Tele 2 router VS Moca adapter med privat router ?

Permalänk

Tele 2 router VS Moca adapter med privat router ?

Hej !
Jag har bara fiber via koaxialkabeli min lägenhet och har 1200/100 mbps från Tele2. Ni vet att man får Tele2 router (fick deras senaste C4), men det känns att internetkopplig inte är stabil och har fortfarande lag när jag spelar och hög ping (50-60 ms på de flesta spel).
Frågan är: om jag köper Moca adapter och kopplar min privata router (ASUS RT-AX5400), kommer det att göra skillnad ? eller inte mycket ?

Permalänk
Medlem

Det kommer inte fungera alls out of the box. Sedan är inte alla adaptrar kompatibla.

Om du lyckas hitta en adapter som fungerar då måste du spoofa kabelmodem då tjänsten är kopplat till MAC-adressen och certifikat. Ev serienummer.

Alternativt få Tele2 att gå med på att använda annan utrustning vilket för privatkund är nära på omöjligt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum19872007:

Hej !
Jag har bara fiber via koaxialkabeli min lägenhet och har 1200/100 mbps från Tele2. Ni vet att man får Tele2 router (fick deras senaste C4), men det känns att internetkopplig inte är stabil och har fortfarande lag när jag spelar och hög ping (50-60 ms på de flesta spel).
Frågan är: om jag köper Moca adapter och kopplar min privata router (ASUS RT-AX5400), kommer det att göra skillnad ? eller inte mycket ?

Brygga C4an och kör din Asus. Moca är inte samma sak som docsis så det kommer inte funka. Nu är det ingen garanti att detta löser problemet. Men då behöver du samla på dig pingplotter filer och felanmäla.

Permalänk
Medlem

Med 1200/100 vill man egentligen ha deras äldre C3-router om jag minns rätt, eftersom den faktiskt har 2.5 Gbit-portar så att man kan få ut mer än ca 950 Mbit/s. Att få mer än 1 Gbit/s över WiFi 6 i praktiken är ju inte så lätt i de flesta fall så jag tycker det är falsk marknadsföring.

Jag tror också på att brygga den och testa med din egna router.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Coax (DOCSiS) har ett ~15-20ms påslag i latency, det är hur tekniken fungerar helt enkelt.

MOCA kan inte samexistera med DOCSiS/Coax och är dessutom helt olika saker.