Permalänk
Medlem

Random reboot, utan BSOD

Halloj!

För några veckor sedan började datorn starta om sig själv någon enstaka gång. Ingen BSOD eller sådant.

Lirar en del WoW och det är då det har hänt. Konstigt nog nästan enbart i NW. En gång på target dummy, och en gång då jag lirade FM24 med WoW i bakgrunden. (om nu detta skulle ha någon betydelse..)

Började försöka felsöka litegrann och då jag testade med prime och occt så verkade RAM-tester leda till att testet avbröts (ingen reboot) och CPU stress-test gav omedelbar reboot. Så fort jag klickade start.

Innan jag började ersätta hårdvaran ominstallerade jag windows men det gjorde ingen skillnad.

Känsla och lite rådfrågning ledde till att det kändes som att mitt 10+år gamla PSU nog var boven köpte jag ett nytt men det gav samma resultat i prime/occt. Har inte testat något spelade sedan jag bytte PSU.

Har provat plocka bort ramstickor och bytt plats på dom med samma resultat.

Är nu nästa steg att börja felsöka CPU och MB? Kan inte komma från att det känns som att det är någon typ av problem med strömförsörjning.

Sitter på en 7800x3d, Asus b650e-f gaming wifi.

/Mvh Valdemar

Permalänk
Medlem

Hur är temperaturerna på CPU & GPU?
Senaste (ej BETA) BIOS på moderkortet och senaste firmware på SSD?

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur är temperaturerna på CPU & GPU?
Senaste (ej BETA) BIOS på moderkortet och senaste firmware på SSD?

Då reboot händer bokstavligen 1sec efter jag startar är det svårt att verifiera temps. Men vad jag vet sedan installationen i januari och ganska kontinuerlig övervakning med HW är temperatur inte ett problem. Firmvare installerades idag, men bios är en ganska gammal version.

Permalänk
Medlem

Kör du med CO? Har du slagit på EXPO profil för minnena?

Första steget skulle jag säga är att gå in i bios och återställa till default och se ifall det hjälper.