Moddare kör PC-spel på grafräknare

Permalänk
Melding Plague

Moddare kör PC-spel på grafräknare

Det gick att "spela" nysläppt Sonic-spel i 2 FPS på en TI-84 CE-räknare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

”Gotta go slow!” 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nja, spelet körs ju på datorn

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nja, spelet körs ju på datorn

Precis, lite som det här:

https://gizmodo.com/yes-you-can-run-doom-on-an-electronic-pre...

Permalänk
Medlem

80085

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det kunde ha varit 1 FPS.

2 FPS är bättre än 1 FPS.

Dubbelt så bra, skulle jag vilja säga.

Detta är något Annat än de textspelen jag gjorde på mattelektionen i skolan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Skulle mer kalla detta streamar spel på en ti84, fortfarande imponerande men ändå...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Skulle mer kalla detta streamar spel på en ti84, fortfarande imponerande men ändå...

Ja svårt att bli mer 101 än att skärmen inte är den enhet som utför beräkningarna och "kör" spelet.

Permalänk
Medlem

Ja vad skall man säga? Vart är nyhetsvärdet?

Kopiera ett par filer, ha usb kabel inkopplad och starta ett program för att använda knapparna och strömma video till miniräknaren? Detta klarar alla som har den miniräknaren av.

Sen länkas det till en tråd om vilken miniräknare folk använder, där det på sin höjd berättas att man skrev spel en gång i tiden till sina miniräknare.

Sen beskriva det hela som om en "moddare" lyckats med något. Mja...

Sen en titeln... Nej.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Spelet körs inte på miniräknaren, det visas på miniräknarens skärm

Knapparna på miniräknaren styr spelet som körs på den usb-anslutna datorn

Inte mycket rätt beskrivet helt ärligt

Permalänk
Hedersmedlem

Jag minns att jag spelade spel på min TI-82 när jag gick i skolan runt millenieskiftet. Sedan försvann min TI-82, och jag köpte en TI-83 för att ersätta denna, som jag använde sedan på högskolan.

Har fortfarande kvar TI-83:an och använder den dagligen, men några spel har jag inte inlagda. Mest för att jag inte har någon länkkabel som passar i en modern PC. Händer till och med att jag skriver något program ibland.

Det roliga var att man kunde "jailbreaka" miniräknarna så att man kunde köra spel kodade i Assembler, vilket gav mycket bättre prestanda än spel kodade i TI-Basic - ett tilltag som Texas Instruments *inte* gillade. Enkla spel kunde till och med flyta på och vara spelbara. Det är ju en liknande CPU som i en Game Boy (Z80), men det saknas så klart en lika bra skärm, kontroller, och inget ljudchip, bland annat, men det gick ju ändå att få in några spel på de få kilobyte minne som var tillgängligt.

Ett av de enklaste spelen, men trots det det jag förmodligen spelade mest var Falldown, som flöt på mycket bättre än i "skärmdumpen" på webbsidan. Enkel spelidé men perfekt för att döda några minuter.

Vad det här nu är som är länkat i artikeln har jag ingen aning om, men att strömma ett spel är inte samma som att köra det på miniräknaren.

Permalänk
Medlem

Är det den tekniska kompetensen hos redaktionen som brister eller är ni medvetet vilseledande?
Spelet körs inte på miniräknaren. Processorn i den är en Z80, en 48 år gammal design! En snabb koll avslöjar att den har 128KB RAM, varav 21KB är användbart av användaren. Man måste besitta noll källkritisk förmåga om man skriver en artikel om att spelet körs på miniräknaren.

Permalänk
Medlem

Nu antar jag att skribenten fått sitt jobb på grund av sin journalistutbildning och inte på grund av särskild insikt i datortekniska sammanhang. Då får man väl acceptera att det kommer lite såna här Aftonbladet-grejer där den som skrivit texten alla gånger inte riktigt förstått vad som skildras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är det den tekniska kompetensen hos redaktionen som brister eller är ni medvetet vilseledande?
Spelet körs inte på miniräknaren. Processorn i den är en Z80, en 48 år gammal design! En snabb koll avslöjar att den har 128KB RAM, varav 21KB är användbart av användaren. Man måste besitta noll källkritisk förmåga om man skriver en artikel om att spelet körs på miniräknaren.

Ändå lyckas TI än i dag sälja dem för över 1500 kr. Vansinne.
Påminner mig om https://xkcd.com/768/

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Ändå lyckas TI än i dag sälja dem för över 1500 kr. Vansinne.
Påminner mig om https://xkcd.com/768/

Det är mjukvaran som man betala för samt så medföljer det även licens med vissa räknare för att kunna köra Texas instrument mjukvaran på datorn och på smidigare föra över bräkningar mellan räknaren och datorn samt så kan du skapa mallar och andra programmerings möjligheter på räknaren

jag köpte (då) värsting modellen ti-nspire cx cas på rea för 1500:- och det är välinvesterade pengar t.ex.. bättre översikt över beräkningarna och den kan lösa ekvationer så man har något att kolla mot om man har räknat rätt etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Spelade tetris på min Ti-82 men sen kom ju spel i mobilen.

Permalänk
Medlem

Sweclockers 2024. Kvantitet > Kvalitet.

Sorry men det är konstruktiv kritik.