Lataste bygget någonsin?
Är extremt sugen på att bygga mig en dator att ha kopplad till TV'n för att sitta i soffan och lira med en handkontroll då jag ledsnat på att många av spelen jag vill spela inte finns på konsol (som jag i dagsläget spelar uteslutande på) och använda en enhet likt steam deck osv är uteslutet då de saknar kräm nog för att lira på en 4K-TV i tillfredställande upplösning osv.
Men lat som man är (och extrem tidsbrist) så tog jag till ChatGPT för att skapa en dator åt mig. Och nu tänkte jag helt enkelt kvalitetskontrollera denna dator med er experter.
ChatGPT kunde inte riktigt bestämma sig så det blev i princip två förslag på varje komponent (Intel vs AMD, AMD vs Nvidia osv)
Här är i alla fall vad som rekommenderas:
Chassi:
Fractal Design Ridge
NZXT H1 V2 (verkar ingå någon PSU med detta chassi)
PSU:
SFX eller SFX-L 750W Corsair
SFX eller SFX-L 750W SilverStone
CPU:
AMD Ryzen 7 7800X3D
Intel Core i7-13700K
CPU-kylare:
Noctua NH-L9x65
Moderkort:
B650E-I (för AMD)
ASUS ROG STRIX Z790-I (för Intel)
Grafikkort:
NVIDIA GeForce RTX 4070
AMD Radeon RX 7900 XT
RAM:
32GB Corsair Vengeance
32GB Kingston Fury Beast
Lagring:
1TB NVMe Samsung 980 Pro
1TB NMVe WD Black SN850
Så, vad tycker ni om detta? Är det något av dessa Intel/AMD-byggen som är bra? Vilka delar tycker du man kan använda till bygget? Är det ok, men kanske sitter på några bättre tips? Eller är det helt uppåt väggarna galet och dags att skrota hela idéen och börja om?
Själv har jag inte en aning om, eller lyckats hitta, några bättre/bra chassin.
När det gäller CPU/Moderkort/GPU så har jag inte den blekaste om vad det är "som gäller". Dessutom finns det ju en uppsjö olika "geforce rtx 4070" osv..
Och när det kommer till RAM och lagring så tänker jag att det spelar mindre roll så länge det är nvme lagring och corsair RAM har jag kört till servrar som jag använder nu så där är jag nöjd iaf.
Även PSU kör jag corsair till server och är nöjd. Silverstone har jag aldrig hört talas om.
och med CPU-kylare så är jag lika okunnig där..
Med dessa komponenter så verkar det som att priset hamnar någonstans mellan 25-25,5k. Så om det går att pressa priset utan att förlora alldeles för mycket prestanda (vill ju klara av nya spel med så hög grafikinställning som möjligt) så hade det ju varit önskvärt också.