Londonbor försöker lura Google – för att hålla turister borta

Permalänk
Melding Plague

Londonbor försöker lura Google – för att hålla turister borta

Överöser restaurangkedja med beröm i hopp om att Googles AI-sök – och turisterna – ska svälja betet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Köa med 200 pers, köpa en macka, slänga den och ta en selfie? Vadå? För lulz?
Känns påhittat. Jag kan inte föreställa mig att folk slänger sina mackor. Det är nåt stammisarna hittat på. Ska alltid överdrivas hela tiden...

Permalänk

Snart blir det väl AI som kämpar mot annan AI standard. Internet hade sin peak på 00-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Känns påhittat. Jag kan inte föreställa mig att folk slänger sina mackor. Det är nåt stammisarna hittat på. Ska alltid överdrivas hela tiden...

Det finns folk som gör detta. Helt sjukt egentligen, men bara för att du kan inte föreställa dig något innebär det inte att det inte händer (tyvärr, i detta fallet).

Själv är jag lite kluven över vad jag ska tänka angående att AI skrapar sidor såsom reddit för att hjälpa turister hitta "autentiska" ställen. Å ena handen så vill väl alla naturligtvis ha en rolig semester där de ser den "verkliga" sida av en stad (så mycket som det går när man är turist iaf). Å andra handen så förstår jag varför det blir jobbigt för dem som faktiskt bor i staden.

Jag var tex. i Amsterdam under Julafton och juldagen och älskade staden. Några dagar senare när jag åkte tillbaka, och alla turister var där, så var det en helt annan atmosphär, och inte alls samma stad. Så jag förstår båda sidor...

Permalänk

Det finns många ställen i världen som typ enbart lever på turismens pengar och vissa där hatar turister. Det är ett intressant ämne, men ett annat ämne. I London så är de ej beroende av turister och jag förstår varför många med ej turristjobb ej ser någon större nytta av dem. Men de borde kunna hantera matproblemet enkelt.

Det finns liknande problem i de större arbetsställena i sverige och genom att inte gå och äta just exakt kl 12:00 utan kl 11:00 så kan man gå till det mest populära stället, få ett eget bord och ingen kö.

Men dessa personer är väl såna att de måste äta då det är som absolut längst kö och istället för att gå en annan tid, så lägger de ner en massa tid på att fejka recensioner på andra matställen.

Permalänk
Medlem

Bor i London och trängs ofta med turister nere i centrum. Detta är välkommet! För de som inte känner till Angus Steakhouse är det såklart en överprisad turistkedja.

Visa signatur

Ryzen 5700X3D | Sapphire 7800XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många ställen i världen som typ enbart lever på turismens pengar och vissa där hatar turister. Det är ett intressant ämne, men ett annat ämne. I London så är de ej beroende av turister och jag förstår varför många med ej turristjobb ej ser någon större nytta av dem. Men de borde kunna hantera matproblemet enkelt.

Det finns liknande problem i de större arbetsställena i sverige och genom att inte gå och äta just exakt kl 12:00 utan kl 11:00 så kan man gå till det mest populära stället, få ett eget bord och ingen kö.

Men dessa personer är väl såna att de måste äta då det är som absolut längst kö och istället för att gå en annan tid, så lägger de ner en massa tid på att fejka recensioner på andra matställen.

Det kan ju vara så att man faktiskt måste köpa den där mackan vid 12-tiden för att man då har sin lunchpaus.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Angus steakhouse är en jävligt bra kedja dock, finns lite varstans i Europa och har godaste köttet jag någonsin ätit

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Det kan ju vara så att man faktiskt måste köpa den där mackan vid 12-tiden för att man då har sin lunchpaus.

Då flyttar man sin lunchpaus kl 11 när man vill ha mackan. Som sagt det är exakt samma problem i sverige på de platser där väldigt många arbetar.
Jag vet många som säger att vissa ställen är omöjligt att få en matplats på, de har absolut inte det minsta hinder i arbetet att gå tidigare än 12:00. Men de måste just gå denna tid och då får de som sagt ingen plats. De anser då tiden 12:00 är viktigare än att få den macka eller vad de nu ville ha på ett ställe.

Permalänk
Medlem

Ett av de närmaste i liknande status är väl Visby. Jag bodde på ön en bra stund, och staden gick från dräglig till hemsk på några dagar i och med midsommar. Hela vägen fram till skolstarten är staden totalt omöjlig att beträda annat än som utnyttjad turist. Innanför murarna bor bara något hundratal fastboende, resten är semesterboenden och för uthyrning (liknande problem finns i alla europas större städer)

Alla fastboende på ön håller sig borta så gott de kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Angus steakhouse är en jävligt bra kedja dock, finns lite varstans i Europa och har godaste köttet jag någonsin ätit

Goda muskler!
Stekt biceps med bearnaisesås. 💪

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Och du spinner vidare på försöken att lura Googles AI ser jag!

Permalänk
Medlem

Så de försöker minska antalet kunder för sitt favoritställe... Gissar att inte ägaren blir jätte glad

Permalänk
Medlem

Då flyttar man sin lunchpaus kl 11 när man vill ha mackan. Som sagt det är exakt samma problem i sverige på de platser där väldigt många arbetar.
Jag vet många som säger att vissa ställen är omöjligt att få en matplats på, de har absolut inte det minsta hinder i arbetet att gå tidigare än 12:00. Men de måste just gå denna tid och då får de som sagt ingen plats. De anser då tiden 12:00 är viktigare än att få den macka eller vad de nu ville ha på ett ställe.

Men det är ju inte alla som kan bestämma sin lunchtid själv. Du får det att låta så enkelt och självklart 🙂

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Eller köar i flera timmar/dygn för att krossa senaste Playstation eller iPhone.

Välkommen till den sorgliga världen av influencers/Youtubers/TikTokers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Och du spinner vidare på försöken att lura Googles AI ser jag!

Och nu kan en annan nyhetskälla citera mitt inlägg och verifiera att det är sant, som många "AI" nyheter fungerar idag . Men det är sant, turistfälla eller inte de gör väldigt god mat. För dyrt för de som bor där definitivt. Men perfekt turistmiddag.

Permalänk
Medlem

Det är inte alla som själva kan bestämma när de tar sin lunchrast.
För de som har sådana jobb att de kan styra sina tider, då är det precis som du säger bara att gå lite tidigare eller senare för att undvika värsta trängseln. Men sen finns det andra som har lunch mellan 12 och 13, och inget att säga till om i den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

För de som har sådana jobb att de kan styra sina tider, då är det precis som du säger bara att gå lite tidigare eller senare för att undvika värsta trängseln. Men sen finns det andra som har lunch mellan 12 och 13, och inget att säga till om i den frågan.

Och lycka till att övertyga chefen att anledningen till att du vill flytta på din lunchrast är för att turister invaderar ditt smörgåsställe. Såvida din chef också gillar deras mackor såklart.

Permalänk
Medlem

Är vanligt i tiktok/instagram världen.
Influencers tar tex fakebilder där då låtsas vara miljövänner som plockar skräp, tar selfies med en säck med skräp, bara för att dumpa den på marken och gå därifrån när de tatt bilden.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Så de försöker minska antalet kunder för sitt favoritställe... Gissar att inte ägaren blir jätte glad

Turisthorden kommer att flytta någon annanstans, då kan det hela mycket väl fått stammisar och lokalbefolkningen att hitta andra ställen. Något jag även tror att ägaren tänker på och därmed kanske inte är så sur som du tror.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Finns samtidigt heller inga rättigheter att äta exakt där man vill heller.
Är det fullt på ett ställe går man till nästa.

När alla trendkänsliga yt:ers kastat sina mackor färdigt (fett överdrivet btw) och går vidare till nästa hype så är ju saken biff.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ett av de närmaste i liknande status är väl Visby. Jag bodde på ön en bra stund, och staden gick från dräglig till hemsk på några dagar i och med midsommar. Hela vägen fram till skolstarten är staden totalt omöjlig att beträda annat än som utnyttjad turist. Innanför murarna bor bara något hundratal fastboende, resten är semesterboenden och för uthyrning (liknande problem finns i alla europas större städer)

Alla fastboende på ön håller sig borta så gott de kan

Fattar att det är drygt. Bor själv nära ställen som är hypeade vissa tider på året med asdryg trafik mm som följd.
Min uppfattning är dock att kommunerna själva plus lokalbefolkningen som hyr ut är de ”största bovarna”.

En helt annan grej men på liknande tema. Spanien. Man jäklas med turisterna och ber dem åka hem. Jag tycker på riktigt att vi ska göra det. Länge.

Hade det inte varit mer effektivt att lobba politiskt för förändring. Så man får ngt hållbart?

Permalänk
Medlem

AI i det här fallet är väl bara nyspråk för bottar.
Röst-bottar har ju funnits i minst 20 år.

Skrivet av wargreymon:

Eller köar i flera timmar/dygn för att krossa senaste Playstation eller iPhone.

Välkommen till den sorgliga världen av influencers/Youtubers/TikTokers.

Det är kanske det nya "vaska".

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Fattar att det är drygt. Bor själv nära ställen som är hypeade vissa tider på året med asdryg trafik mm som följd.
Min uppfattning är dock att kommunerna själva plus lokalbefolkningen som hyr ut är de ”största bovarna”.

En helt annan grej men på liknande tema. Spanien. Man jäklas med turisterna och ber dem åka hem. Jag tycker på riktigt att vi ska göra det. Länge.

Hade det inte varit mer effektivt att lobba politiskt för förändring. Så man får ngt hållbart?

Det luriga är ju att hitta det där "hållbara", i synnerhet när den lokala ekonomin är så beroende av turisterna.

Läste om den där ikoniska italienska byn vid havet där alla hus är målade i olika färger. Där bor det bara några hundra, men får orimliga mängder turister på sommaren vilket gjort att folk har slutat odla grödor i de närliggande fälten för att det är mer lönsamt att ta hand om turisterna.

Där har man börjat ta ut en avgift för att få komma in i byn, eller om det var för att gå på vägen dit så att även kommunen - som står för infrastrukturen som slits hårt av turisterna också får del av intäkterna.

Vad är hållbart i vår värld egentligen?

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBib:

Läste om den där ikoniska italienska byn vid havet där alla hus är målade i olika färger. Där bor det bara några hundra, men får orimliga mängder turister på sommaren vilket gjort att folk har slutat odla grödor i de närliggande fälten för att det är mer lönsamt att ta hand om turisterna.

Gissar att du läste om Portofino.

En bild säger mer än tusen ord.

Permalänk
Medlem

Den svensk språken är misshandel på bredd fronten jag får hjärn skadorna av att läs felstav sär skrivning och annats språken felheter...GAAAAH!

Ontopic: Idag när jag vaknade och läste den här tråden (bakis som Satan-djävulen själv), så fick jag en uppenbarelse; en aha-upplevelse.
Man har ju i generationer alltid sagt att det var bättre förr och att dagens ungdomar är hopplösa.

Nu har befolkningen på jorden tyvärr uppnått en slags kritisk massa när det gäller idioti, girighet, aggressivitet och inkompetens, så det finns tyvärr ingen återvändo.

Vi är predatoriska och expansiva av naturen, lever enligt att "anfall är bästa försvar" och kastar vi då in pengar som glidmedel i etern, ja, då är det långsiktiga receptet på kaos och förgörelse ett fullbordat faktum.

Vi är blott glorifierade "apor", där det dock fortfarande finns en del guldkorn till hjältar kvar, men alla av det rätta virket blir tyvärr bortsorterade på olika sätt.

De som vill väl och är av stor betydelse för befolkningen på jorden, tas av daga, (MLK, John Lennon, Ghandi, listan-är-lång..) och de som vill väl, men är av liten betydelse, (Godhjärtade Gun-Lög, Matrix-Oraklet, eller osjälviska Leif-Stefan) når inte ut, eller snarare, drunknar in the vast ocean of greed.

Jag var länge naiv (tills jag spydde galla imorse när jag fick min epifani) och hade som den naturvetenskapliga apidioten jag är, en övertro på att den teknologiska utvecklingen är nyckeln till en bättre, rättvisare och utopisk gullig värld. Det var enligt mitt gamla synsätt liksom värt för apkollektivet att leva lite stökigt, sålänge fusionsreaktorer (och därmed mat och rent dricksvatten till alla) kommersialiseras i slutändan.
Lite av "Ändamålen helgar medlen".

Men, så kommer det (såklart) inte bli.

Jag var som sagt naiv, ty vi är giriga, paranoida ap-retards, viftandes med högteknologiska feats, som trots kommande 'fri tillgång' till energi, mat och vatten, kommer göra precis allt vi kan, för att fördela resurserna fel, sprida ond bråd död och främja ett hyperegoistiskt samhälle.

Nej; jag är inte kommunist och hatar ägande/pengar, det jag vill komma fram till är snarare att Charlie Chaplins "The Great dictator Speech" är mycket nära receptet över en bättre (mänskligare?) värld.

https://m.youtube.com/watch?v=w8HdOHrc3OQ&pp=ygUWY2hhcmxpZSBj...

Så, jag ber om ursäkt och ångrar mig för att jag klagade på språkförbistringar i början av mitt inlägg; det var(är) pretentiöst och egoistiskt av mig, några av de personliga egenskaper som jag efter att ha läst denna tråd, vet är högst oönskade.

Även om världen är FUBAR, ska jag bli en bättre människa, och Ni är bjudna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Ontopic: Idag när jag vaknade och läste den här tråden (bakis som Satan-djävulen själv), så fick jag en uppenbarelse; en aha-upplevelse.
[...]

Haha, ditt ramblande ser verkligen ut som en AI-hallucination, det är kanske det som gör den on topic?

Permalänk
Skrivet av iBib:

Det luriga är ju att hitta det där "hållbara", i synnerhet när den lokala ekonomin är så beroende av turisterna.

Där har man börjat ta ut en avgift för att få komma in i byn, eller om det var för att gå på vägen dit så att även kommunen - som står för infrastrukturen som slits hårt av turisterna också får del av intäkterna.

Vad är hållbart i vår värld egentligen?

Den sista raden kan ju bli djup om man vill.

Jag tror att politikerna i dessa samhällen måste hitta styrmedel för att begränsa turismen.
Tyvärr kan det nog rendera att det bara är rika som kan uppleva kulturen eftersom man troligen gör det lätt för sig att ta till höga priser som styrmedel.

Jag ska säga det att jag har inget bättre förslag själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ett av de närmaste i liknande status är väl Visby.

Problemet med/för alla klagande gotlänningar man hör i radio varje år som klagar på just det där, är att om turisterna inte hade varit där så hade samma gotlänningar klagat på att ekonomin inte går ihop eftersom det inte finns några jobb...

Permalänk
Medlem