Corsair AIO-problem
Tjabba!
Nu är jag trött på att felsöka och lyckas heller inte hitta riktigt det problemet jag har.
Jag har idag ett Corsair H150i Elite Capellix AIO-kylare till min CPU som beter sig märkligt med tillhörande iCue-mjukvara installerad.
Jag vet inte om det är fel på min kylare eller om det är nåt felkopplat eller nåt fel med mjukvaran?
Jag har kopplat in den precis som det står på beskrivningen och även följt Youtube-videos hur dom kopplar in.
Problemet jag har är att varje gång jag startar datorn så snurrar fläktarna antingen på 300-400rpm oavsett vad jag gör. Så när jag t.ex startar ett spel och CPUn går upp i temp så justerar inte fläktarna sin kurva för att hålla nere tempen.
För att komma runt det problemet så behöver jag ändra läge inne i iCue-mjukvara från t.ex 'Balanced' till t.ex 'Custom Fancurve' som jag gjort också.
Bra, då funkar fläktarna som dom ska göra resten av kvällen.
Sedan nästa gång jag startar min dator så då är ju givetvis fläktarna inställda på det jag satt det sist datorn var igång på, t.ex "Custom Fancurve eller Balanced eller liknande" ... men då får fläktarna för sig att gå upp i typ max RPM, även fast ingenting spel, program eller annat är igång.
Enda sättet att lösa det är att ändra läge igen då, från t.ex Balanced till Custom eller tvärtom.
Det är som att kommunikationen mellan AIO och CPU inte lirar riktigt.
För att har jag den på min egna Custom Fancurve så ska ju fläktarnas RPM öka i takt med att temperaturen stiger under load...
Lång text, men är det någon där ute som varit med om samma sak? kanske med ett annat märke på AIO eller vet vad problemet kan vara?
Eller vad man bör söka på?
Jag har senaste drivarna på allt i datorn, inkl. Bios. Detta problemet har varit ända sedan jag köpte kylaren, för lite över 1 år sedan - men har bara inte orkat tagit tag i det.
Som ni ser på bilden, så ligger fläktarna och matar i över 2300RPM fast ingenting speciellt är igång.
YouTube-kanal: https://youtube.com/@rewoXofficial