt lite, som verkar kunna vara nåt eventuellt.

Det spelar ingen roll om det är äldre filmer eller nyare. Det enda som är viktigt är att dom INTE är exklusiva till nån av streaming tjänsterna (Netflix m.fl.), då jag inte har nån av dessa (och tänker inte skaffa heller).

Ingen Blu ray spelare?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Conjuring-filmerna, IT, Lights Out, Train to Busan, A Quiet Place, The Pope's Exorcist, The Purge, Midsommar, The Ritual, Alien.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Vi har ju kommit in i årstiden för skräck nu. Jag tänker inte bara på kommande halloween, utan även på hela höst/vinter säsongen, när det är mörkare o.s.v. Hur som helst så skulle jag vilja bli bombarderad med förslag på filmer som ni rekommenderar. Det kan vara allt från skräckkomedier och rysare till slashers och splatter. Det är svårt att lista alla som jag redan har sett, då det är en del. Men några favoriter genom åren är Candyman (1992), Shaun of the Dead, Evil Dead trilogin, A Tale of Two Sisters, A Nightmare on Elm Street filmerna.

Har bl.a. fått upp ögonen för Terrifier filmerna när jag har kollat runt lite, som verkar kunna vara nåt eventuellt.

Det spelar ingen roll om det är äldre filmer eller nyare. Det enda som är viktigt är att dom INTE är exklusiva till nån av streaming tjänsterna (Netflix m.fl.), då jag inte har nån av dessa (och tänker inte skaffa heller).

Terrifier filmerna är usla, filmerna saknar en sammanhängande berättelse och fokuserar istället nästan uteslutande på våld och gore, vilket gör dem ensidiga. The Thing 1982, en atmosfärisk rysare om en forskningsstation i Antarktis där en formskiftande utomjording hotar. The Descent 2005, klaustrofobisk och brutal skräckfilm där en grupp kvinnor blir fångade i ett grottsystem med farliga varelser. Suspiria 1977, surrealistisk och visuellt slående skräckfilm om en ung kvinna som upptäcker en mörk hemlighet på en balettskola.

The Witch 2015, en långsamt brinnande skräckfilm som utforskar religiös paranoia och isolation i 1600-talets New England. Atmosfären är tät och spänningen obehaglig. Hellraiser 1987, skräckinjagande berättelse om sadomasochistiska varelser från en annan dimension. The Cabin in the Woods 2012, bra skräckkomedi som leker med och omvandlar klassiska skräckklichéer. Martyrs 2008, en film som är brutal och provocerande med en djupt mörk och obehaglig historia som utforskar teman kring smärta och lidande. Inget för känsliga tittare.

The Omen 1976, om en ung pojke som visar sig vara Antikrist. In the Mouth of Madness 1994, en film där en utredare söker efter en försvunnen skräckförfattare, bara för att upptäcka att författarens värld håller på att bli verklighet. Drag Me to Hell 2009, en skräckkomedi från skaparen av Evil Dead, där en kvinna förbannas av en gammal zigenarkvinna och måste kämpa för att undkomma en övernaturlig förbannelse. Blandar humor och skräck på ett skickligt sätt. Possession 1981, en psykologisk skräckfilm som utforskar tema av besatthet och förstörelse, både fysiskt och mentalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluejava:

Event Horizon.

Ja, den är bra. Rekommenderas till dom som inte sett den.

Skrivet av Finnpajsarn:

Sista filmen som jag såg och som jag tyckte va lite små läskig heter Dark Skies.

Har för mig att jag har sett den när jag har kollat runt, får ta en närmare titt på den och se om det verkar vara nåt för mig.

Skrivet av seville57:

Ingen Blu ray spelare?

Jag har möjlighet att spela upp DVD, Blu-Ray och 4K. Så ja, jag har blu-ray spelare. Har dock ingen streaming tjänst, så det går bort.

Skrivet av Jink:

Conjuring-filmerna, IT, Lights Out, Train to Busan, A Quiet Place, The Pope's Exorcist, The Purge, Midsommar, The Ritual, Alien.

Har sett ett par av dessa, Train to Busan och Alien (har sett alla filmerna förutom den senaste). Har hört talas om flera av dom andra och nån var helt ny för mig. Så jag får kolla lite närmare på dom jag inte sett.

Skrivet av Petersv:

Terrifier filmerna är usla, filmerna saknar en sammanhängande berättelse och fokuserar istället nästan uteslutande på våld och gore, vilket gör dem ensidiga. The Thing 1982, en atmosfärisk rysare om en forskningsstation i Antarktis där en formskiftande utomjording hotar. The Descent 2005, klaustrofobisk och brutal skräckfilm där en grupp kvinnor blir fångade i ett grottsystem med farliga varelser. Suspiria 1977, surrealistisk och visuellt slående skräckfilm om en ung kvinna som upptäcker en mörk hemlighet på en balettskola.

The Witch 2015, en långsamt brinnande skräckfilm som utforskar religiös paranoia och isolation i 1600-talets New England. Atmosfären är tät och spänningen obehaglig. Hellraiser 1987, skräckinjagande berättelse om sadomasochistiska varelser från en annan dimension. The Cabin in the Woods 2012, bra skräckkomedi som leker med och omvandlar klassiska skräckklichéer. Martyrs 2008, en film som är brutal och provocerande med en djupt mörk och obehaglig historia som utforskar teman kring smärta och lidande. Inget för känsliga tittare.

The Omen 1976, om en ung pojke som visar sig vara Antikrist. In the Mouth of Madness 1994, en film där en utredare söker efter en försvunnen skräckförfattare, bara för att upptäcka att författarens värld håller på att bli verklighet. Drag Me to Hell 2009, en skräckkomedi från skaparen av Evil Dead, där en kvinna förbannas av en gammal zigenarkvinna och måste kämpa för att undkomma en övernaturlig förbannelse. Blandar humor och skräck på ett skickligt sätt. Possession 1981, en psykologisk skräckfilm som utforskar tema av besatthet och förstörelse, både fysiskt och mentalt.

Terrifier filmerna lockar mig nog mest för att jag är lite intresserad och fascinerad av specialeffekter (generellt), och hur fantasifullt gore scenerna är utförda, jag förväntar mig inte nån djup story eller liknande från den typen av filmer. The Thing är riktigt bra. The Descent vet jag inte om jag har sett faktiskt, får kolla upp den och se om det ringer nån klocka. Suspiria är en klassiker, har en gammal Argento box (DVD) där den ingår.

The Witch, får ta och kolla in den och se om det verkar vara nåt för mig. Hellraiser filmerna (originalen) är ju klassiker, sitter och väntar på att en box som jag vill ha ska vara med på nån form av rea. Den svenska/nordiska utgåvan på blu-ray ska tydligen vara riktigt dålig, där dom klämt in alla tre filmerna på en skiva. The Cabin in the Woods får jag kolla närmare på. Martyrs har jag sett, den var brutal, men hade lite mer substans än att bara stapla äckliga scener på varandra.

The Omen var det jäkligt länge sen man såg, kanske är värt en titt igen. In the Mouth of Madness var riktigt bra, lite svår att få tag på dock, så jag har den inte än i min samling. Drag Me to Hell har jag sett, är en ganska stor fan av Sam Raimi. Det är kanske inte hans bästa, men den är bra. Tror inte att jag har sett Possession, så den får jag kolla lite närmare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, den är bra. Rekommenderas till dom som inte sett den.
Har för mig att jag har sett den när jag har kollat runt, får ta en närmare titt på den och se om det verkar vara nåt för mig.
Jag har möjlighet att spela upp DVD, Blu-Ray och 4K. Så ja, jag har blu-ray spelare. Har dock ingen streaming tjänst, så det går bort.
Har sett ett par av dessa, Train to Busan och Alien (har sett alla filmerna förutom den senaste). Har hört talas om flera av dom andra och nån var helt ny för mig. Så jag får kolla lite närmare på dom jag inte sett.
Terrifier filmerna lockar mig nog mest för att jag är lite intresserad och fascinerad av specialeffekter (generellt), och hur fantasifullt gore scenerna är utförda, jag förväntar mig inte nån djup story eller liknande från den typen av filmer. The Thing är riktigt bra. The Descent vet jag inte om jag har sett faktiskt, får kolla upp den och se om det ringer nån klocka. Suspiria är en klassiker, har en gammal Argento box (DVD) där den ingår.

The Witch, får ta och kolla in den och se om det verkar vara nåt för mig. Hellraiser filmerna (originalen) är ju klassiker, sitter och väntar på att en box som jag vill ha ska vara med på nån form av rea. Den svenska/nordiska utgåvan på blu-ray ska tydligen vara riktigt dålig, där dom klämt in alla tre filmerna på en skiva. The Cabin in the Woods får jag kolla närmare på. Martyrs har jag sett, den var brutal, men hade lite mer substans än att bara stapla äckliga scener på varandra.

The Omen var det jäkligt länge sen man såg, kanske är värt en titt igen. In the Mouth of Madness var riktigt bra, lite svår att få tag på dock, så jag har den inte än i min samling. Drag Me to Hell har jag sett, är en ganska stor fan av Sam Raimi. Det är kanske inte hans bästa, men den är bra. Tror inte att jag har sett Possession, så den får jag kolla lite närmare på.

Kan bara komma på Thanksgiving (4K Blu ray) just nu. Köpte den för ett tag sen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

The conjuring, Get out, The innocents (norsk), It follows, Hereditary, The descent, Longlegs, Shutter, The visit, Sinister och det finns fler.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

The Babadook
The Woman in Black

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Gammal skräckfantast här som spenderade stora mängder timmar med kopierade och importerade VHS:er och senare DVD:er, har väl betat av i princip alla gamla skräckgenrar, allt från giallo till snuff.

Skräck, iaf nu för tiden, är en lite konstig genre, så fort det kommer en skräckfilm som inte är dålig så hyllas den till skyarna vilket iaf för mig ofta bara blir att dom faller lite platt, dom är oftast helt OK men oftast inte mycket mer än så, praktexempel på detta är t ex imo The Babadook och nu senast Late Night with the Devil. Riktigt bra skräck har väl iof alltid vart väldigt ovanlig (The Thing, The Exorcist osv), Get Out är väl den enda på senare tid som jag hade rankat högt som film oavsett genre (är väl dock nästan för mycket komedi/svartkomedi för att vara skräck dock).

Anywho... Här kommer en lista på dom moderna skräckfilmer iaf jag har uppskattat (som är producerade på 2000talet):

The Ring
Dawn Of The Dead
The Descent
The Devils Rejects
The Mist
Inside
Rec
The Orphanage
Eden Lake
The House of the Devil
Evil Dead
The Conjuring
It Follows
Bone Tomahawk
Hereditary
Green Room
Krampus
Dont Breathe
Get Out
A Quite Place
Midsommar
Barbarian
X/Pearl/Maxxxine
Longlegs

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av sKRUVARN:

The Descent

Denna är värd att se på iaf en gång enbart pga av slutet! ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Klassiker - Huset som gud glömde, del 1, finns 2 olika versioner. Christine, The Shining (finns 2 olika versioner), Dr Sleep. Är på DVD/ev Blu ray.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Trevligt. En hel del förslag på filmer att kolla närmare på. Keep 'em coming.

Permalänk

De flesta kommunbibliotek erbjuder gratis filmstreaming via Viddla eller Cineasterna.
Antalet filmer man kan se fritt brukar vara 3-8 st/ månad beroende på kommun. Man hittar inte pinfärska blockbusters, men väl massor av kvalitetsfilm.
Om man skaffar lånekort i en annan kommun, så kan man se dubbelt så många filmer per månad...!

Båda: Tjänsterna har taggat alla filmer efter genre, så man kan filtrera fram enbart skräckfilmer (eller något annat man vill se). Därtill är varje film betygsatt (tror det är IMDB-betyg). Man kan även filtrera på årtal och åldersgräns. Och vanligt sökfält efter titel finns förstås.
Viddla: Träfflistan kan sorteras efter många olika faktorer. Dessa saker gör det lätt att hitta nya sevärda filmer. Jag hittade 92 skräckfilmer.
Cineasterna: Välj din kommun, klicka "Gå vidare", klicka "A-Ö". Sedan kan du söka på filmer. Jag hittade 203 skräckfilmer för min hemkommun(!!)

Jag håller med tidigare inlägg om många av tipsen. Du har fått många bra råd.

grammatiskt fel
Permalänk
Medlem

Om man kan få tag på Rose Red (S.King, 2 DVD:r). En kvinnlig professor (nästan helt besatt av det övernaturliga) saknar ihop medium å en autisk flicka å hennes storasyster med olika gåvor, de ska övernatta/övervaka det övernaturliga i Rose Red. Emily Deschanel (Bones, efternamnet kan vara felstavat) är med i denna film.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Om man kan få tag på Rose Red (S.King, 2 DVD:r). En kvinnlig professor (nästan helt besatt av det övernaturliga) saknar ihop medium å en autisk flicka å hennes storasyster med olika gåvor, de ska övernatta/övervaka det övernaturliga i Rose Red. Emily Deschanel (Bones, efternamnet kan vara felstavat) är med i denna film.

Bör nämnas att Red Rose likt den senare The Shining och andra Stephen King filmatiseringar egentligen är en miniserie för TV. Vill minnas att detta ibland var lite otydligt när dom släpptes på vhs/dvd, och jag inte fattade det förrens en bit in när jag hyrde denna en gång i tiden.

Dock intressant förslag, jag vill minnas att den var rätt dålig, men kanske har hittat hem hos vissa?

På det temat kan jag starkt rekommendera The Haunting of Hill House som lanserades på Netflix för ett antal år sedan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Några av dessa kanske? I saw the devil är riktigt bra, likaså Godzilla minus one. Conjuring-rullarna är också bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Bör nämnas att Red Rose likt den senare The Shining och andra Stephen King filmatiseringar egentligen är en miniserie för TV. Vill minnas att detta ibland var lite otydligt när dom släpptes på vhs/dvd, och jag inte fattade det förrens en bit in när jag hyrde denna en gång i tiden.

Dock intressant förslag, jag vill minnas att den var rätt dålig, men kanske har hittat hem hos vissa?

På det temat kan jag starkt rekommendera The Haunting of Hill House som lanserades på Netflix för ett antal år sedan.

The Diary of Ellen Rimmbaur (kan vara felstavat), var bara riktigt mög. Tyvärr köpte jag filmen, men DVD:n har försvunnit (tack å lov). Har kvar Rose Red DVD:n.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Några av dessa kanske? I saw the devil är riktigt bra, likaså Godzilla minus one. Conjuring-rullarna är också bra.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ja, det är ett gäng bra rullar där, vissa av dom har jag inte än. Och ett gäng som jag ska kolla närmare på.

Permalänk
Medlem

Jag "gillar" Terrifier-filmerna (och 3:an kommer ju snart).

Men här kommer lite andra tips :
Hellhouse LLC (flera filmer), dom lyckas flera gånger få den där klumpen i magen som skräckfilmer SÄLLAN lyckas för mig.
Aterrados (Terrified) - https://www.imdb.com/title/tt7549892/ Bitvis riktigt läskig.
Martyrs 2008 (Den franska!!!!!) - https://www.imdb.com/title/tt1029234/ Obehaglig och är inte för alla.

Sist men inte minst, en Svensk skräckis med JOHANNES BROST!!! Nej, jag skämtar inte, den är enligt mitt tycke riktigt läskig bitvis.
Besökarna 1988 - https://www.imdb.com/title/tt0094730/

Permalänk

Några riktigt bra filmer, med fokus på sådana som nog inte listats i denna diskussionstråd:

Rec (gillar ni den, så finns 3 uppföljare, men bara 2:an är bra)
Psycho (1960)
Triangle
Exorsisten (1973)
Hajen (skippa 2:a, 3:an, 4:an!)
The shining (skippa uppföljaren Dr sleep)
Crawl
The Shallows
The cave (lite lägre betyg än ovan, men gillar man "The Descent" bör denna gå hem riktigt bra)

Tidigare nämnda "The Descent" (sv: "Instängd") har en riktigt bra uppföljare, som tar vid direkt där första filmen slutar: The Descent part 2 (sv: "Instängd 2).

Extra tips:
Skriv in en bra skräckfilm i sökfältet på www.imdb.com
Skrolla ned till rubriken "More like this", så hittar du en hel del tips på snarlika filmer = källa till att hitta bra filmer man inte sett eller kände till sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Något från våra grannar i väst kanske: Fritt vilt (Cold prey) 1 & 2.
3:an är klart sämre. (Inte samma manusförfattare som dom två första)

Första filmen vann publikens pris, och Ingrid Bolsø Berdal i huvudrollen vann årets kvinnliga skådis.
Den var också nominerad till årets film.

Permalänk

Ytterligare tips för att hitta fler bra skräckfilmer via www.imdb.com

1. Skriv in titel och sök på en skräckfilm du gillat.
2. Träffsidan för filmen visas. Under titelrubriken finns klickbara knappar/ taggar som visar filmens genre (kan vara flera olika). Klicka på t.ex. "Horror".
3. Ny sida laddas med massor av förslag på skräckfilmer! De listas under flera olika rubriker som "Popular movies", "Top rated movies", "Popular TV shows", "Top rated TV shows", "Similar interests" (för att se närliggande genrer).
Exempelsida: https://www.imdb.com/interest/in0000112/?ref_=tt_ov_in_5
- Ovan metod fungerar förstås för vilken genre som helst, kan vara komedi eller action eller något annat...

Avancerad extra kraftfull sökmetod på www.imdb.com:

A. Följ 1-2-3 ovan. I början på sidan (under rubriken "Horror") finns 3 knappar/ länkar: All, Movies, TV Shows.
B. Klicka på knappen "Movies", så laddas en sida för de 53466 st skräckfilmer som IMDB har i sin databas.
C. På denna sida "Advanced title search" finns massor av filter, sorteringsmetoder m.m. för att hitta filmer. Direktlänk: https://www.imdb.com/search/title/?title_type=feature,tv_movie,tv_special,video&interests=in0000112
- Ovan metod fungerar förstås för vilken genre som helst, även för TV-serier osv.

Permalänk
Medlem

Bidrar med några jag gillar, vissa bättre än andra men alla sevärda:
The Beyond
The Wolf Of Snow Hollow
The Cabinet Of Dr. Caligari
The Evil Within
The Burning

Skrivet av tcntad:

Några av dessa kanske? I saw the devil är riktigt bra, likaså Godzilla minus one.

I Saw The Devil är en 10/10 för mig. Sjukt bra film som jag ser åtminstone en gång per år.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Dead Silence är en rätt okej rulle

Permalänk
Medlem

All work and no play makes Jack a dull boy
All work and no play makes Jack a dull boy
All work and no play makes Jack a dull boy
All work and no play makes Jack a dull boy
All work and no play makes Jack a dull boy
All work and no play makes Jack a dull boy
All work and no play makes Jack a dull boy
All work and no play makes Jack a dull boy
All work and no play makes Jack a dull boy
All work and no play makes Jack a dull boy

The Shining, världens bästa skräckfilm av en av världens bästa regissörer (enligt min åsikt såklart...)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

https://www.scifimoviezone.com har underavdelning för enbart skräckfilmer:
https://www.scifimoviezone.com/horrortopten.shtml

1. Där finns massor av underkategorier till skräck, så att man kan hitta just den sorts skräckfilm man gillar.
2. Sidan har tio olika Topp-25 för skräckfilmer genom alla tider. Topplistorna är från stora kända nätsajter som IGN.com, MovieFone.com, BoxOfficeProphets.com, IMDB.com, Best-Horror-Movies.com, TotalFilm.com, DarkWebOnline.com, RottenTomatoes.com, Seekler.com och TopTenReviews.com

Massor av toppenbra skräckfilmer att hitta snabbt!

IGN.com

1. The Shining
2. The Exorcist
3. Rosemary's Baby
4. Jaws
5. Halloween 1978
6. Poltergeist
7. An American Werewolf in London
8. The Evil Dead 2
9. Frankenstein 1931
10. Night/Living Dead 1968
11. Texas Chainsaw Massacre 1974
12. Dawn of the Dead (Original)
13. Nosferatu
14. A Nightmare on Elm Street
15. Friday the 13th
16. The Thing 1982
17. Suspiria
18. Dawn of the Dead (Remake)
19. Dracula 1931
20. Eyes Without a Face
21. Carrie 1976
22. Bride of Frankenstein 1935
23. Scream
24. Shaun of the Dead
25. Gremilins

MovieFone.com

1. Halloween 1978
2. The Exorcist
3. Psycho 1963
4. The Shining
5. Texas Chainsaw Massacre 1974
6. The Sixth Sense 1999
7. The Thing 1982
8. Dawn of the Dead 1978
9. The Haunting 1963
10. 28 Days Later
11. Frailty
12. Rosemary's Baby
13. A Nightmare on Elm Street
14. Bride of Frankenstein
15. The Blair Witch Project 1999
16. Night/Living Dead 1968
17. Insvasion/Body Snatchers 1978
18. Carrie 1976
19. The Evil Dead 2
20. Dracula 1931
21. Friday the 13th
22. Scream
23. The Eye 2003
24. Carnival of Souls 1962
25. The Wickerman 1973

BoxOfficeProphets.com

1. The Shining
2. The Evil Dead
3. A Nightmare on Elm Street
4. The Haunting 1963
5. Halloween 1978
6. Alien 1979
7. Dawn of the Dead 1978
8. The Evil Dead 2
9. Psycho 1963
10. The Exorcist
11. Scream
12. Silence of the Lambs
13. The Blair Witch Project 1999
14. Night/Living Dead 1968
15. Suspiria
16. The Thing 1982
17. The Birds
18. Jaws
19. Phantasm
20. The Innocents
21. Insvasion/Body Snatchers 1978
22. The Sixth Sense
23. Freaks
24. The Hitcher
25. The Eye 2003

IMDB.com

1. Psycho 1960
2. Alien 1979
3. The Shining 1980
4. Aliens 1986
5. Les Diaboliques 1955
6. Bride of Frankenstein 1935
7. Cabinet des Dr. Caligari 1920
8. The Thing 1982
9. Frankenstein 1931
10. Nosferatu 1922
11. Faust 1926
12. King Kong 1933
13. Jungfrukillan 1960
14. Rosemary's Baby 1968
15. The Exorcist
16. Testament des Dr. Mabuse 1933
17. Onibaba 1964
18. Invasion/Body Snatchers 1956
19. Kaidan 1964
20. The Innocents 1961
21. Dawn/Dead 1978
22. Shaun/Dead 2004
23. Night/Living Dead 1968
24. Repulsion 1965
25. Dead Man's Shoes

Best-Horror-Movies.com

1. The Exorcist 1973
2. The Shining 1980
3. Misery
4. A Nightmare on Elm Street 1984
5. Psycho 1960
6. Silence of the Lambs 1991
7. Phantasm
8. Halloween 1978
9. Carrie 1976
10. Friday the 13th
11. Darkness Falls 2003
12. Alien 1979
13. The Abominable Dr Phibes 1971
14. Poltergeist 1982
15. The Texas Chainsaw Massacre 1974
16. Aliens 1986
17. Re-animator 1985
18. The Birds 1963
19. The Hitcher 1986
20. The Evil Dead 1981
21. Night/Living Dead 1968
22. Jaws 1975
23. Prom Night 1980
24. Seven 1995
25. 28 Days Later 2002

TotalFilm.com

1. The Texas Chainsaw Massacre 1974
2. Halloween 1978
3. Suspiria 1977
4. Dawn/Dead 1978
5. The Shining 1980
6. Psycho 1960
7. The Wickerman 1973
8. Rosemary's Baby 1968
9. Don't Look Now 1973
10. Cannibal Holocaust 1980
11. The Thing 1982
12. Carrie 1976
13. The Exorcist 1973
14. The Blair Witch Project 1999
15. Witchfinder General 1968
16. The Haunting 1963
17. The Evil Dead 1981
18. Peeping Tom 1960
19. Alien 1979
20. Silence of the Lambs 1991
21. Night of the Living Dead 1968
22. Curse of the Cat People 1944
23. Switchblade Romance 2003
24. A Nightmare on Elm Street 1984
25. An American Werewolf in London

DarkWebOnline.com

1. Psycho 1960
2. Bride of Frankenstein 1935
3. Silence of the Lambs 1991
4. Night of the Hunter 1955
5. The Exorcist 1973
6. Jaws 1975
7. Rosemary's Baby 1968
8. Elephant Man 1980
9. Frankenstein 1931
10. Island of Lost Souls 1933
11. M 1931
12. The Haunting 1963
13. Halloween 1978
14. Cabinet of Dr. Caligari 1919
15. Diaboliques 1955
16. Seven 1995
17. Dawn of the Dead 1979
18. Dr. Jekyll and Mr. Hyde 1932
19. The Birds 1963
20. The Innocents 1961
21. Repulsion 1965
22. The Invisible Man 1933
23. The Sixth Sense 1999
24. Nightmare Alley 1947
25. Dracula 1958

RottenTomatoes.com

1. Psycho 1960
2. King Kong 1933
3. Shaun of the Dead 2004
4. Rosemary's Baby 1968
5. The Devil's Backbone 2001
6. 28 Days Later 2003
7. The Evil Dead 1979
8. The Bride of Frankenstein 1935
9. Evil Dead 2 1987
10. Repulsion 1965
11. The Night of the Hunter 1955
12. Freaks 1932
13. Silence of the Lambs 1991
14. Frankenstein 1931
15. Jaws 1975
16. Nosferatu 1922
17. Night of the Living Dead 1968
18. The Birds 1963
19. The Cabinet of Dr. Caligari 1919
20. Eyes Without a Face 1959
21. Dawn of the Dead 1978
22. The Descent 2006
23. Don't Look Now 1974
24. Ginger Snaps 2001
25. Dracula 1931

Seekler.com

1. Night of the Living Dead 1968
2. The Shining 1980
3. Halloween 1978
4. The Exorcist
5. The Thing 1982
6. The Texas Chainsaw Massacre 1974
7. Dawn of the Dead 1978
8. The Evil Dead
9. A Nightmare on Elm Street
10. Psycho 1960
11. Alien
12. Jaws
13. Hellraiser
14. Rosemary's Baby
15. Scream
16. The Silence of the Lambs
17. Evil Dead 2
18. 28 Days Later
19. Suspiria
20. Carrie
21. Black Christmas 1974
22. Saw
23. The Blair Witch Project
24. An American Werewolf in London
25. Braindead (Dead Alive)

TopTenReviews.com

1. Jaws 1975
2. Psycho 1960
3. Alien 1979
4. The Exorcist 1973
5. Halloween 1978
6. Night of the Living Dead 1968
7. Nosferatu 1922
8. Eraserhead 1977
9. The Return of the Living Dead 1985
10. Dawn of the Dead 1978
11. Gremlins 1984
12. Dead Alive 1992
13. Peeping Tom 1960
14. The Host 2007
15. The Fly 1986
16. Island of Lost Souls 1933
17. The Dead Zone 1983
18. Shaun of the Dead 2004
19. Bride of Frankenstein 1935
20. The Black Cat 1934
21. The Shining 1980
22. Poltergeist 1982
23. Manhunter 1986
24. The Unknown 1927
25. The Evil Dead 1981