Jag har några MiniDV-band med vertikala pixlade linjer. Kan jag rädda dem?

Permalänk
Medlem

Jag har några MiniDV-band med vertikala pixlade linjer. Kan jag rädda dem?

Hej.
Jag har köpt en Sony DCR-PC8E i mycket bra skick. Jag har precis börjat överföra 200 MiniDV-band till min PC.

Av 30 band som jag har överfört hittills har två vertikala pixlade linjer. De andra banden har inga störningar. Med dessa två band syns störningen på videokameran, och även när den överförs till PC. Se bifogade bilder.

Logiskt sett borde problemen vara med dessa två band. Jag kommer inte att försöka rengöra huvudena eftersom jag fortfarande har 170 band att överföra och inte vill böka med en kamera som fungerar så bra som den gör. Dessutom är jag inte intresserad av att låta digitalisera banden av ett kameraföretag.

Finns det något sätt att förbättra hälsan hos dessa två band?

Permalänk
Medlem

Om du har råd, skaffa ett DV Deck som har korrigeringskretsar som ofta klarar dessa band utan större problem. Vet inte hur det ser ut idag men dom fanns även att hyra förr. Dom börjar bli svåra att få tag i dock...

Vanliga DV-kameror är ganska kassa på att fånga lite äldre inspelningar där banden tex legat i åratal.

Permalänk
Medlem

Det blir för dyrt att köpa ett DV Deck bara för två band.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Det blir för dyrt att köpa ett DV Deck bara för två band.

ja det blir för dyrt för två band. Det som kanske går är att fånga dom delar där du har problem flera gånger, tex tio gånger, och sedan ta in dom i ett redigeringprogram. En del av störningarna dyker inte alltid upp på exakt samma ställe. Så har man tex tio varianter så kan man ofta klippa ihop dom tio till en där flertalet och ev alla störningar är borta om man har tur.

Jag har gjort så själv, men en del störningar dök up på exakt samma ställe så allt gick inte att rädda.

Det är när man har gjort det på några band som man inser att det kan vara värt att försöka komma över ett DV deck, köpa/låna/hyra för att bara kunna mata in banden och få in allt på en gång utan tidsödande workarounds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

ja det blir för dyrt för två band. Det som kanske går är att fånga dom delar där du har problem flera gånger, tex tio gånger, och sedan ta in dom i ett redigeringprogram. En del av störningarna dyker inte alltid upp på exakt samma ställe. Så har man tex tio varianter så kan man ofta klippa ihop dom tio till en där flertalet och ev alla störningar är borta om man har tur

Bra idé, men störningarna är nästan konstanta genom banden.

Permalänk

Har du testat att spola bandet från ände till ände en gång om det bara är så att bandet ligger lite snett upprullat eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du testat att spola bandet från ände till ände en gång om det bara är så att bandet ligger lite snett upprullat eller nått.

Det har jag testat, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag har nu överfört 145 av mina 220 MiniDV-band till min PC. Banden är inspelade mellan 1998 och 2010.
Hittills har jag haft 8 band med vertikala pixlade linjer. De andra banden har inga störningar alls. Alla band med störningar är band från 2001, samtliga i följd. Banden före och efter 2001 fungerar alldeles utmärkt.

Eftersom majoriteten av banden fungerar bra verkar det inte logiskt för mig att det skulle vara orsakat av smutsigt videokamerahuvud. Jag har provat att använda ett rengöringsband, men utan någon skillnad i resultatet.

Alla band är filmade med samma videokamera och alla är Sony-band. Förutom att prova en rengöring till, finns det något annat jag kan prova?

Permalänk
Medlem

Hittade bandet då det började med pixlade linjer. I samband med ett strandbesök i Brasilien. Efter 47 min blev det hux flux pixlade linjer. Tyvärr rengjorde jag inte med rengöringskassett.

Finns det något program man kan förbättra/minska de pixlade linjerna på materialet jag fört över till PCn?