Alla fyndtips från mellandagsrean

Websupport drar upp priserna igen / Billigaste alternativet för domänhantering, .se, .nu, .com

Permalänk
Medlem

Websupport drar upp priserna igen / Billigaste alternativet för domänhantering, .se, .nu, .com

Tjena!

Fick idag mejl att Websupport drar upp priserna igen.
https://websupport.se/nya-priser-2-januari-2025/

Jag behöver bara hantera en handful .se, .nu och .com för hobbybruk så funderade på vad som är den mest prisvärda lösningen.

Kör mejlen via Proton och det är skönt att slippa hosta min DNS själv så det är fint om det ingår en enkel DNS-hantering för TXT osv.

Kanske är det så att websupport är det bästa men känns som jag som gammal Binero-kund bara slentrianmässigt låtit det rulla på utan mycket tanke.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Personligen använder jag Inleed för .se och resten har jag hos porkbun. Företaget (Geeks) använder Loopia, men det är p.g.a. deras API.

Permalänk

Prisnivån där påminner om Loopia vilket var varför jag bytte till Inleed (även av webbhotellskäl).

Där kan du norpa .SE- och .COM-domäner för runt 130-150 SEK. Du kan DNS-peka dessa mot annat webbhotell vid behov.

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Jag migrerade min DNS från websupport eftersom jag tyckte att de var lite väl giriga till https://1984.is.
Sen att domänerna i sig blir skitdyra är märkligt, känns som om de kan skryta om att deras datacenter drivs av this and that, men inflationen borde inte påverka domännamnen, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Fick idag mejl att Websupport drar upp priserna igen.
https://websupport.se/nya-priser-2-januari-2025/

Shit så dyrt. 324 kr/år för .SE? Jag som tycker att EgenSajt har börjat bli dyra med sina 261 kr/år. Kommer att börja flytta mina domännamn till Inleed. De tar bara 161 kr/år. Tack för att du påminde mig om detta.

Mina priser avser inkl. moms då jag är privatperson.

Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk
Medlem

Inleed verkar täcka mitt behov väl och priserna ser betydligt bättre ut. Får se om någon dyker upp med ett annat alternativ i tråden annars får man man säga att det ser ut som en vinnare.

Skrivet av Kalasis:

Jag migrerade min DNS från websupport eftersom jag tyckte att de var lite väl giriga till https://1984.is.
Sen att domänerna i sig blir skitdyra är märkligt, känns som om de kan skryta om att deras datacenter drivs av this and that, men inflationen borde inte påverka domännamnen, eller?

Tänker att vi jobbar för att göra IT mer kostnadseffektivt varje dag. Kostnaden för tjänster borde gå ner till en nivå där de knappt existerar men ändå finns det företag som t.ex. Lastpass som kan påstå att en lösenordshanterare för en privatperson ska kosta 3 dollar i månaden när konkurrenterna tar en tredjedel. Vad marknaden kan bära och så mycket kunden kan utstå utan att orka byta.

Websupport har haft en snuskig vinstmarginal på mig, annars gör de något fel.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om hostup.se, lätt bästa supporten jag upplevt bland webhotellen och rimliga priser. Jag lämnar också websupport nu en domän efter den andra när dom löper ut.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Kan tipsa om hostup.se, lätt bästa supporten jag upplevt bland webhotellen och rimliga priser. Jag lämnar också websupport nu en domän efter den andra när dom löper ut.

Bästa priset för min potfölj än dessutom. Har den DNS-hanteringen jag behöver kostnadsfritt. Riktigt bra tips. Ligger tätt med Inleed som toppkandidat.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att det är internetstiftelsen som ökar priserna för alla. Bytte nyss mitt domännamn från Loopia till Inleed och förnyade i 6 år. Sparar totalt en tusenlapp. Ett tips till er där alla att förnya innan dom nya priserna börjar gälla.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Kan tillägga att det är internetstiftelsen som ökar priserna för alla. Bytte nyss mitt domännamn från Loopia till Inleed och förnyade i 6 år. Sparar totalt en tusenlapp. Ett tips till er där alla att förnya innan dom nya priserna börjar gälla.

Så förnyelse av domäner redan nu får ej prisökningarna vilket börjar gälla från och med 2025-01-01 i efterskott?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Så förnyelse av domäner redan nu får ej prisökningarna vilket börjar gälla från och med 2025-01-01 i efterskott?

Mvh,
WKF.

Precis, förnyar man nu så får man det ”vanliga priset” även fast man förnyar i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Precis, förnyar man nu så får man det ”vanliga priset” även fast man förnyar i flera år.

Kan man förnya domän i flera år hos Inleed? Även domän som inte ska förnyas förrän säg i april eller maj nästa år?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Kan man förnya domän i flera år hos Inleed? Även domän som inte ska förnyas förrän säg i april eller maj nästa år?

Undrar samma sak.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Jag tog och flyttade DNS-hantering för mina tjänster till desec.io. Mejlar man supporten där så brukar de vara schysst och tillåta mer än ett domännamn (jag har 6st). Vad gäller inköp av själva domännamnen så skiljer det ju inte så mycket eftersom det styrs av yttre faktorer.
https://desec.io/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Skrivet av PointMan:

Undrar samma sak.

Ja, jag förnyade mitt i 6 år även fast mitt gick ut september 2025. Har mitt efternamn som e-post så det är en självklarhet att förlänga oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag tog och flyttade DNS-hantering för mina tjänster till desec.io. Mejlar man supporten där så brukar de vara schysst och tillåta mer än ett domännamn (jag har 6st). Vad gäller inköp av själva domännamnen så skiljer det ju inte så mycket eftersom det styrs av yttre faktorer.
https://desec.io/

Oj det vågade jag inte göra, har en domän där bara. Resten på 1984.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Tack för svaret!

Har du förresten någon länk till prisökningarna? Jag googlade på prisökningar+internetstiftelsen och klickade runt hos Internetstiftelsen (Om oss -> Press, Domäner) men hittade ingen särskild nyhet där om prisökningarna och generella belopp för .se respektive .nu.

EDIT: https://www.webb.se/domannamn/kommande-prishojning-for-se-och... där framgår det. Jag antar att prishöjningarna kommuniceras internt till underleverantörerna (=domänregistrat) från Internetstiftelsen.

Ökningen verkar vara 25 kr (15 kr för domän och 10 kr för registrering, men jag vet inte om så gäller hos alla underleverantörer). Hursomhelst innebär det att 10-årsförnyelse kan spara en mellan 100-250 kr.

Mvh,
WKF.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråd. Flyttade precis från one.com till inleed för mer än halva priset.
one.com är tjuvar asså. $$$$$$$

.com adress

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Tack för svaret!

Har du förresten någon länk till prisökningarna? Jag googlade på prisökningar+internetstiftelsen och klickade runt hos Internetstiftelsen (Om oss -> Press, Domäner) men hittade ingen särskild nyhet där om prisökningarna och generella belopp för .se respektive .nu.

EDIT: https://www.webb.se/domannamn/kommande-prishojning-for-se-och... där framgår det. Jag antar att prishöjningarna kommuniceras internt till underleverantörerna (=domänregistrat) från Internetstiftelsen.

Ökningen verkar vara 25 kr (15 kr för domän och 10 kr för registrering, men jag vet inte om så gäller hos alla underleverantörer). Hursomhelst innebär det att 10-årsförnyelse kan spara en mellan 100-250 kr.

Mvh,
WKF.

Precis, sen bestämmer nog leverantörerna själva hur mycket procent ökning dom i senare tur tar. Räknade ut att Loopia ökade sina domänkostnader med 30%. Så det blev ett självklart val att byta till Inleeed. Ett litet plus att stötta ett lokalt bolag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Får väl tacka alla som bidragit här. Blev gott snack. Körde på Hostup bara för att testa något; när det är hobby är det roligt att ta de mindre bevandrade stigarna.
Inleed hade varit samma kostnad ungefär. Kan förnya tre år .se för 375kr som mest hos Hostup via gränssnittet.
Mina utgångsdatum för .se och .nu var blandade datum i oktober 2025, detta flyttades med så man behöver inte vänta med att flytta över dessa.
.com har inte flyttats över klart än så vet inte om det utångsdatumet kommer följa med, kanske någon som vet hur det blir där? Var ändå .com som kostade pengar att flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Oj det vågade jag inte göra, har en domän där bara. Resten på 1984.

Jasså, vad ser du för fara i det hela? Desec.io har ju funnits i rätt många år och är dessutom en mer decentraliserad lösning än Loopia:s DNS:er som jag faktiskt har haft problem med historiskt med störningar. För egen del så har jag kvar registrar och hantering av NS hos Loopia, och med desec så är 2FA aktivt för administration samt att DNSSEC är aktiverat och nycklarna är säkerhetskopierade både digitalt och i pappersformat.

Visa signatur

vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jasså, vad ser du för fara i det hela? Desec.io har ju funnits i rätt många år och är dessutom en mer decentraliserad lösning än Loopia:s DNS:er som jag faktiskt har haft problem med historiskt med störningar. För egen del så har jag kvar registrar och hantering av NS hos Loopia, och med desec så är 2FA aktivt för administration samt att DNSSEC är aktiverat och nycklarna är säkerhetskopierade både digitalt och i pappersformat.

Det kommer väl alltid ner till hur man ser på säkerhet.
Vad vinner jag på att använda Desec.io och blandar in ytterligare en part i min hosting om jag får en duglig DNS-funktion där jag har mina domäner? Mer kockar osv... En part till där något kan gå snett.
Förstår ditt tankesätt med tillförlitlighet, och hade helt klart hittat en alternativt DNS om det varit problem med den jag förlitade mig på. Frågan är bara om jag inte bara kastat upp en egen DNS här och sen skickat en Pi till någon polare eller snackat runt tills jag hittade någon som kunde ge mig en VM med publik IP och lagt redundansen där. Men då blir jag trött på att hålla på och uppdatera min egna DNS-server med jämna mellanrum om några år när livet blir hektiskt och sen är jag den svaga länken...
Så du får gärna förklara mer detaljerat vad det är du föredrar med Desec.io och om det är något jag kanske inte tänker som Hostup saknar i sin DNS-hanterare. Den var dryg när man skulle slå in 16 blandade DNS-poster på en domän samtidigt iaf.

Innan nämnde du att inköp att domännamnen inte skiljde så mycket, det är väl mest förnyelsen jag retat mig på. Loopias priser är knappt bättre än Websupports så om du har ett gäng domäner så finns det ju några uteluncher att plocka på att migrera till någon av de alternativ som nämnts tidigare i tråden. Tål att jämföras iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Det kommer väl alltid ner till hur man ser på säkerhet.
Vad vinner jag på att använda Desec.io och blandar in ytterligare en part i min hosting om jag får en duglig DNS-funktion där jag har mina domäner? Mer kockar osv... En part till där något kan gå snett.
Förstår ditt tankesätt med tillförlitlighet, och hade helt klart hittat en alternativt DNS om det varit problem med den jag förlitade mig på. Frågan är bara om jag inte bara kastat upp en egen DNS här och sen skickat en Pi till någon polare eller snackat runt tills jag hittade någon som kunde ge mig en VM med publik IP och lagt redundansen där. Men då blir jag trött på att hålla på och uppdatera min egna DNS-server med jämna mellanrum om några år när livet blir hektiskt och sen är jag den svaga länken...
Så du får gärna förklara mer detaljerat vad det är du föredrar med Desec.io och om det är något jag kanske inte tänker som Hostup saknar i sin DNS-hanterare. Den var dryg när man skulle slå in 16 blandade DNS-poster på en domän samtidigt iaf.

Innan nämnde du att inköp att domännamnen inte skiljde så mycket, det är väl mest förnyelsen jag retat mig på. Loopias priser är knappt bättre än Websupports så om du har ett gäng domäner så finns det ju några uteluncher att plocka på att migrera till någon av de alternativ som nämnts tidigare i tråden. Tål att jämföras iaf.

Jo jag har förstås också varit tankarna med att sätta upp egna DNS-servrar för mina domäner, men som du nämner så innebär det förstås en del arbete, samt att man själv blir en svag länk i det hela. Personligen så är jag mitt uppe i småbarns-tiden så tid för felsökning på hemmaplan försöker jag hålla ner till så lite som möjligt, för att ändå ha ett labb här hemma dvs.

Men det jag ser som fördelarna med Desec är att det är en icke vinstdrivande organisation bakom, de har DNS-servrar på 15 ställen spritt över världen, de har REST API för att enkelt kunna hantera DNS-pekare och med enkel integration med exempelvis Let's Encrypt och DynDNS-hantering mot dynamisk IP hemmavid, och förstås att DNSSEC är ett krav och enda anledningen till att organisationen bakom ens existerar, för att förespråka användandet av denna säkerhetsfunktion som försvårar domän-kapning.

Vad gäller domänregistrar så hittar jag gärna något billigare alternativ än Loopia, jag har själv 5st .se och en .nu domän i dagsläget som ligger hos dem. Jag får ta och kolla in alternativen här i tråden helt enkelt, ett par extra ute-luncher är ju trevligare än att stå och betala oskäligt dyrt för domännamn som används för privat bruk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Just tigga lite gratissaker bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Ja, jag förnyade mitt i 6 år även fast mitt gick ut september 2025. Har mitt efternamn som e-post så det är en självklarhet att förlänga oavsett.

Okej, så vill man slippa de nya priserna så ska man förnya före den 1/1? Eller i mitt fall, först flytta mina domännamn och sen förnya x antal år. Har flera domännamn varav en är mitt efternamn som också används för e-post.

Visa signatur

Permalänk
Officiell jultomte

Har precis som andra här i tråden gått till Inleed (från Loopia). Använder deras återförsäljartjänst och fungerar sjukt smidigt. Rekommenderas varmt.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Okej, så vill man slippa de nya priserna så ska man förnya före den 1/1? Eller i mitt fall, först flytta mina domännamn och sen förnya x antal år. Har flera domännamn varav en är mitt efternamn som också används för e-post.

Precis. Jag flyttade från Loopia till Inleed och förnyade sedan där efter. Har varit i kontakt med supporten några gånger och måste säga att jag är supernöjd!

Permalänk
Medlem

Flyttade några domäner från Simply till Inleed igår och fungerade klockrent.
Köpte även en ny (eller två.. klantade mig rejält), och hade kontakt med supporten som svarade inom en minut varje gång både via chatt och mail en fredag efter 16.

Bra priser med, även om man ska komma ihåg att de visar utan moms som standard tror jag.

Permalänk
Medlem

Ska nog föra över från Websupport, har 7 st .se-domän.

Flyttade över 1 st. Gick på 2 sekunder.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag flyttade också över mina 6 domäner till Inleed nu, så länge de inte höjer sina priser så innebär det 300kr om året som jag kan lägga på annat.

Visa signatur