Finns det billig miniprojektor som faktiskt funkar?

Permalänk

Finns det billig miniprojektor som faktiskt funkar?

Hej,
Det går en del reklam för billiga miniprojektorer, ser ut som en rip-off på Samsungs Freestyle projektor men kostar under tusenlappen.
Jag fattar ju att det är billiga saker som säljs via diverse dropshipping siter, och antagligen är bortkastade pengar.
Men ungarna förstår ju inte det.. Men de har också väldigt låga krav. Typ nöjda om de kan ligga i sängen och slänga upp en bild på nån vägg eller taket och kolla på youtube eller netflix.
Så är det någon som köpt nån sån billig rackare för under tusenlappen och kan säga att det faktiskt funkar "ok"? Och då inte bara om man typ sitter i ett totalt mörkt rum med projektorn ett par decimeter från väggen.

Permalänk
Medlem

Du tänker typ likt denna? https://www.amazon.com/Projector-Magcubic-Keystone-Correction...
Nackdelen med billiga projektorer såsom HY300 är att ljusstyrka och kontraster är rätt dåliga samt att den inbyggda fläkten låter illa så du vill inte ha en HY300 i sovrummet. KKP gör allt för att lura av oss våra pengar.

Annars kan jag rekommendera dig att se denna avsnitt av "The Hook Up" som jämför billiga med dyrare projektorer så du blir mer införstådd i vad du kan förvänta dig.
https://www.youtube.com/watch?v=NCfnwnLk8Yo

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

Ja precis, den har jag sett ett antal varianter av. Alla ser likadana ut, enda som skiljer är loggan för märket (har t.o.m. sett en där de måste ha glömt att byta ut template-bilen mot sin egen, märket stod som 'Brand'). Därav utgår jag ifrån att det är samma som bara säljs av olika dropship siter.
Men det förekommer en del andra som ser snarlika ut, men där det är lite skillnader. Men gissningsvis typ samma produkter.
KPP - är det något bolag?

Ja alltså jag förväntar mig att i den prisklassen så kommer det vara näst intill oanvändbart. Men det är skillnad mellan näst intill oanvändbart och helt oanvändbart Näst intill oanvändbart kanske kan vara ok för barnen enl deras låga krav, medan helt oanvändbart bara är att slänga bort pengarna.
Hans video visar ju ändå att de billigaste skulle funka om man har väldigt låga krav, så länge man inte kollar i ljusa rum. Men vet inte vad det är för märken han testar, om det är bättre märken än de generiska kinesiska modellerna som säljs via dropshipping.

Permalänk
Bildexpert 📺

@gubbenilådan: du ställer den där eviga frågan som är omöjlig att svara på, den där du vill att andra ska svara på vad du tycker är tillräckligt bra för dig.

Du vet att produkterna har låg förväntan och sämre förutsättningar. Förutsätt det är precis så dåligt som du tror. Hoppas på det bästa.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en hel del begagnade projektorer under 1000 kr tex på Tradera och liknade ställen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en hel del begagnade projektorer under 1000 kr tex på Tradera och liknade ställen.

Skillnaden är att dessa är portabla och inte den "klassiska" projektorn, se Samsungs Freestyle för exempel:
https://www.samsung.com/se/projectors/the-freestyle/lff3c-the-freestyle-2nd-gen-sp-lff3claxxxe/
Idén är ju att slippa alla kablar och duk och använda väggar/tak som "duk" för att få en "good enough" faktor så att säga.

Edit:
Alltså, att det som eftersöks är portabla och inte en "klassisk" projektor.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns miniprojjar beg också.
Men jag tolkar förstaposten mest som billig proj.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo det är portabla som jag tänker på. Funderade på en begagnad "klassisk", men precis som Necrophor skriver så är det lite tanken att bara ställa den någonstans och slänga upp bilden mot någon vägg utan att behöva koppla en massa.
De som cirkulerar i olika reklamer kör Android och har Netflix och Youtube "inbyggt", typ som en smarttv. Det hela låter smidigt, förstår helt varför barnen blir sålda på typen av produkt.
Har försökt leta information och kommit fram till att det verkar främst vara två modeller som förekommer i en uppsjö olika märken, HY300 och HY320. Hittade den här lite roliga och ärliga videon (kändes som en skön paus från alla jobbiga amerikanska videor och deras format numera): https://www.youtube.com/watch?v=_djAIi2QtYg
Kortfattat så nej ingen enorm kvalitet, men verkar som att för priset så är det kanske ändå ok. Kanske inte bortkastade pengar, i alla fall inte direkt.. sen kanske den inte har någon enorm livslängd. Men många saker som barnen får upp intresset för tenderar att ha en relativt kort tidsspann tills de tröttnar ändå

Permalänk
Medlem

Vill du ha en kapsel-projektor med inbyggt batteri och som ändå fungerar dugligt så är det väl Nebula-projektorerna som är det enda vettiga alternativet från kinesiska marknaden, pris ca 3500:-.

Vill man ha ännu vettigare funktion så är det den dyrare storebrodern Nebula Anker Mars 3 som gäller, den går lös på 6700:-.

Om man nu absolut vill ha något under tusenlappen så skulle jag nog lyssna på The Hook Up och köpa Happrun H1, den är inte så smidig kanske men av alla billiga projektorer som han har testat så verkar den vara den vettigaste, se hela rekommendationslistan på länken nedan.
https://www.thesmarthomehookup.com/current-recommendations/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Bildexpert 📺

@gubbenilådan: Om du planerar för en projektor som en leksak till barnen kan du nog acceptera den billiga projektorn som just en leksak. Då finns det sällan anledning att i ett första skede betala för en mer erkänd och beprövad produkt. Kanske nästa steg om barnen är nöjda och vill ha något bättre?

Så köp den där projektorn för under tusenlappen, betrakta den som en leksak och utfallet kan du berätta mer om lite senare.