Missa inte Månadens Drop!

Skaffa BankID med körkort hos Swedbank?

Permalänk
Medlem

Skaffa BankID med körkort hos Swedbank?

Hej!

Går det att skaffa BankID och identifierar sig med körkort om man åker in till bankkontoret eller måste det vara nationellt ID?
Tidigare räckte det med körkort om man åkte in till bankkontoret, men jag tror att det kanske ändrats?
Har ställt frågan hos Swedbank, men det tar ett par dagar att få svar. Så tänkte att någon här kanske vet.

Försöker hjälpa min gamla mamma med att skaffa BankID så att hon kan online-handla sin mat som hemtjänsten hjälper henne med. Har tidigare gått att online-handla (fakturor hos Swedbank Pay), men nu verkar det vara en ny lag som kräver att man har BankID vid onlinehandling (enligt Swedbank Pay). Det är så sjukt omständigt. Jag måste skaffa henne en ny mobil som BankID stödjer (hennes gamla är sen hedenhös), eventuellt då skaffa nationellt ID och sen skaffa BankID.

Skulle underlätta om det i alla fall gick att skaffa BankID hos bankkontoret med körkort så slapp jag momentet med att skaffa Nationellt ID.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag måste skaffa henne en ny mobil som BankID stödjer

Det går att ha Bank-id på fil på datorn

Enligt bank-ids hemsida behöver man dock ett riktigt ID, räcker ej med körkort.

Edit: De skriver dock som att det kanske kan gå om banken är snäll:

Ifall du inte har ett svenskt pass eller nationellt ID kan du ansöka om det hos Polisen. Du behöver vara svensk medborgare. Om du inte har möjlighet att skaffa någon av de två ID-handlingarna, prata med din bank för att höra om det finns möjlighet för dem att hjälpa dig vidare på något sätt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ska vad jag vet fungera med vilket giltigt id (tex körkort) som helst om man är på plats fysiskt på ett kontor.
Vet att det funkar hos både nordea och länsförsäkringar. så borde funka även på swedbank

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ifall du inte har ett svenskt pass eller nationellt ID kan du ansöka om det hos Polisen. Du behöver vara svensk medborgare. Om du inte har möjlighet att skaffa någon av de två ID-handlingarna, prata med din bank för att höra om det finns möjlighet för dem att hjälpa dig vidare på något sätt.

nationellt id kan polisen inte neka en svensk medborgare (förutsatt att man kan betala de 350? kr det kostar). Pass dock så kan man bli nekad Så det är inga problem med att skaffa nationellt ID om TS behöver ett

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hej!

Går det att skaffa BankID och identifierar sig med körkort om man åker in till bankkontoret eller måste det vara nationellt ID?
Tidigare räckte det med körkort om man åkte in till bankkontoret, men jag tror att det kanske ändrats?
Har ställt frågan hos Swedbank, men det tar ett par dagar att få svar. Så tänkte att någon här kanske vet.

Försöker hjälpa min gamla mamma med att skaffa BankID så att hon kan online-handla sin mat som hemtjänsten hjälper henne med. Har tidigare gått att online-handla (fakturor hos Swedbank Pay), men nu verkar det vara en ny lag som kräver att man har BankID vid onlinehandling (enligt Swedbank Pay). Det är så sjukt omständigt. Jag måste skaffa henne en ny mobil som BankID stödjer (hennes gamla är sen hedenhös), eventuellt då skaffa nationellt ID och sen skaffa BankID.

Skulle underlätta om det i alla fall gick att skaffa BankID hos bankkontoret med körkort så slapp jag momentet med att skaffa Nationellt ID.

Bör gå hos banken. Hos den bank jag har går det om man går till ett kontor

Skrivet av Selmalagerlöf:

nationellt id kan polisen inte neka en svensk medborgare (förutsatt att man kan betala de 350? kr det kostar). Pass dock så kan man bli nekad Så det är inga problem med att skaffa nationellt ID om TS behöver ett

ID-kort kostar numera 400:- för kännedom :). Vad ska man ha gjort för att Polisen ska neka pass?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

nationellt id kan polisen inte neka en svensk medborgare (förutsatt att man kan betala de 350? kr det kostar). Pass dock så kan man bli nekad Så det är inga problem med att skaffa nationellt ID om TS behöver ett

Jag har inte påstått något annat. Jag menar bara att det verkar ju finnas lite svängrum i hurvida man faktiskt behöver ett sådant för att skaffa Bank-ID

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Min mamma är 86 år och total teknisk analfabet. Hon är också livrädd för allt nytt. BankID på dator är omöjligt eftersom hon inte har en dator eller bredband. Hon har endast körkort, så varken Nationellt ID eller pass finns. Hon är ju som pensionär begränsad ekonomiskt och kostar det 400:- för Nationellt ID + att köpa en ny telefon så blir det lite mycket. Tar ju tid att skaffa ID också, och hon behöver BankID rätt så omgående. Had det räckt med körkort om man åker in till bankkontor skulle det lösa lite bekymmer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag har inte påstått något annat. Jag menar bara att det verkar ju finnas lite svängrum i hurvida man faktiskt behöver ett sådant för att skaffa Bank-ID

Körkort är fortfarande en giltig legitimation så borde fungera på ett kontor. Går dock inte att använda för verifiering i appen om man gör det själv då körkortet saknar NFC

Skrivet av Eazy:

Tack för era svar!

Min mamma är 86 år och total teknisk analfabet. Hon är också livrädd för allt nytt. BankID på dator är omöjligt eftersom hon inte har en dator eller bredband. Hon har endast körkort, så varken Nationellt ID eller pass finns. Hon är ju som pensionär begränsad ekonomiskt och kostar det 400:- för Nationellt ID + att köpa en ny telefon så blir det lite mycket. Tar ju tid att skaffa ID också, och hon behöver BankID rätt så omgående. Had det räckt med körkort om man åker in till bankkontor skulle det lösa lite bekymmer.

Det bör fungera. Kontakta er bank och dubbelkolla.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är körkortet? Säg att det är nio år gammalt och inte den nyaste versionen, hennes ansikte kan ha förändrats för mycket, och hon känner inte någon på banken, då kan det bli problem.

Problemet är ju att ett pass eller ett nationellt id-kort, och då också bankid, defakto är högre klassat säkerhetsmässigt än ett körkort, att man då kan skaffa ett bankid genom ett körkort blir då problematiskt. Vad som borde göras är att körkortet blir en del av det nationella id:t eller att det bara blir ett förarintyg och inte en identiferingshandling.

Permalänk
Medlem

Går det verkligen inte att slå på SMS för säkra kortköp? Finns i internetbanken hos Swedbank och Sparbankerna.

Från Swedbanks hemsida:

"När du handlar i en nätbutik som är ansluten till Mastercard Identity Check med något av dina kort från Swedbank och sparbankerna kommer du att uppmanas att använda Mobilt BankID eller lösenord och SMS för att bekräfta betalningen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Had det räckt med körkort om man åker in till bankkontor skulle det lösa lite bekymmer.

Kontakta banken och fråga, då får du rätt svar direkt.

Hjälpte nyss en granne med att skaffa bank-id, och han har inte heller något pass/nationellt ID, utan bara ID från Skatteverket. Och hans bank godtog att man fotograferade ID kortet och laddade upp till banken så kunde han skapa ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det går att ha Bank-id på fil på datorn

Enligt bank-ids hemsida behöver man dock ett riktigt ID, räcker ej med körkort.

Bank-id på fil på datorn går knappt att använda till någonting. Åtminstone Swedbank kräver mobilt Bank-ID för online-betalningar - bankid på dator duger icke.

Körkort är ett riktigt ID. Duger utmärkt för att skaffa pass/nationellt ID, och till det mesta annat.
Kan inte användas för att skaffa mobilt bankid online, men det är mest för att det inte går att läsa av körkortet med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hej!

Går det att skaffa BankID och identifierar sig med körkort om man åker in till bankkontoret eller måste det vara nationellt ID?
Tidigare räckte det med körkort om man åkte in till bankkontoret, men jag tror att det kanske ändrats?
Har ställt frågan hos Swedbank, men det tar ett par dagar att få svar. Så tänkte att någon här kanske vet.

Försöker hjälpa min gamla mamma med att skaffa BankID så att hon kan online-handla sin mat som hemtjänsten hjälper henne med. Har tidigare gått att online-handla (fakturor hos Swedbank Pay), men nu verkar det vara en ny lag som kräver att man har BankID vid onlinehandling (enligt Swedbank Pay). Det är så sjukt omständigt. Jag måste skaffa henne en ny mobil som BankID stödjer (hennes gamla är sen hedenhös), eventuellt då skaffa nationellt ID och sen skaffa BankID.

Skulle underlätta om det i alla fall gick att skaffa BankID hos bankkontoret med körkort så slapp jag momentet med att skaffa Nationellt ID.

Jag jobbar inom hemtjänsten och stöter ofta på situationen som du beskriver. Går det att beställa mat på faktura, kanske t.om. elektronisk faktura som skickas till dig om du kan tänka dig betala på hennes vägnar? Annars verkar kravet vara som det redan har sagts att ett nationellt ID kort krävs för att skaffa mobilt bankid

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag jobbar inom hemtjänsten och stöter ofta på situationen som du beskriver. Går det att beställa mat på faktura, kanske t.om. elektronisk faktura som skickas till dig om du kan tänka dig betala på hennes vägnar? Annars verkar kravet vara som det redan har sagts att ett nationellt ID kort krävs för att skaffa mobilt bankid

Maten har tidigare beställts mot faktura och har fungerat fram tills nu. Nu går beställningar inte igenom eftersom Swedbank Pay från och med nu kräver BankID för att beställningen ekonomiskt ska gå igenom.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Maten har tidigare beställts mot faktura och har fungerat fram tills nu. Nu går beställningar inte igenom eftersom Swedbank Pay från och med nu kräver BankID för att beställningen ekonomiskt ska gå igenom.

Swedbank Pay går att använda som en vanlig betalväxel, fungerar verkligen inte kort med verifiering via lösenord + sms? Att lån/faktura inte går igenom utan bankid förstår jag.

Permalänk
Medlem

Vet inte om swedbank har en fysisk dosa, men Nordea har en dosa som man kan använda istället för bankid för att utföra sina ärenden.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Sen tror jag du behöver ett pass eller idkort med nfc för att kunna aktivera bankidet på mobilen idag.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet så ska det gå om ni besöker ett kontor

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad ska man ha gjort för att Polisen ska neka pass?

7 § Passansökan ska avslås, om

bestämmelserna i 6 § inte har iakttagits och sökanden inte har följt uppmaningen att avhjälpa bristen,
ansökan avser pass för barn under arton år och barnets vårdnadshavare inte har lämnat medgivande och det inte finns synnerliga skäl att ändå utfärda pass,
sökanden är anhållen, häktad eller underkastad övervakning enligt 24 kap. 4 § första stycket rättegångsbalken eller reseförbud eller anmälningsskyldighet enligt 25 kap. 1 § samma balk,
sökanden är föremål för ett beslut om övervakningsåtgärder enligt 2 kap. 1 § lagen (2015:485) om erkännande och uppföljning av beslut om övervakningsåtgärder inom Europeiska unionen och åklagare inte har lämnat medgivande,
sökanden är föremål för en uppföljningsförklaring som avser en övervakningsåtgärd enligt 3 kap. 3 § 3–5 lagen (2015:485) om erkännande och uppföljning av beslut om övervakningsåtgärder inom Europeiska unionen och åklagare inte har lämnat medgivande,
sökanden är efterlyst och ska omhändertas omedelbart vid anträffandet,
sökanden genom en dom som har fått laga kraft har dömts till frihetsberövande påföljd, som inte har börjat verkställas, och det finns sannolika skäl att anta att han eller hon har för avsikt att undandra sig verkställigheten,
sökanden avtjänar fängelsestraff och den sammanlagda tiden att avtjäna är fängelse i minst ett år och sökanden inte har villkorligt frigivits,
sökanden genomgår sluten ungdomsvård och den sammanlagda vårdtiden är minst ett år,
sökanden genomgår rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning enligt lagen (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård, eller
sökanden enligt 2 kap. 12 § eller 6 kap. 6 §konkurslagen (1987:672) är ålagd att lämna ifrån sig sitt pass eller förbud att utfärda pass för sökanden har meddelats enligt samma bestämmelser. Lag (2015:486).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ei:

Vet inte om swedbank har en fysisk dosa, men Nordea har en dosa som man kan använda istället för bankid för att utföra sina ärenden.

Se tidigare svar:

Skrivet av Petterk:

Går det verkligen inte att slå på SMS för säkra kortköp? Finns i internetbanken hos Swedbank och Sparbankerna.

Från Swedbanks hemsida:

"När du handlar i en nätbutik som är ansluten till Mastercard Identity Check med något av dina kort från Swedbank och sparbankerna kommer du att uppmanas att använda Mobilt BankID eller lösenord och SMS för att bekräfta betalningen."

Handlar det inte om kortbetalning så spelar säkerhetslösning ingen roll, då vill de ha legitimering och tillåter bara bankid.

Skrivet av Ei:

Sen tror jag du behöver ett pass eller idkort med nfc för att kunna aktivera bankidet på mobilen idag.

Det behöver man inte, banken kan aktivera på bankkontoret efter de legitimerat dig.

Nog för att det inte är några gigantiska summor med en telefon och med id-kort. Innan någon säger vad urfattiga människor gör så om de saknar medel och deras idkort är på väg att gå ut eller har gått ut så täcker ekonomiskt bistånd från kommunen kostnaden för id-kort.

Viktigt att tänka på att man inte får låna ut bankid däremot. Det är en legitimation så det är brottsligt att låta någon annan använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ei:

Sen tror jag du behöver ett pass eller idkort med nfc för att kunna aktivera bankidet på mobilen idag.

Det är bara om du själv fixar bank-id hemma. Gör du det på ett bankkontor kan banken fixa så att du inte behöver göra den kontrollen.

Skrivet av Viceroy:

7 § Passansökan ska avslås, om

bestämmelserna i 6 § inte har iakttagits och sökanden inte har följt uppmaningen att avhjälpa bristen,
ansökan avser pass för barn under arton år och barnets vårdnadshavare inte har lämnat medgivande och det inte finns synnerliga skäl att ändå utfärda pass,
sökanden är anhållen, häktad eller underkastad övervakning enligt 24 kap. 4 § första stycket rättegångsbalken eller reseförbud eller anmälningsskyldighet enligt 25 kap. 1 § samma balk,
sökanden är föremål för ett beslut om övervakningsåtgärder enligt 2 kap. 1 § lagen (2015:485) om erkännande och uppföljning av beslut om övervakningsåtgärder inom Europeiska unionen och åklagare inte har lämnat medgivande,
sökanden är föremål för en uppföljningsförklaring som avser en övervakningsåtgärd enligt 3 kap. 3 § 3–5 lagen (2015:485) om erkännande och uppföljning av beslut om övervakningsåtgärder inom Europeiska unionen och åklagare inte har lämnat medgivande,
sökanden är efterlyst och ska omhändertas omedelbart vid anträffandet,
sökanden genom en dom som har fått laga kraft har dömts till frihetsberövande påföljd, som inte har börjat verkställas, och det finns sannolika skäl att anta att han eller hon har för avsikt att undandra sig verkställigheten,
sökanden avtjänar fängelsestraff och den sammanlagda tiden att avtjäna är fängelse i minst ett år och sökanden inte har villkorligt frigivits,
sökanden genomgår sluten ungdomsvård och den sammanlagda vårdtiden är minst ett år,
sökanden genomgår rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning enligt lagen (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård, eller
sökanden enligt 2 kap. 12 § eller 6 kap. 6 §konkurslagen (1987:672) är ålagd att lämna ifrån sig sitt pass eller förbud att utfärda pass för sökanden har meddelats enligt samma bestämmelser. Lag (2015:486).

Ah, se där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, se där

En passansökan kan också avslås om man har tappat bort för många pass under en viss tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En passansökan kan också avslås om man har tappat bort för många pass under en viss tid.

"7 b § Ansökan om vanligt pass ska, utöver vad som anges i 7 och 7 a §§, avslås om det inom de senaste fem åren före ansökan har utfärdats tre vanliga pass för sökanden och det inte finns särskilda skäl att bifalla ansökan.

Om det finns hinder mot att utfärda ett vanligt pass enligt första stycket, har sökanden rätt att på ansökan få ett provisoriskt pass utfärdat. Detta förutsätter dock att sökanden har behov av ett pass för en resa och att annat inte följer av denna lag. Lag (2020:351)."

En bestämmelse som infördes eftersom somliga har en märklig förmåga att "tappa bort" pass systematiskt, som händelsevis dyker upp i sammanhang där de inte ska förekomma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En passansökan kan också avslås om man har tappat bort för många pass under en viss tid.

Jo, det var typ den enda jag visste om

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig