Permalänk
Medlem

Projektor för fotografering

Hej!

Jag har ett fotoprojekt på gång där jag är i behov av en projektor, gärna en portabel i miniformat. Finns det någon som är klokare än vad jag är på området som skulle kunna guida mig i rätt riktning?

Jag tänker budget-budget. Behöver inte vara högre upplösning än 720p, hellre fokus på portabilitet. Om möjligt hade det varit grymt att kunna streama direkt från telefonen. Tanken är att projicera bilder bakom och på subjektet i bilden.

Jag bifogar två bilder som förklarar själva syftet.

Tack på förhand!

(Fotocred Teemu).

Permalänk
Bildexpert 📺

Portabel innebär sämre ljusstyrka av förklarliga anledningar. Det är ju bokstavligen en form av fast ljus och då får man ta det därefter. Vilket kanske inte är några problem om man ändå fotar i mörka miljöer på hög ISO, öppen bländare och ganska långa slutartider. Jag gissar stillbilder, eller hur?

De flesta av de enklare projektorerna bygger på någon form av modulering, DLP är till exempel speglar som modulerar fram nyanserna och färgerna kommer från ett roterande färghjul. Därför är korta slutartider ett problem med en projektor eftersom endast delmängder av bilden kommer med. Borde inte vara några problem om du håller dig till 1/30 och långsammare men kan bli gradvis mer problem om du behöver kortare slutartider.

LCD-baserade projektorer är tre separata LCD för R, G och B, men där torde utbudet vara mindre, särskilt på något slags billigt budgetsegment eftersom tre bildpaneler kräver mer i form av prismor och speglar. Utesluter de riktigt små modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Portabel innebär sämre ljusstyrka av förklarliga anledningar. Det är ju bokstavligen en form av fast ljus och då får man ta det därefter. Vilket kanske inte är några problem om man ändå fotar i mörka miljöer på hög ISO, öppen bländare och ganska långa slutartider. Jag gissar stillbilder, eller hur?

De flesta av de enklare projektorerna bygger på någon form av modulering, DLP är till exempel speglar som modulerar fram nyanserna och färgerna kommer från ett roterande färghjul. Därför är korta slutartider ett problem med en projektor eftersom endast delmängder av bilden kommer med. Borde inte vara några problem om du håller dig till 1/30 och långsammare men kan bli gradvis mer problem om du behöver kortare slutartider.

LCD-baserade projektorer är tre separata LCD för R, G och B, men där torde utbudet vara mindre, särskilt på något slags billigt budgetsegment eftersom tre bildpaneler kräver mer i form av prismor och speglar. Utesluter de riktigt små modellerna.

Här kommer ett försenat svar! Först och främst, stort tack för ett så utförligt svar och genomgående förklaringar - det uppskattas verkligen!

Det stämmer bra att det gäller stillbilder. Jag har fotograferat en hel del konserter och livespelningar där jag noterat problematiken/fenomenet du beskriver, speciellt i vissa shower som använder sig av just projektor i bakgrunden. Intressant att få mer insikt i det. Men det är absolut en del av att arbeta med det, speciellt när det är många olika lampor och ljus som är igång samtidigt.

Att justera slutartiden är något man bara får acceptera ofta, men det låter som att jag eventuellt får leta efter snäppet dyrare och kanske något mindre portabelt alternativ att ha i studion eventuellt. Hade däremot varit roligt med en modell mindre att ha med och experimentera med utomhus...

Återigen, stort tack för ett utförligt svar!