Datorkampen del 5 – Inet bygger med omsorg

Permalänk
Melding Plague

Datorkampen del 5 – Inet bygger med omsorg

Vem är egentligen bäst på att bygga datorer av våra tre återförsäljare? Ledtråd – det är inte Shark Gaming.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sharkgaming har en hel del att tänka på
varför skulle ni inte dra PCIE-kabel "framför" fläkt/Under GPU? Hindra luftflöde? Ingen risk för insug egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag gillar Datorkampen, väldigt informativt och trevligt att få svenskt/nordiskt perspektiv på inköp av färdigbyggda datorer. Jag har annars sett varje GN, där han går igenom sånna datorer. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Underbar serie so far!

Efter del 4 tyckte jag Sharkgaming såg ganska intressant ut med tanke på att 4070 är ~50% snabbare än 4060 som de övriga två var bestyckade med. Efter att ha sett detta är jag dock inte alls lika sugen på Sharkgaming, det såg verkligen ut som skit på insidan. Luftflödet ger flashbacks från förr när en stor HDD bur blockade luftflödet för insuget i fronten. En sådana här PC köper man nog för att så småningom börja lära sig meka med datorn men det känns som den här stommen kommer ge en mycket problem.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om ni i framtiden testade tre från "riktiga" märken (som HP acer och liknande) Är de fortfarande fyllda med speciallösningar. Som icke standard nätaggregat osv eller har de blivit bättre nu?

Sharken va lite slarvig men med tanke på att syftet med datorn lär vara spel, kommer den troligtvis vara bästa valet för de flesta. Om de inte lyckats göra något så att grejerna inte presterar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Dagens unpopular opinion.
Så alla kablar är inte fastsatta med buntband i utrymmet bakom moderkortet? Varför bry sig. Stäng sidan så syns det inte. Behöver du göra en ändring, va bra då behöver du inte först lossna alla buntband för att sen göra om det igen.
Så konstiga saker som fokuseras på inom denna hobby.

Jag accepterar minus poäng om kablarna är dragna så det blir vridkrafter på anslutningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mev:

Dagens unpopular opinion.
Så alla kablar är inte fastsatta med buntband i utrymmet bakom moderkortet? Varför bry sig. Stäng sidan så syns det inte. Behöver du göra en ändring, va bra då behöver du inte först lossna alla buntband för att sen göra om det igen.
Så konstiga saker som fokuseras på inom denna hobby.

Jag accepterar minus poäng om kablarna är dragna så det blir vridkrafter på anslutningarna.

Shark kan bli en väldigt dyr historia om det blir kortslutning på baksida av den där USB kontakten. Oavsett om det går på garanti så är det ju ändå bara jobbigt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mev:

Dagens unpopular opinion.
Så alla kablar är inte fastsatta med buntband i utrymmet bakom moderkortet? Varför bry sig. Stäng sidan så syns det inte. Behöver du göra en ändring, va bra då behöver du inte först lossna alla buntband för att sen göra om det igen.
Så konstiga saker som fokuseras på inom denna hobby.

Jag accepterar minus poäng om kablarna är dragna så det blir vridkrafter på anslutningarna.

Även rätt tveksamt med lösa kablar med metallkontakt som ligger mot moderkortets baksida.

Men jag ser det inte heller som fullständigt avgörande hur det ser ut på baksidan. Men bättre ordnat är ju bättre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Finns det nån viktning mellan deltävlingarna för totalen?

Permalänk
Medlem

Fy fan, såg ut som dom tappat grejerna på plats i lådan. Tror fan jag skulle få det snyggare själv, utan att skryta om mitt slarv med kabeldragningen.

Men Inet ser trevligt ut.

Ur helhetsperspektiv där man går upp några tusen för att slippa kompromissa för mycket känns det som att Inet och komplett har en tight match mot varandra här

För min är det nog för låg budget som är flaskhalsen här. Sedan gillar jag dyrare / bättre grejer. 20 till 50 papp skulle jag nog kunna lägga utan att blinka och oftast är det ett utbyte av vissa delar. Sällan en helt ny maskin.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle vara kul om ni i framtiden testade tre från "riktiga" märken (som HP acer och liknande) Är de fortfarande fyllda med speciallösningar. Som icke standard nätaggregat osv eller har de blivit bättre nu?

Sharken va lite slarvig men med tanke på att syftet med datorn lär vara spel, kommer den troligtvis vara bästa valet för de flesta. Om de inte lyckats göra något så att grejerna inte presterar.

Jag tror det kommer variera beroende på exakt vilken modell det är. Såvitt jag förstått finns det ju iaf en del modeller som är nästan normala, men det finns ju fortfarande en förkärlek för special.

Jag ser dock *ingen* anledning att föredra sådana byggen. Det är ju ett helt onödigt risktagande att gå den vägen.

Kom att tänka på denna t.ex, den är visserligen flera år gammal nu:

GN: Worse Than Walmart: Dell G5 5000 PC’s Garbage Parts & Hidden Charges

Något slags helt ickestandard PSU sett till pinout och formfaktor, moderkort som inte följer någon känd formfaktor öht, chassi som förutsätter dessa två, etc.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror det kommer variera beroende på exakt vilken modell det är. Såvitt jag förstått finns det ju iaf en del modeller som är nästan normala, men det finns ju fortfarande en förkärlek för special.

Kom att tänka på denna t.ex, den är visserligen flera år gammal nu:

https://www.youtube.com/watch?v=4DMg6hUudHE

GN: Worse Than Walmart: Dell G5 5000 PC’s Garbage Parts & Hidden Charges

Något slags helt ickestandard PSU sett till pinout och formfaktor, moderkort som inte följer någon känd formfaktor öht, chassi som förutsätter dessa två, etc.

Ja det är nog svårt att veta vad man får. Men kul ändå att se om de har något positivt att erbjuda.

Citat:

Jag ser dock *ingen* anledning att föredra sådana byggen. Det är ju ett helt onödigt risktagande att gå den vägen.

Alltså jag föredrar inte de tillverkarna framför det butiker bygger men tänker om de fortfarande är något man bör undvika så långt man kan. Har varit många gånger jag fått berätta för bekanta att de endast kan uppgradera grafikkort till ett annat 75w tdp eller liknande. Pga att de inte kunnat köpa ett bättre nätaggregat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@jonasT @CrispVanDahl Är alla M.2 platser bestyckade med skruv?
Känns som risk att Shark har langat skruven och inte skickat med några tillbehör (läs, skruv).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Fy fan, såg ut som dom tappat grejerna på plats i lådan. Tror fan jag skulle få det snyggare själv, utan att skryta om mitt slarv med kabeldragningen.

Men Inet ser trevligt ut.

Ur helhetsperspektiv där man går upp några tusen för att slippa kompromissa för mycket känns det som att Inet och komplett har en tight match mot varandra här

För min är det nog för låg budget som är flaskhalsen här. Sedan gillar jag dyrare / bättre grejer. 20 till 50 papp skulle jag nog kunna lägga utan att blinka och oftast är det ett utbyte av vissa delar. Sällan en helt ny maskin.

Ja, en så pass låg prisnivå skapar definitivt en stor utmaning, och man kan ju absolut argumentera att Hajdatorns minmax-angreppssätt representerar den bästa lösningen i den prisnivån. De lyckades iaf med att få i ett ganska kompetent grafikkort och resten är delar som lär fungera, varken mer eller mindre. Om inget är väldigt fel med bygget så bör de dominera sett till spelprestanda.

Så om målet är en dator enbart för spel för 15kkr så är jag benägen att säga att Hajbolaget förstått uppgiften bäst av de tre. (Även om jag inte är helt överens med genomförandet, känns som onödigt slarv med tillbehör som inte följer med, slarv vid montering, osv.)
Sett till något slags helhet tycker jag däremot att det är rättvist att Komplett och Inet ligger bättre till... men de skulle behöva lite mer budget för prestanda.

Diskussionen av förra avsnittet hade lite spontana alternativa förslag, det finns ju absolut andra kombinationer som kanske kan vara att föredra, men målet måste väl vara att framförallt få till mer grafikprestanda än 4060: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724033-datorkampen-de...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sharkgaming har en hel del att tänka på
varför skulle ni inte dra PCIE-kabel "framför" fläkt/Under GPU? Hindra luftflöde? Ingen risk för insug egentligen?

Låter som ett oseriöst företag, shark vad är det för skumt namn som har med datorer att göra ens ? fattar nada

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Låter som ett oseriöst företag, shark vad är det för skumt namn som har med datorer att göra ens ? fattar nada

Är det rentav så att du inte hajar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hah vad gulligt det såg ut med vad som såg ut som ett avsågat RTX kort, riktigt litet o sött
Tyckte alla 3 hade gjort ett bra jobb med de komponenterna de hade

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa den till mig själv så hade jag ju kunnat åtgärda bristerna, men jag inser också att jag inte är målgruppen heller

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Låter som ett oseriöst företag, shark vad är det för skumt namn som har med datorer att göra ens ? fattar nada

butiken är väl helt legit men de har/har haft lite lustigheter för sig som uppenbarligen är för att för att verkligen maximera vinst och lura oinsatta kunder som inte kommer märka skillnaden.

vet att de ett tag sålde nån m.2 SSD som deras eget shark märke och framhävde den som top of the line modell men var i verkligheten en budget SSD från en känd tillverkare har för mig det var nån skitbillig budget kingston utan cache med deras egen klisterlapp påkletad

men tog typ bara nån hundralapp under priset för en riktigt bra samsung SSD med cache och långt över vad den såldes för utan sharkklisterlappen påkletad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows