Permalänk
Medlem

Stort problem med spam i Gmail

jag har stora problem med spam i min Gmail.

jag har ju anmält mig på diverse sidor samt prenumenerar på många nyhetsbrev.

fler som har spam problem med Gmail.

Permalänk
Medlem

Nyhetsbrev som du prenumererar på är ju inte spam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nyhetsbrev som du prenumererar på är ju inte spam?

jag har väl fått spam för att jag följer så mycket

Permalänk
Medlem

Längst ned i varje mejl bör det finnas instruktioner hur du avslutar dessa utskick. Jag hjälpte nyligen en vän med liknande saker och jag upplevde det enklare än vad jag från början förmodade. Typ bara klicka på knapp/länk så var det klart! Och om du skulle ångra dig så var det ofta möjligt att återaktivera via samma länk.

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad du menar med spam. Det mesta hamnar ju i skräpposten automatiskt.
Är det något speciellt som kommer förbi så sätt ett filter som flyttar det till skräppost om det innehåller ett ord ex som aldrig annars skulle användas i normala mail.

Är det vanlig reklam är det ju bara avsluta de.

Permalänk
Medlem

Snarare tvärtom!
Har tre olika gmail konton (två från när man behövde bli inbjuden till gmail, tredje från nåt år efter dom öppnade helt o hållet, dvs dom är ett par år gamla!!!) som tillsammans är reggade på många tusentals sidor och en hel del nyhetsbrev.
Jag får 10-20 spam mail i spam korgen per dag och jag tittar igenom spam foldern typ 6 dagar per vecka vilket tar 5-10 sek att göra sen tömmer den.
Så nästa gång jag kollar den så är det 10-20 spam som man kvickt kan ögna igenom från/Ämne utan att öppna spammet, är så pass van att OM det finns ett legitimt mail i spam foldern så sticker det oftas ut så man märker det direkt dels för att det är få mail att ögna igenom men även för att spam mail ser ut på ett visst sätt.

Gmail (web sidan i alla fall) har ju även en funktion att när man blockerar nåt som spam och gmail gissar att det kanske kan vara ett nyhetsmail så får man en fråga av gmail om man vill avregistrera sig istället (eller om det är både blocka o avregga) istället genom att skicka ett avregga mail.
För legitima nyhetsbrev så kan det ju vara en bra idé som fungerar.

MEN har fått den frågan från gmail på oerhört många spamblockeringar jag gjort som absolut INTE är ett nyhetsbrev.
Och att besvara spam mail är ett av dom större misstagen man kan göra då spam leverantörer genast får en bekräftelse att det finns en aktiv emailanvändare bakom den email adressen.
Vips så kommer man genast att få betydligt mer spam.

Men som sagt överlag så är jag förvånad att jag inte får tusentals spam mail dagligen med tanke på åldern och hur pass väl spridda dessa tre email adresser är.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Snarare tvärtom!
Har tre olika gmail konton (två från när man behövde bli inbjuden till gmail, tredje från nåt år efter dom öppnade helt o hållet, dvs dom är ett par år gamla!!!) som tillsammans är reggade på många tusentals sidor och en hel del nyhetsbrev.
Jag får 10-20 spam mail i spam korgen per dag och jag tittar igenom spam foldern typ 6 dagar per vecka vilket tar 5-10 sek att göra sen tömmer den.
Så nästa gång jag kollar den så är det 10-20 spam som man kvickt kan ögna igenom från/Ämne utan att öppna spammet, är så pass van att OM det finns ett legitimt mail i spam foldern så sticker det oftas ut så man märker det direkt dels för att det är få mail att ögna igenom men även för att spam mail ser ut på ett visst sätt.

Gmail (web sidan i alla fall) har ju även en funktion att när man blockerar nåt som spam och gmail gissar att det kanske kan vara ett nyhetsmail så får man en fråga av gmail om man vill avregistrera sig istället (eller om det är både blocka o avregga) istället genom att skicka ett avregga mail.
För legitima nyhetsbrev så kan det ju vara en bra idé som fungerar.

MEN har fått den frågan från gmail på oerhört många spamblockeringar jag gjort som absolut INTE är ett nyhetsbrev.
Och att besvara spam mail är ett av dom större misstagen man kan göra då spam leverantörer genast får en bekräftelse att det finns en aktiv emailanvändare bakom den email adressen.
Vips så kommer man genast att få betydligt mer spam.

Men som sagt överlag så är jag förvånad att jag inte får tusentals spam mail dagligen med tanke på åldern och hur pass väl spridda dessa tre email adresser är.

Samma här. Min gmail fyllde 20 år i år har jag för mig. Har använt den som mail på alla sidor, och väldigt många suspekta sidor och forum genom åren
Än idag får jag ca 2-3 skräpmail per dag i snitt om man kollar foldern. Och har bara behövt göra 1 custom filter för spam som gick igenom.

Förvånad att jag får så lite spam.
Konstigt nog får jag mer spam på min outlook som jag bara använder sparsamt på seriösa sidor och är betydligt nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Samma här. Min gmail fyllde 20 år i år har jag för mig. Har använt den som mail på alla sidor, och väldigt många suspekta sidor och forum genom åren
Än idag får jag ca 2-3 skräpmail per dag i snitt om man kollar foldern. Och har bara behövt göra 1 custom filter för spam som gick igenom.

Förvånad att jag får så lite spam.
Konstigt nog får jag mer spam på min outlook som jag bara använder sparsamt på seriösa sidor och är betydligt nyare.

outlook är det sämsta valet , att använda när det kommer till spam, men du kan vara tacksam läste om en tjej som fick flera tusen spam mail per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmpr:

jag har väl fått spam för att jag följer så mycket

Bara börja klicka på "avsluta prenumeration" längst ner i mailet, kan ta ett tag beroende på hur många det är. Men det funkar på allt som du anmält dig frivilligt för (även där det stod att de säljer din email, som står i det finstilta du inte läste).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmpr:

jag har väl fått spam för att jag följer så mycket

Att avprenumerera fungerar utmärkt för alla seriösa nyhetsbrev. Det är bara att ägna en stund då och då så löser det sig rätt snabbt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bara börja klicka på "avsluta prenumeration" längst ner i mailet, kan ta ett tag beroende på hur många det är. Men det funkar på allt som du anmält dig frivilligt för (även där det stod att de säljer din email, som står i det finstilta du inte läste).

Beroende på mailklient så kan det vara ännu enklare. Här känner Mail-appen av att det finns en unsubscribe-länk och ger valet redan högst upp.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE