Router inställningar Mesh ASUS AX86 samt AX58

Permalänk

Router inställningar Mesh ASUS AX86 samt AX58

Hej alla fina klockers! Läst sjukt mycket på forumet men nu kommer min första egna tråd!

Jag bor i en villa med betongbjälklag med många "tunga väggar" därav tyckte jag lösningen var en router AX86 på källarvåningen där fibern 250Mbps kommer in samt en cat 6 nätverkskabel till mesh punkten AX58 på övervåningen.

Jag har försökt få till ett stabilt nät där de 2 barnen kan köra padda (youtube/onlinespel), jag kör dator och frun kör tv/telefon samtidigt.

Det funkar bra och är oftast stabilt men inte för mina IoT saker. Tyvärr så har jag köpt kina solcellsväxlare från Huawei vilken bara stället till problem. Växelriktaren klarar jag knappt av att koppla upp och om jag lyckas så kan den bli bortklippt och slutar funkar.

Sen är Tibber pulse också svårt att få till. Senast testade jag göra ett eget IoT nät via AX86U.

Diverse övrig info:
Datorn via sladd säger (Vid test: Ned 249,28 ping 7,7, upp 248,66 ping 0,09)
Aiprotection: medel
där AI protection är av

Har ni några rekommendationer? Tack på förhand!

Mvh Mikael

Permalänk
Medlem

Tänker att du behöver fler meshenheter. Bara i mitt hus av trä på ca 100 kvm så har jag 6 st mesh. Dessutom fungerar min Huawei VR utan problem dock så har den en mesh på samma vägg fast på insidan av väggen.

Permalänk
Skrivet av Manne Saint:

Tänker att du behöver fler meshenheter. Bara i mitt hus av trä på ca 100 kvm så har jag 6 st mesh. Dessutom fungerar min Huawei VR utan problem dock så har den en mesh på samma vägg fast på insidan av väggen.

jo, så kanske det skulle kunna va. Det som talar emot och vilket jag borde skrivit i inlägget ovan är att jag tidigare hade en äldre ASUS router som växelriktaren kopplade upp sig mot under ett år utan problem.

Sedan när jag skulle vara familjens hjälte och lösa totalt täckande wifi genom mesh med AX86 och AX 58 så funkar allt bra förutom just växelriktaren och tibber pulse..Båda verkar nästan blockerade.. och säger unable to connect när jag försökter få dem in på WIfi.

Så jag funderar på om det kan vara något med nya router och säkerhet?

Permalänk
Medlem

Har du stängt av Asus Smart connect? Att köra 2,4Ghz och 5Ghz wifi på samma ssid kan orsaka en del problem, så jag brukar alltid slå av den funkionen och köra dem som 2 separata wifi:n.

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du stängt av Asus Smart connect? Att körs 2,4Ghz och 5Ghz wifi på samma ssid kan orsaka en del problem, så jag brukar alltid slå av den funkionen och köra dem som 2 separata wifi:n.

Stort tack för svar!
Ja, smart connect är av och jag har 2 st separata nät..

Permalänk
Medlem

Hur långt är det mellan mesh enheterna och de klienter du har problem med? Har du kontrollerat så att de ansluter till den som är närmast och de har bäst signal mot?

Många andra wifi i närheten? Kollat vilka kanaler dina sänder på respektive grannarnas?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Tänker att du behöver fler meshenheter. Bara i mitt hus av trä på ca 100 kvm så har jag 6 st mesh.

Vill bara nämna att jag bor i ett 120kvm avlångt hus med en våning och det duger jättebra med endast 2st noder med dom gamla Asus CD6. Över 400Mbit/s där det behövs.

Min poäng att bara att lösningen inte alls behöver vara "fler noder".

Visa signatur

press nu1mlock