Malware-annons på TikTok, eller är det bara jag som vanligt som är LITE paranoid över min internet-säkerhet?

Permalänk
Medlem

Malware-annons på TikTok, eller är det bara jag som vanligt som är LITE paranoid över min internet-säkerhet?

Hej Paranoia jag (igen lol)

Så jag scrollade igenom TikTok på min telefon och råkade trycka på en annons (det såg ut som ett bildspel), så jag försökte scrolla igenom den... vilket ledde mig till TikTok Promote. Nu har jag skannat med Malwarebytes, Eset, Bitdefender och Xiaomis egen säkerhetsapp utan att hitta något. Så jag antar att jag är säker? Det enda "oroande" är att jag har två filer till utan att ha gjort några ytterligare nedladdningar eller något liknande (men det kan vara normalt... är inte helt säker).

När jag skannade första gången var det normala 5266 filer, och efter att jag tog en skärmdump och raderade den gick det upp till 5268), så jag antar att det inte är något att oroa sig över, eller hur? Samma annons hade dessutom runt 12 miljoner visningar sedan slutet av juli också. (en liten del av mig tror att det var 5066 filer innan detta hände, MEN det är inget jag är säker på, minns egentligen bara att det slutade på 66) (vet ej vilka filer som har tillkommit ska sägas, ser bara det som malwarebytes säger)

Och jag verkar inte hitta historik heller i appen malwarebytes

Permalänk
Hedersmedlem

Ok

Du tryckte på en länk och den ledde till tiktok promote.

Steget därifrån till att du tror dig ha blivit infekterad av något, förstår jag inte riktigt? Går du igenom den här proceduren varje gång du råkat klicka på reklam?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ok

Du tryckte på en länk och den ledde till tiktok promote.

Steget därifrån till att du tror dig ha blivit infekterad av något, förstår jag inte riktigt? Går du igenom den här proceduren varje gång du råkat klicka på reklam?

typ ja lol, försöker vara lugnare men tror alltid typ att jag har drabbas av någonting efter jag har tryckt på någon reklam lol

Permalänk
Medlem

@Maze_J Du kanske borde ha fristående mobil bara för TikTok och annat mög

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@Maze_J Du kanske borde ha fristående mobil bara för TikTok och annat mög

lol, svårt att sluta vara "paranoid" när man har varit det rätt så länge... Utan att ens har varit drabbat av något virus som man själv har vetat om.. (speciellt på telefon lol)

Permalänk
Medlem

En iPhone eller androidtelefon med dom senaste säkerhetsuppdateringarna löper väldigt väldigt liten risk att bli infekterade av malware nuförtiden. Speciellt genom att bara klicka in dig på länkar, du behöver nästan aktivt ta hem och köra/tillåta skumma filer/appar att komma åt delar av telefonen.

Håller du dig uppdaterad, laddar endast ner appar från din officiella "app store" och inte håller på ladda ner massvis av skit löper du i princip 0 risk att bli infekterad oavsett hur mycket tiktok-reklam du råkar klicka in dig på.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

En iPhone eller androidtelefon med dom senaste säkerhetsuppdateringarna löper väldigt väldigt liten risk att bli infekterade av malware nuförtiden. Speciellt genom att bara klicka in dig på länkar, du behöver nästan aktivt ta hem och köra/tillåta skumma filer/appar att komma åt delar av telefonen.

Håller du dig uppdaterad, laddar endast ner appar från din officiella "app store" och inte håller på ladda ner massvis av skit löper du i princip 0 risk att bli infekterad oavsett hur mycket tiktok-reklam du råkar klicka in dig på.

skönt att höra! (var lite det jag trodde, men ville ha fler och mer feedback av folk som är betydlig mer kunnig än jag) jag använder inte APKs och jag har inte rootat min telefon heller, jag använder bara google play store