Ny dator med RX 7900 XT, sista koll (rubrik uppdaterad)

Permalänk
Medlem

Ny dator med RX 7900 XT, sista koll (rubrik uppdaterad)

Hej!

Fick hjälp här för cirka 7 år sedan. (se bild)
Tänkte uppgradera grafikkortet.
Tänkte höra om det finns något sätt att kolla upp ens specifikationer och möjliga uppgraderingar osv.
Så att allt passar och funkar ihop.

Permalänk
Medlem

Uppgradera inte den maskinen. Rengör den och sälj den som den är och köp nytt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Budget?
Vad spelar du och i vilken upplösning?
Vad är anledningen till önskan om ny GPU?

1600 är ju inte ett fartmonster direkt så om det är fler FPS du eftersträvar så kan en 5700X3D CPU vara ett bättre val än att uppgradera GPU'n. Men det beror på vad du svarar på frågorna ovan.

Permalänk
Medlem

Du bör nog även fundera på att stoppa i en nyare CPU.

Ditt moderkort verkar stödja alla nya AM4-processorer med en BIOS-update. Ett bra val för spel är 5700X3D:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12941877

Gällande GPU så beror det helt på budget. Ett 550W nätdel kan dock begränsa ditt val något så kolla upp det innan.

Ett RX 7800 XT bör klara av det mesta om du inte ska spela i 4K och är nog 50-70% bättre vs ett 1080 non-TI.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11995698

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Uppgradera inte den maskinen. Rengör den och sälj den som den är och köp nytt.

Jag var rädd för att det nog var bäst 😂.

Får kanske bli det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Budget?
Vad spelar du och i vilken upplösning?
Vad är anledningen till önskan om ny GPU?

1600 är ju inte ett fartmonster direkt så om det är fler FPS du eftersträvar så kan en 5700X3D CPU vara ett bättre val än att uppgradera GPU'n. Men det beror på vad du svarar på frågorna ovan.

Ja.. Lite osäker på upplösning. Men började kolla på skyrim Nolvus moddpack som kräver en del och insåg generellt att mitt bygge är väldigt gammalt vid detta laget.
Så tänkte först bara uppgradera GPU, sedan förstod jag att kanske cpu också måste uppgraderas, sedan moderkort.. Osv m.m..

Så bästa valet kanske är att rentav köpa något nytt.

Skrivet av edson:

Du bör nog även fundera på att stoppa i en nyare CPU.

Ditt moderkort verkar stödja alla nya AM4-processorer med en BIOS-update. Ett bra val för spel är 5700X3D:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12941877

Gällande GPU så beror det helt på budget. Ett 550W nätdel kan dock begränsa ditt val något så kolla upp det innan.

Ett RX 7800 XT bör klara av det mesta om du inte ska spela i 4K och är nog 50-70% bättre vs ett 1080 non-TI.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11995698

Lycka till!

Kanske lika bra att köpa nytt paket.

Vart skulle ni vända er?
Inet eller webhallen?
Eller finns det fler konkurrenter i dagens läge?
Köpte som sagt mitt paket för 7 år sedan så mycket har nog hänt sedan dess.

Är sugen på 4080 eller 7900xtx.
Så blir att spara rejält i så fall.
7900xtx verkar dock låta en del om man har otur.

4090 är ju extremt dyrt.
Men Inet har paket med 4090 för 30k, så det kan jag tänka mig så småningom (spara rejält först!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robzuno:

Hej!

Fick hjälp här för cirka 7 år sedan. (se bild)
Tänkte uppgradera grafikkortet.
Tänkte höra om det finns något sätt att kolla upp ens specifikationer och möjliga uppgraderingar osv.
Så att allt passar och funkar ihop.

<Uppladdad bildlänk>

Det är troligen inte grafikkortet som är flaskhalsen om du inte kör på en 4k skärm, lagom skutt upp i prestanda vore runt ett RTX4070, det ger ungefär dubbla, men kör du i 4k, så vill du nog hellre ha ett 7800XT för 16GB VRAM.
(Kolla dock så att nätaggregatet pallar med det och att det får plats i chassit, 550W bör kunna dra ett 7800XT men det är gränsfall då det rekommenderas 600W+, själva kortet drar dock bara 263W, vilket dubblat blir 526W så 550W bör funka fint)
(4070 drar 200W och rekommenderar 550W+ och går nog köra på 400W+ PSU)

Processorn kan vara flaskhalsen i lägre upplösningar och då finns 5700X3D som också är ungefär dubbel så bra som en 1600.

Utöver det tror jag att din 250GB disk är ganska full vid det här laget, så en 1TB eller 2TB SSD vore nog inte fel att införskaffa om du hittar till ett bra pris.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robzuno:

Ja.. Lite osäker på upplösning. Men började kolla på skyrim Nolvus moddpack som kräver en del och insåg generellt att mitt bygge är väldigt gammalt vid detta laget.
Så tänkte först bara uppgradera GPU, sedan förstod jag att kanske cpu också måste uppgraderas, sedan moderkort.. Osv m.m..

Så bästa valet kanske är att rentav köpa något nytt.

Kanske lika bra att köpa nytt paket.

Vart skulle ni vända er?
Inet eller webhallen?
Eller finns det fler konkurrenter i dagens läge?
Köpte som sagt mitt paket för 7 år sedan så mycket har nog hänt sedan dess.

Är sugen på 4080 eller 7900xtx.
Så blir att spara rejält i så fall.
7900xtx verkar dock låta en del om man har otur.

4090 är ju extremt dyrt.
Men Inet har paket med 4090 för 30k, så det kan jag tänka mig så småningom (spara rejält först!)

Skulle absolut inte köpa en ny topp-GPU i dagsläget. Både Nvidia och AMD släpper nya modeller i början av 2025.
De rykten som finns på 5090 pekar på en rejäl prestandaförbättring så skulle avvakta detta om du kan.

Permalänk
Medlem

Problemet med din maskin är din CPU och SSD. Du kommer få en otillräcklig spel upplevelse. Jag hade vänt på det. Antingen säljer du burken som den är, eller tar ut GFX och stoppar vilket skit i som helst för att sälja. Bygg sen en ny burk med typ AMD 7900x, 32gb ram och PCIE 4.0/5.0 SSD o kör vidare på ditt 1080. Sen sommaren 2025 köper du nytt GFX. Det är vad jag hade gjort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ssd har jag uppgraderat redan.
Så jag har ett 1tb i burken också sedan några år.

Tack för alla svar!
Ja.. Jag kanske kan sälja paketet som det är och köpa ett nybygge när 5090 släpps.
Då borde 4090/7900 gå ner i pris.

Permalänk
Medlem

Kommer inte att ge något att köpa ett 4090/7900 då endå.
Vi kan göra en enkel jämförelse.
Ett ASUS 3090ti låg på ca 26.000kr under majoriteten av sin tid. Den reades ut för ca 18.000-ish kr.
Ett Gigabyte 4070ti Super blir ditt för 10.495:-

Ett 4070ti Super är ca 10% snabbare än 3090ti i 1080p
Ett 4070ti Super är ca 5% snabbare än 3090ti i 1440p
Ett 4070ti Super är ca 5% slöare än 3090ti i 2160p

Då har vi inte ens tagit till aspekt saker som, halva strömförbruk, halva storleken, lägre ljudnivå. Dessutom kommer optimeringarna av 4070ti pågå bra mycket längre än ett 3090ti. Siffrorna ovan kommer förmodligen vara mera till 4070ti favör i nyare DLSS, FXR, SSR osv.

OM ett 4090 går ner 50% gör det ändå till ett sämre val än vad ett RTX 5070 kommer vara med stor sannolikhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Kommer inte att ge något att köpa ett 4090/7900 då endå.
Vi kan göra en enkel jämförelse.
Ett ASUS 3090ti låg på ca 26.000kr under majoriteten av sin tid. Den reades ut för ca 18.000-ish kr.
Ett Gigabyte 4070ti Super blir ditt för 10.495:-

Ett 4070ti Super är ca 10% snabbare än 3090ti i 1080p
Ett 4070ti Super är ca 5% snabbare än 3090ti i 1440p
Ett 4070ti Super är ca 5% slöare än 3090ti i 2160p

Då har vi inte ens tagit till aspekt saker som, halva strömförbruk, halva storleken, lägre ljudnivå. Dessutom kommer optimeringarna av 4070ti pågå bra mycket längre än ett 3090ti. Siffrorna ovan kommer förmodligen vara mera till 4070ti favör i nyare DLSS, FXR, SSR osv.

OM ett 4090 går ner 50% gör det ändå till ett sämre val än vad ett RTX 5070 kommer vara med stor sannolikhet.

7900xtx ligger på 12-15000 :-
Det är samma pris som 4070ti.
Varför är ett 4070ti intressant då?
Jag är ganska ignorant i detta så vill bara förstå 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robzuno:

7900xtx ligger på 12-15000 :-
Det är samma pris som 4070ti.
Varför är ett 4070ti intressant då?
Jag är ganska ignorant i detta så vill bara förstå 😊

Nej alltså ett 4070ti är inte speciellt så, utan det var för att visa att även om den utgående generationen har rea på "premium" kortet så är det inte automatiskt så att det är ett bra köp. Ett RTX 3090ti på rea är inte automatiskt ett bättre köp än ett RTX 4XXX-serie mellan klass.

Detta kommer gälla med 99% säkerhet i Januari 2025 också. När RTX 5XXX korten kommer, kommer den som tycker ett RTX 4090 med låt oss höfta till med !30% REA! är billigt endå få en bättre produkt i 5XXX serien för mindre pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nej alltså ett 4070ti är inte speciellt så, utan det var för att visa att även om den utgående generationen har rea på "premium" kortet så är det inte automatiskt så att det är ett bra köp. Ett RTX 3090ti på rea är inte automatiskt ett bättre köp än ett RTX 4XXX-serie mellan klass.

Detta kommer gälla med 99% säkerhet i Januari 2025 också. När RTX 5XXX korten kommer, kommer den som tycker ett RTX 4090 med låt oss höfta till med !30% REA! är billigt endå få en bättre produkt i 5XXX serien för mindre pengar.

Ah ok tack.

Sitter och kollar på Ryzen 7 5700X3D just nu och det verkar gå med mitt moderkort.
Har även skrivit till inet och se om de har förslag på uppgraderingar utan att köpa helt nytt paket/bygge.

Tack för all hjälp.
Lika trevligt och hjälpsamt forum som för 7 år sedan 👌

Permalänk
Medlem

Som sagt. Du kommer ha svårt att få ut pengar för en lös Ryzen 1600. En hel fungerande dator är en hel dator...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppgraderar du CPU till 5700X3D, skaffar nytt grafikkort och 32GB RAM så har du en schysst gamingburk sen

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Uppgraderar du CPU till 5700X3D, skaffar nytt grafikkort och 32GB RAM så har du en schysst gamingburk sen

Nej nej... mängden LED belysning är det som avgör. INGET ANNAT!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Lite åt det hållet det lutar!
Hamnar nog på en 10k verkar det som isåfall.
Det är helt ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robzuno:

Det är helt ok!

Vad har du för CPU-kylare i dagsläget?

Kolla även upp så att ditt chassi fixar längden på t.ex ett 7900XTX

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robzuno:

Det är helt ok!

Du ska alltså lägga 10k på att uppgradera din 7 år gamla dator.

https://komponentkoll.se/bygg/orPmX

Där har du en splitter ny maskin för 11.500-ish.
Sen kan du kränga din bef maskin för 3000+ på blocket.se

Bara min syn på det hela...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

GTX1080 till RTX3060 är ju ingen jätteuppgradering? Då hade jag hellre tagit en 5700X3D och ett betydligt bättre grafikkort...

En 9600X presterar ju överlag ungefär som en 5700X3D så vad är meningen? AM5 med en CPU som inte ens är bättre och ett grafikkort som inte är någon direkt uppgradering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

GTX1080 till RTX3060 är ju ingen jätteuppgradering? Då hade jag hellre tagit en 5700X3D och ett betydligt bättre grafikkort...

Använder man sig inte av DLSS, Raytracing, FXR osv så visst, GTX 1080 är som en fin årgång som Bourgogne 1959...
Om man använder sig av nymodigheter... så blir ett GTX 1080 visset direkt...
Kan juh vara nice också att få rakt igenom nya grejer än att sätta in 2 nya delar i övrigt en 7 år gammal rigg till ett värde av 10k och vänta på att PSU kastar in handduken...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ok 😬
Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Använder man sig inte av DLSS, Raytracing, FXR osv så visst, GTX 1080 är som en fin årgång som Bourgogne 1959...
Om man använder sig av nymodigheter... så blir ett GTX 1080 visset direkt...
Kan juh vara nice också att få rakt igenom nya grejer än att sätta in 2 nya delar i övrigt en 7 år gammal rigg till ett värde av 10k och vänta på att PSU kastar in handduken...

Hur skulle ett bygge med 7900xtx se ut?
Jag provade att kopiera ett inet system, som de inte verkar sälja längre, men vet inte om jag missat något eller så.
Jag har som sagt ett 1tb ssd som jag kan återanvända.
Provar att länka det som jag kopierade på deras hemsida.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1570795/datorbygge

Det är ju mycket mer än 10-12 000 :- så klart.
Men det går kanske att komma ner i pris?
Antingen med andra komponenter eller när de nyare grafikkorten kommer. (håller tummarna 😅)

10-15k är ju bra.
Men om jag måste upp i 20k ish så får det bli så. Blir isåfall till att spara lite längre helt enkelt.
Min nuvarande pc har ju hållt i 7 år.
Så nästa ska ju hålla (och ev. kunna uppgraderas lätt) i en 10 år eller så.
För att det ska vara värt 20 k summan.

Permalänk
Medlem

Vi pratade 10.000kr innan. Nu är vi uppe i 30.000kr?!?

Ska du handla nytt ska du som jag sa innan, absolut inte handla GPU. Köp det du satt ihop där minus 7900. Flytta ditt 1080 till nya maskinen. Köp ett 1050/1060 beg för 300-500kr. Sälj maskinen med det. CPU läget är dött idag. Närmsta 2 åren kommer inget nytt x86 från Intel/AMD. Så det e safe. Men med AMD 8XXX, RTX 5XXX och Intel BattleMage bakom hörnet så är nog grafikkorts köp just idag en sällsynt dålig idee

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vi pratade 10.000kr innan. Nu är vi uppe i 30.000kr?!?

Ska du handla nytt ska du som jag sa innan, absolut inte handla GPU. Köp det du satt ihop där minus 7900. Flytta ditt 1080 till nya maskinen. Köp ett 1050/1060 beg för 300-500kr. Sälj maskinen med det. CPU läget är dött idag. Närmsta 2 åren kommer inget nytt x86 från Intel/AMD. Så det e safe. Men med AMD 8XXX, RTX 5XXX och Intel BattleMage bakom hörnet så är nog grafikkorts köp just idag en sällsynt dålig idee

Haha, ja det är enorm skillnad i pris.
Jag ville egentligen bara uppgradera grafikkortet.
Men all info om cpu osv gör att jag kanske måste slå till stort ändå för ett "hållbart" bygge.

Jag får fundera på detta..
Nuvarande pc säljer jag nog som den är.
Har förstått att 1080 är ett "legendariskt" kort.
Så det lockar nog en del vid försäljning.
Och med julen runt hörnet så kanske man kan sälja det bra.

Permalänk
Medlem

21k pc

Hej!
Fick en del hjälp här nu i veckan.
Skulle egentligen bara byta ut grafikkortet på ett 7 år gammalt bygge men efter mycket om och men..

Så blir det en ny pc istället!
Har plockat ihop något för 21k som jag siktar in mig på efter en del läsning och råd både här och på komponentkollen.

Något som jag kan byta ut för bättre pris?
Eller något annat som ni tycker ska ändras?

https://www.inet.se/datorbygge/b1571215/7600

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta kylaren till en thermalright phantom spirit 120 SE om du vill spara lite, byta ram till 6000MHz CL30 för bättre prestanda och köpa Windows online för att spara ca 1000kr ytterligare. Kanske lägga dom pengarna på 2TB lagring istället för 1TB.

Permalänk
Medlem

Köpa på olika ställen

Hej!

Planerar ett nytt bygge som ska hålla några år.
Tänkte bara generellt höra..

Min första tanke var att köpa allt på Inet och låta dem bygga det.
Men efter att ha upptäckt (tack vare er på sweclockers) komponentkollen så ser jag att pris skiljer sig MARKANT om man köper alla delar separat.
Jag tänker fortfarande låta inet bygga det då de gör den tjänsten oavsett om man köpt produkter hos dem eller inte.

Min undran är egentligen hur säker man kan känna sig att köpa massa delar separat?
Hur ser det ut generellt med ni som bygger själva.
Är det inte extremt svårare med garantier när alla delar kommer från olika ställen.
Att veta vad som inte fungerar osv i en pc.
Att köpa allt på inet ger ju en högre garanti.
Hur har ni gjort eller hur hade ni gjort?

Det skiljer sig 3-6000:- i princip för samma produkter om man köper dem på olika ställen.
Det är en hel del alltså.

Lägger in bygget jag tänkt för den nyfikne. (kritik eller föreslag om ni anser något uppskattas)

https://www.inet.se/datorbygge/b1573106/vitt-komponentkollen

Permalänk
Moderator
Moderator

Byt CPU-kylaren till den fullstora varianten, mini är till för trånga byggen vilket det chassit absolut inte är.

Jag hade absolut köpt prylarna spritt om priset motiverade det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.